REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zalety i wady e-paragonów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Zalety i wady e-paragonów /Fot. Fotolia
Zalety i wady e-paragonów /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Temat e-paragonów pojawia się w branżowych dyskusjach już od jakiegoś czasu. Wszystko wskazuje jednak na to, że teraz zagości na stałe, ponieważ od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje pierwszy etap tego projektu. Ma on pokazać, jak rozwiązanie Ministerstwa Finansów będzie funkcjonowało w praktyce.

Może się wydawać, że elektroniczne potwierdzenia zakupu są powiązane z kasami online, wysyłającymi dane do CRK (Centralne Repozytorium Kas), jednak projekt e-paragonów nie ma z tym nic wspólnego. Tematyka CRK oraz kas online dotyczy cyfrowych raportów fiskalnych, a e-paragony to jedynie dodatkowa możliwość kontroli dla urzędów skarbowych.

REKLAMA

Autopromocja

E-paragony w praktyce

Ministerstwo Finansów zakłada dwa etapy wdrożenia tego rozwiązania:

  • pierwszy – sprawdzenie, jak sam pomysł i e-paragony funkcjonują w praktyce,
  • drugi – urządzenia fiskalne będą robić skany oraz udostępniać je konsumentom.

REKLAMA

Oznacza to wiele nowości po obu stronach, do których trzeba będzie trzeba się przyzwyczaić. Każdy klient będzie mógł dostać e-paragon na życzenie. Otrzyma elektroniczny obraz i bez przeszkód otworzy go na swoim telefonie czy tablecie. Jeśli konsument uzna, że go nie potrzebuje, sprzedawca wyda mu papierowy wydruk.

Projekt resortu finansów zakłada za to pełną dowolność w dostarczeniu potwierdzenia do klienta. Były pomysły przesyłania dowodu zakupu na adres e-mail, jednak takie rozwiązanie mogłoby być kłopotliwe, ponieważ nie dawałoby podstawy do reklamacji czy zwrotów. Co więcej, nie każdy chciałby podawać swoje dane. Obecnie mówi się o bezpieczniejszej opcji, czyli przesyłaniu e-paragonu do aplikacji bankowej.

Zalety i wady projektu

REKLAMA

Na pewno sporą zaletą tego pomysłu jest rezygnacja z papieru. Wg danych firmy Visa z 2018 roku, w Polsce drukuje się rocznie ok. 12 miliardów paragonów. Oznacza to, iż na ten cel zużywa się ponad 600 000 kilogramów papieru, a w zamyśle projektu kolejne etapy mają przynieść całkowitą rezygnację z niego. Ponadto, według ostrożnych szacunków resortu finansów, pozwoli to zredukować szarą strefę o 10 miliardów złotych. Uznaje się też, że taki pomysł pomoże przedsiębiorcom obniżyć koszty operacyjne i czas obsługi będzie krótszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jeszcze przyniosą e-paragony? Mają być trwalszym dowodem zakupu niż blaknące z czasem papierowe wydruki, co również niesie dla kupujących korzyści. Daje to gwarancję jego autentyczności oraz ochronę zarówno dla właściciela firmy, jak i konsumenta. Dokumentu nie będzie można bowiem w żaden sposób zmienić. Co więcej, reklamacje czy zwroty z takim poświadczeniem staną się dużo prostsze i szybsze. W razie potrzeby wystarczy, że sięgniemy do aplikacji bankowej i odnajdziemy nasz dowód zakupu.

Istotną kwestią dla przedsiębiorców stanie się na pewno konieczność dostosowania sprzętu fiskalnego do nowych ustaleń, co potencjalnie może być pewnym utrudnieniem i wyzwaniem dla ich dostawców. Bez wątpienia konieczne będzie spełnienie wymagań technicznych, a w razie konieczności wymiana urządzenia. W większości przypadków, jeśli tylko mamy możliwość zrobienia skanu oraz możemy zaktualizować oprogramowanie, wszystko powinno sprawnie działać.

Obecnie sprawa e-paragonów jest jeszcze dość świeża i trudno przewidzieć, w jakim kierunku się rozwinie. Ministerstwo Finansów pracuje nad tym, aby pokwitowania elektroniczne miały ten sam status co wersja papierowa, co wymaga zmiany w ustawie. Mimo to wiele wskazuje na to, że istnieje realna szansa na pozbycie się papierowych potwierdzeń.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA