REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik ma prawo skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą (kasę rejestrującą online), jeżeli spełnia określone przez ustawodawcę warunki. W przepisach podatkowych określone zostały również przypadki, kiedy podatnik traci prawo do ulgi i musi dokonać jej zwrotu. Przy czym, zwrot ulgi na zakup kasy fiskalnej może ulec przedawnieniu.

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Warunki skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej są uregulowane w rozporządzeniu w sprawie odliczeń VAT, a dokładnie w art. 11 ust 4 ustawy o VAT. Aby móc skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą, podmiot musi spełnić następujące warunki:

REKLAMA

REKLAMA

  • musi posiadać fakturę za zakup oraz dowód pełnej zapłaty za kasę rejestrującą online,
  • rozpocząć ewidencję sprzedaży na zakupionej kasie (w przypadku prowadzenia ewidencji na większej ilości kas, odliczenie lub zwrot za zakup każdej z nich następuje pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na danej kasie nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przez podmiot),
  • nabycie kasy miało miejsce w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Urzędu Miar (art. 111 ust. 6b ustawy o VAT).

Odliczenie lub zwrot za zakup kasy rejestrującej online dokonuje się w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencję sprzedaży z użyciem danej kasy, lub w następnym okresie rozliczeniowym. Odliczenie lub zwrot kosztu wydanej na kasy rejestrujące online podatnik powinien w jednej deklaracji VAT.

Jeżeli kwota ulgi jest niższa niż kwota podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi. W przypadku, w którym kwota ulgi jest natomiast wyższa od podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi, a jej resztę wykazać do zwrotu (w tym okresie rozliczeniowym – na rachunek bankowy), lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (te same opcje przysługują podatnikowi, który nie wykazuje żadnego podatku naliczonego w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy).

W przypadku podmiotów zwolnionych z VAT lub podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku, urząd skarbowy dokonuje należnego podmiotowi zwrotu na zarejestrowany rachunek bankowy.

REKLAMA

Obowiązek zwrotu ulgi

Istnieją określone przypadki, w których podatnik może stracić przysługujące mu prawo skorzystania z ulgi lub zwrotu za zakup kasy rejestrującej online i zmuszony jest zwrócić Urzędowi Skarbowemu otrzymaną kwotę. Najczęstszymi powodami zaistnienia takiej sytuacji jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zakończenie działalności gospodarczej lub ogłoszenie upadłości w terminie trzech lat od rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup,
  • brak poddania, wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup, obowiązkowym przeglądom technicznym przez właściwy podmiot prowadzący ich serwis (w tej sytuacji może zostać na podatnika nałożona dodatkowa kara w wysokości 300 złotych.) – dotyczy jedynie tych konkretnych urządzeń, których dotyczy opisane zaniedbanie,
  • trwałe zaprzestanie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy,
  • naruszenie obowiązków zapewnienia połączenia kasy online z Centralnym Repozytorium Kas (czasowy lub trwały brak połączenia),
  • inne przypadki określone art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.

W przypadku czynnych podatników VAT zwrotu ulgi należy dokonać w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu. W przypadku podatników zwolnionych z VAT – do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. W przypadku obu rodzajów podmiotów gospodarczych, zwrotu należy dokonać na rachunek bankowy właściwego dla danego podmiotu urzędu skarbowego.

Przedawnienie zwrotu ulgi na zakup kasy online

Zwrot ulgi na zakup kasy online może ulec przedawnieniu w myśl art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), który stanowi, że przedawnieniu ulega zobowiązanie podatkowe z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności danego podatku. Zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej można uznać za niepodatkową należność budżetową, a co za tym idzie – podatek, który wg ww. artykułu ulega przedawnieniu.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Kasy fiskalne 2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA