REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik ma prawo skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą (kasę rejestrującą online), jeżeli spełnia określone przez ustawodawcę warunki. W przepisach podatkowych określone zostały również przypadki, kiedy podatnik traci prawo do ulgi i musi dokonać jej zwrotu. Przy czym, zwrot ulgi na zakup kasy fiskalnej może ulec przedawnieniu.

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Warunki skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej są uregulowane w rozporządzeniu w sprawie odliczeń VAT, a dokładnie w art. 11 ust 4 ustawy o VAT. Aby móc skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą, podmiot musi spełnić następujące warunki:

REKLAMA

  • musi posiadać fakturę za zakup oraz dowód pełnej zapłaty za kasę rejestrującą online,
  • rozpocząć ewidencję sprzedaży na zakupionej kasie (w przypadku prowadzenia ewidencji na większej ilości kas, odliczenie lub zwrot za zakup każdej z nich następuje pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na danej kasie nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przez podmiot),
  • nabycie kasy miało miejsce w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Urzędu Miar (art. 111 ust. 6b ustawy o VAT).

Odliczenie lub zwrot za zakup kasy rejestrującej online dokonuje się w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencję sprzedaży z użyciem danej kasy, lub w następnym okresie rozliczeniowym. Odliczenie lub zwrot kosztu wydanej na kasy rejestrujące online podatnik powinien w jednej deklaracji VAT.

Jeżeli kwota ulgi jest niższa niż kwota podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi. W przypadku, w którym kwota ulgi jest natomiast wyższa od podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi, a jej resztę wykazać do zwrotu (w tym okresie rozliczeniowym – na rachunek bankowy), lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (te same opcje przysługują podatnikowi, który nie wykazuje żadnego podatku naliczonego w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy).

W przypadku podmiotów zwolnionych z VAT lub podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku, urząd skarbowy dokonuje należnego podmiotowi zwrotu na zarejestrowany rachunek bankowy.

Obowiązek zwrotu ulgi

Istnieją określone przypadki, w których podatnik może stracić przysługujące mu prawo skorzystania z ulgi lub zwrotu za zakup kasy rejestrującej online i zmuszony jest zwrócić Urzędowi Skarbowemu otrzymaną kwotę. Najczęstszymi powodami zaistnienia takiej sytuacji jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zakończenie działalności gospodarczej lub ogłoszenie upadłości w terminie trzech lat od rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup,
  • brak poddania, wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup, obowiązkowym przeglądom technicznym przez właściwy podmiot prowadzący ich serwis (w tej sytuacji może zostać na podatnika nałożona dodatkowa kara w wysokości 300 złotych.) – dotyczy jedynie tych konkretnych urządzeń, których dotyczy opisane zaniedbanie,
  • trwałe zaprzestanie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy,
  • naruszenie obowiązków zapewnienia połączenia kasy online z Centralnym Repozytorium Kas (czasowy lub trwały brak połączenia),
  • inne przypadki określone art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.

W przypadku czynnych podatników VAT zwrotu ulgi należy dokonać w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu. W przypadku podatników zwolnionych z VAT – do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. W przypadku obu rodzajów podmiotów gospodarczych, zwrotu należy dokonać na rachunek bankowy właściwego dla danego podmiotu urzędu skarbowego.

Przedawnienie zwrotu ulgi na zakup kasy online

Zwrot ulgi na zakup kasy online może ulec przedawnieniu w myśl art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), który stanowi, że przedawnieniu ulega zobowiązanie podatkowe z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności danego podatku. Zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej można uznać za niepodatkową należność budżetową, a co za tym idzie – podatek, który wg ww. artykułu ulega przedawnieniu.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Kasy fiskalne 2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA