REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik ma prawo skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą (kasę rejestrującą online), jeżeli spełnia określone przez ustawodawcę warunki. W przepisach podatkowych określone zostały również przypadki, kiedy podatnik traci prawo do ulgi i musi dokonać jej zwrotu. Przy czym, zwrot ulgi na zakup kasy fiskalnej może ulec przedawnieniu.

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Warunki skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej są uregulowane w rozporządzeniu w sprawie odliczeń VAT, a dokładnie w art. 11 ust 4 ustawy o VAT. Aby móc skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą, podmiot musi spełnić następujące warunki:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • musi posiadać fakturę za zakup oraz dowód pełnej zapłaty za kasę rejestrującą online,
  • rozpocząć ewidencję sprzedaży na zakupionej kasie (w przypadku prowadzenia ewidencji na większej ilości kas, odliczenie lub zwrot za zakup każdej z nich następuje pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na danej kasie nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przez podmiot),
  • nabycie kasy miało miejsce w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Urzędu Miar (art. 111 ust. 6b ustawy o VAT).

Odliczenie lub zwrot za zakup kasy rejestrującej online dokonuje się w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencję sprzedaży z użyciem danej kasy, lub w następnym okresie rozliczeniowym. Odliczenie lub zwrot kosztu wydanej na kasy rejestrujące online podatnik powinien w jednej deklaracji VAT.

Jeżeli kwota ulgi jest niższa niż kwota podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi. W przypadku, w którym kwota ulgi jest natomiast wyższa od podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi, a jej resztę wykazać do zwrotu (w tym okresie rozliczeniowym – na rachunek bankowy), lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (te same opcje przysługują podatnikowi, który nie wykazuje żadnego podatku naliczonego w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy).

W przypadku podmiotów zwolnionych z VAT lub podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku, urząd skarbowy dokonuje należnego podmiotowi zwrotu na zarejestrowany rachunek bankowy.

REKLAMA

Obowiązek zwrotu ulgi

Istnieją określone przypadki, w których podatnik może stracić przysługujące mu prawo skorzystania z ulgi lub zwrotu za zakup kasy rejestrującej online i zmuszony jest zwrócić Urzędowi Skarbowemu otrzymaną kwotę. Najczęstszymi powodami zaistnienia takiej sytuacji jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zakończenie działalności gospodarczej lub ogłoszenie upadłości w terminie trzech lat od rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup,
  • brak poddania, wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup, obowiązkowym przeglądom technicznym przez właściwy podmiot prowadzący ich serwis (w tej sytuacji może zostać na podatnika nałożona dodatkowa kara w wysokości 300 złotych.) – dotyczy jedynie tych konkretnych urządzeń, których dotyczy opisane zaniedbanie,
  • trwałe zaprzestanie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy,
  • naruszenie obowiązków zapewnienia połączenia kasy online z Centralnym Repozytorium Kas (czasowy lub trwały brak połączenia),
  • inne przypadki określone art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.

W przypadku czynnych podatników VAT zwrotu ulgi należy dokonać w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu. W przypadku podatników zwolnionych z VAT – do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. W przypadku obu rodzajów podmiotów gospodarczych, zwrotu należy dokonać na rachunek bankowy właściwego dla danego podmiotu urzędu skarbowego.

Przedawnienie zwrotu ulgi na zakup kasy online

Zwrot ulgi na zakup kasy online może ulec przedawnieniu w myśl art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), który stanowi, że przedawnieniu ulega zobowiązanie podatkowe z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności danego podatku. Zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej można uznać za niepodatkową należność budżetową, a co za tym idzie – podatek, który wg ww. artykułu ulega przedawnieniu.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Kasy fiskalne 2020

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA