REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik ma prawo skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą (kasę rejestrującą online), jeżeli spełnia określone przez ustawodawcę warunki. W przepisach podatkowych określone zostały również przypadki, kiedy podatnik traci prawo do ulgi i musi dokonać jej zwrotu. Przy czym, zwrot ulgi na zakup kasy fiskalnej może ulec przedawnieniu.

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Warunki skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej są uregulowane w rozporządzeniu w sprawie odliczeń VAT, a dokładnie w art. 11 ust 4 ustawy o VAT. Aby móc skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą, podmiot musi spełnić następujące warunki:

REKLAMA

Autopromocja
  • musi posiadać fakturę za zakup oraz dowód pełnej zapłaty za kasę rejestrującą online,
  • rozpocząć ewidencję sprzedaży na zakupionej kasie (w przypadku prowadzenia ewidencji na większej ilości kas, odliczenie lub zwrot za zakup każdej z nich następuje pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na danej kasie nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przez podmiot),
  • nabycie kasy miało miejsce w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Urzędu Miar (art. 111 ust. 6b ustawy o VAT).

Odliczenie lub zwrot za zakup kasy rejestrującej online dokonuje się w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencję sprzedaży z użyciem danej kasy, lub w następnym okresie rozliczeniowym. Odliczenie lub zwrot kosztu wydanej na kasy rejestrujące online podatnik powinien w jednej deklaracji VAT.

Jeżeli kwota ulgi jest niższa niż kwota podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi. W przypadku, w którym kwota ulgi jest natomiast wyższa od podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o wysokość przysługującej ulgi, a jej resztę wykazać do zwrotu (w tym okresie rozliczeniowym – na rachunek bankowy), lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (te same opcje przysługują podatnikowi, który nie wykazuje żadnego podatku naliczonego w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy).

W przypadku podmiotów zwolnionych z VAT lub podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku, urząd skarbowy dokonuje należnego podmiotowi zwrotu na zarejestrowany rachunek bankowy.

Obowiązek zwrotu ulgi

Istnieją określone przypadki, w których podatnik może stracić przysługujące mu prawo skorzystania z ulgi lub zwrotu za zakup kasy rejestrującej online i zmuszony jest zwrócić Urzędowi Skarbowemu otrzymaną kwotę. Najczęstszymi powodami zaistnienia takiej sytuacji jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zakończenie działalności gospodarczej lub ogłoszenie upadłości w terminie trzech lat od rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup,
  • brak poddania, wskazanej w deklaracji VAT kasy rejestrującej online, na którą podatnik otrzymał ulgę lub zwrot za zakup, obowiązkowym przeglądom technicznym przez właściwy podmiot prowadzący ich serwis (w tej sytuacji może zostać na podatnika nałożona dodatkowa kara w wysokości 300 złotych.) – dotyczy jedynie tych konkretnych urządzeń, których dotyczy opisane zaniedbanie,
  • trwałe zaprzestanie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy,
  • naruszenie obowiązków zapewnienia połączenia kasy online z Centralnym Repozytorium Kas (czasowy lub trwały brak połączenia),
  • inne przypadki określone art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.

W przypadku czynnych podatników VAT zwrotu ulgi należy dokonać w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu. W przypadku podatników zwolnionych z VAT – do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. W przypadku obu rodzajów podmiotów gospodarczych, zwrotu należy dokonać na rachunek bankowy właściwego dla danego podmiotu urzędu skarbowego.

Przedawnienie zwrotu ulgi na zakup kasy online

Zwrot ulgi na zakup kasy online może ulec przedawnieniu w myśl art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), który stanowi, że przedawnieniu ulega zobowiązanie podatkowe z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności danego podatku. Zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej można uznać za niepodatkową należność budżetową, a co za tym idzie – podatek, który wg ww. artykułu ulega przedawnieniu.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Kasy fiskalne 2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA