REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary

Subskrybuj nas na Youtube
Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary
Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest nabycie sprawdzające? Kto kogo sprawdza w trakcie nabycia sprawdzającego? Jakie są prawa i obowiązki sprawdzającego? Jakie prawa i obowiązki ma sprawdzany? Jakie kary mogą być nałożone w związku z nabyciem sprawdzającym?

Nabycie sprawdzające - czym jest

Nabycie sprawdzające polega na nabyciu towarów lub usług w celu sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w zakresie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

2) wydawania nabywcy paragonu fiskalnego.

Nabycie sprawdzające jest dokonywane w miejscu sprzedaży towarów lub świadczenia usług przez sprawdzanego.

REKLAMA

1. Kto kogo sprawdza w nabyciu sprawdzającym

Jaki organ podatkowy wykonuje czynności kontrolne w postaci nabyć sprawdzających?

Dokonywanie nabycia sprawdzającego jest zadaniem:

● naczelnika urzędu skarbowego,

● naczelnika urzędu celno-skarbowego*

Kto prowadzi postępowanie mandatowe w sprawach o wykroczenia skarbowe ujawnione w związku z nabyciem sprawdzającym?

Postępowanie mandatowe prowadzi:

● naczelnik urzędu skarbowego dokonujący tego nabycia albo

● naczelnik urzędu celno-skarbowego dokonujący tego nabycia

Kto jest "sprawdzanym" w procedurze nabycia sprawdzającego?

W procedurze nabycia sprawdzającego podmiotem "sprawdzanym" jest:

a) podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub usług, u którego jest dokonywane nabycie sprawdzające, albo

b) osoba dokonująca w imieniu i na rzecz podatnika, o którym mowa w lit. a, sprzedaży towarów lub usług

Kto jest "sprawdzającym" w procedurze nabycia sprawdzającego?

W procedurze nabycia sprawdzającego "sprawdzającym" jest:

a) osoba zatrudniona w urzędzie skarbowym albo urzędzie celno-skarbowym lub podległym oddziale celnym,

b) funkcjonariusz pełniący służbę w urzędzie celno-skarbowym lub podległym oddziale celnym

- dokonujący nabycia sprawdzającego

* Naczelnik urzędu skarbowego i naczelnik urzędu celno-skarbowego mogą dokonywać nabycia sprawdzającego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Jak rozpoczyna się kontrola

Lp.

Sprawdzający może przeprowadzić kontrolę w formie nabycia sprawdzającego, jeżeli przedstawi sprawdzanemu:

1.

legitymację służbową

2.

stałe upoważnienie udzielone przez naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego wskazujące sprawdzającego (ten dokument sprawdzający ma obowiązek przedstawić na żądanie sprawdzanego)

3. Jakie prawa ma sprawdzający

Lp.

Sprawdzający ma prawo:

1.

legitymowania lub ustalania w inny sposób tożsamości sprawdzanych w zakresie niezbędnym na potrzeby tego nabycia

2.

przeprowadzania kontroli w miejscu dokonywania sprzedaży przez sprawdzanego

3.

sporządzania szkiców, kopiowania, filmowania, fotografowania oraz dokonywania nagrań dźwiękowych - dla potrzeb dokumentowania czynności nabycia sprawdzającego

4.

prowadzenia kontroli bez ograniczeń wynikających z przepisów rozdziału 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 162 ze. zm.), czyli rozdziału regulującego zasady ograniczania kontroli działalności gospodarczej

4. Jakie obowiązki ma sprawdzający

Lp.

Sprawdzający ma obowiązek:

1

2

1.

okazać legitymację służbową

2.

poinformować o dokonaniu nabycia sprawdzającego

3.

pouczyć sprawdzanego o jego prawach i obowiązkach

4.

okazać stałe upoważnienie do dokonywania nabycia sprawdzającego - na żądanie sprawdzanego

5.

zwrócić nabyty towar sprawdzanemu wraz z paragonem fiskalnym dokumentującym sprzedaż tego paragonu, jeżeli paragon ten został wydany

UWAGA!

Usługa wykonana w toku nabycia sprawdzającego nie podlega zwrotowi

6.

pozostawić towar w miejscu jego nabycia - gdy towar nie podlega zwrotowi z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości i nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż - za zgodą sprawdzanego

albo

zatrzymać towar, gdy sprawdzany nie zgodzi się na pozostawienie towaru w miejscu nabycia

7.

odstąpić od zwrotu towaru, jeżeli towar ten stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów

8.

zatrzymać paragon fiskalny (tzn. sprawdzający nie zwraca paragonu sprzedawcy), w przypadku gdy:

1) sprawdzany odmówi zwrotu zapłaty otrzymanej za zwracany towar,

2) towar nie podlega zwrotowi, ponieważ z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż (zob. pkt 4 tabeli),

3) odstępuje od zwrotu towaru (zob. pkt 7 tabeli)

9.

sporządzić notatkę służbową - jeżeli w toku nabycia sprawdzającego nie stwierdzono nieprawidłowości

UWAGA!

Notatkę służbową sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany.

10.

sporządzić protokół, jeżeli:

1) w toku nabycia sprawdzającego stwierdzono naruszenie w zakresie ewidencjonowania sprzedaży i wydawania paragonu nabywcy;

2) zakupiony towar nie podlega zwrotowi z tego powodu, że:

● ze względu na swoje właściwości nie może być ponownie sprzedany albo

● stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów;

3) nabycie sprawdzające dotyczy usługi;

4) sprawdzany odmówił:

● przyjęcia zwracanego towaru,

● zwrotu otrzymanej zapłaty za zwracany towar,

● przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru.

UWAGA!

Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany.

5. Jakie obowiązki ma sprawdzany

Lp.

Sprawdzany ma obowiązek:

1

2

1.

przyjąć towar zwracany przez sprawdzającego

2.

przyjąć paragon fiskalny:

● dokumentujący sprzedaż zwracanego towaru albo

● dokumentujący sprzedaż usługi - jeżeli w toku nabycia sprawdzającego został wydany paragon fiskalny, a usługa nie została wykonana

3.

zwrócić zapłatę otrzymaną za:

a) zwracany towar lub usługę (w przypadku usług obowiązek zwrotu zapłaty dotyczy tylko sytuacji, gdy usługa nie została wykonana),

b) towar, o którym mowa w art. 94p ust. 3 ustawy o KAS, czyli towar, który stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów

4.

poddać się kontroli w formie nabycia sprawdzającego

Do nabycia sprawdzającego nie stosuje się przepisów rozdziału 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105), czyli rozdziału regulującego zasady ograniczania kontroli działalności gospodarczej.

6. Jakie kary mogą być nałożone w związku z nabyciem sprawdzającym

1.

Kara za utrudnianie kontroli

Kto osobie uprawnionej do dokonania nabycia sprawdzającego udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej:

● podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo

● podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe (w przypadku mniejszej wagi)

2.

Kara za odmowę przyjęcia zwracanego towaru, paragonu lub odmowę zwrotu otrzymanej zapłaty

Kto osobie uprawnionej do dokonania nabycia sprawdzającego odmawia przyjęcia zwracanego towaru nabytego w toku nabycia sprawdzającego, przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru lub usługi niewykonanej w toku nabycia sprawdzającego wydanego tej osobie w toku nabycia sprawdzającego, lub zwrotu zapłaty otrzymanej za zwracany towar nabyty w toku nabycia sprawdzającego lub usługę niewykonaną w toku nabycia sprawdzającego

- podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● art. 28 ust. 1 pkt 7a, art. 28a, art. 33 ust. 1 pkt 1a, art. 33a ust. 1, art. 94k-94x ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 813; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301;

● art. 83 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 859; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301;

● rozdział 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 162; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 974.

Więcej instrukcji i praktycznych procedur dla księgowych znajdziesz w publikacji i serwisie online  Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA