REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary

Subskrybuj nas na Youtube
Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary
Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest nabycie sprawdzające? Kto kogo sprawdza w trakcie nabycia sprawdzającego? Jakie są prawa i obowiązki sprawdzającego? Jakie prawa i obowiązki ma sprawdzany? Jakie kary mogą być nałożone w związku z nabyciem sprawdzającym?

Nabycie sprawdzające - czym jest

Nabycie sprawdzające polega na nabyciu towarów lub usług w celu sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w zakresie:

REKLAMA

Autopromocja

1) ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

2) wydawania nabywcy paragonu fiskalnego.

Nabycie sprawdzające jest dokonywane w miejscu sprzedaży towarów lub świadczenia usług przez sprawdzanego.

1. Kto kogo sprawdza w nabyciu sprawdzającym

Jaki organ podatkowy wykonuje czynności kontrolne w postaci nabyć sprawdzających?

Dokonywanie nabycia sprawdzającego jest zadaniem:

● naczelnika urzędu skarbowego,

● naczelnika urzędu celno-skarbowego*

Kto prowadzi postępowanie mandatowe w sprawach o wykroczenia skarbowe ujawnione w związku z nabyciem sprawdzającym?

Postępowanie mandatowe prowadzi:

● naczelnik urzędu skarbowego dokonujący tego nabycia albo

● naczelnik urzędu celno-skarbowego dokonujący tego nabycia

Kto jest "sprawdzanym" w procedurze nabycia sprawdzającego?

W procedurze nabycia sprawdzającego podmiotem "sprawdzanym" jest:

a) podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub usług, u którego jest dokonywane nabycie sprawdzające, albo

b) osoba dokonująca w imieniu i na rzecz podatnika, o którym mowa w lit. a, sprzedaży towarów lub usług

Kto jest "sprawdzającym" w procedurze nabycia sprawdzającego?

W procedurze nabycia sprawdzającego "sprawdzającym" jest:

a) osoba zatrudniona w urzędzie skarbowym albo urzędzie celno-skarbowym lub podległym oddziale celnym,

b) funkcjonariusz pełniący służbę w urzędzie celno-skarbowym lub podległym oddziale celnym

- dokonujący nabycia sprawdzającego

* Naczelnik urzędu skarbowego i naczelnik urzędu celno-skarbowego mogą dokonywać nabycia sprawdzającego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Jak rozpoczyna się kontrola

Lp.

Sprawdzający może przeprowadzić kontrolę w formie nabycia sprawdzającego, jeżeli przedstawi sprawdzanemu:

1.

legitymację służbową

2.

stałe upoważnienie udzielone przez naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego wskazujące sprawdzającego (ten dokument sprawdzający ma obowiązek przedstawić na żądanie sprawdzanego)

3. Jakie prawa ma sprawdzający

Lp.

Sprawdzający ma prawo:

1.

legitymowania lub ustalania w inny sposób tożsamości sprawdzanych w zakresie niezbędnym na potrzeby tego nabycia

2.

przeprowadzania kontroli w miejscu dokonywania sprzedaży przez sprawdzanego

3.

sporządzania szkiców, kopiowania, filmowania, fotografowania oraz dokonywania nagrań dźwiękowych - dla potrzeb dokumentowania czynności nabycia sprawdzającego

4.

prowadzenia kontroli bez ograniczeń wynikających z przepisów rozdziału 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 162 ze. zm.), czyli rozdziału regulującego zasady ograniczania kontroli działalności gospodarczej

4. Jakie obowiązki ma sprawdzający

Lp.

Sprawdzający ma obowiązek:

1

2

1.

okazać legitymację służbową

2.

poinformować o dokonaniu nabycia sprawdzającego

3.

pouczyć sprawdzanego o jego prawach i obowiązkach

4.

okazać stałe upoważnienie do dokonywania nabycia sprawdzającego - na żądanie sprawdzanego

5.

zwrócić nabyty towar sprawdzanemu wraz z paragonem fiskalnym dokumentującym sprzedaż tego paragonu, jeżeli paragon ten został wydany

UWAGA!

Usługa wykonana w toku nabycia sprawdzającego nie podlega zwrotowi

6.

pozostawić towar w miejscu jego nabycia - gdy towar nie podlega zwrotowi z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości i nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż - za zgodą sprawdzanego

albo

zatrzymać towar, gdy sprawdzany nie zgodzi się na pozostawienie towaru w miejscu nabycia

7.

odstąpić od zwrotu towaru, jeżeli towar ten stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów

8.

zatrzymać paragon fiskalny (tzn. sprawdzający nie zwraca paragonu sprzedawcy), w przypadku gdy:

1) sprawdzany odmówi zwrotu zapłaty otrzymanej za zwracany towar,

2) towar nie podlega zwrotowi, ponieważ z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż (zob. pkt 4 tabeli),

3) odstępuje od zwrotu towaru (zob. pkt 7 tabeli)

9.

sporządzić notatkę służbową - jeżeli w toku nabycia sprawdzającego nie stwierdzono nieprawidłowości

UWAGA!

Notatkę służbową sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany.

10.

sporządzić protokół, jeżeli:

1) w toku nabycia sprawdzającego stwierdzono naruszenie w zakresie ewidencjonowania sprzedaży i wydawania paragonu nabywcy;

2) zakupiony towar nie podlega zwrotowi z tego powodu, że:

● ze względu na swoje właściwości nie może być ponownie sprzedany albo

● stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów;

3) nabycie sprawdzające dotyczy usługi;

4) sprawdzany odmówił:

● przyjęcia zwracanego towaru,

● zwrotu otrzymanej zapłaty za zwracany towar,

● przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru.

UWAGA!

Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany.

5. Jakie obowiązki ma sprawdzany

Lp.

Sprawdzany ma obowiązek:

1

2

1.

przyjąć towar zwracany przez sprawdzającego

2.

przyjąć paragon fiskalny:

● dokumentujący sprzedaż zwracanego towaru albo

● dokumentujący sprzedaż usługi - jeżeli w toku nabycia sprawdzającego został wydany paragon fiskalny, a usługa nie została wykonana

3.

zwrócić zapłatę otrzymaną za:

a) zwracany towar lub usługę (w przypadku usług obowiązek zwrotu zapłaty dotyczy tylko sytuacji, gdy usługa nie została wykonana),

b) towar, o którym mowa w art. 94p ust. 3 ustawy o KAS, czyli towar, który stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów

4.

poddać się kontroli w formie nabycia sprawdzającego

Do nabycia sprawdzającego nie stosuje się przepisów rozdziału 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105), czyli rozdziału regulującego zasady ograniczania kontroli działalności gospodarczej.

6. Jakie kary mogą być nałożone w związku z nabyciem sprawdzającym

1.

Kara za utrudnianie kontroli

Kto osobie uprawnionej do dokonania nabycia sprawdzającego udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej:

● podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo

● podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe (w przypadku mniejszej wagi)

2.

Kara za odmowę przyjęcia zwracanego towaru, paragonu lub odmowę zwrotu otrzymanej zapłaty

Kto osobie uprawnionej do dokonania nabycia sprawdzającego odmawia przyjęcia zwracanego towaru nabytego w toku nabycia sprawdzającego, przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru lub usługi niewykonanej w toku nabycia sprawdzającego wydanego tej osobie w toku nabycia sprawdzającego, lub zwrotu zapłaty otrzymanej za zwracany towar nabyty w toku nabycia sprawdzającego lub usługę niewykonaną w toku nabycia sprawdzającego

- podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● art. 28 ust. 1 pkt 7a, art. 28a, art. 33 ust. 1 pkt 1a, art. 33a ust. 1, art. 94k-94x ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 813; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301;

● art. 83 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 859; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301;

● rozdział 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 162; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 974.

Więcej instrukcji i praktycznych procedur dla księgowych znajdziesz w publikacji i serwisie online  Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA