REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary

Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary
Nabycie sprawdzające - czym jest, procedura krok po kroku, prawa, obowiązki, kary
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest nabycie sprawdzające? Kto kogo sprawdza w trakcie nabycia sprawdzającego? Jakie są prawa i obowiązki sprawdzającego? Jakie prawa i obowiązki ma sprawdzany? Jakie kary mogą być nałożone w związku z nabyciem sprawdzającym?

Nabycie sprawdzające - czym jest

Nabycie sprawdzające polega na nabyciu towarów lub usług w celu sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w zakresie:

REKLAMA

Autopromocja

1) ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

2) wydawania nabywcy paragonu fiskalnego.

Nabycie sprawdzające jest dokonywane w miejscu sprzedaży towarów lub świadczenia usług przez sprawdzanego.

1. Kto kogo sprawdza w nabyciu sprawdzającym

Jaki organ podatkowy wykonuje czynności kontrolne w postaci nabyć sprawdzających?

Dokonywanie nabycia sprawdzającego jest zadaniem:

● naczelnika urzędu skarbowego,

● naczelnika urzędu celno-skarbowego*

Kto prowadzi postępowanie mandatowe w sprawach o wykroczenia skarbowe ujawnione w związku z nabyciem sprawdzającym?

Postępowanie mandatowe prowadzi:

● naczelnik urzędu skarbowego dokonujący tego nabycia albo

● naczelnik urzędu celno-skarbowego dokonujący tego nabycia

Kto jest "sprawdzanym" w procedurze nabycia sprawdzającego?

W procedurze nabycia sprawdzającego podmiotem "sprawdzanym" jest:

a) podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub usług, u którego jest dokonywane nabycie sprawdzające, albo

b) osoba dokonująca w imieniu i na rzecz podatnika, o którym mowa w lit. a, sprzedaży towarów lub usług

Kto jest "sprawdzającym" w procedurze nabycia sprawdzającego?

W procedurze nabycia sprawdzającego "sprawdzającym" jest:

a) osoba zatrudniona w urzędzie skarbowym albo urzędzie celno-skarbowym lub podległym oddziale celnym,

b) funkcjonariusz pełniący służbę w urzędzie celno-skarbowym lub podległym oddziale celnym

- dokonujący nabycia sprawdzającego

* Naczelnik urzędu skarbowego i naczelnik urzędu celno-skarbowego mogą dokonywać nabycia sprawdzającego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Jak rozpoczyna się kontrola

Lp.

Sprawdzający może przeprowadzić kontrolę w formie nabycia sprawdzającego, jeżeli przedstawi sprawdzanemu:

1.

legitymację służbową

2.

stałe upoważnienie udzielone przez naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego wskazujące sprawdzającego (ten dokument sprawdzający ma obowiązek przedstawić na żądanie sprawdzanego)

3. Jakie prawa ma sprawdzający

Lp.

Sprawdzający ma prawo:

1.

legitymowania lub ustalania w inny sposób tożsamości sprawdzanych w zakresie niezbędnym na potrzeby tego nabycia

2.

przeprowadzania kontroli w miejscu dokonywania sprzedaży przez sprawdzanego

3.

sporządzania szkiców, kopiowania, filmowania, fotografowania oraz dokonywania nagrań dźwiękowych - dla potrzeb dokumentowania czynności nabycia sprawdzającego

4.

prowadzenia kontroli bez ograniczeń wynikających z przepisów rozdziału 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 162 ze. zm.), czyli rozdziału regulującego zasady ograniczania kontroli działalności gospodarczej

4. Jakie obowiązki ma sprawdzający

Lp.

Sprawdzający ma obowiązek:

1

2

1.

okazać legitymację służbową

2.

poinformować o dokonaniu nabycia sprawdzającego

3.

pouczyć sprawdzanego o jego prawach i obowiązkach

4.

okazać stałe upoważnienie do dokonywania nabycia sprawdzającego - na żądanie sprawdzanego

5.

zwrócić nabyty towar sprawdzanemu wraz z paragonem fiskalnym dokumentującym sprzedaż tego paragonu, jeżeli paragon ten został wydany

UWAGA!

Usługa wykonana w toku nabycia sprawdzającego nie podlega zwrotowi

6.

pozostawić towar w miejscu jego nabycia - gdy towar nie podlega zwrotowi z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości i nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż - za zgodą sprawdzanego

albo

zatrzymać towar, gdy sprawdzany nie zgodzi się na pozostawienie towaru w miejscu nabycia

7.

odstąpić od zwrotu towaru, jeżeli towar ten stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów

8.

zatrzymać paragon fiskalny (tzn. sprawdzający nie zwraca paragonu sprzedawcy), w przypadku gdy:

1) sprawdzany odmówi zwrotu zapłaty otrzymanej za zwracany towar,

2) towar nie podlega zwrotowi, ponieważ z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż (zob. pkt 4 tabeli),

3) odstępuje od zwrotu towaru (zob. pkt 7 tabeli)

9.

sporządzić notatkę służbową - jeżeli w toku nabycia sprawdzającego nie stwierdzono nieprawidłowości

UWAGA!

Notatkę służbową sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany.

10.

sporządzić protokół, jeżeli:

1) w toku nabycia sprawdzającego stwierdzono naruszenie w zakresie ewidencjonowania sprzedaży i wydawania paragonu nabywcy;

2) zakupiony towar nie podlega zwrotowi z tego powodu, że:

● ze względu na swoje właściwości nie może być ponownie sprzedany albo

● stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów;

3) nabycie sprawdzające dotyczy usługi;

4) sprawdzany odmówił:

● przyjęcia zwracanego towaru,

● zwrotu otrzymanej zapłaty za zwracany towar,

● przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru.

UWAGA!

Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany.

5. Jakie obowiązki ma sprawdzany

Lp.

Sprawdzany ma obowiązek:

1

2

1.

przyjąć towar zwracany przez sprawdzającego

2.

przyjąć paragon fiskalny:

● dokumentujący sprzedaż zwracanego towaru albo

● dokumentujący sprzedaż usługi - jeżeli w toku nabycia sprawdzającego został wydany paragon fiskalny, a usługa nie została wykonana

3.

zwrócić zapłatę otrzymaną za:

a) zwracany towar lub usługę (w przypadku usług obowiązek zwrotu zapłaty dotyczy tylko sytuacji, gdy usługa nie została wykonana),

b) towar, o którym mowa w art. 94p ust. 3 ustawy o KAS, czyli towar, który stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegający zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczeniu na podstawie odrębnych przepisów

4.

poddać się kontroli w formie nabycia sprawdzającego

Do nabycia sprawdzającego nie stosuje się przepisów rozdziału 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105), czyli rozdziału regulującego zasady ograniczania kontroli działalności gospodarczej.

6. Jakie kary mogą być nałożone w związku z nabyciem sprawdzającym

1.

Kara za utrudnianie kontroli

Kto osobie uprawnionej do dokonania nabycia sprawdzającego udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej:

● podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo

● podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe (w przypadku mniejszej wagi)

2.

Kara za odmowę przyjęcia zwracanego towaru, paragonu lub odmowę zwrotu otrzymanej zapłaty

Kto osobie uprawnionej do dokonania nabycia sprawdzającego odmawia przyjęcia zwracanego towaru nabytego w toku nabycia sprawdzającego, przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru lub usługi niewykonanej w toku nabycia sprawdzającego wydanego tej osobie w toku nabycia sprawdzającego, lub zwrotu zapłaty otrzymanej za zwracany towar nabyty w toku nabycia sprawdzającego lub usługę niewykonaną w toku nabycia sprawdzającego

- podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● art. 28 ust. 1 pkt 7a, art. 28a, art. 33 ust. 1 pkt 1a, art. 33a ust. 1, art. 94k-94x ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 813; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301;

● art. 83 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 859; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301;

● rozdział 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 162; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 974.

Więcej instrukcji i praktycznych procedur dla księgowych znajdziesz w publikacji i serwisie online  Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA