REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedna kasa rejestrująca w dwóch punktach sprzedaży

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jedna kasa rejestrująca w dwóch punktach sprzedaży
Jedna kasa rejestrująca w dwóch punktach sprzedaży
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencjonowanie sprzedaży podatnika dokonywanej w różnych miejscach przy użyciu jednej mobilnej kasy fiskalnej jest dozwolone tylko pod warunkiem, że w danym momencie nie istnieje możliwość dokonywania sprzedaży w ramach określonej działalności gospodarczej w więcej niż jednym punkcie sprzedaży.

Obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży dokonywanej przez podatników na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Co więcej § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (zwane dalej rozporządzeniem) doprecyzowuje, iż obowiązek ewidencjonowania obejmuje każdą sprzedaż, w tym sprzedaż zwolnioną. Ponadto, przepis ten podkreśla, iż kasa fiskalna musi odpowiadać określonym kryteriom i warunkom technicznym, a także spełniać funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT.

Podatnicy są zobligowani do dokonywania na podstawie załącznika nr 2 do rozporządzenia zgłoszenia oraz aktualizacji danych dotyczących kasy, obejmujących m.in. adres miejsca instalacji kasy. W przypadku takich, „stacjonarnych” kas fiskalnych dozwolone jest prowadzenie ewidencji sprzedaży dokonywanej tylko w jednym określonym miejscu jej zainstalowania. Istnieje, co prawda, możliwość jej przeniesienia do innego lokalu, ale fakt ten musi zostać zgłoszony organowi podatkowemu w ramach aktualizacji danych w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy.

Dozwolone jest również posługiwanie się przenośną (mobilną) kasą fiskalną, co do której w zgłoszeniu, zamiast miejsca instalacji, podaje się adres siedziby lub adres zamieszkania podatnika. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest rejestrowanie sprzedaży dokonywanej przez podatnika w różnych miejscach. Warto w tym miejscu podkreślić, że w przypadku zgłoszenia danej kasy jako mobilnej, podatnik nie będzie zobligowany do powiadamiania organu podatkowego o każdorazowym użyciu kasy fiskalnej w miejscu innym niż adres podany w zgłoszeniu (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 stycznia 2014 r. nr ILPP2/443-954/13-6/MR).

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Bardziej problematyczna jest kwestia ewidencjonowania całej sprzedaży podatnika dokonywanej w różnych miejscach przy użyciu tylko jednej przenośnej kasy fiskalnej. Jak wspomniano, podatnik jest obowiązany do ewidencjonowania każdej sprzedaży, a więc dokonanie sprzedaży w różnych punktach w tym samym czasie musi być odpowiednio zaewidencjonowane. Jeśli podatnik w takiej sytuacji posiadłby tylko jedną kasę fiskalną, nie byłby w stanie zarejestrować wszystkich transakcji, narażając się przy tym na ryzyko odpowiedzialności skarbowej.


REKLAMA

W konsekwencji, należy zauważyć, iż ewidencjonowanie sprzedaży podatnika dokonywanej w różnych miejscach przy użyciu mobilnej kasy jest dozwolone tylko pod jednym warunkiem, a mianowicie pod takim, że w danym momencie nie istnieje możliwość dokonywania sprzedaży w ramach określonej działalności gospodarczej w dwu lub więcej punktach.

A zatem, mobilną kasę mogą zastosować np. lekarze wykonujący samodzielnie praktykę w różnych gabinetach. Ze względów obiektywnych nie jest bowiem możliwe, by dokonywali oni sprzedaży jednocześnie w kilku miejscach. Konieczne jest jednak, by w takiej sytuacji na paragonie fiskalnym wydawanym przez kasę przenośną, znalazły się adresy wszystkich punktów sprzedaży albo w przypadku działalności prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 stycznia 2012 r  nr IBPP4/443-1619/11/MN). Wymóg ten wynika z § 8 ust. 1 pkt 1 przedmiotowego rozporządzenia.

Odsprzedaż pracownikom pakietów medycznych - konsekwencje w VAT

Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

Ewelina Kalita

Młodszy konsultant podatkowy

ECDDP Sp. z o.o.

Paweł Barnik

Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT

ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA