REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedna kasa rejestrująca w dwóch punktach sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jedna kasa rejestrująca w dwóch punktach sprzedaży
Jedna kasa rejestrująca w dwóch punktach sprzedaży
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencjonowanie sprzedaży podatnika dokonywanej w różnych miejscach przy użyciu jednej mobilnej kasy fiskalnej jest dozwolone tylko pod warunkiem, że w danym momencie nie istnieje możliwość dokonywania sprzedaży w ramach określonej działalności gospodarczej w więcej niż jednym punkcie sprzedaży.

Obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży dokonywanej przez podatników na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Co więcej § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (zwane dalej rozporządzeniem) doprecyzowuje, iż obowiązek ewidencjonowania obejmuje każdą sprzedaż, w tym sprzedaż zwolnioną. Ponadto, przepis ten podkreśla, iż kasa fiskalna musi odpowiadać określonym kryteriom i warunkom technicznym, a także spełniać funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT.

Podatnicy są zobligowani do dokonywania na podstawie załącznika nr 2 do rozporządzenia zgłoszenia oraz aktualizacji danych dotyczących kasy, obejmujących m.in. adres miejsca instalacji kasy. W przypadku takich, „stacjonarnych” kas fiskalnych dozwolone jest prowadzenie ewidencji sprzedaży dokonywanej tylko w jednym określonym miejscu jej zainstalowania. Istnieje, co prawda, możliwość jej przeniesienia do innego lokalu, ale fakt ten musi zostać zgłoszony organowi podatkowemu w ramach aktualizacji danych w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy.

Dozwolone jest również posługiwanie się przenośną (mobilną) kasą fiskalną, co do której w zgłoszeniu, zamiast miejsca instalacji, podaje się adres siedziby lub adres zamieszkania podatnika. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest rejestrowanie sprzedaży dokonywanej przez podatnika w różnych miejscach. Warto w tym miejscu podkreślić, że w przypadku zgłoszenia danej kasy jako mobilnej, podatnik nie będzie zobligowany do powiadamiania organu podatkowego o każdorazowym użyciu kasy fiskalnej w miejscu innym niż adres podany w zgłoszeniu (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 stycznia 2014 r. nr ILPP2/443-954/13-6/MR).

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Bardziej problematyczna jest kwestia ewidencjonowania całej sprzedaży podatnika dokonywanej w różnych miejscach przy użyciu tylko jednej przenośnej kasy fiskalnej. Jak wspomniano, podatnik jest obowiązany do ewidencjonowania każdej sprzedaży, a więc dokonanie sprzedaży w różnych punktach w tym samym czasie musi być odpowiednio zaewidencjonowane. Jeśli podatnik w takiej sytuacji posiadłby tylko jedną kasę fiskalną, nie byłby w stanie zarejestrować wszystkich transakcji, narażając się przy tym na ryzyko odpowiedzialności skarbowej.


REKLAMA

W konsekwencji, należy zauważyć, iż ewidencjonowanie sprzedaży podatnika dokonywanej w różnych miejscach przy użyciu mobilnej kasy jest dozwolone tylko pod jednym warunkiem, a mianowicie pod takim, że w danym momencie nie istnieje możliwość dokonywania sprzedaży w ramach określonej działalności gospodarczej w dwu lub więcej punktach.

A zatem, mobilną kasę mogą zastosować np. lekarze wykonujący samodzielnie praktykę w różnych gabinetach. Ze względów obiektywnych nie jest bowiem możliwe, by dokonywali oni sprzedaży jednocześnie w kilku miejscach. Konieczne jest jednak, by w takiej sytuacji na paragonie fiskalnym wydawanym przez kasę przenośną, znalazły się adresy wszystkich punktów sprzedaży albo w przypadku działalności prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 stycznia 2012 r  nr IBPP4/443-1619/11/MN). Wymóg ten wynika z § 8 ust. 1 pkt 1 przedmiotowego rozporządzenia.

Odsprzedaż pracownikom pakietów medycznych - konsekwencje w VAT

Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

Ewelina Kalita

Młodszy konsultant podatkowy

ECDDP Sp. z o.o.

Paweł Barnik

Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT

ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA