REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych jest niemożliwe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
odliczanie VAT od usług gastronomicznych i noclegowych
odliczanie VAT od usług gastronomicznych i noclegowych

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT nie może odliczać VAT naliczonego w cenie nabytych usług hotelarskich i gastronomicznych, nawet jeśli wykorzystywane są one do świadczenia jednolitej, niepodzielnej usługi opodatkowanej VAT.

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

REKLAMA

Autopromocja

Podatki 2015 - komplet

Dokonując oceny przepisów krajowych należy stwierdzić, że ograniczenie prawa do odliczenia podatku VAT wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy oraz art. 176 Dyrektywy 112. Omawiane przepisy nie stanowią również środka o charakterze ogólnym ponieważ precyzują, że tylko i wyłącznie usługi noclegowe i gastronomiczne nie dają prawa do odliczenia VAT. Należy uznać, że Polska miała prawo utrzymać wspomniane ograniczenie w oparciu o powołane przepisy dyrektyw.

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 28 września 2012 r. (sygn. I/SA Wr/854/12).

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia z noclegiem i wyżywieniem

Sprawa dotyczyła spółki świadczącej usługi szkoleniowe. Spółka, jako organizator szkoleń, zapewniała ich uczestnikom w razie potrzeby wyżywienie i nocleg, stanowiące składnik kompleksowej usługi szkoleniowej, za którą spółka wystawiała następnie fakturę VAT z 23% stawką podatku.

Jaka stawka VAT na usługi gastronomiczne i cateringowe?

W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała,  czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych oraz gastronomicznych na potrzeby świadczonych usług szkoleniowych?

Zdaniem spółki, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich. Spółka wskazała, że usługi te są wykorzystywane bezpośrednio do wykonywania usług opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka podkreśliła, że ograniczenie jej prawa do odliczenia stanowiłoby naruszenie fundamentalnej zasady neutralności VAT.

Organ uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

Nie można odliczyć VAT od usług noclegowych i gastronomicznych

REKLAMA

W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej dyrektor IS stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną spełnione łącznie przesłanki pozytywne  jak i nie wystąpią sytuacje, które wyłączają prawa do odliczenia.

Organ wskazał, ze prawo do odliczenia ma tylko czynny podatnik VAT i tylko w przypadku ścisłego powiązania zakupu z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Jednakże w ocenie organu zachodzi w powyższej sprawie przeszkoda wynikająca z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT, która wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia usług noclegowych i gastronomicznych.

Spółka nie zgodziła się z argumentacją organu podatkowego i po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, zaskarżyła wydaną interpretację do sądu.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za bezpodstawną i oddalił ją. W uzasadnieniu przychylił się do argumentacji organu podatkowego oraz wskazał na przepisy prawa unijnego. Sąd podkreślił, iż zgodnie z art. 176 Dyrektywy 112 Rada określa wydatki, które nie dają prawa do odliczenia VAT.

Sąd wskazał, że w żadnym przypadku prawo do odliczenia VAT nie dotyczy wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub wydatki reprezentacyjne.

Ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego

REKLAMA

Sąd dodał, iż dokonując oceny przepisów krajowych należy stwierdzić, że ograniczenie prawa do odliczenia VAT wynikające ze wskazanych przepisów nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 17 ust. 6 VI dyrektywy oraz art. 176 Dyrektywy 112.

Omawiane przepisy nie stanowią również środka o charakterze ogólnym albowiem precyzują, że tylko i wyłącznie usługi noclegowe i gastronomiczne nie dają prawa do odliczenia VAT. Należy uznać, że Polska miała prawo utrzymać wspomniane ograniczenie w oparciu o powołane przepisy Dyrektywy.

Wątpliwości zostają - komentarz eksperta

Komentowany wyrok, pomimo szerokiego sięgania do prawa unijnego i dorobku ETS, nie rozwiązuje wszystkich wątpliwości związanych z funkcjonowaniem przepisów uniemożliwiających odliczenie VAT przy nabyciu usług hotelowych i gastronomicznych związanych z działalnością podatnika.

W komentowanym wyroku, pomimo powołania przez Sąd licznych wyroków ETS oraz przepisów unijnych, brakuje bezpośredniego przełożenia prawa unijnego na okoliczności faktyczne przedstawione przez spółkę w zaskarżonej interpretacji.

Czy wydatki na usługi gastronomiczne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Sąd słusznie wskazał, iż możliwość odstępstwa od podstawowej zasady podatku VAT, jaką jest prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 176 Dyrektywy 112. Zgodnie z tą regulacją, odliczenie VAT nie przysługuje w odniesieniu do wydatków poniesionych na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub wydatki reprezentacyjne.

Co więcej, państwa członkowskie mogą utrzymać wszystkie wyłączenia przewidziane w prawie krajowym w dniu 1 stycznia 1979 r. lub, w odniesieniu do państw członkowskich, które przystąpiły do Wspólnoty po tym terminie, przepisy obowiązujące w dniu ich przystąpienia. Polska skorzystała z tego prawa, gdyż przed dniem 1 maja 2004 r. w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) funkcjonowały przepisy uniemożliwiające odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych.

Nie wolno odliczyć VAT z nieprawidłowej faktury

W treści uzasadnienia Sąd przytoczył również tezę z wyroku ETS w sprawie C-395/09 (Oasis East Sp. z o.o.) wskazując, iż uprawnienie do ograniczenia prawa do odliczenia w zakresie wydatków na rozrywkę, reprezentację i towary luksusowe (wynikające z art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy) nie stanowi nieograniczonego upoważnienia do dyskrecjonalnego wyłączenia prawa do odliczenia VAT w zakresie wszystkich towarów i usług.

Tym samym uprawnienie to nie obejmuje zatem ogólnych wyłączeń i nie zwalnia państw członkowskich z obowiązku dostatecznego określenia towarów i usług, dla których jest wyłączone prawo do odliczenia (sprawy: C-305/97, C-434/03, C-489/09).

W kontekście szeroko powoływanego przez Sąd orzecznictwa ETS w zakresie braku uprawnień państw członkowskich do stosowania ogólnych wyłączeń prawa do odliczenia podatku można się zastanowić, czy nie istnieją argumenty przemawiające za uznaniem, iż ograniczenie prawa do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych ma właśnie charakter ogólny.

Odliczenie VAT od usług cateringowych, nabywanych na potrzeby imprez integracyjnych

W ocenie Sądu, przepisy ograniczające prawo do odliczenia sformułowane są na tyle precyzyjnie, iż nie można przypisać im charakteru ogólnego. W rezultacie, obowiązujące ograniczenie prawa do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 176 Dyrektywy 112. Sąd w uzasadnieniu do komentowanego wyroku nie rozwinął jednak argumentacji w powyższym zakresie, ograniczając się jedynie do przedstawienia własnego stanowiska.

Podsumowując, komentowane orzeczenie, pomimo częstych odwołań do prawa unijnego i wyroków ETS nie wyczerpuje w pełni wątpliwości związanych z zasadami funkcjonowania w Ustawie o VAT przepisów uniemożliwiających odliczenie VAT od związanych z działalnością gospodarczą wydatków na usługi hotelowe i gastronomiczne.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Komentarz: Krzysztof Ugolik, starszy konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Opracowanie opisu orzeczenia: Aleksandra Brzezińska, konsultant w  Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA