REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych jest niemożliwe

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
odliczanie VAT od usług gastronomicznych i noclegowych
odliczanie VAT od usług gastronomicznych i noclegowych

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT nie może odliczać VAT naliczonego w cenie nabytych usług hotelarskich i gastronomicznych, nawet jeśli wykorzystywane są one do świadczenia jednolitej, niepodzielnej usługi opodatkowanej VAT.

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

REKLAMA

Autopromocja

Podatki 2015 - komplet

Dokonując oceny przepisów krajowych należy stwierdzić, że ograniczenie prawa do odliczenia podatku VAT wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy oraz art. 176 Dyrektywy 112. Omawiane przepisy nie stanowią również środka o charakterze ogólnym ponieważ precyzują, że tylko i wyłącznie usługi noclegowe i gastronomiczne nie dają prawa do odliczenia VAT. Należy uznać, że Polska miała prawo utrzymać wspomniane ograniczenie w oparciu o powołane przepisy dyrektyw.

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 28 września 2012 r. (sygn. I/SA Wr/854/12).

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia z noclegiem i wyżywieniem

Sprawa dotyczyła spółki świadczącej usługi szkoleniowe. Spółka, jako organizator szkoleń, zapewniała ich uczestnikom w razie potrzeby wyżywienie i nocleg, stanowiące składnik kompleksowej usługi szkoleniowej, za którą spółka wystawiała następnie fakturę VAT z 23% stawką podatku.

Jaka stawka VAT na usługi gastronomiczne i cateringowe?

W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała,  czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych oraz gastronomicznych na potrzeby świadczonych usług szkoleniowych?

Zdaniem spółki, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich. Spółka wskazała, że usługi te są wykorzystywane bezpośrednio do wykonywania usług opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka podkreśliła, że ograniczenie jej prawa do odliczenia stanowiłoby naruszenie fundamentalnej zasady neutralności VAT.

Organ uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

Nie można odliczyć VAT od usług noclegowych i gastronomicznych

W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej dyrektor IS stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną spełnione łącznie przesłanki pozytywne  jak i nie wystąpią sytuacje, które wyłączają prawa do odliczenia.

Organ wskazał, ze prawo do odliczenia ma tylko czynny podatnik VAT i tylko w przypadku ścisłego powiązania zakupu z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Jednakże w ocenie organu zachodzi w powyższej sprawie przeszkoda wynikająca z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT, która wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia usług noclegowych i gastronomicznych.

Spółka nie zgodziła się z argumentacją organu podatkowego i po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, zaskarżyła wydaną interpretację do sądu.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za bezpodstawną i oddalił ją. W uzasadnieniu przychylił się do argumentacji organu podatkowego oraz wskazał na przepisy prawa unijnego. Sąd podkreślił, iż zgodnie z art. 176 Dyrektywy 112 Rada określa wydatki, które nie dają prawa do odliczenia VAT.

Sąd wskazał, że w żadnym przypadku prawo do odliczenia VAT nie dotyczy wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub wydatki reprezentacyjne.

Ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego

REKLAMA

Sąd dodał, iż dokonując oceny przepisów krajowych należy stwierdzić, że ograniczenie prawa do odliczenia VAT wynikające ze wskazanych przepisów nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 17 ust. 6 VI dyrektywy oraz art. 176 Dyrektywy 112.

Omawiane przepisy nie stanowią również środka o charakterze ogólnym albowiem precyzują, że tylko i wyłącznie usługi noclegowe i gastronomiczne nie dają prawa do odliczenia VAT. Należy uznać, że Polska miała prawo utrzymać wspomniane ograniczenie w oparciu o powołane przepisy Dyrektywy.

Wątpliwości zostają - komentarz eksperta

Komentowany wyrok, pomimo szerokiego sięgania do prawa unijnego i dorobku ETS, nie rozwiązuje wszystkich wątpliwości związanych z funkcjonowaniem przepisów uniemożliwiających odliczenie VAT przy nabyciu usług hotelowych i gastronomicznych związanych z działalnością podatnika.

W komentowanym wyroku, pomimo powołania przez Sąd licznych wyroków ETS oraz przepisów unijnych, brakuje bezpośredniego przełożenia prawa unijnego na okoliczności faktyczne przedstawione przez spółkę w zaskarżonej interpretacji.

Czy wydatki na usługi gastronomiczne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Sąd słusznie wskazał, iż możliwość odstępstwa od podstawowej zasady podatku VAT, jaką jest prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 176 Dyrektywy 112. Zgodnie z tą regulacją, odliczenie VAT nie przysługuje w odniesieniu do wydatków poniesionych na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub wydatki reprezentacyjne.

Co więcej, państwa członkowskie mogą utrzymać wszystkie wyłączenia przewidziane w prawie krajowym w dniu 1 stycznia 1979 r. lub, w odniesieniu do państw członkowskich, które przystąpiły do Wspólnoty po tym terminie, przepisy obowiązujące w dniu ich przystąpienia. Polska skorzystała z tego prawa, gdyż przed dniem 1 maja 2004 r. w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) funkcjonowały przepisy uniemożliwiające odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych.

Nie wolno odliczyć VAT z nieprawidłowej faktury

W treści uzasadnienia Sąd przytoczył również tezę z wyroku ETS w sprawie C-395/09 (Oasis East Sp. z o.o.) wskazując, iż uprawnienie do ograniczenia prawa do odliczenia w zakresie wydatków na rozrywkę, reprezentację i towary luksusowe (wynikające z art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy) nie stanowi nieograniczonego upoważnienia do dyskrecjonalnego wyłączenia prawa do odliczenia VAT w zakresie wszystkich towarów i usług.

Tym samym uprawnienie to nie obejmuje zatem ogólnych wyłączeń i nie zwalnia państw członkowskich z obowiązku dostatecznego określenia towarów i usług, dla których jest wyłączone prawo do odliczenia (sprawy: C-305/97, C-434/03, C-489/09).

W kontekście szeroko powoływanego przez Sąd orzecznictwa ETS w zakresie braku uprawnień państw członkowskich do stosowania ogólnych wyłączeń prawa do odliczenia podatku można się zastanowić, czy nie istnieją argumenty przemawiające za uznaniem, iż ograniczenie prawa do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych ma właśnie charakter ogólny.

Odliczenie VAT od usług cateringowych, nabywanych na potrzeby imprez integracyjnych

W ocenie Sądu, przepisy ograniczające prawo do odliczenia sformułowane są na tyle precyzyjnie, iż nie można przypisać im charakteru ogólnego. W rezultacie, obowiązujące ograniczenie prawa do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 176 Dyrektywy 112. Sąd w uzasadnieniu do komentowanego wyroku nie rozwinął jednak argumentacji w powyższym zakresie, ograniczając się jedynie do przedstawienia własnego stanowiska.

Podsumowując, komentowane orzeczenie, pomimo częstych odwołań do prawa unijnego i wyroków ETS nie wyczerpuje w pełni wątpliwości związanych z zasadami funkcjonowania w Ustawie o VAT przepisów uniemożliwiających odliczenie VAT od związanych z działalnością gospodarczą wydatków na usługi hotelowe i gastronomiczne.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Komentarz: Krzysztof Ugolik, starszy konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Opracowanie opisu orzeczenia: Aleksandra Brzezińska, konsultant w  Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA