REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych jest niemożliwe

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
odliczanie VAT od usług gastronomicznych i noclegowych
odliczanie VAT od usług gastronomicznych i noclegowych

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT nie może odliczać VAT naliczonego w cenie nabytych usług hotelarskich i gastronomicznych, nawet jeśli wykorzystywane są one do świadczenia jednolitej, niepodzielnej usługi opodatkowanej VAT.

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

REKLAMA

REKLAMA

Podatki 2015 - komplet

Dokonując oceny przepisów krajowych należy stwierdzić, że ograniczenie prawa do odliczenia podatku VAT wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy oraz art. 176 Dyrektywy 112. Omawiane przepisy nie stanowią również środka o charakterze ogólnym ponieważ precyzują, że tylko i wyłącznie usługi noclegowe i gastronomiczne nie dają prawa do odliczenia VAT. Należy uznać, że Polska miała prawo utrzymać wspomniane ograniczenie w oparciu o powołane przepisy dyrektyw.

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 28 września 2012 r. (sygn. I/SA Wr/854/12).

REKLAMA

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia z noclegiem i wyżywieniem

Sprawa dotyczyła spółki świadczącej usługi szkoleniowe. Spółka, jako organizator szkoleń, zapewniała ich uczestnikom w razie potrzeby wyżywienie i nocleg, stanowiące składnik kompleksowej usługi szkoleniowej, za którą spółka wystawiała następnie fakturę VAT z 23% stawką podatku.

Jaka stawka VAT na usługi gastronomiczne i cateringowe?

W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała,  czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych oraz gastronomicznych na potrzeby świadczonych usług szkoleniowych?

Zdaniem spółki, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich. Spółka wskazała, że usługi te są wykorzystywane bezpośrednio do wykonywania usług opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka podkreśliła, że ograniczenie jej prawa do odliczenia stanowiłoby naruszenie fundamentalnej zasady neutralności VAT.

Organ uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

Nie można odliczyć VAT od usług noclegowych i gastronomicznych

W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej dyrektor IS stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną spełnione łącznie przesłanki pozytywne  jak i nie wystąpią sytuacje, które wyłączają prawa do odliczenia.

Organ wskazał, ze prawo do odliczenia ma tylko czynny podatnik VAT i tylko w przypadku ścisłego powiązania zakupu z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Jednakże w ocenie organu zachodzi w powyższej sprawie przeszkoda wynikająca z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT, która wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia usług noclegowych i gastronomicznych.

Spółka nie zgodziła się z argumentacją organu podatkowego i po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, zaskarżyła wydaną interpretację do sądu.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za bezpodstawną i oddalił ją. W uzasadnieniu przychylił się do argumentacji organu podatkowego oraz wskazał na przepisy prawa unijnego. Sąd podkreślił, iż zgodnie z art. 176 Dyrektywy 112 Rada określa wydatki, które nie dają prawa do odliczenia VAT.

Sąd wskazał, że w żadnym przypadku prawo do odliczenia VAT nie dotyczy wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub wydatki reprezentacyjne.

Ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego

Sąd dodał, iż dokonując oceny przepisów krajowych należy stwierdzić, że ograniczenie prawa do odliczenia VAT wynikające ze wskazanych przepisów nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 17 ust. 6 VI dyrektywy oraz art. 176 Dyrektywy 112.

Omawiane przepisy nie stanowią również środka o charakterze ogólnym albowiem precyzują, że tylko i wyłącznie usługi noclegowe i gastronomiczne nie dają prawa do odliczenia VAT. Należy uznać, że Polska miała prawo utrzymać wspomniane ograniczenie w oparciu o powołane przepisy Dyrektywy.

Wątpliwości zostają - komentarz eksperta

Komentowany wyrok, pomimo szerokiego sięgania do prawa unijnego i dorobku ETS, nie rozwiązuje wszystkich wątpliwości związanych z funkcjonowaniem przepisów uniemożliwiających odliczenie VAT przy nabyciu usług hotelowych i gastronomicznych związanych z działalnością podatnika.

W komentowanym wyroku, pomimo powołania przez Sąd licznych wyroków ETS oraz przepisów unijnych, brakuje bezpośredniego przełożenia prawa unijnego na okoliczności faktyczne przedstawione przez spółkę w zaskarżonej interpretacji.

Czy wydatki na usługi gastronomiczne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Sąd słusznie wskazał, iż możliwość odstępstwa od podstawowej zasady podatku VAT, jaką jest prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 176 Dyrektywy 112. Zgodnie z tą regulacją, odliczenie VAT nie przysługuje w odniesieniu do wydatków poniesionych na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub wydatki reprezentacyjne.

Co więcej, państwa członkowskie mogą utrzymać wszystkie wyłączenia przewidziane w prawie krajowym w dniu 1 stycznia 1979 r. lub, w odniesieniu do państw członkowskich, które przystąpiły do Wspólnoty po tym terminie, przepisy obowiązujące w dniu ich przystąpienia. Polska skorzystała z tego prawa, gdyż przed dniem 1 maja 2004 r. w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) funkcjonowały przepisy uniemożliwiające odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych.

Nie wolno odliczyć VAT z nieprawidłowej faktury

W treści uzasadnienia Sąd przytoczył również tezę z wyroku ETS w sprawie C-395/09 (Oasis East Sp. z o.o.) wskazując, iż uprawnienie do ograniczenia prawa do odliczenia w zakresie wydatków na rozrywkę, reprezentację i towary luksusowe (wynikające z art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy) nie stanowi nieograniczonego upoważnienia do dyskrecjonalnego wyłączenia prawa do odliczenia VAT w zakresie wszystkich towarów i usług.

Tym samym uprawnienie to nie obejmuje zatem ogólnych wyłączeń i nie zwalnia państw członkowskich z obowiązku dostatecznego określenia towarów i usług, dla których jest wyłączone prawo do odliczenia (sprawy: C-305/97, C-434/03, C-489/09).

W kontekście szeroko powoływanego przez Sąd orzecznictwa ETS w zakresie braku uprawnień państw członkowskich do stosowania ogólnych wyłączeń prawa do odliczenia podatku można się zastanowić, czy nie istnieją argumenty przemawiające za uznaniem, iż ograniczenie prawa do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych ma właśnie charakter ogólny.

Odliczenie VAT od usług cateringowych, nabywanych na potrzeby imprez integracyjnych

W ocenie Sądu, przepisy ograniczające prawo do odliczenia sformułowane są na tyle precyzyjnie, iż nie można przypisać im charakteru ogólnego. W rezultacie, obowiązujące ograniczenie prawa do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych nie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 176 Dyrektywy 112. Sąd w uzasadnieniu do komentowanego wyroku nie rozwinął jednak argumentacji w powyższym zakresie, ograniczając się jedynie do przedstawienia własnego stanowiska.

Podsumowując, komentowane orzeczenie, pomimo częstych odwołań do prawa unijnego i wyroków ETS nie wyczerpuje w pełni wątpliwości związanych z zasadami funkcjonowania w Ustawie o VAT przepisów uniemożliwiających odliczenie VAT od związanych z działalnością gospodarczą wydatków na usługi hotelowe i gastronomiczne.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Komentarz: Krzysztof Ugolik, starszy konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Opracowanie opisu orzeczenia: Aleksandra Brzezińska, konsultant w  Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA