REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT na podstawie skanu lub zdjęcia faktury?

Czy można odliczyć VAT na podstawie skanu lub zdjęcia faktury?
Czy można odliczyć VAT na podstawie skanu lub zdjęcia faktury?

REKLAMA

REKLAMA

Czy skan lub zdjęcie faktury pozwala na odliczenie z niej VAT? Czy powinniśmy posiadać także faktury w formie papierowej, aby podczas ewentualnej kontroli podatkowej nie zarzucono nam, że odliczyliśmy VAT bezpodstawnie?

Tak, nabywcy mogą odliczać kwoty podatku naliczonego na podstawie faktur wystawionych przez sprzedawców w formie papierowej, a następnie zeskanowanych lub sfotografowanych i wysłanych im w formie skanu lub zdjęcia. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego, pod warunkiem że podatnik posiada fakturę dokumentującą nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

A zatem przepisy nie uzależniają prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego ani od rodzaju faktury, ani od formy, w jakiej podatnik przechowuje faktury zakupowe. Wskazują jedynie, że podatnik ma prawo odliczyć tę kwotę VAT, która widnieje na fakturze. Wynika to bezpośrednio z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. W jego treści możemy przeczytać, że kwotę podatku naliczonego stanowi przede wszystkim suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Jednocześnie obowiązujące przepisy przewidują możliwość wystawiania lub przesyłania faktur drogą elektroniczną.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Czy można przesłać papierową fakturę w formie skanu lub zdjęcia?

Jedną z form przesyłania faktur drogą elektroniczną jest przesyłanie ich skanu lub zdjęcia. W konsekwencji nabywcy mogą odliczać kwoty podatku naliczonego na podstawie faktur wystawionych przez sprzedawców w formie papierowej, a następnie zeskanowanych lub sfotografowanych i wysłanych im w formie skanu lub zdjęcia. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 czerwca 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.198.2020.2.PRM). W interpretacji tej czytamy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) w stosunku do faktur, które zostaną przez Kontrahentów wystawione w formie papierowej, a następnie po ich zdigitalizowaniu - poprzez skanowanie lub fotografowanie - wysłanych do Spółki będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tych faktur, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków do odliczenia podatku VAT.

Przepisy nie zakazują wystawiania faktur w formie papierowej, a następnie zdigitalizowania ich poprzez skanowanie lub fotografowanie i wysłanie do nabywcy.

Czy konieczna jest zgoda nabywcy na przesyłanie faktury w formie skanu?

Dodać należy, że nie jest konieczne formalne wyrażenie przez nabywcę zgody na przesyłanie faktur w formie skanu czy zdjęcia, jak to jest w przypadku faktur elektronicznych (art. 106n ust. 1 ustawy o VAT). Jest tak:

  • po pierwsze, dlatego, że faktury wystawione w formie papierowej, a następnie zdigitalizowane i wysłane w formie elektronicznej, nie stanowią faktur elektronicznych w myśl definicji określonej w ustawie o VAT;

Definicja
Fakturami elektronicznymi w rozumieniu VAT są bowiem faktury wystawione i otrzymane w formie elektronicznej (art. 2 pkt 32 ustawy o VAT).

  • po drugie, dlatego, że akceptacja stosowania faktur elektronicznych może być wyrażona w dowolny sposób. Może to być sposób dorozumiany, np. przez opłacenie faktury przesłanej w formie elektronicznej (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 21 lipca 2016 r. (sygn. 1061-IPTPP3.4512.281.2016.2.MK).

Jak należy przechowywać faktury otrzymane w formie skanu?

Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania VAT oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem:

  • do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. przez okres 5 lat,
  • w podziale na okresy rozliczeniowe,
  • w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Dlatego jeśli faktury otrzymane w formie skanu czy zdjęcia będą przechowywane przez Państwa:

  • co najmniej do momentu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
  • w podziale na okresy rozliczeniowe,
  • w sposób umożliwiający otworzenie ich obrazu w formacie czytelnym, tj. np. w formacie PDF, JPG, GIF, TIFF,

to ewentualna kontrola podatkowa na pewno nie zakwestionuje prawa do odliczenia z takich faktur. Nie zarzuci też Państwu, że dokumenty są przechowywane w sposób nierzetelny. Tak przyjęty system przechowywania umożliwia bowiem dostęp do dokumentów księgowych, a w razie konieczności - udostępnienie ich treści organom podatkowym. Nie ma potrzeby drukowania takich faktur.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA