REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wystawiona na lidera konsorcjum objęta odwrotnym obciążeniem

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura wystawiona na lidera konsorcjum objęta odwrotnym obciążeniem
Faktura wystawiona na lidera konsorcjum objęta odwrotnym obciążeniem

REKLAMA

REKLAMA

W interpretacji indywidualnej z 26 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że faktura wystawiona przez członka konsorcjum na lidera konsorcjum powinna zostać objęta procedurą odwrotnego obciążenia.

Organ podatkowy rozpatrywał sprawę spółki budowlanej, która zawarła umowę na wykonanie robót (wymienionych w załączniku 14 do ustawy o VAT) na rzecz gminy. W trakcie składania oferty Spółka zdecydowała się jednak zawrzeć konsorcjum z inną firmą, która została wyznaczona Liderem. Zgodnie z treścią umowy konsorcjum, to Lider wystawia fakturę za całość wykonanych prac i otrzymuje wynagrodzenie, następnie dopiero Spółka wystawia fakturę i otrzymuje wynagrodzenie od Lidera za wykonanie swojej części prac.

REKLAMA

Autopromocja

Firma budowlana wystąpiła z pytaniem czy fakturując usługi na Lidera ma zastosować procedurę odwrotnego obciążenia. Zdaniem Spółki powinna ona wystawiać faktury na zasadach ogólnych. Argumentowała, że mimo rozliczania się z inwestorem przez Lidera ponosi pełną odpowiedzialność, solidarnie z Liderem, za wykonane prace oraz nie jest objęta ochroną podwykonawców w rozumieniu ustawy o zamówieniach publicznych. Co więcej, firma budowlana w umowie określona jest jako główny wykonawca, który świadczy usługi na rzecz inwestora i odpowiada przed nim za jakość wykonanych prac. Wnioskodawca powołał się na odpowiedź na interpelacje 8831, w której Minister Finansów stwierdził, że „zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu słownika języka polskiego podwykonawca to firma lub osoba wykonująca prace na zlecenie głównego wykonawcy”. Spółka stwierdziła zatem, że skoro wykonuje roboty budowlane na rzecz gminy miejskiej, nie ma podstaw uznania jej za podwykonawcę.

Dyrektor KIS przyjął jednak odmienne stanowisko. Zaznaczył że konsorcjum nie może być uznawane za jednego podatnika VAT. W przypadku, gdy faktura za wykonaną pracę zostaje wystawiona na Lidera (a nie inwestora) mamy do czynienia z odsprzedażą świadczeń pomiędzy konsorcjantami. Oznacza to, że członek konsorcjum będzie działał jako podwykonawca Lidera, który w tym schemacie będzie generalnym wykonawcą względem inwestora. Zdaniem Dyrektora KIS „nie można uznać, że zarówno Lider jak i członek konsorcjum równocześnie będą głównymi wykonawcami względem inwestora (zamawiającego). Bez względu na to, że każdy z konsorcjantów ponosi odpowiedzialność przed inwestorem”.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Co do zasady obowiązek rozliczenia podatku VAT z prac wykonanych przez podwykonawców spoczywa na generalnym wykonawcy, w tej sytuacji – Liderze konsorcjum. W konsekwencji, Spółka powinna wystawić fakturę z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już wcześniej w objaśnieniach podatkowych z 17.03.2017 r. Minister Finansów odniósł się do stosowania powyższego mechanizmu w konsorcjach. Stwierdził, że zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia zależy od treści umowy i sposobu rozliczania się konsorcjantów z inwestorem. Jeżeli każdy z konsorcjantów rozlicza się osobno z określonego zakresu robót, mechanizm odwrotnego obciążenia nie znajduje zastosowania, gdyż każdy z konsorcjantów jest bezpośrednim wykonawcom dla inwestora. Odmiennie jest w przypadku, gdy zostaje ustanowiony lider konsorcjum, a umowa przewiduje rozliczenia zarówno pomiędzy tym liderem a inwestorem, jak i między liderem a uczestnikami konsorcjum. W takiej sytuacji członkowie konsorcjum uważani są za podwykonawców, a świadczone przez nich usługi podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem odwrotnego obciążenia. Należy dodać, że obecne przepisy stanowią, że zastosowanie się do objaśnień chroni podatnika tak samo, jak zastosowanie się do interpretacji ogólnej.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 maja 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.21.2017.2.IK).

Katarzyna Bartniak, Młodszy Konsultant Podatkowy
ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA