REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wystawiona na lidera konsorcjum objęta odwrotnym obciążeniem

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura wystawiona na lidera konsorcjum objęta odwrotnym obciążeniem
Faktura wystawiona na lidera konsorcjum objęta odwrotnym obciążeniem

REKLAMA

REKLAMA

W interpretacji indywidualnej z 26 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że faktura wystawiona przez członka konsorcjum na lidera konsorcjum powinna zostać objęta procedurą odwrotnego obciążenia.

Organ podatkowy rozpatrywał sprawę spółki budowlanej, która zawarła umowę na wykonanie robót (wymienionych w załączniku 14 do ustawy o VAT) na rzecz gminy. W trakcie składania oferty Spółka zdecydowała się jednak zawrzeć konsorcjum z inną firmą, która została wyznaczona Liderem. Zgodnie z treścią umowy konsorcjum, to Lider wystawia fakturę za całość wykonanych prac i otrzymuje wynagrodzenie, następnie dopiero Spółka wystawia fakturę i otrzymuje wynagrodzenie od Lidera za wykonanie swojej części prac.

REKLAMA

Autopromocja

Firma budowlana wystąpiła z pytaniem czy fakturując usługi na Lidera ma zastosować procedurę odwrotnego obciążenia. Zdaniem Spółki powinna ona wystawiać faktury na zasadach ogólnych. Argumentowała, że mimo rozliczania się z inwestorem przez Lidera ponosi pełną odpowiedzialność, solidarnie z Liderem, za wykonane prace oraz nie jest objęta ochroną podwykonawców w rozumieniu ustawy o zamówieniach publicznych. Co więcej, firma budowlana w umowie określona jest jako główny wykonawca, który świadczy usługi na rzecz inwestora i odpowiada przed nim za jakość wykonanych prac. Wnioskodawca powołał się na odpowiedź na interpelacje 8831, w której Minister Finansów stwierdził, że „zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu słownika języka polskiego podwykonawca to firma lub osoba wykonująca prace na zlecenie głównego wykonawcy”. Spółka stwierdziła zatem, że skoro wykonuje roboty budowlane na rzecz gminy miejskiej, nie ma podstaw uznania jej za podwykonawcę.

Dyrektor KIS przyjął jednak odmienne stanowisko. Zaznaczył że konsorcjum nie może być uznawane za jednego podatnika VAT. W przypadku, gdy faktura za wykonaną pracę zostaje wystawiona na Lidera (a nie inwestora) mamy do czynienia z odsprzedażą świadczeń pomiędzy konsorcjantami. Oznacza to, że członek konsorcjum będzie działał jako podwykonawca Lidera, który w tym schemacie będzie generalnym wykonawcą względem inwestora. Zdaniem Dyrektora KIS „nie można uznać, że zarówno Lider jak i członek konsorcjum równocześnie będą głównymi wykonawcami względem inwestora (zamawiającego). Bez względu na to, że każdy z konsorcjantów ponosi odpowiedzialność przed inwestorem”.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Co do zasady obowiązek rozliczenia podatku VAT z prac wykonanych przez podwykonawców spoczywa na generalnym wykonawcy, w tej sytuacji – Liderze konsorcjum. W konsekwencji, Spółka powinna wystawić fakturę z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już wcześniej w objaśnieniach podatkowych z 17.03.2017 r. Minister Finansów odniósł się do stosowania powyższego mechanizmu w konsorcjach. Stwierdził, że zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia zależy od treści umowy i sposobu rozliczania się konsorcjantów z inwestorem. Jeżeli każdy z konsorcjantów rozlicza się osobno z określonego zakresu robót, mechanizm odwrotnego obciążenia nie znajduje zastosowania, gdyż każdy z konsorcjantów jest bezpośrednim wykonawcom dla inwestora. Odmiennie jest w przypadku, gdy zostaje ustanowiony lider konsorcjum, a umowa przewiduje rozliczenia zarówno pomiędzy tym liderem a inwestorem, jak i między liderem a uczestnikami konsorcjum. W takiej sytuacji członkowie konsorcjum uważani są za podwykonawców, a świadczone przez nich usługi podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem odwrotnego obciążenia. Należy dodać, że obecne przepisy stanowią, że zastosowanie się do objaśnień chroni podatnika tak samo, jak zastosowanie się do interpretacji ogólnej.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 maja 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.21.2017.2.IK).

Katarzyna Bartniak, Młodszy Konsultant Podatkowy
ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA