REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja firmy po jej zawieszeniu - obowiązki w VAT

Jakie obowiązki ma podatnik likwidujący firmę po jej zawieszeniu?
Jakie obowiązki ma podatnik likwidujący firmę po jej zawieszeniu?

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja firmy a VAT. Jakie obowiązki ma podatnik VAT likwidujący firmę po jej zawieszeniu?

Likwidacja firmy a VAT

PYTANIE

REKLAMA

Autopromocja

Czynny podatnik VAT, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, dokonał jej zawieszenia w grudniu 2020 roku. Po upływie roku zdecydował o likwidacji tej działalności. Jakie czynności powinien podjąć w związku z tą likwidacją? Czy powinien złożyć do urzędu skarbowego formularz VAT-Z, skoro został wykreślony z rejestru podatników VAT na wskutek zawieszenia? Czy powinien sporządzić spis z natury dla celów VAT i poinformować o tym urząd skarbowy? Jeśli tak, to za jaki okres powinien złożyć plik JPK_V7M/JPK_V7K, wykazując spis z natury dla celów VAT i czy w ogóle jest zobowiązany do wysyłania tego pliku?

ODPOWIEDŹ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik powinien przesłać plik JPK_V7M za miesiąc definitywnego zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (likwidacji działalności) z wykazaną kwotą podatku należnego od towarów objętych spisem z natury w polu K_33 i uwzględnieniem tej kwoty w polu P_33. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jak stanowi art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Zgłoszenie to – składane na formularzu VAT-Z - stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Z przytoczonego przepisu wprost wynika, że obowiązek składania zgłoszenia VAT-Z obciąża podatników zarejestrowanych jak podatnicy VAT. Skoro zatem podatnik, o którym mowa, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT (gdyż w związku z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy został wykreślony z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT), nie ma on obowiązku składania zgłoszenia VAT-Z.

Na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają – w ramach tzw. spisu z natury (często nazywanego również remanentem likwidacyjnym) - niektóre towary pozostałe na dzień zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Teoretycznie takie brzmienie przepisu powoduje, że podatnik, o którym mowa, nie ma obowiązku opodatkowania towarów w ramach spisu z natury. Jak bowiem zostało wskazane, nie ma on obowiązku zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przyjęcie takiego stanowiska obarczone jednak będzie znacznym ryzykiem podatkowym. Uniknąć tego ryzyka podatnik może tylko w jeden sposób, tj. sporządzając i opodatkowując spis z natury mimo, że w świetle wskazanych przepisów nie ma takiego obowiązku. W tym celu podatnik powinien przesłać plik JPK_V7M za miesiąc definitywnego zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (likwidacji działalności) z wykazaną kwotą podatku należnego od towarów objętych spisem z natury w polu K_33 i uwzględnieniem tej kwoty w polu P_33. Plik ten powinien zostać przesłany w standardowym terminie, tj. do 25. dnia kolejnego miesiąca. W tym samym terminie podatnik powinien złożyć do urzędu skarbowego informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego (zob. art. 14 ust. 5 ustawy o VAT).

Podstawa prawna:

art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 685)

Tomasz Krywan

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA