REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały podatnik VAT – zalety i wady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
Mały podatnik VAT – zalety i wady
Mały podatnik VAT – zalety i wady

REKLAMA

REKLAMA

Małym podatnikiem VAT jest przedsiębiorca, u którego wartość przychodu ze sprzedaży w ubiegłym roku podatkowym nie przekroczyła równowartości (w przeliczeniu na złote) 1 200 000 euro. Jaki są korzyści dla osób prowadzących działalność gospodarczą i posiadających status małego podatnika? Może są także jakieś wady?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli, będąc przedsiębiorcą, nie przekroczymy wyżej wskazanego limitu, możemy skorzystać z kasowej metody rozliczenia VAT. W skrócie oznacza to płacenie VAT-u  po uzyskaniu zapłaty od kontrahenta oraz odliczanie VAT od zakupów po dokonaniu faktycznej za nie zapłaty. Jeśli sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób, które nie rozliczają VAT-u,  czyli ostatecznego konsumenta albo przedsiębiorcy korzystającego ze zwolnienia w VAT, wtedy obowiązek podatkowy będzie powstawać z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o VAT określa wyjątki zmieniające ww. limit, dotyczą one m.in. maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, oraz zleceniobiorców i innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze.

Pamiętajmy jednak, że spełnienie warunków pozwalających na zaliczenie do kategorii małych podatników nie oznacza automatycznego przejścia na uproszczony system rozliczania podatku od towarów i usług. To jest jedynie prawo podatnika, z którego można, ale nie trzeba korzystać.

Mały podatnik ma możliwość wyboru jednego z trzech rozwiązań:

- rozliczanie podatku od towarów i usług z wykorzystaniem metody kasowej,

- rozliczanie podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz składanie deklaracji podatkowych za okresy kwartalne,

- rozliczanie podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz składanie deklaracji podatkowych za okresy miesięczne.

Pamiętajmy, że rozliczanie się tzw. metodą kasową wymaga pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego na okres, od którego podatnik będzie z niej korzystał.

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Tzw. metoda kasowa może być sporym ułatwieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej, gdyż płacimy VAT tylko wtedy, gdy faktycznie otrzymamy należność od kontrahenta. Co więcej, istnieją także przywileje w podatku dochodowym dotyczące sposobu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy, czy możliwości skorzystania z jednorazowej amortyzacji.

Polecamy: Biuletyn VAT

Kwartalne deklaracje VAT (VAT-7K)

Korzystnym rozwiązaniem jest możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u. Rozliczenia podatku dokonuje się na takich samych zasadach, jak w przypadku powszechnego rozliczania miesięcznego, z tym że podatek przedsiębiorca uiszcza nie co miesiąc, a co kwartał. Pozostali przedsiębiorcy (którzy nie są małymi podatnikami) mogą co prawda składać deklaracje kwartalnie, jednak za pierwszy i drugi kwartał są zobowiązani wpłacać zaliczki.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Zaliczki na PIT

Będąc małym podatnikiem można zrezygnować z dokonywania miesięcznego naliczania zaliczek na podatek dochodowy na rzecz naliczania kwartalnego. Jednak, by metodę kwartalnego wpłacania zaliczek można było stosować, przedsiębiorca o jej wyborze musi w formie pisemnej powiadomić odpowiedni urząd skarbowy do 20-tego lutego danego roku podatkowego.


Jednorazowa amortyzacja

Kolejnym udogodnieniem dostępnym dla małego podatnika jest prawo do jednorazowego zaliczania całej wartości zakupionych środków trwałych (dotyczy to tylko wybranych środków trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych) w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia ich do ewidencji. Jednak łączna kwota jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć równowartości w złotych 50 000 euro.

Czy motocykl można zamortyzować jednorazowo?

Mały podatnik VAT – wady

Zarówno w przypadku wyboru rozliczenia podatku VAT i PIT kwartalnie warto się zastanowić, czy nie będzie problematyczne odkładanie większej kwoty do wpłaty raz na kwartał, czy nie lepiej wpłacać mniejsze kwoty podatku raz na miesiąc i stale kontrolować należności.

Co więcej stosowanie metody kasowej wiąże się z formalnościami, a także monitorowaniem płatności/otrzymanych należności pod kątem rozliczeń podatkowych i prawidłowego rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego. Może się okazać, że w przypadku współpracy z rzetelnymi i terminowymi kontrahentami metoda kasowa będzie tylko problematyczna, a nie przyniesie nam żadnych korzyści!

Pamiętajmy także, że przedsiębiorcy stosujący metodę kasową są zobowiązani umieścić dopisek na fakturze „metoda kasowa”.

Dokonując wyboru w zakresie rozliczeń VAT warto pamiętać, że ewentualny powrót do składania deklaracji miesięcznych (VAT-7) jest możliwy dopiero po upływie roku. Mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, lecz składają deklaracje kwartalne, mogą ponownie składać deklaracje podatkowe za okresy miesięczne, nie wcześniej jednak niż po upływie czterech kwartałów, w których rozliczali się we wskazany sposób. Podatnik wówczas musi pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca okresu, za który będzie składana ostatnia kwartalna deklaracja podatkowa.

Jeżeli mały podatnik przekroczy limity określone ustawie o VAT – utraci swój status i nie będzie miał już prawa do dalszego rozliczania się za okresy kwartalne. Powrót do rozliczania miesięcznie VAT-u powinien rozpocząć od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym przekroczył wskazany limit wartości.

Autor: Magdalena Podgórska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA