REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały podatnik VAT – zalety i wady

Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
Mały podatnik VAT – zalety i wady
Mały podatnik VAT – zalety i wady

REKLAMA

REKLAMA

Małym podatnikiem VAT jest przedsiębiorca, u którego wartość przychodu ze sprzedaży w ubiegłym roku podatkowym nie przekroczyła równowartości (w przeliczeniu na złote) 1 200 000 euro. Jaki są korzyści dla osób prowadzących działalność gospodarczą i posiadających status małego podatnika? Może są także jakieś wady?

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli, będąc przedsiębiorcą, nie przekroczymy wyżej wskazanego limitu, możemy skorzystać z kasowej metody rozliczenia VAT. W skrócie oznacza to płacenie VAT-u  po uzyskaniu zapłaty od kontrahenta oraz odliczanie VAT od zakupów po dokonaniu faktycznej za nie zapłaty. Jeśli sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób, które nie rozliczają VAT-u,  czyli ostatecznego konsumenta albo przedsiębiorcy korzystającego ze zwolnienia w VAT, wtedy obowiązek podatkowy będzie powstawać z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o VAT określa wyjątki zmieniające ww. limit, dotyczą one m.in. maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, oraz zleceniobiorców i innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze.

Pamiętajmy jednak, że spełnienie warunków pozwalających na zaliczenie do kategorii małych podatników nie oznacza automatycznego przejścia na uproszczony system rozliczania podatku od towarów i usług. To jest jedynie prawo podatnika, z którego można, ale nie trzeba korzystać.

Mały podatnik ma możliwość wyboru jednego z trzech rozwiązań:

- rozliczanie podatku od towarów i usług z wykorzystaniem metody kasowej,

- rozliczanie podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz składanie deklaracji podatkowych za okresy kwartalne,

- rozliczanie podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz składanie deklaracji podatkowych za okresy miesięczne.

Pamiętajmy, że rozliczanie się tzw. metodą kasową wymaga pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego na okres, od którego podatnik będzie z niej korzystał.

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Tzw. metoda kasowa może być sporym ułatwieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej, gdyż płacimy VAT tylko wtedy, gdy faktycznie otrzymamy należność od kontrahenta. Co więcej, istnieją także przywileje w podatku dochodowym dotyczące sposobu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy, czy możliwości skorzystania z jednorazowej amortyzacji.

Polecamy: Biuletyn VAT

Kwartalne deklaracje VAT (VAT-7K)

Korzystnym rozwiązaniem jest możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u. Rozliczenia podatku dokonuje się na takich samych zasadach, jak w przypadku powszechnego rozliczania miesięcznego, z tym że podatek przedsiębiorca uiszcza nie co miesiąc, a co kwartał. Pozostali przedsiębiorcy (którzy nie są małymi podatnikami) mogą co prawda składać deklaracje kwartalnie, jednak za pierwszy i drugi kwartał są zobowiązani wpłacać zaliczki.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Zaliczki na PIT

Będąc małym podatnikiem można zrezygnować z dokonywania miesięcznego naliczania zaliczek na podatek dochodowy na rzecz naliczania kwartalnego. Jednak, by metodę kwartalnego wpłacania zaliczek można było stosować, przedsiębiorca o jej wyborze musi w formie pisemnej powiadomić odpowiedni urząd skarbowy do 20-tego lutego danego roku podatkowego.


Jednorazowa amortyzacja

Kolejnym udogodnieniem dostępnym dla małego podatnika jest prawo do jednorazowego zaliczania całej wartości zakupionych środków trwałych (dotyczy to tylko wybranych środków trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych) w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia ich do ewidencji. Jednak łączna kwota jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć równowartości w złotych 50 000 euro.

Czy motocykl można zamortyzować jednorazowo?

Mały podatnik VAT – wady

Zarówno w przypadku wyboru rozliczenia podatku VAT i PIT kwartalnie warto się zastanowić, czy nie będzie problematyczne odkładanie większej kwoty do wpłaty raz na kwartał, czy nie lepiej wpłacać mniejsze kwoty podatku raz na miesiąc i stale kontrolować należności.

Co więcej stosowanie metody kasowej wiąże się z formalnościami, a także monitorowaniem płatności/otrzymanych należności pod kątem rozliczeń podatkowych i prawidłowego rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego. Może się okazać, że w przypadku współpracy z rzetelnymi i terminowymi kontrahentami metoda kasowa będzie tylko problematyczna, a nie przyniesie nam żadnych korzyści!

Pamiętajmy także, że przedsiębiorcy stosujący metodę kasową są zobowiązani umieścić dopisek na fakturze „metoda kasowa”.

REKLAMA

Dokonując wyboru w zakresie rozliczeń VAT warto pamiętać, że ewentualny powrót do składania deklaracji miesięcznych (VAT-7) jest możliwy dopiero po upływie roku. Mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, lecz składają deklaracje kwartalne, mogą ponownie składać deklaracje podatkowe za okresy miesięczne, nie wcześniej jednak niż po upływie czterech kwartałów, w których rozliczali się we wskazany sposób. Podatnik wówczas musi pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca okresu, za który będzie składana ostatnia kwartalna deklaracja podatkowa.

Jeżeli mały podatnik przekroczy limity określone ustawie o VAT – utraci swój status i nie będzie miał już prawa do dalszego rozliczania się za okresy kwartalne. Powrót do rozliczania miesięcznie VAT-u powinien rozpocząć od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym przekroczył wskazany limit wartości.

Autor: Magdalena Podgórska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA