REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystne zmiany w systemie MOSS od 2019 roku

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korzystne zmiany w systemie MOSS od 2019 roku
Korzystne zmiany w systemie MOSS od 2019 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z głównych filarów funkcjonowania Unii Europejskiej jest zasada swobody przepływu usług i towarów. W celu skutecznej realizacji tejże zasady prawodawstwo unijne dąży do ujednolicenia zasad prawnych międzynarodowego obrotu gospodarczego w obrębie Unii oraz uproszczenia procedur z tym związanych, zwłaszcza w kwestiach podatkowych. Jednym z takich udogodnień jest funkcjonujący od kilku lat Mały Punkt Kompleksowej Obsługi, czyli tzw. system MOSS (ang. Mini-One-Stop-Shop), którego czekają zmiany mające wprowadzić znaczące udogodnienia dla podatników podatku od towarów i usług.

Co do zasady, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych radiowych i telewizyjnych oraz usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. W związku z tym, w przypadku świadczenia takich usług przez polskie przedsiębiorstwo na rzecz zagranicznych konsumentów, może pojawić się konieczność rejestracji w innych państwach, co wiąże się z kosztami oraz obowiązkami prawno-formalnymi. System MOSS umożliwia podatnikom świadczenie usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych oraz usług świadczonych drogą elektroniczną bez konieczności rejestracji w państwie UE, w którym świadczone są usługi.

REKLAMA

REKLAMA

System MOSS posiada jednak pewne mankamenty, które potrafią uprzykrzyć korzystanie z jego dobrodziejstw. Przede wszystkim, podatnicy zarejestrowani w systemie MOSS są zobowiązani do rozliczania każdej sprzedaży usług, a co za tym idzie, są zobowiązani do znajomości regulacji prawnych państw, do których sprzedają swoje usługi, nawet jeżeli ma to charakter incydentalny. Uciążliwy jest również obowiązek spełniania wymogów w zakresie fakturowania, które to wymogi obowiązują odmiennie we wszystkich państwach członkowskich. Ponadto podatnicy są zobowiązani do przedkładania deklaracji VAT w terminie 20 dni od zakończenia okresu rozliczeniowego objętego deklaracją, co w praktyce stanowi zbyt krótki termin.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Zmiany, które wejdą w życie od 1 stycznia 2019 r. zostaną wprowadzone Dyrektywą Rady (UE) 2017/2455 z dnia 5 grudnia 2017 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość. Jedna ze zmian wprowadza zasadę zgodnie z którą, jeżeli wartość świadczeń nie przekroczy kwoty 10.000 euro netto (Projekt Ministra Finansów z 27 kwietnia 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, wdrażającej przepisy dyrektywy przewiduje kwotę 42.000 zł) w danym roku kalendarzowym ani w poprzednim roku kalendarzowym, to będzie mógł opodatkować transakcje według zasad obowiązujących w kraju identyfikacji (tj. kraju siedziby, ewentualnie stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną istotną zmianą jest uproszczenie dotyczące zasad fakturowania. W zakresie ww. limitu wartości świadczeń, podatnicy będą mogli stosować zasady fakturowania obowiązujące w kraju identyfikacji. W związku z tym, polski przedsiębiorca będzie mógł wystawić holenderskiemu konsumentowi fakturę zgodną z polskimi przepisami, a nie jak dotychczas – holenderskimi. Ponadto, podatnik nie będzie musiał gromadzić dwóch dowodów na wskazanie państwa pochodzenia odbiorcy usługi, ponieważ wystarczy jeden, dzięki któremu podatnik będzie mógł opodatkować usługę według prawa państwa konsumenta. Takim dowodem może być np. adres na fakturze, adres IP urządzenia odbiorcy. Zmieniony zostanie również termin składania deklaracji. Deklarację VAT będzie można składać do końca miesiąca następującego po upływie okresu rozliczeniowego objętego daną deklaracją.

Zaproponowane zmiany powinny przynieść wymierne korzyści dla podatników korzystających z systemu MOSS. Znacząco ułatwią korzystanie z tego systemu, zwłaszcza małym przedsiębiorcom, którzy obecnie mogą doznawać ograniczeń w handlu międzynarodowym ze względu na trudy unormowań prawnych. Dzięki zmianom, wypełnianie obowiązków podatkowych będzie znacznie łatwiejsze.

Paweł Terpiłowski, Konsultant podatkowy w ECDP sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA