REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT zaliczki przy świadczeniu usług turystycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Opodatkowanie VAT zaliczki przy świadczeniu usług turystycznych
Opodatkowanie VAT zaliczki przy świadczeniu usług turystycznych

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku to okres, w którym biura podróży prowadzą intensywną walkę o klienta oraz o jak największą sprzedaż usług turystycznych na sezon letni. Zakup wymarzonej wycieczki wiąże się przeważnie z koniecznością wpłaty przez usługobiorcę zaliczki, która przy tego typu usługach zostaje wpłacona na długi czas przed datą samej wycieczki.

Zasadniczo kwestie momentu powstania obowiązku podatkowego reguluje art. 19a ust. 1-12 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT). Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usług, jednakże jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do kwoty stanowiącej równowartość tej wpłaty (art. 19a ust. 1 oraz ust. 8 ustawy o VAT).

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Podstawa opodatkowania przy świadczeniu usług turystycznych

Powyżej przytoczona regulacja, co do zasady nie budzi większych wątpliwości, jednak należy zwrócić uwagę, że w przypadku świadczenia usług turystycznych ustawodawca uregulował w sposób szczególny zasady ustalania podstawy opodatkowania. Biura podróży podlegają szczególnej regulacji odnoszącej się do ustalenia podstawy opodatkowania – procedurze „VAT marża”. Tak więc, w myśl art. 119 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego. Jednakże w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, podatnik wykonuje we własnym zakresie część świadczeń w ramach tej usługi, to odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ust. 5 ustawy o VAT).

Opodatkowanie zaliczki otrzymanej przez biuro podróży

REKLAMA

Wskazać należy, że przepisy art. 119 ust. 1-9 ustawy o VAT nie wyłączają całkowicie stosowania zasad ogólnych dotyczących opodatkowania podatkiem VAT. Stanowią one przepis szczególny, a zatem w przypadkach nimi nieuregulowanych należy stosować przepisy ogólne. Tym samym otrzymanie zaliczki na poczet świadczonej w przyszłości usługi wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego. Jednakże, kierując się treścią art. 119 ust. 1 ustawy o VAT, jako podstawę opodatkowania należy przyjąć kwotę marży, którą ustala się na takich samych zasadach jak w przypadku wykonanej usługi, czyli jako różnicę otrzymanej zaliczki oraz kwoty wydatkowanej na zakup towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty, pomniejszoną o należny podatek VAT. Przyjęta metoda może jednak budzić wątpliwości w sytuacji, gdy zaliczka została otrzymana z wyprzedzeniem, a nie wszystkie wydatki zostały jeszcze poniesione przez biuro podróży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takich sytuacjach niektórzy podatnicy świadczący usługi turystyczne wychodzili z założenia, że w przypadku świadczonych przez nich usług nie jest możliwe opodatkowanie zaliczek w procedurze VAT marża, w takim samym zakresie, jak ma to miejsce na zasadach ogólnych. Podstawą tego stanowiska było to, że koszty świadczenia danej usługi nie są znane w chwili otrzymania zaliczki, a więc nie można jeszcze ustalić marży stanowiącej podstawę opodatkowania.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 19.12.2018 r. w sprawie C-422/17

REKLAMA

Wątpliwości podatników okazały się na tyle istotne, że spór dotyczący „opodatkowania zaliczek w procedurze VAT marża” zawisł przed Trybunałem Sprawiedliwości UE (dalej TSUE lub Trybunał). Efektem czego jest wyrok z 19.12.2018 r. wydany w sprawie C-422/17 toczącej się wskutek sporu Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz Skarpa Travel sp. z o.o. (dalej jako Spółka lub Podatnik). Otóż Spółka wniosła o wydanie interpretacji indywidualnej, przy czym przedstawiła stanowisko, zgodnie z którym wymagalność podatku VAT z tytułu zaliczek pobieranych przez biura podróży nie wynika wprost z przepisów ustawy o VAT, a więc nie powinny one podlegać opodatkowaniu. W opinii Spółki obowiązek podatkowy powinien powstać dopiero po obliczeniu marży.

W swoim rozstrzygnięciu TSUE uznał, że zaliczka otrzymana przez biuro podróży „(…) może być powiązana z usługą wykonaną przez to biuro, taką jak na przykład podróż w określonej dacie i do danego kraju (…)”, a wiec w opinii Trybunału taka zaliczka dotyczy precyzyjnie określonej usługi. Wskutek czego TSUE uznał, że podatek VAT staje się wymagalny już w momencie otrzymania zaliczki przez biuro podróży.


Na marginesie wskazać należy, ze podobne stanowisko przyjmowały wcześniej polskie organy podatkowe, dla przykładu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 20.04.2017, znak: 2461-IBPP2.4512.172.2017.1.AD uznał, że „(…) otrzymanie przez Wnioskodawcę od klienta zaliczki, na poczet przyszłej usługi turystyki powoduje powstanie obowiązku podatkowego w momencie jej otrzymania. (…) Wnioskodawca jest zobowiązany opodatkować otrzymaną zaliczkę określając marżę w drodze prognozy, tzn. obliczając ją na podstawie wstępnie przewidywanych kosztów jakie zostaną poniesione z tytułu świadczonych usług. Oznacza to, że Wnioskodawca może założyć jaką marżę chce zrealizować lub wziąć pod uwagę marżę, którą zwykle stosuje przy realizacji podobnych usług. Jeśli po wykonaniu usługi, gdy Wnioskodawca będzie znał faktyczną wartość poniesionych kosztów i rzeczywistą wysokość marży, okaże się że marża „końcowa” będzie inna od prognozowanej – Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonać korekty podatku (na plus lub na minus) w momencie wykonania usługi”.

Prezentowana przez polskie organy podatkowe linia znajdzie poparcie w treści omawianego wyroku. Trybunał, wyjaśniając w jaki sposób powinna być opodatkowana zaliczka pobrana przez biuro podróży, wskazał że „(…) marża zysku biura podróży może zostać określona na podstawie oszacowania faktycznych kosztów całkowitych, jakie ostatecznie poniesie”. W dalszej części wyroku TSUE wskazał, że przewidywalna marża zysku może zostać wyliczona przez „(…) odjęcie od łącznej ceny podróży całkowitego szacunkowego kosztu (…)”. Tym samym podstawą opodatkowania w przypadku zaliczki, w opinii Trybunału, powinna być obliczona poprzez pomnożenie kwoty tej zaliczki przez procent, jaki stanowi określona w ten sposób przewidywana marża zysku w całkowitej cenie podróży.

Komentarz autora

Nietrudno odnieść wrażenia, że wydane przez Trybunał rozstrzygnięcie stanowi festiwal pojęć nieostrych, takich jak: „istotna część ceny usług”, „ograniczona część całkowitych kosztów konkretnej usługi” albo „oszacowane faktyczne koszty całkowite”. Natomiast zaproponowany przez TSUE sposób opodatkowania zaliczek uznać należy za mało przejrzysty oraz zmuszający podatników do wykazywania podstawy opodatkowania w sposób nieposiadający uzasadnienia w przepisach. Co więcej, opisana metoda, rodzi dla podatników liczne trudności w zakresie udokumentowania faktu zadeklarowania podstawy opodatkowania w prawidłowej wysokości.

Wskutek opisanego rozstrzygnięcia fiskus otrzymał dodatkowe wsparcie forsowanego stanowiska w kwestii zaliczek wpłacanych tytułem świadczenia usług turystycznych. Podatnikom zaś zostało szacowanie marży i wykazywanie podatku tytułem zapłaty.

Kamil Kowalski, konsultant podatkowy w ECDP sp. z o.o.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA