REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin korekty WNT po zwrocie towarów

Termin korekty WNT po zwrocie towarów
Termin korekty WNT po zwrocie towarów

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy należy skorygować VAT naliczony i należny z tytułu WNT, gdy dokonano zwrotu towaru? Zakup miał miejsce w październiku. Zwrot nastąpił w listopadzie, natomiast notę korygującą otrzymaliśmy w grudniu?

Zdaniem większości organów podatkowych korekty należy dokonać w rozliczeniu za grudzień, czyli miesiąc, kiedy powstała przyczyna korekty, tzn. podatnik otrzymał notę korygującą.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy o VAT obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

REKLAMA

Zasada ta nie dotyczy faktur korygujących dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Artykuł 29a ust. 13 ustawy o VAT dotyczy obniżenia podstawy opodatkowania na skutek wystawiania faktury korygującej „in minus” do faktur z wykazanym podatkiem. Natomiast faktura wystawiona przez zagranicznego kontrahenta nie zawiera kwoty podatku. Tym samym faktura korygująca do takiej faktury potwierdzającej dostawę, dla której podatnikiem jest nabywca, nie jest rozliczana według zasad wskazanych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto jest to przepis ustawy o VAT dający wskazówkę co do rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę, a nie nabywcę.

W pozostałych przypadkach przepisy ustawy o VAT nie precyzują natomiast w ogóle, jak powinny być ujmowane w deklaracjach VAT przez nabywcę faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych przez niego na zasadzie odwrotnego obciążenia, w tym WNT.

Przyjmuje się w praktyce, że moment ujęcia faktur korygujących jest uzależniony od przyczyny dokonanej korekty. I tak, faktura korygująca może być wystawiona:

  • w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie lub zawyżenie wartości podstawy opodatkowania wykazanego w pierwotnej fakturze (np. błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży) lub
  • z powodu nowych okoliczności, np. podwyższenia ceny sprzedaży, zwrotu towarów, rabatu.

W pierwszym przypadku faktura korygująca poprawiająca błąd powinna być rozliczona w terminie rozliczenia faktury pierwotnej. W drugim natomiast przypadku, gdy faktura korygująca jest wystawiana zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco. Ujmuje się ją w rejestrze sprzedaży w dacie, w której powstała przyczyna korekty, oraz w deklaracji VAT-7 za ten okres rozliczeniowy.

Powstaje problem, jak należy rozumieć pojęcie „przyczyna korekty”. Część ekspertów uważa, że powinien to być okres rozliczeniowy, w którym dokonano zwrotu czy udzielono rabatu, itp.

Organy podatkowe uznają zasadniczo, że powinna o tym decydować data otrzymania faktury czy noty korygującej. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.379.2018.1.MC) czytamy:

W przypadku zwrotu towarów fakt korekty danego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia faktury pierwotnej przez dostawcę towarów. Obniżenie podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy jest ono skutkiem czynności mających miejsce po wystawieniu pierwotnej faktury, powinno nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał dokument korygujący.

Za ten sam okres należy skorygować VAT naliczony i dokonać korekty w informacji podsumowującej. Nie ma potrzeby korekty VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, kiedy dokonano zwrotu.

Jednak z powodu braku przepisów, które wprost by określały termin korekty, dokonanie jej w rozliczeniu za okres, w którym dokonano zwrotu, nie powinien być traktowany jak błąd. Tym bardziej że pojawiają się interpretacje dotyczące rozliczenia faktur korygujących, gdy posiadanie potwierdzenia odbioru nie jest konieczne. Według tych interpretacji faktury korygujące należy rozliczać w deklaracji za okres (zob. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 kwietnia 2018 r., sygn. 0112-KDIl1-2.4012.82.2018.2.AW):

(…) w którym powstała przyczyna, korekty, tj.:

  • przyznanie upustu z tytułu uznania reklamacji jakościowej (przypadek 4);

  • dokonanie zwrotu towaru (przypadek 8);

  • dokonanie zwrotu części lub całości zaliczki (przypadek 9).

Do dokonania korekty należy przyjąć kurs bieżący z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień powstania przyczyny korekty. Jeżeli przyjmiemy stanowisko, że korektę rozliczamy w deklaracji za okres, kiedy podatnik otrzymał fakturę korygującą, to do przeliczenia należy przyjąć średni kurs waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski (bądź ostatni kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny) na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury korygującej, noty korygującej (zob. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.379.2018.1.MC).

Podstawa prawna:

Marcin Jasiński, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA