REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin korekty WNT po zwrocie towarów

Termin korekty WNT po zwrocie towarów
Termin korekty WNT po zwrocie towarów

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy należy skorygować VAT naliczony i należny z tytułu WNT, gdy dokonano zwrotu towaru? Zakup miał miejsce w październiku. Zwrot nastąpił w listopadzie, natomiast notę korygującą otrzymaliśmy w grudniu?

Zdaniem większości organów podatkowych korekty należy dokonać w rozliczeniu za grudzień, czyli miesiąc, kiedy powstała przyczyna korekty, tzn. podatnik otrzymał notę korygującą.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy o VAT obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Zasada ta nie dotyczy faktur korygujących dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Artykuł 29a ust. 13 ustawy o VAT dotyczy obniżenia podstawy opodatkowania na skutek wystawiania faktury korygującej „in minus” do faktur z wykazanym podatkiem. Natomiast faktura wystawiona przez zagranicznego kontrahenta nie zawiera kwoty podatku. Tym samym faktura korygująca do takiej faktury potwierdzającej dostawę, dla której podatnikiem jest nabywca, nie jest rozliczana według zasad wskazanych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto jest to przepis ustawy o VAT dający wskazówkę co do rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę, a nie nabywcę.

W pozostałych przypadkach przepisy ustawy o VAT nie precyzują natomiast w ogóle, jak powinny być ujmowane w deklaracjach VAT przez nabywcę faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych przez niego na zasadzie odwrotnego obciążenia, w tym WNT.

Przyjmuje się w praktyce, że moment ujęcia faktur korygujących jest uzależniony od przyczyny dokonanej korekty. I tak, faktura korygująca może być wystawiona:

  • w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie lub zawyżenie wartości podstawy opodatkowania wykazanego w pierwotnej fakturze (np. błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży) lub
  • z powodu nowych okoliczności, np. podwyższenia ceny sprzedaży, zwrotu towarów, rabatu.

W pierwszym przypadku faktura korygująca poprawiająca błąd powinna być rozliczona w terminie rozliczenia faktury pierwotnej. W drugim natomiast przypadku, gdy faktura korygująca jest wystawiana zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco. Ujmuje się ją w rejestrze sprzedaży w dacie, w której powstała przyczyna korekty, oraz w deklaracji VAT-7 za ten okres rozliczeniowy.

Powstaje problem, jak należy rozumieć pojęcie „przyczyna korekty”. Część ekspertów uważa, że powinien to być okres rozliczeniowy, w którym dokonano zwrotu czy udzielono rabatu, itp.

Organy podatkowe uznają zasadniczo, że powinna o tym decydować data otrzymania faktury czy noty korygującej. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.379.2018.1.MC) czytamy:

W przypadku zwrotu towarów fakt korekty danego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia faktury pierwotnej przez dostawcę towarów. Obniżenie podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy jest ono skutkiem czynności mających miejsce po wystawieniu pierwotnej faktury, powinno nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał dokument korygujący.

Za ten sam okres należy skorygować VAT naliczony i dokonać korekty w informacji podsumowującej. Nie ma potrzeby korekty VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, kiedy dokonano zwrotu.

Jednak z powodu braku przepisów, które wprost by określały termin korekty, dokonanie jej w rozliczeniu za okres, w którym dokonano zwrotu, nie powinien być traktowany jak błąd. Tym bardziej że pojawiają się interpretacje dotyczące rozliczenia faktur korygujących, gdy posiadanie potwierdzenia odbioru nie jest konieczne. Według tych interpretacji faktury korygujące należy rozliczać w deklaracji za okres (zob. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 kwietnia 2018 r., sygn. 0112-KDIl1-2.4012.82.2018.2.AW):

(…) w którym powstała przyczyna, korekty, tj.:

  • przyznanie upustu z tytułu uznania reklamacji jakościowej (przypadek 4);

  • dokonanie zwrotu towaru (przypadek 8);

  • dokonanie zwrotu części lub całości zaliczki (przypadek 9).

Do dokonania korekty należy przyjąć kurs bieżący z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień powstania przyczyny korekty. Jeżeli przyjmiemy stanowisko, że korektę rozliczamy w deklaracji za okres, kiedy podatnik otrzymał fakturę korygującą, to do przeliczenia należy przyjąć średni kurs waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski (bądź ostatni kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny) na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury korygującej, noty korygującej (zob. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.379.2018.1.MC).

Podstawa prawna:

Marcin Jasiński, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA