REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 - błędy rachunkowe popełniane przy wypełnianiu deklaracji

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
deklaracja podatkowa- błędy rachunkowe
deklaracja podatkowa- błędy rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują tryb kontroli deklaracji podatkowej w ramach tak zwanych czynności sprawdzających. Uprawnienie w tym zakresie przysługują urzędom skarbowym. Czynności te mają na celu między innymi sprawdzenie terminowości składania deklaracji, czy formalnej jej poprawności. Uprawnienia w tym zakresie przysługują również w zakresie składanych przez podatników deklaracji dotyczących podatku od towarów i usług.

Czasem urząd skarbowy sam poprawi deklarację

Jeśli w ramach czynności sprawdzających urząd skarbowy stwierdzi, że deklaracja podatkowa zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami - organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień, koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Dotyczy to sytuacji jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Dlatego jeśli ustalone nieprawidłowości powodują zmianę zobowiązania w kwocie przewyższającej 1.000 zł, urząd skarbowy nie dokona korekty deklaracji. W takiej sytuacji zwróci się do podatnika o skorygowanie deklaracji oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

REKLAMA

W przypadku, gdy organ podatkowy dokona korekty deklaracji ciąży na nim obowiązek uwierzytelnia kopii skorygowanej deklaracji oraz doręczenia podatnikowi uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od dokonanej przez urząd skarbowy korekty podatnikowi przysługuje prawo sprzeciwu do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji.

Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. W razie niewniesienia sprzeciwu w terminie, korekta deklaracji dokonana przez organ podatkowy, wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Błędy rachunkowe – nieprawidłowe zaokrąglanie kwot wykazanych w deklaracjach

Wśród błędów jakie występują przy wypełnianiu deklaracji spotkać się można z nieprawidłowym zaokrąglaniem kwot wykazywanych w deklaracjach.

Przepisy Ordynacji podatkowej regulują tą kwestie wprost - podstawę opodatkowania, kwoty podatków, zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Problem związany ze sposobem zaokrąglania kwot w deklaracji wynikać może chociażby z faktu, iż inne zasady dotyczące zaokrąglania kwot stosuje się do wystawianych faktur VAT.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 26 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, kwoty podatku zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Pamiętać przy tym należy o tym, że kwoty wpisane na fakturach stanowią podstawę wpisów do ewidencji sprzedaży. Dopiero wówczas po zsumowaniu kwoty następuje ich zaokrąglenie do pełnych złotych przy wpisywaniu ich do deklaracji.

Zaokrąglanie kwot w podatkach

Informacja podsumowująca, a deklaracje – rozbieżności jako podstawa korekty

Wśród błędów o charakterze rachunkowym należy zaliczyć rozbieżność jaka może wystąpić pomiędzy kwotami wykazanymi w deklaracji podatkowej VAT-7, a danymi zawartymi w informacji podsumowującej.

Zaznaczyć od razu jednak należy, iż dotyczy to wyłącznie podatników zarejestrowanych jako VAT UE, którzy są zobligowani do składania w urzędzie skarbowym zbiorczych informacji o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach i dostawach. Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji.

W określonych przepisami przypadkach informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji.

Istotne przy tym jest to, iż zakres danych zawartych w informacji podsumowującej objęty jest również w składanych deklaracjach. W konsekwencji rozbiezność pomiędzy tymi danymi wynikajacymi z deklaracji VAT-7, a informacja podsumowującą wymaga wyjaśnienia, gdyż jasno wskazuje na to, że gdzieś błąd rachunkowy, bądź wynikający z pominięcia lub niepotrzebnego dodania jakiejś kwoty, został popełniony.

Błędy jakie mogą się pojawić w składanych rozliczeniach podatkowych to nie tylko konsekwencja w postaci błędnego rozliczenia, to również ryzyko naliczenia odsetek, obowiązkowej wizyty w urzędzie skarbowym, a nawet w niektórych przypadkach kwestia odpowiedzialności na tle przepisów z Kodeksu karnego skarbowego.

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 - grzywny

Pamiętać więc należy i dołożyć szczególnej staranności przy wypełnianiu deklaracji, tak by przykrych konsekwencji uniknąć.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA