Odwrotne obciążenie w VAT – zakres przedmiotowy wg dyrektywy
REKLAMA
REKLAMA
Na mocy Dyrektywy 2013/43/UE wprowadzone zostały do Dyrektywy 2006/112/WE regulacje dotyczące zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do rozliczenia podatku od towarów i usług w ramach transakcji krajowych. Nowelizacja Dyrektywy 2006/112/WE rozszerzyła katalog towarów i usług, w stosunku do których państwa członkowskie będą mogły zobowiązać nabywcę towaru lub usługi do rozliczenia podatku od towarów i usług.
REKLAMA
Zgodnie z art. 199a Dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie na okres co najmniej dwóch lat będą miały dodatkową możliwość wprowadzenia mechanizmu rozliczania podatku od towarów i usług przez nabywcę m.in. w następujących przypadkach:
- dostawy metali surowych lub półwyrobów metalowych (w tym metali szlachetnych) z wyjątkiem zużytych materiałów, odpadów i złomu, objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia na mocy art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE, o ile ich dostawa nie jest realizowana w ramach procedury szczególnej przewidzianej dla towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków lub procedury szczególnej dla złota inwestycyjnego;
- dostawy certyfikatów dotyczących gazu i energii elektrycznej;
- dostawy elektroniki takiej jak: telefony komórkowe, konsole go gier, tablety i laptopy, dostawy układów scalonych przed ich zainstalowaniem w wyrobach przeznaczonych dla użytkownika końcowego.
Na mocy Dyrektywy 2013/42/UE wprowadzony do Dyrektywy 2006/112/WE (art. 199b) został również tzw. mechanizm szybkiego reagowania polegający na tym, że Państwa Członkowskie będą miały możliwość czasowego przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług ze sprzedawcy na nabywcę w ramach krajowych dostaw towarów lub świadczenia usług.
Odwrotne obciążenie w VAT - fakturowanie
Nazwy towarów i usług na paragonach - interpretacja ogólna MF
Mechanizm ten może być zastosowany w sytuacji, w której zidentyfikowane zostaną oszustwa, którym można zapobiec podejmując jedynie szybkie działania mające na celu ich wyeliminowanie, a brak podjęcia stosownych kroków może prowadzić do znacznych i nieodwracalnych strat finansowych po stronie państwa członkowskiego.
Środek czasowego przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług ze sprzedawcy na nabywcę, o którym mowa powyżej, będzie mógł być wprowadzony przez państwo członkowskie na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy. Zgodę na zastosowanie środka specjalnego będzie wydawała każdorazowo Komisja Europejska, na podstawie wniosku Państwa Członkowskiego. Dyrektywę 2013/43/UE zmieniającą Dyrektywę 2006/112/WE stosować się będzie do dnia 31 grudnia 2018 r.
Łukasz Sawczuk, konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat