REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem samochodu na firmę - jakie korzyści podatkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Wynajem samochodu na firmę - jakie korzyści podatkowe?
Wynajem samochodu na firmę - jakie korzyści podatkowe?
Adam HARRY Charuk

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem samochodu na firmę a podatki. Przedsiębiorcy wynajmujący samochód na firmę mogą korzystać z przywilejów podatkowych. Obciążenie z tytułu miesięcznego abonamentu oraz wkładu własnego jest wówczas znacznie mniejsze niż kwoty brutto na fakturach za wynajem.

Wynajem samochodu na firmę a podatki

Przedsiębiorca wynajmujący samochód na firmę i użytkujący go w tzw. trybie mieszanym, może „zaoszczędzić” od 11 do 29 tys. zł przez 3 lata dzięki odliczeniom podatkowym – wynika z symulacji Carsmile. W przypadku samochodów o cenie zakupu przekraczającej 165 470 tys. zł brutto (dla trybu mieszanego) trzeba pamiętać o zastosowaniu proporcji, która ogranicza odliczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprawdzić, jak duże są sumaryczne „oszczędności” (VAT i PIT), analitycy Carsmile przyjęli, że samochód jest użytkowany w tzw. trybie mieszanym, tzn. może służyć przedsiębiorcy zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych. W takim przypadku nie trzeba prowadzić kilometrówki, ale możliwe jest odliczenie tylko połowy VAT z tytułu zakupu oraz eksploatacji auta. Dotyczy to faktury za wkład własny oraz miesięcznych faktur za abonament. Druga połowa VAT stanowi koszt uzyskania przychodu. Do symulacji przyjęto, że przedsiębiorca jest opodatkowany 19-proc. liniową stawką PIT.

W przypadku Hyundaia i30, miesięczny abonament brutto wynosi 962 zł, a faktycznie odczuwalne obciążenie z tego tytułu – jedynie 706 zł. W efekcie, miesięczna „oszczędność’ dla przedsiębiorcy to 255 zł. W przypadku BMW serii 3 abonament jest efektywnie „lżejszy” o 490 zł miesięcznie. Dla Volvo miesięczna „oszczędność” jest wprawdzie kwotowo największa w grupie 3 badanych pojazdów (632 zł), ale niestety jest została ograniczona przez konieczność zastosowania proporcji (tylko 54% wydatków związanych z wynajmem można zaliczyć tu do kosztów uzyskania przychodu ze względu na wysoka cenę zakupu auta).

Wynajem samochodu na firmę - wkład własny i abonament

Efektywnie „lżejszy” dla przedsiębiorcy jest nie tylko miesięczny abonament, ale też wkład własny wniesiony przy zawieraniu umowy wynajmu. Dla wybranych pojazdów i przyjętych założeń odnośnie sposobu użytkowania, stawki podatku PIT oraz warunków umowy wynajmu, „oszczędność’ przedsiębiorcy wyniesie tu od niespełna 2 tys. zł (dla Hyundaia i30) do ponad 5 700 zł (dla Volvo XC90). 

REKLAMA

- Pamiętać warto, że prowadząc działalność gospodarczą mamy możliwość odliczenia do 50 proc. podatku VAT, jeżeli samochód eksploatowany jest częściowo w celach firmowych i częściowo w celach prywatnych - mówi w rozmowie z MarketNews24 Łukasz Domański, prezes Carsmile. – Natomiast w kosztach uzyskania przychodu możemy uwzględnić ratę leasingową lub ratę wynajmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wynajem.","tags":"VAT,podatki,leasing,Carsmile,wynajem samochodu na firmę","language":"0","length":"93","adddate":"1609412579","adcat":"10","category":"27","islive":"0","available":1,"webcodes":[{"website":"16974","webname":"biznesiklimat.gazetaprawna.pl","sid":"NGh0LDg1U3ksMA=="},{"website":"16972","webname":"cyfrowa-gospodarka.gazetaprawna.pl","sid":"NGhyLDg1U3ksMA=="},{"website":"493","webname":"dziennik.pl","sid":"OEQsODVTeSww"},{"website":"494","webname":"forsal.pl","sid":"OEUsODVTeSww"},{"website":"492","webname":"gazetaprawna.pl","sid":"OEMsODVTeSww"},{"website":"15322","webname":"infor.pl","sid":"NEZNLDg1U3ksMA=="},{"website":"16958","webname":"interpretacje.pl","sid":"NGhkLDg1U3ksMA=="},{"website":"16973","webname":"zdrowiego.pl","sid":"NGhzLDg1U3ksMA=="}],"sdfile":"https:\/\/cdn1.onnetwork.tv\/sd\/1\/7\/1747739.mp4?sev=oE4JD-4U2UyjrxpUNOrnjw&e=1733751447","extid":"15948"}" class="psavvideo" data-title="" style="max-width: 800px; margin: 0 auto;">
Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA