REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wykupiony z leasingu - kiedy można sprzedać bez PIT?

Samochód wykupiony z leasingu - kiedy można sprzedać bez PIT?
Samochód wykupiony z leasingu - kiedy można sprzedać bez PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca rozliczający dochody z działalności wg skali podatkowej PIT wykupił po zakończeniu leasingu samochód osobowy wykorzystywany w działalności gospodarczej. Samochód ten po wykupie stał się składnikiem majątku prywatnego tego podatnika i od tego momentu jest wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych. Kiedy można sprzedać ten samochód bez konieczności płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT)?

Samochód wykupiony po zakończeniu leasingu, wykorzystywany do celów prywatnych

Po zakończeniu 3-letniej umowy leasingu operacyjnego, której przedmiotem był samochód osobowy,  wykorzystywany w działalności gospodarczej, przedsiębiorca wykupił na początku 2020 roku ten samochód na warunkach określonych w umowie leasingowej.

REKLAMA

Autopromocja

Faktura została wystawiona na imię i nazwisko tego przedsiębiorcy, jako na prywatną osobę fizyczną a nie na jego firmę. Faktura za wykup samochodu nie została ujęta w kosztach podatkowych działalności gospodarczej tego przedsiębiorcy i nie został odliczony VAT naliczony na tej fakturze.

Po wykupieniu samochodu z leasingu przedsiębiorca nie włączył samochodu do majątku firmowego, lecz używał go wyłącznie do celów prywatnych. Kosztów eksploatacyjnych tego samochodu przedsiębiorca nie rozliczał w kosztach swojej firmy i nie ujmował w ewidencji VAT.

Przedsiębiorca chciał sprzedać ten samochód pod koniec 2020 roku (czyli po upływie 6 miesięcy od miesiąca wykupu z leasingu) ale nie wiedział, czy dochody z tej sprzedaży będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Sprzedaż samochodu niewykorzystywanego w działalności gospodarczej a PIT

Zdaniem przedsiębiorcy jeżeli upłynie 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym wykupił samochód z leasingu, to będzie mógł sprzedać ten samochód a uzyskany z tej sprzedaży dochód nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym (PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką wykładnię ustawy o PIT potwierdzają organy podatkowe. Przykładem może być niedawna interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 grudnia 2020 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.694.2020.1.MR).

Jako, że samochód jest składnikiem prywatnego majątku przedsiębiorcy, to dochody z jego sprzedaży powinny być zaliczone do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). Chodzi tu o odpłatne zbycie rzeczy poza działalnością gospodarczą.

Zgodnie z tym przepisem to odpłatne zbycie innych (niż nieruchomości) rzeczy jest co do zasady opodatkowane PIT, jeżeli miało miejsce przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast jeżeli w momencie sprzedaży danej rzeczy (tu: samochodu) już upłynęło 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, to podatku dochodowego nie trzeba płacić, bo taka transakcja jest poza zakresem przedmiotowym jakiegokolwiek źródła przychodów wg ustawy o PIT.

A co gdyby samochód był składnikiem majątku firmy?

Gdyby ów sprzedawany samochód był przed przedsiębiorcę po wykupie z leasingu włączony do majątku jego firmy związanego z działalnością gospodarczą, to sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej.

Bowiem na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT (czyli m.in. środków trwałych i innych składników majątku wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą), z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Czyli gdyby przedsiębiorca wykorzystywał samochód wykupiony z leasingu do swojej działalności gospodarczej, to aby sprzedać ów samochód bez podatku musiałby:

- wycofać ten samochód z działalności oraz

- poczekać aż upłynie 6 lat od pierwszego dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym samochód został wycofany z działalności.

Stąd jasna jest rada dla podatników, którzy zamierzają sprzedać (szybko i korzystnie podatkowo) samochód wykupiony przez nich z leasingu – nie mogą po wykupie wykorzystywać tego samochodu do działalności gospodarczej.

Paweł Huczko

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA