REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wykupiony z leasingu - kiedy można sprzedać bez PIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód wykupiony z leasingu - kiedy można sprzedać bez PIT?
Samochód wykupiony z leasingu - kiedy można sprzedać bez PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca rozliczający dochody z działalności wg skali podatkowej PIT wykupił po zakończeniu leasingu samochód osobowy wykorzystywany w działalności gospodarczej. Samochód ten po wykupie stał się składnikiem majątku prywatnego tego podatnika i od tego momentu jest wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych. Kiedy można sprzedać ten samochód bez konieczności płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT)?

Samochód wykupiony po zakończeniu leasingu, wykorzystywany do celów prywatnych

Po zakończeniu 3-letniej umowy leasingu operacyjnego, której przedmiotem był samochód osobowy,  wykorzystywany w działalności gospodarczej, przedsiębiorca wykupił na początku 2020 roku ten samochód na warunkach określonych w umowie leasingowej.

REKLAMA

Autopromocja

Faktura została wystawiona na imię i nazwisko tego przedsiębiorcy, jako na prywatną osobę fizyczną a nie na jego firmę. Faktura za wykup samochodu nie została ujęta w kosztach podatkowych działalności gospodarczej tego przedsiębiorcy i nie został odliczony VAT naliczony na tej fakturze.

REKLAMA

Po wykupieniu samochodu z leasingu przedsiębiorca nie włączył samochodu do majątku firmowego, lecz używał go wyłącznie do celów prywatnych. Kosztów eksploatacyjnych tego samochodu przedsiębiorca nie rozliczał w kosztach swojej firmy i nie ujmował w ewidencji VAT.

Przedsiębiorca chciał sprzedać ten samochód pod koniec 2020 roku (czyli po upływie 6 miesięcy od miesiąca wykupu z leasingu) ale nie wiedział, czy dochody z tej sprzedaży będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Sprzedaż samochodu niewykorzystywanego w działalności gospodarczej a PIT

Zdaniem przedsiębiorcy jeżeli upłynie 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym wykupił samochód z leasingu, to będzie mógł sprzedać ten samochód a uzyskany z tej sprzedaży dochód nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym (PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką wykładnię ustawy o PIT potwierdzają organy podatkowe. Przykładem może być niedawna interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 grudnia 2020 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.694.2020.1.MR).

Jako, że samochód jest składnikiem prywatnego majątku przedsiębiorcy, to dochody z jego sprzedaży powinny być zaliczone do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). Chodzi tu o odpłatne zbycie rzeczy poza działalnością gospodarczą.

Zgodnie z tym przepisem to odpłatne zbycie innych (niż nieruchomości) rzeczy jest co do zasady opodatkowane PIT, jeżeli miało miejsce przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast jeżeli w momencie sprzedaży danej rzeczy (tu: samochodu) już upłynęło 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, to podatku dochodowego nie trzeba płacić, bo taka transakcja jest poza zakresem przedmiotowym jakiegokolwiek źródła przychodów wg ustawy o PIT.

A co gdyby samochód był składnikiem majątku firmy?

Gdyby ów sprzedawany samochód był przed przedsiębiorcę po wykupie z leasingu włączony do majątku jego firmy związanego z działalnością gospodarczą, to sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej.

Bowiem na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT (czyli m.in. środków trwałych i innych składników majątku wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą), z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Czyli gdyby przedsiębiorca wykorzystywał samochód wykupiony z leasingu do swojej działalności gospodarczej, to aby sprzedać ów samochód bez podatku musiałby:

- wycofać ten samochód z działalności oraz

- poczekać aż upłynie 6 lat od pierwszego dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym samochód został wycofany z działalności.

Stąd jasna jest rada dla podatników, którzy zamierzają sprzedać (szybko i korzystnie podatkowo) samochód wykupiony przez nich z leasingu – nie mogą po wykupie wykorzystywać tego samochodu do działalności gospodarczej.

Paweł Huczko

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA