REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2015: zawyżona prognoza dochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT 2015: zawyżona prognoza dochodów
VAT 2015: zawyżona prognoza dochodów

REKLAMA

REKLAMA

Gdy przeczytałem projekt budżetu państwa na 2015 rok dwa razy z niedowierzaniem sprawdziłem, czy nie ma pomyłki w prognozie dochodów z podatku od towarów i usług - komentuje prof. Witold Modzelewski.

Okazuje się, że gwałtowny przypływ optymizmu rządzących (po roku głębokiego pesymizmu) nakazuje pisać po stronie dochodów kwoty 136,7 mld zł, czyli o 12 mld zł wyższe (10%) niż w tym roku w stosunku do prawdopodobnego wykonania i o 21 mld zł w stosunku do planu. Co się stało na Świętokrzyskiej?

REKLAMA

REKLAMA

Czy na odchodne postanowiono wpisać do budżetu coś zupełnie niewykonalnego, bo przecież on będzie już „wykonywany” przez inny rząd, a może również inną formację polityczną. Postaram się jednak odpowiedzieć na pytanie o zasadność tej kwoty, ale zacznę od oceny, czy podatek od towarów i usług w ogóle może w realiach 2015 roku dać aż tak duże pieniądze.

Odpowiedź jest bardzo prosta: może tyle, a nawet więcej. Dochody z tego podatku powinny wynosić 9% PKB (po podwyżce stawek), a to ponad 145 mld zł. Taka jest obiektywna efektywność makroekonomiczna fiskalna tego podatku, chyba że nasz sposób liczenia PKB jest nic nie wart. Oczywiście jest to poziom potencjalny, bo aby osiągnąć ten wynik trzeba:

  1. wyeliminować przepisy, które legalizują uchylanie się od opodatkowania,
  2. ograniczyć do minimum wyłudzenia zwrotów,
  3. maksymalnie wyeliminować uchylanie się od opodatkowania.

REKLAMA

Straty z powyższych powodów wynoszą ponad 30 mld zł rocznie, czyli realna prognoza dochodów wynosi około 115 mld zł, czyli tyle, co na ten rok. Czyli władza chce  - przynajmniej oficjalnie - zlikwidować patologie tego podatku? Częściowo tak, choć równolegle tworzy nowe furtki dla uchylania się od opodatkowania.

Najważniejszą pozytywną proporcją jest wprowadzenie proporcji określającej częściowe odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów związanych z działalnością gospodarczą oraz inną aktywnością podatnika. To da bardzo duży efekt – ponad 7 mld zł, bo tu zwraca się miliardowe kwoty nawet wówczas, mimo że zakupy służą w minimalnym stopniu działalności gospodarczej podatnika. Poza tym podjęto wreszcie skoordynowane działania mające na celu walkę z przestępczością podatkową, a zwłaszcza wyłudzeniami zwrotów: to może dać około 3-3,5 mld zł. Pod warunkiem, że przestępcy (optymalizacyjni) przestraszą się. Czy na pewno?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma już ministra Sienkiewicza, on chciał, nie tylko werbalnie, podjąć grę z „tłustymi misiami”, którzy nie płacą podatków i czują się bezkarni. Otacza ich wianuszek „ekspertów”, „doradców” i innych specjalistów od optymalizacji podatkowej, którzy często powołują się na powiązania z władzą. Na pewno ów polityk zarówno mentalnie jak i w swojej „narracji” (tak nazywa się prymitywny język) na ministra spraw wewnętrznych się nie nadawał (a który współczesny minister nadaje się na ministra?), ale robił przy pomocy podległych służb coś ważnego: walczył z oszustami podatkowymi, którzy poprzebierali się w porządne garnitury, a za wyłudzony VAT i akcyzę kupili sobie drogie samochody (i nie tylko samochody).

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Może jednak prawdziwa jest znana od czerwca teza, że za „aferą taśmową” stał m.in. ów biznes optymalizacyjny, który chciał zniszczyć głównego wroga – dwóch ministrów: spraw wewnętrznych i sprawiedliwości, którzy po raz pierwszy zajęli się biznesem podatkowym. I chyba osiągnięto ten cel. Gdyby nowe władze w obu resortach kontynuowały tę politykę, to jakąś szansę na wzrost dochodów budżetowych mamy. Nie jest żadnym paradoksem, że klucz do walki z przestępczością podatkową nie jest w rękach ministra finansów. On może tylko wyeliminować przepisy, które legalizują te działania. Czy to zrobi?

Raczej wątpię, bo resort finansów jest zbyt słaby i gdy mocniej tupną lobbyści szybko zmienią zdanie, czego najlepszym przykładem było wycofanie się z limitu 20 tyś. zł dziennej sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Jaki z tego wniosek? Wykonanie prognozy budżetowej w podatku od towarów i usług na 2015 r. jest nierealne.

Witold Modzelewski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA