REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych od 1 stycznia 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Forum Doradców Podatkowych
Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.
Zmiany w VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
Zmiany w VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) zlokalizowanych w UE będzie podlegać podatkowi w miejscu, w którym usługobiorca ma siedzibę.

W celu zapewnienia prawidłowego opodatkowania tych usług przedsiębiorstwa z UE i spoza UE będą musiały określić status ich usługobiorcy (podatnik lub osoba niebędąca podatnikiem) i miejsce (państwo należące do UE lub spoza UE), w którym znajduje się ten usługobiorca. Przedmiotowa modyfikacja wynika ze zmian przepisów w sprawie miejsca świadczenia usług w unijnym systemie VAT przyjętym w 2008 r. jako część „pakietu VAT”[1]. Uznano bowiem, że przychody stanowiące podatek konsumpcyjny powinny zasilać budżet państwa członkowskiego, w którym towary lub usługi są konsumowane.

REKLAMA

Obowiązujące przepisy zapewniają już opodatkowanie w państwie, w którym znajduje się usługobiorca, w przypadku przedsiębiorstw spoza UE świadczących usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne na rzecz usługobiorców w UE.

REKLAMA

Do końca 2014 r. świadczenie usług na rzecz konsumentów końcowych (B2C) przez przedsiębiorstwa UE jest zaś opodatkowane w państwie usługodawcy. Oznacza to, że w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz konsumentów końcowych, przedsiębiorstwa z siedzibą w państwie członkowskim stosującym niższą stawkę VAT posiadają przewagę konkurencyjną nad przedsiębiorstwami z siedzibą w innych państwach członkowskich.

Nowe przepisy dotyczące opodatkowania w zależności od państwa, w którym znajduje się usługobiorca, zapewnią od 2015 r. równe warunki działania i powinny też zagwarantować, że wpływy z tytułu VAT trafiać będą do państwa członkowskiego, w którym wykorzystywane są usługi.

Dochody z VAT-u w 2015 roku mogą być jeszcze niższe niż dziś

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Końcowa część pakietu VAT dotycząca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz konsumentów końcowych wejdzie w życie w 2015 r. Obecnie, zgodnie z art. 44 ww. dyrektywy, usługi świadczone przez przedsiębiorstwo na rzecz innego przedsiębiorstwa (B2B) podlegają opodatkowaniu w miejscu, w którym ma siedzibę przedsiębiorstwo będące usługobiorcą. Obejmuje to również usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, a więc w tym względzie nie zajdzie żadna zmiana w 2015 r. Art. 45 stanowi zaś, że usługi świadczone przez przedsiębiorstwo na rzecz konsumentów końcowych (B2C) są opodatkowane w państwie, w którym znajduje się siedziba usługodawcy. W związku z tym usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne świadczone przez usługodawcę z siedzibą w UE na rzecz osoby nie będącej podatnikiem, która ma siedzibę lub zamieszkuje również w UE, podlegają ogólnemu przepisowi i są opodatkowane w państwie, w którym znajduje się siedziba usługodawcy. Do końca 2014 r. świadczenie tych usług na rzecz i z państw trzecich jest opodatkowane w państwie, w którym usługobiorca ma siedzibę lub zamieszkuje.

W zmianach wprowadzonych do art. 58 z dniem 1 stycznia 2015 r. przewiduje się zaś, że świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych B2C będzie we wszystkich przypadkach opodatkowane w państwie usługobiorcy, niezależnie od miejsca siedziby usługodawcy.

Jeżeli konsumpcja świadczonych usług faktycznie odbywa się poza UE, państwa członkowskie mogą zdecydować się na skorzystanie z przepisu dotyczącego faktycznego użytkowania lub wykorzystania przewidzianego w art. 59a lit. a) i powstrzymanie się od nałożenia podatku na świadczone usługi. Państwa członkowskie mogą stosować przepis faktycznego użytkowania lub wykorzystania przewidzianego w art. 59a lit. b) jedynie do usług podatkowych faktycznie skonsumowanych na ich terytorium, jeżeli te usługi są świadczone na rzecz usługobiorców znajdujących się w państwie trzecim. Przepis ten nie dotyczy usług świadczonych na rzecz usługobiorców znajdujących się w państwie UE.

W Polsce zmiany stanowiące końcowy etap implementacji dyrektywy Rady 2008/8/WE, wprowadza nowelizacja z dnia 25 lipca 2014 r. ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa[2] - odchodząc od określania miejsca świadczenia usług na podstawie siedziby usługodawcy.

Zakres zmian w VAT, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., jest ograniczony i obejmuje jedynie usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne. Zmiany te są istotne tylko w przypadku, gdy usługobiorca jest klientem końcowym. Zmianami tymi nie są w szczególności objęte następujące rodzaje działalności:

  • dostawa towarów (w tym sprzedaż na odległość), w przypadku gdy system elektroniczny używany jest jedynie do składania zamówienia i
  • świadczenie usług innych niż usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne.

Te rodzaje transakcji nie są też objęte uzgodnieniami dotyczącymi małego punktu kompleksowej obsługi (ang. mini one stop shop, MOSS).

Od 1 października możliwa rejestracja do MOSS

Przepisy dotyczące małego punktu kompleksowej obsługi także wchodzą w życie w dniu 1 stycznia 2015 r.; umożliwią one podatnikom świadczącym usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze radiowe i telewizyjne oraz usługi elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami w państwach członkowskich, w których nie mają siedziby działalności gospodarczej, rozliczanie VAT należnego z tytułu świadczenia tych usług za pośrednictwem portalu internetowego w państwie członkowskim, w którym posiadają numer identyfikacyjny. System ten ma charakter fakultatywny dla podatników i stanowi środek upraszczający wprowadzony w następstwie zmiany przepisów VAT w zakresie miejsca świadczenia, zgodnie z którymi usługi świadczone są w państwie członkowskim usługobiorcy, a nie w państwie członkowskim usługodawcy. Dzięki niemu podatnicy mogą uniknąć rejestracji w każdym państwie członkowskim konsumpcji. MOSS stanowi odzwierciedlenie systemu obowiązującego do 2015 r. w odniesieniu do usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami przez usługodawców niemających siedziby działalności gospodarczej w UE.

W praktyce w ramach tej procedury podatnik zarejestrowany w małym punkcie kompleksowej obsługi w danym państwie członkowskim (państwo członkowskie identyfikacji) składa drogą elektroniczną kwartalną deklarację VAT dla małego punktu kompleksowej obsługi z wyszczególnieniem usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami w innym państwie członkowskim (konsumpcji) wraz z należną kwotą VAT. Następnie państwo członkowskie identyfikacji przekazuje te deklaracje wraz z zapłaconą kwotą VAT do odpowiednich państw członkowskich konsumpcji za pośrednictwem bezpiecznej sieci komunikacyjnej.

Deklaracje VAT dla małego punktu kompleksowej obsługi stanowią deklarację dodatkową, obok deklaracji VAT, którą podatnik składa w swoim państwie członkowskim w ramach krajowych obowiązków w zakresie VAT.

Mały punkt kompleksowej obsługi dostępny jest dla podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w UE (procedura unijna) oraz dla podatników niemających takiej siedziby w UE (procedura nieunijna). Bez MOSS usługodawca byłby zobowiązany do rejestrowania się w każdym państwie członkowskim, w którym świadczy usługi na rzecz swoich klientów.

Decydując się na korzystanie z MOSS, podatnik musi jednak stosować ten system we wszystkich odnośnych państwach członkowskich, a nie tylko w odniesieniu do poszczególnych państw UE.

Kalkulator VAT



[1] Zob. dyrektywę Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w

odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz.U. L 44 z 20.02.2008 r., s. 11).

[2] Dz.U. 2014 poz. 1171.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA