REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych od 1 stycznia 2015 r.

Forum Doradców Podatkowych
Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.
Zmiany w VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
Zmiany w VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) zlokalizowanych w UE będzie podlegać podatkowi w miejscu, w którym usługobiorca ma siedzibę.

W celu zapewnienia prawidłowego opodatkowania tych usług przedsiębiorstwa z UE i spoza UE będą musiały określić status ich usługobiorcy (podatnik lub osoba niebędąca podatnikiem) i miejsce (państwo należące do UE lub spoza UE), w którym znajduje się ten usługobiorca. Przedmiotowa modyfikacja wynika ze zmian przepisów w sprawie miejsca świadczenia usług w unijnym systemie VAT przyjętym w 2008 r. jako część „pakietu VAT”[1]. Uznano bowiem, że przychody stanowiące podatek konsumpcyjny powinny zasilać budżet państwa członkowskiego, w którym towary lub usługi są konsumowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązujące przepisy zapewniają już opodatkowanie w państwie, w którym znajduje się usługobiorca, w przypadku przedsiębiorstw spoza UE świadczących usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne na rzecz usługobiorców w UE.

Do końca 2014 r. świadczenie usług na rzecz konsumentów końcowych (B2C) przez przedsiębiorstwa UE jest zaś opodatkowane w państwie usługodawcy. Oznacza to, że w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz konsumentów końcowych, przedsiębiorstwa z siedzibą w państwie członkowskim stosującym niższą stawkę VAT posiadają przewagę konkurencyjną nad przedsiębiorstwami z siedzibą w innych państwach członkowskich.

Nowe przepisy dotyczące opodatkowania w zależności od państwa, w którym znajduje się usługobiorca, zapewnią od 2015 r. równe warunki działania i powinny też zagwarantować, że wpływy z tytułu VAT trafiać będą do państwa członkowskiego, w którym wykorzystywane są usługi.

REKLAMA

Dochody z VAT-u w 2015 roku mogą być jeszcze niższe niż dziś

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Końcowa część pakietu VAT dotycząca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz konsumentów końcowych wejdzie w życie w 2015 r. Obecnie, zgodnie z art. 44 ww. dyrektywy, usługi świadczone przez przedsiębiorstwo na rzecz innego przedsiębiorstwa (B2B) podlegają opodatkowaniu w miejscu, w którym ma siedzibę przedsiębiorstwo będące usługobiorcą. Obejmuje to również usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, a więc w tym względzie nie zajdzie żadna zmiana w 2015 r. Art. 45 stanowi zaś, że usługi świadczone przez przedsiębiorstwo na rzecz konsumentów końcowych (B2C) są opodatkowane w państwie, w którym znajduje się siedziba usługodawcy. W związku z tym usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne świadczone przez usługodawcę z siedzibą w UE na rzecz osoby nie będącej podatnikiem, która ma siedzibę lub zamieszkuje również w UE, podlegają ogólnemu przepisowi i są opodatkowane w państwie, w którym znajduje się siedziba usługodawcy. Do końca 2014 r. świadczenie tych usług na rzecz i z państw trzecich jest opodatkowane w państwie, w którym usługobiorca ma siedzibę lub zamieszkuje.

W zmianach wprowadzonych do art. 58 z dniem 1 stycznia 2015 r. przewiduje się zaś, że świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych B2C będzie we wszystkich przypadkach opodatkowane w państwie usługobiorcy, niezależnie od miejsca siedziby usługodawcy.

Jeżeli konsumpcja świadczonych usług faktycznie odbywa się poza UE, państwa członkowskie mogą zdecydować się na skorzystanie z przepisu dotyczącego faktycznego użytkowania lub wykorzystania przewidzianego w art. 59a lit. a) i powstrzymanie się od nałożenia podatku na świadczone usługi. Państwa członkowskie mogą stosować przepis faktycznego użytkowania lub wykorzystania przewidzianego w art. 59a lit. b) jedynie do usług podatkowych faktycznie skonsumowanych na ich terytorium, jeżeli te usługi są świadczone na rzecz usługobiorców znajdujących się w państwie trzecim. Przepis ten nie dotyczy usług świadczonych na rzecz usługobiorców znajdujących się w państwie UE.

W Polsce zmiany stanowiące końcowy etap implementacji dyrektywy Rady 2008/8/WE, wprowadza nowelizacja z dnia 25 lipca 2014 r. ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa[2] - odchodząc od określania miejsca świadczenia usług na podstawie siedziby usługodawcy.

Zakres zmian w VAT, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., jest ograniczony i obejmuje jedynie usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne. Zmiany te są istotne tylko w przypadku, gdy usługobiorca jest klientem końcowym. Zmianami tymi nie są w szczególności objęte następujące rodzaje działalności:

  • dostawa towarów (w tym sprzedaż na odległość), w przypadku gdy system elektroniczny używany jest jedynie do składania zamówienia i
  • świadczenie usług innych niż usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne.

Te rodzaje transakcji nie są też objęte uzgodnieniami dotyczącymi małego punktu kompleksowej obsługi (ang. mini one stop shop, MOSS).

Od 1 października możliwa rejestracja do MOSS

Przepisy dotyczące małego punktu kompleksowej obsługi także wchodzą w życie w dniu 1 stycznia 2015 r.; umożliwią one podatnikom świadczącym usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze radiowe i telewizyjne oraz usługi elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami w państwach członkowskich, w których nie mają siedziby działalności gospodarczej, rozliczanie VAT należnego z tytułu świadczenia tych usług za pośrednictwem portalu internetowego w państwie członkowskim, w którym posiadają numer identyfikacyjny. System ten ma charakter fakultatywny dla podatników i stanowi środek upraszczający wprowadzony w następstwie zmiany przepisów VAT w zakresie miejsca świadczenia, zgodnie z którymi usługi świadczone są w państwie członkowskim usługobiorcy, a nie w państwie członkowskim usługodawcy. Dzięki niemu podatnicy mogą uniknąć rejestracji w każdym państwie członkowskim konsumpcji. MOSS stanowi odzwierciedlenie systemu obowiązującego do 2015 r. w odniesieniu do usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami przez usługodawców niemających siedziby działalności gospodarczej w UE.

W praktyce w ramach tej procedury podatnik zarejestrowany w małym punkcie kompleksowej obsługi w danym państwie członkowskim (państwo członkowskie identyfikacji) składa drogą elektroniczną kwartalną deklarację VAT dla małego punktu kompleksowej obsługi z wyszczególnieniem usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami w innym państwie członkowskim (konsumpcji) wraz z należną kwotą VAT. Następnie państwo członkowskie identyfikacji przekazuje te deklaracje wraz z zapłaconą kwotą VAT do odpowiednich państw członkowskich konsumpcji za pośrednictwem bezpiecznej sieci komunikacyjnej.

Deklaracje VAT dla małego punktu kompleksowej obsługi stanowią deklarację dodatkową, obok deklaracji VAT, którą podatnik składa w swoim państwie członkowskim w ramach krajowych obowiązków w zakresie VAT.

Mały punkt kompleksowej obsługi dostępny jest dla podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w UE (procedura unijna) oraz dla podatników niemających takiej siedziby w UE (procedura nieunijna). Bez MOSS usługodawca byłby zobowiązany do rejestrowania się w każdym państwie członkowskim, w którym świadczy usługi na rzecz swoich klientów.

Decydując się na korzystanie z MOSS, podatnik musi jednak stosować ten system we wszystkich odnośnych państwach członkowskich, a nie tylko w odniesieniu do poszczególnych państw UE.

Kalkulator VAT



[1] Zob. dyrektywę Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w

odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz.U. L 44 z 20.02.2008 r., s. 11).

[2] Dz.U. 2014 poz. 1171.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA