REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższy VAT od mediów przy najmie

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Niższy VAT od mediów przy najmie
Niższy VAT od mediów przy najmie

REKLAMA

REKLAMA

W wyroku z 16 kwietnia 2015 r. (w sprawie C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa) Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że dostawę energii elektrycznej, cieplnej, wody i wywóz nieczystości można – po spełnieniu określonych warunków – opodatkować odrębnie od najmu mieszkania lub lokalu. W praktyce ma to znaczenie tylko dla dostaw wody i wywozu nieczystości, bo do nich stosuje się obniżoną 8-proc. stawkę VAT. Jeśli jednak umowa między wynajmującym a najemcą będzie przewidywała kompleksowe rozliczenie za media i najem, wówczas i te świadczenia będą opodatkowane stawką 23 proc.

Umowa i liczniki

– Zapisy w umowie powinny więc wskazywać, że mamy do czynienia z usługą najmu oraz odrębnymi od niej dostawami wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, usługami sprzątania oraz wywozu nieczystości. Odrębnie powinna być określona m.in. odpłatność za każdą z tych usług – nie może być zapisu, że mamy do czynienia z ryczałtową opłatą eksploatacyjną – wyjaśnia Łukasz Blak, doradca podatkowy z Certus LTA.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

– O odrębności świadczeń będzie świadczyć również to, że najemca może sam decydować o zużyciu wody, energii elektrycznej lub energii cieplnej. Aby uzyskać taki efekt, strony powinny uzgodnić w umowie, że najemca będzie miał indywidualne liczniki, a media będą rozliczane na podstawie faktycznego zużycia wody itd. – wyjaśnia Kinga Baran, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Mazars.

Odrębnie należy uregulować zasady sprzątania części wspólnych budynku (np. klatki schodowej) oraz wywóz nieczystości.

REKLAMA

– W przypadku usług wspólnych trzeba zawrzeć w umowie zapis, na podstawie którego najemca może wybrać świadczeniodawców lub zawrzeć z nimi bezpośrednio umowy – wskazuje Kinga Baran.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT od umowy najmu - refakturowanie opłat za media

Potencjalny wybór

Magdalena Partyniewicz, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Mazars, dodaje, że nawet jeśli najemca nie skorzysta z tej możliwości i wybierze świadczeniodawcę wyznaczonego przez wynajmującego, to i tak świadczenie to należy traktować jako odrębne od najmu i opodatkować właściwą stawką VAT.

Możliwość wyboru odbiorców nieczystości lub dostawców wody może być jednak problemem. Łukasz Blak zauważa, że w Polsce taki wybór jest w przeważającej mierze niemożliwy ze względu na uregulowania prawne lub względy techniczne. TSUE w wyroku wskazał jednak, że poza zapisami umowy kluczowe jest ustalenie, czy dany najemca może (choćby teoretycznie) wybrać dostawcę usług, czy też decyduje o tym wyłącznie wynajmujący.

– Jeżeli najemca takiego wyboru nie ma, to bez względu na postanowienia umowy zarówno najem, jak i media trzeba opodatkować stawką podstawową. Jeżeli zaś najemca ma taki wybór i traktuje każdą opłatę jako odrębną usługę – zastosowanie może mieć stawka 8 proc. i to również wtedy, gdy wybór w odniesieniu do danej dostawy lub usługi jest tylko potencjalny, bo w praktyce go nie ma (np. przy dostawie wody) – stwierdza Łukasz Blak.

W praktyce wyboru nie mają więc najemcy małych lokali (w szczególności biurowych, pod klucz) i w takiej sytuacji co do zasady zastosowanie znajdzie stawka 23 procent. Jak dodaje Mirosław Siwiński, najemca otrzymuje wtedy jedno, niepodzielne świadczenie ekonomiczne.

W innej sytuacji będzie natomiast najemca, który wynajmuje np. halę fabryczną lub cały budynek. Zazwyczaj może on wybierać przynajmniej niektórych dostawców (np. prądu, usług sprzątania). – Wówczas należy uznać, że mamy do czynienia z wieloma usługami/dostawami odrębnymi od najmu. Wszystkie media należy traktować odrębnie i opodatkować według właściwych dla nich stawek VAT – stwierdza Łukasz Blak.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA