REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie towarów za pośrednictwem firm spedycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie towarów za pośrednictwem firm spedycyjnych /Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie towarów za pośrednictwem firm spedycyjnych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy działalność handlową. Towary są często wysyłane spedycją na zlecenie spółki. Ponosimy koszty wynagrodzenia firmy spedycyjnej, a także odpowiedzialność za towar do momentu jego odbioru przez kupującego od spedytora. W razie uszkodzenia dostarczanego towaru w trakcie transportu, to my jesteśmy uprawnieni do otrzymania odszkodowania. Ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego dopiero w momencie jego odbioru od spedytora i od tego momentu ma on prawo dysponowania towarem jak właściciel. Sprzedawane towary w momencie wydania z magazynu pozostają naszą własnością do momentu ich dostarczenia odbiorcy. Dokumentem potwierdzającym dokonaną transakcję jest faktura VAT, którą wystawiamy z dniem wydania towaru spedytorowi. Nie mamy żadnego wpływu na termin dostarczenia towaru przez spedytora do nabywcy. W przypadku wydania towaru spedytorowi i wystawienia faktury sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca może on zostać dostarczony na miejsce w pierwszym dniu roboczym następnego miesiąca lub jednym z kolejnych dni. Czy postępujemy prawidłowo, rozpoznając obowiązek podatkowy w momencie wydania spedytorowi towaru wraz z fakturą?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. W opisanej w pytaniu sytuacji obowiązek podatkowy powstanie u Państwa dopiero w momencie odbioru towaru przez kupującego od spedytora. Z tą chwilą bowiem uzyska on prawo rozporządzania nim jak właściciel, więc dopiero w tym momencie dojdzie do wydania towaru w rozumieniu ustawy o VAT, czyli jego dostawy. Nie będzie jednak konieczne korygowanie wystawionej w poprzednim miesiącu faktu­ry, gdyż obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dopuszczają wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi oraz otrzymaniem za­płaty (całości lub części). Należy jednak pamiętać, że wystawienie faktury nie może nastąpić wcześniej niż 30 dni przed ww. czynnościami.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 kwietnia 2014 r. (sygn. IPPP1/443-203/14-2/MP) czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) dostarczenie towaru w miejsce wskazane przez odbiorcę powoduje utratę ekonomicznego władztwa nad rzeczą przez Spółkę (Wnioskodawcę). Tym samym, „dokonanie dostawy" następu­je w momencie dostarczenia przez spedytora towarów do odbiorcy. W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 19a ust. 1 ustawy wywoła to powstanie obowiązku podatkowego z tytułu ww. dostawy towarów. W sytuacji, gdy Wnioskodawca wystawi fakturę w ostatnim dniu miesiąca i jednocze­śnie dany towar przekaże na własne ryzyko przewoźnikowi, który towar ten dostarczy odbiorcy w pierw­szym lub kolejnym dniu roboczym następnego miesiąca, zaś z zawartej umowy wynikać będzie, że prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przejdzie na kupującego w momencie dostarczenia do punktu odbioru kupującego, na powstanie obowiązku podatkowego nie będzie miał wpływu fakt wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż przed dokonaniem tej dostawy. Powyższa okoliczność nie spowoduje również konieczności korekty wystawionej faktury, dokumentującej ww. sprzedaż.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1, art. 106i ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA