REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE

Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE / Fot. Fotolia
Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak należy rozliczyć zakup i sprzedaż towarów na terenie Czech przez spółkę z o.o., gdy zakupiony towar nie jest przywożony na teren Polski. Jak powinno wyglądać opodatkowanie, udokumentowanie i księgowanie takich transakcji?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Zakup towaru i jego sprzedaż dokonane na terenie kraju innego niż Polska nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. Nie rozpoznamy w tym przypadku ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT), ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru (WDT). Szczegóły opodatkowania, udokumentowania i księgowania – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ustawy o VAT). Warunkiem rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zatem przemieszczenie towaru pomiędzy dwoma państwami UE. Natomiast w przypadku eksportu towar musi opuścić granice UE (art. 2 pkt 8 ustawy o VAT).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Rozliczenie zakupu dokonanego na terytorium Czech

W przypadku opisanym w pytaniu towar po zakupie nie opuszcza terytorium Czech. Nie występuje zatem ani wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ani eksport towarów. Sam zakup z punktu widzenia podatku od towarów i usług jest obojętny podatkowo. Nie będzie wykazany w deklaracji VAT-7 w żadnej pozycji. W księgach rachunkowych transakcja powinna być wykazana jako zakup towaru, ale będzie ona poza ewidencją VAT. Faktura dokumentująca zakup będzie obarczona podatkiem od wartości dodanej naliczonym przez sprzedawcę towaru jako sprzedaż krajowa (na terytorium Czech). Polski podatnik nie może takiego podatku bezpośrednio odliczyć w deklaracji VAT-7 składanej w Polsce. Sprzedawca nie będzie też mógł zastosować stawki 0%, ponieważ towar nie opuścił Czech.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PRZYKŁAD

Podatnik zakupił towar przeznaczony do dalszej odsprzedaży od kontrahenta czeskiego. Po dokonaniu zakupu towar nie opuszcza terytorium Czech. Kontrahent czeski wystawia fakturę na towar oraz nalicza podatek od wartości dodanej według stawek obowiązujących w Czechach (dokonaną sprzedaż traktuje jako sprzedaż krajową na terytorium Czech). Polski podatnik ewidencjonuje w księgach rachunkowych fakturę w kwocie brutto na kontach w grupie „3”, dotyczących ewidencjonowania zakupu towaru w kwocie brutto. Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura dokumentująca zakup towaru z naliczonym czeskim podatkiem od wartości dodanej.

Polski podatnik otrzyma więc od czeskiego sprzedawcy fakturę z wykazanym na niej czeskim podatkiem od wartości dodanej. Podatnik będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego przez czeskiego sprzedawcę tylko wówczas, gdy zarejestruje się w Czechach jako czeski podatnik VAT. Polski podatnik nie będzie miał możliwości „odzyskania” VAT naliczonego w inny sposób. W szczególności nie będzie mógł wystąpić o zwrot podatku naliczonego od zakupionego w Czechach towaru. Prawo do otrzymania zwrotu podatku naliczonego w innym niż Polska kraju UE dotyczy tylko towarów, które zostały nabyte w innym kraju, ale zostaną wykorzystane w Polsce do wykonywania czynności opodatkowanych (dających prawo do odliczenia VAT naliczonego).

W przypadku opisanym w pytaniu nabyte towary nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych na terenie Polski (zostaną sprzedane w Czechach). Podatnik nie ma więc podstaw, aby wystąpić o zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 89 ust. 1h ustawy o VAT.

Rozliczenie sprzedaży dokonanej na terytorium Czech

Z pytania wynika, że spółka sprzedaje towar na terenie Czech. Miejscem dostawy towaru jest więc terytorium Czech (zgodnie z art. 22 miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy). Dostawa została zatem dokonana poza terytorium RP i podlega opodatkowaniu na terytorium Czech. W tym przypadku nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towaru, ponieważ nie jest spełniony warunek przemieszczenia towarów pomiędzy krajami UE.

Możliwe warianty rozliczeń sprzedaży na terytorium Czech:

WARIANT I

Spółka sprzedaje towar czeskiemu podatnikowi VAT. W takiej sytuacji polski podatnik dokumentuje dostawę fakturą uproszczoną (dostawa poza terytorium Polski) i wykazuje ją w deklaracji VAT-7 (15) w pozycji 11 „Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju”. Faktura powinna mieć dopisek „odwrotne obciążenie”. Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu na terytorium Czech, więc obowiązek opodatkowania ciąży na podatniku czeskim. Rozliczy on podatek w ramach procedury odwrotnego obciążenia, w której podatnikiem jest nabywca.

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura uproszczona dokumentująca sprzedaż poza terytorium kraju z dopiskiem „odwrotne obciążenie”.

Ewidencja księgowa sprzedawcy:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7”,

● ewidencja VAT w rubryce „Sprzedaż opodatkowana poza terytorium kraju”.

WARIANT II

Polska spółka rejestruje się jako czeski podatnik i rozlicza sprzedaż według czeskich przepisów. Tak opodatkowanej sprzedaży nie uwzględnia w polskiej deklaracji VAT-7.

Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura wystawiona według przepisów czeskich.

Ewidencja księgowa sprzedawcy:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7” oraz

● ewidencja VAT prowadzona według czeskich przepisów na potrzeby rozliczenia podatku w Czechach.

Przejęcie spółki kapitałowej – skutki w podatku VAT

WARIANT III

Spółka sprzedaje towar osobie fizycznej (konsumentowi) na terytorium Czech. Wtedy polska spółka musi stosować się do czeskich przepisów i po przekroczeniu limitów rejestracyjnych w Czechach musi zarejestrować się jako podatnik czeski i opodatkowywać sprzedaż na terytorium Czech według ich przepisów. Taka sprzedaż nie jest ewidencjonowana w polskiej deklaracji VAT-7.

Dokumenty wymagane do transakcji to ewidencja sprzedaży dla osób fizycznych prowadzona według przepisów czeskich.

Ewidencja księgowa:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7” oraz

● ewidencja VAT prowadzona według czeskich przepisów na potrzeby rozliczenia podatku w Czechach.


PODSTAWA PRAWNA:

- art. 9, art. 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 978

Anna Adamiec

doradca podatkowy, autorka licznych publikacji z dziedziny podatków

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA