REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE / Fot. Fotolia
Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak należy rozliczyć zakup i sprzedaż towarów na terenie Czech przez spółkę z o.o., gdy zakupiony towar nie jest przywożony na teren Polski. Jak powinno wyglądać opodatkowanie, udokumentowanie i księgowanie takich transakcji?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Zakup towaru i jego sprzedaż dokonane na terenie kraju innego niż Polska nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. Nie rozpoznamy w tym przypadku ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT), ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru (WDT). Szczegóły opodatkowania, udokumentowania i księgowania – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ustawy o VAT). Warunkiem rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zatem przemieszczenie towaru pomiędzy dwoma państwami UE. Natomiast w przypadku eksportu towar musi opuścić granice UE (art. 2 pkt 8 ustawy o VAT).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Rozliczenie zakupu dokonanego na terytorium Czech

W przypadku opisanym w pytaniu towar po zakupie nie opuszcza terytorium Czech. Nie występuje zatem ani wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ani eksport towarów. Sam zakup z punktu widzenia podatku od towarów i usług jest obojętny podatkowo. Nie będzie wykazany w deklaracji VAT-7 w żadnej pozycji. W księgach rachunkowych transakcja powinna być wykazana jako zakup towaru, ale będzie ona poza ewidencją VAT. Faktura dokumentująca zakup będzie obarczona podatkiem od wartości dodanej naliczonym przez sprzedawcę towaru jako sprzedaż krajowa (na terytorium Czech). Polski podatnik nie może takiego podatku bezpośrednio odliczyć w deklaracji VAT-7 składanej w Polsce. Sprzedawca nie będzie też mógł zastosować stawki 0%, ponieważ towar nie opuścił Czech.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik zakupił towar przeznaczony do dalszej odsprzedaży od kontrahenta czeskiego. Po dokonaniu zakupu towar nie opuszcza terytorium Czech. Kontrahent czeski wystawia fakturę na towar oraz nalicza podatek od wartości dodanej według stawek obowiązujących w Czechach (dokonaną sprzedaż traktuje jako sprzedaż krajową na terytorium Czech). Polski podatnik ewidencjonuje w księgach rachunkowych fakturę w kwocie brutto na kontach w grupie „3”, dotyczących ewidencjonowania zakupu towaru w kwocie brutto. Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura dokumentująca zakup towaru z naliczonym czeskim podatkiem od wartości dodanej.

Polski podatnik otrzyma więc od czeskiego sprzedawcy fakturę z wykazanym na niej czeskim podatkiem od wartości dodanej. Podatnik będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego przez czeskiego sprzedawcę tylko wówczas, gdy zarejestruje się w Czechach jako czeski podatnik VAT. Polski podatnik nie będzie miał możliwości „odzyskania” VAT naliczonego w inny sposób. W szczególności nie będzie mógł wystąpić o zwrot podatku naliczonego od zakupionego w Czechach towaru. Prawo do otrzymania zwrotu podatku naliczonego w innym niż Polska kraju UE dotyczy tylko towarów, które zostały nabyte w innym kraju, ale zostaną wykorzystane w Polsce do wykonywania czynności opodatkowanych (dających prawo do odliczenia VAT naliczonego).

W przypadku opisanym w pytaniu nabyte towary nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych na terenie Polski (zostaną sprzedane w Czechach). Podatnik nie ma więc podstaw, aby wystąpić o zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 89 ust. 1h ustawy o VAT.

Rozliczenie sprzedaży dokonanej na terytorium Czech

Z pytania wynika, że spółka sprzedaje towar na terenie Czech. Miejscem dostawy towaru jest więc terytorium Czech (zgodnie z art. 22 miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy). Dostawa została zatem dokonana poza terytorium RP i podlega opodatkowaniu na terytorium Czech. W tym przypadku nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towaru, ponieważ nie jest spełniony warunek przemieszczenia towarów pomiędzy krajami UE.

Możliwe warianty rozliczeń sprzedaży na terytorium Czech:

WARIANT I

Spółka sprzedaje towar czeskiemu podatnikowi VAT. W takiej sytuacji polski podatnik dokumentuje dostawę fakturą uproszczoną (dostawa poza terytorium Polski) i wykazuje ją w deklaracji VAT-7 (15) w pozycji 11 „Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju”. Faktura powinna mieć dopisek „odwrotne obciążenie”. Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu na terytorium Czech, więc obowiązek opodatkowania ciąży na podatniku czeskim. Rozliczy on podatek w ramach procedury odwrotnego obciążenia, w której podatnikiem jest nabywca.

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura uproszczona dokumentująca sprzedaż poza terytorium kraju z dopiskiem „odwrotne obciążenie”.

Ewidencja księgowa sprzedawcy:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7”,

● ewidencja VAT w rubryce „Sprzedaż opodatkowana poza terytorium kraju”.

WARIANT II

Polska spółka rejestruje się jako czeski podatnik i rozlicza sprzedaż według czeskich przepisów. Tak opodatkowanej sprzedaży nie uwzględnia w polskiej deklaracji VAT-7.

Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura wystawiona według przepisów czeskich.

Ewidencja księgowa sprzedawcy:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7” oraz

● ewidencja VAT prowadzona według czeskich przepisów na potrzeby rozliczenia podatku w Czechach.

Przejęcie spółki kapitałowej – skutki w podatku VAT

WARIANT III

Spółka sprzedaje towar osobie fizycznej (konsumentowi) na terytorium Czech. Wtedy polska spółka musi stosować się do czeskich przepisów i po przekroczeniu limitów rejestracyjnych w Czechach musi zarejestrować się jako podatnik czeski i opodatkowywać sprzedaż na terytorium Czech według ich przepisów. Taka sprzedaż nie jest ewidencjonowana w polskiej deklaracji VAT-7.

Dokumenty wymagane do transakcji to ewidencja sprzedaży dla osób fizycznych prowadzona według przepisów czeskich.

Ewidencja księgowa:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7” oraz

● ewidencja VAT prowadzona według czeskich przepisów na potrzeby rozliczenia podatku w Czechach.


PODSTAWA PRAWNA:

- art. 9, art. 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 978

Anna Adamiec

doradca podatkowy, autorka licznych publikacji z dziedziny podatków

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA