REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE / Fot. Fotolia
Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak należy rozliczyć zakup i sprzedaż towarów na terenie Czech przez spółkę z o.o., gdy zakupiony towar nie jest przywożony na teren Polski. Jak powinno wyglądać opodatkowanie, udokumentowanie i księgowanie takich transakcji?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Zakup towaru i jego sprzedaż dokonane na terenie kraju innego niż Polska nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. Nie rozpoznamy w tym przypadku ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT), ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru (WDT). Szczegóły opodatkowania, udokumentowania i księgowania – w uzasadnieniu.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ustawy o VAT). Warunkiem rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zatem przemieszczenie towaru pomiędzy dwoma państwami UE. Natomiast w przypadku eksportu towar musi opuścić granice UE (art. 2 pkt 8 ustawy o VAT).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Rozliczenie zakupu dokonanego na terytorium Czech

W przypadku opisanym w pytaniu towar po zakupie nie opuszcza terytorium Czech. Nie występuje zatem ani wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ani eksport towarów. Sam zakup z punktu widzenia podatku od towarów i usług jest obojętny podatkowo. Nie będzie wykazany w deklaracji VAT-7 w żadnej pozycji. W księgach rachunkowych transakcja powinna być wykazana jako zakup towaru, ale będzie ona poza ewidencją VAT. Faktura dokumentująca zakup będzie obarczona podatkiem od wartości dodanej naliczonym przez sprzedawcę towaru jako sprzedaż krajowa (na terytorium Czech). Polski podatnik nie może takiego podatku bezpośrednio odliczyć w deklaracji VAT-7 składanej w Polsce. Sprzedawca nie będzie też mógł zastosować stawki 0%, ponieważ towar nie opuścił Czech.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PRZYKŁAD

Podatnik zakupił towar przeznaczony do dalszej odsprzedaży od kontrahenta czeskiego. Po dokonaniu zakupu towar nie opuszcza terytorium Czech. Kontrahent czeski wystawia fakturę na towar oraz nalicza podatek od wartości dodanej według stawek obowiązujących w Czechach (dokonaną sprzedaż traktuje jako sprzedaż krajową na terytorium Czech). Polski podatnik ewidencjonuje w księgach rachunkowych fakturę w kwocie brutto na kontach w grupie „3”, dotyczących ewidencjonowania zakupu towaru w kwocie brutto. Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura dokumentująca zakup towaru z naliczonym czeskim podatkiem od wartości dodanej.

Polski podatnik otrzyma więc od czeskiego sprzedawcy fakturę z wykazanym na niej czeskim podatkiem od wartości dodanej. Podatnik będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego przez czeskiego sprzedawcę tylko wówczas, gdy zarejestruje się w Czechach jako czeski podatnik VAT. Polski podatnik nie będzie miał możliwości „odzyskania” VAT naliczonego w inny sposób. W szczególności nie będzie mógł wystąpić o zwrot podatku naliczonego od zakupionego w Czechach towaru. Prawo do otrzymania zwrotu podatku naliczonego w innym niż Polska kraju UE dotyczy tylko towarów, które zostały nabyte w innym kraju, ale zostaną wykorzystane w Polsce do wykonywania czynności opodatkowanych (dających prawo do odliczenia VAT naliczonego).

W przypadku opisanym w pytaniu nabyte towary nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych na terenie Polski (zostaną sprzedane w Czechach). Podatnik nie ma więc podstaw, aby wystąpić o zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 89 ust. 1h ustawy o VAT.

Rozliczenie sprzedaży dokonanej na terytorium Czech

Z pytania wynika, że spółka sprzedaje towar na terenie Czech. Miejscem dostawy towaru jest więc terytorium Czech (zgodnie z art. 22 miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy). Dostawa została zatem dokonana poza terytorium RP i podlega opodatkowaniu na terytorium Czech. W tym przypadku nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towaru, ponieważ nie jest spełniony warunek przemieszczenia towarów pomiędzy krajami UE.

Możliwe warianty rozliczeń sprzedaży na terytorium Czech:

WARIANT I

Spółka sprzedaje towar czeskiemu podatnikowi VAT. W takiej sytuacji polski podatnik dokumentuje dostawę fakturą uproszczoną (dostawa poza terytorium Polski) i wykazuje ją w deklaracji VAT-7 (15) w pozycji 11 „Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju”. Faktura powinna mieć dopisek „odwrotne obciążenie”. Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu na terytorium Czech, więc obowiązek opodatkowania ciąży na podatniku czeskim. Rozliczy on podatek w ramach procedury odwrotnego obciążenia, w której podatnikiem jest nabywca.

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura uproszczona dokumentująca sprzedaż poza terytorium kraju z dopiskiem „odwrotne obciążenie”.

Ewidencja księgowa sprzedawcy:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7”,

● ewidencja VAT w rubryce „Sprzedaż opodatkowana poza terytorium kraju”.

WARIANT II

Polska spółka rejestruje się jako czeski podatnik i rozlicza sprzedaż według czeskich przepisów. Tak opodatkowanej sprzedaży nie uwzględnia w polskiej deklaracji VAT-7.

Dokumentem wymaganym do transakcji jest faktura wystawiona według przepisów czeskich.

Ewidencja księgowa sprzedawcy:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7” oraz

● ewidencja VAT prowadzona według czeskich przepisów na potrzeby rozliczenia podatku w Czechach.

Przejęcie spółki kapitałowej – skutki w podatku VAT

WARIANT III

Spółka sprzedaje towar osobie fizycznej (konsumentowi) na terytorium Czech. Wtedy polska spółka musi stosować się do czeskich przepisów i po przekroczeniu limitów rejestracyjnych w Czechach musi zarejestrować się jako podatnik czeski i opodatkowywać sprzedaż na terytorium Czech według ich przepisów. Taka sprzedaż nie jest ewidencjonowana w polskiej deklaracji VAT-7.

Dokumenty wymagane do transakcji to ewidencja sprzedaży dla osób fizycznych prowadzona według przepisów czeskich.

Ewidencja księgowa:

● ewidencja przychodu na kontach w zespole „7” oraz

● ewidencja VAT prowadzona według czeskich przepisów na potrzeby rozliczenia podatku w Czechach.


PODSTAWA PRAWNA:

- art. 9, art. 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 978

Anna Adamiec

doradca podatkowy, autorka licznych publikacji z dziedziny podatków

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA