REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Modernizacja systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym
Modernizacja systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Proponowane obecnie zmiany dotyczące modernizacji systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym to, zdaniem przedsiębiorców, krok w pozornie tylko dobrym kierunku. I choć przyświeca im słuszny cel, to spowodują one wzrost obciążeń i kosztów administracyjnych dla przedsiębiorców, a nie doprowadzą do poprawy skuteczności walki z wyłudzeniami VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zakończyły się konsultacje rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010, będącego częścią pakietu ustawodawczego dotyczącego modernizacji systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym w segmencie B2C (firma – klient końcowy). Wprowadzone w 2015 r. mechanizmy rozliczania VAT dla niektórych rodzajów usług (tzw. VAT-MOSS) miały ograniczyć oszustwa, lecz paradoksalnie dały nieuczciwym podmiotom kolejne pole do przestępczych działań, a uczciwym przedsiębiorcom dołożyły dodatkowych obowiązków i kosztów administracyjnych związanych z rozliczeniami VAT w tej procedurze.

System VAT, jak czytamy w opinii BCC do rozporządzenia Rady, sam w sobie jest bardzo podatny na działania podmiotów, których celem nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, lecz wykorzystywanie mechanizmów rozliczeń VAT do wyłudzania nienależnego podatku. Zgodnie z regulacją VAT-MOSS (Mini One-Stop Shop), począwszy od 1 stycznia 2015 r. usługi elektroniczne, telekomunikacyjne i nadawcze podlegają opodatkowaniu w kraju konsumpcji. Przedsiębiorca opodatkowuje świadczoną usługę zgodnie ze stawką podatku obowiązującą w kraju konsumenta, ale odprowadza ten podatek do krajowego (polskiego) urzędu skarbowego, dzięki czemu nie ciąży na nim obowiązek rejestracji w każdym z krajów UE, w którym zamieszkuje jego nabywca.

REKLAMA

Konsultowany obecnie projekt rozporządzenia w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej ma słuszny cel – walkę z nadużyciami i wyłudzeniami podatku w ramach mechanizmu VAT-MOSS oraz usprawnienia wymiany informacji pomiędzy administracjami podatkowymi różnych krajów członkowskich UE (ar. 47b – 47g projektu rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej jednak proponowane w rozporządzeniu zmiany w dużym stopniu uderzają w przedsiębiorców, nakładając na nich kolejne obowiązki sprawozdawcze i informacyjne – jak przykładowo art. 47i projektu, który dodaje podatnikom dodatkowe obowiązki sprawozdawcze, jeżeli zażąda tego organ podatkowy innego kraju członkowskiego, uczestniczącego w rozliczaniu VAT w ramach MOSS. Za bardzo niebezpieczne i kosztowne dla polskich przedsiębiorców uznać należy plany wprowadzenia art. 47j i 47k, które dotyczą możliwości wszczęcia i prowadzenia postępowania administracyjnego wobec polskiego przedsiębiorcy przez administrację podatkową innego kraju członkowskiego (jednego lub wielu – jeśli zdecydują się przystąpić do takiego postępowania). Koszty prowadzenia takiego postępowania dla przedsiębiorcy mogą być bardzo znaczące, a projekt rozporządzenia przewiduje jedynie rekompensatę kosztów nowego systemu dla państw członkowskich, a nie przedsiębiorców.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W ocenie Business Centre Club, proponowane zmiany nie doprowadzą do poprawy skuteczności walki z wyłudzeniami VAT w procedurze MOSS. Bez wątpienia spowodują natomiast wzrost obciążeń i kosztów administracyjnych dla przedsiębiorców. Zdaniem BCC, należy w pierwszej kolejności zweryfikować zasadność i cel funkcjonowania systemu MOSS tak, by likwidować przyczyny procederu przestępczego, a nie walczyć z jego skutkami, kosztem przedsiębiorców. W walce z oszustwami podatkowymi należy skupić się przede wszystkim na likwidacji przyczyn procederu przestępczego, a nie walczyć z jego skutkami, kosztem przedsiębiorców.

Autor: Michał Borowski, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA