REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Modernizacja systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym
Modernizacja systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Proponowane obecnie zmiany dotyczące modernizacji systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym to, zdaniem przedsiębiorców, krok w pozornie tylko dobrym kierunku. I choć przyświeca im słuszny cel, to spowodują one wzrost obciążeń i kosztów administracyjnych dla przedsiębiorców, a nie doprowadzą do poprawy skuteczności walki z wyłudzeniami VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zakończyły się konsultacje rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010, będącego częścią pakietu ustawodawczego dotyczącego modernizacji systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym w segmencie B2C (firma – klient końcowy). Wprowadzone w 2015 r. mechanizmy rozliczania VAT dla niektórych rodzajów usług (tzw. VAT-MOSS) miały ograniczyć oszustwa, lecz paradoksalnie dały nieuczciwym podmiotom kolejne pole do przestępczych działań, a uczciwym przedsiębiorcom dołożyły dodatkowych obowiązków i kosztów administracyjnych związanych z rozliczeniami VAT w tej procedurze.

System VAT, jak czytamy w opinii BCC do rozporządzenia Rady, sam w sobie jest bardzo podatny na działania podmiotów, których celem nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, lecz wykorzystywanie mechanizmów rozliczeń VAT do wyłudzania nienależnego podatku. Zgodnie z regulacją VAT-MOSS (Mini One-Stop Shop), począwszy od 1 stycznia 2015 r. usługi elektroniczne, telekomunikacyjne i nadawcze podlegają opodatkowaniu w kraju konsumpcji. Przedsiębiorca opodatkowuje świadczoną usługę zgodnie ze stawką podatku obowiązującą w kraju konsumenta, ale odprowadza ten podatek do krajowego (polskiego) urzędu skarbowego, dzięki czemu nie ciąży na nim obowiązek rejestracji w każdym z krajów UE, w którym zamieszkuje jego nabywca.

REKLAMA

Konsultowany obecnie projekt rozporządzenia w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej ma słuszny cel – walkę z nadużyciami i wyłudzeniami podatku w ramach mechanizmu VAT-MOSS oraz usprawnienia wymiany informacji pomiędzy administracjami podatkowymi różnych krajów członkowskich UE (ar. 47b – 47g projektu rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej jednak proponowane w rozporządzeniu zmiany w dużym stopniu uderzają w przedsiębiorców, nakładając na nich kolejne obowiązki sprawozdawcze i informacyjne – jak przykładowo art. 47i projektu, który dodaje podatnikom dodatkowe obowiązki sprawozdawcze, jeżeli zażąda tego organ podatkowy innego kraju członkowskiego, uczestniczącego w rozliczaniu VAT w ramach MOSS. Za bardzo niebezpieczne i kosztowne dla polskich przedsiębiorców uznać należy plany wprowadzenia art. 47j i 47k, które dotyczą możliwości wszczęcia i prowadzenia postępowania administracyjnego wobec polskiego przedsiębiorcy przez administrację podatkową innego kraju członkowskiego (jednego lub wielu – jeśli zdecydują się przystąpić do takiego postępowania). Koszty prowadzenia takiego postępowania dla przedsiębiorcy mogą być bardzo znaczące, a projekt rozporządzenia przewiduje jedynie rekompensatę kosztów nowego systemu dla państw członkowskich, a nie przedsiębiorców.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W ocenie Business Centre Club, proponowane zmiany nie doprowadzą do poprawy skuteczności walki z wyłudzeniami VAT w procedurze MOSS. Bez wątpienia spowodują natomiast wzrost obciążeń i kosztów administracyjnych dla przedsiębiorców. Zdaniem BCC, należy w pierwszej kolejności zweryfikować zasadność i cel funkcjonowania systemu MOSS tak, by likwidować przyczyny procederu przestępczego, a nie walczyć z jego skutkami, kosztem przedsiębiorców. W walce z oszustwami podatkowymi należy skupić się przede wszystkim na likwidacji przyczyn procederu przestępczego, a nie walczyć z jego skutkami, kosztem przedsiębiorców.

Autor: Michał Borowski, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA