Modernizacja systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zakończyły się konsultacje rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010, będącego częścią pakietu ustawodawczego dotyczącego modernizacji systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym w segmencie B2C (firma – klient końcowy). Wprowadzone w 2015 r. mechanizmy rozliczania VAT dla niektórych rodzajów usług (tzw. VAT-MOSS) miały ograniczyć oszustwa, lecz paradoksalnie dały nieuczciwym podmiotom kolejne pole do przestępczych działań, a uczciwym przedsiębiorcom dołożyły dodatkowych obowiązków i kosztów administracyjnych związanych z rozliczeniami VAT w tej procedurze.
System VAT, jak czytamy w opinii BCC do rozporządzenia Rady, sam w sobie jest bardzo podatny na działania podmiotów, których celem nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, lecz wykorzystywanie mechanizmów rozliczeń VAT do wyłudzania nienależnego podatku. Zgodnie z regulacją VAT-MOSS (Mini One-Stop Shop), począwszy od 1 stycznia 2015 r. usługi elektroniczne, telekomunikacyjne i nadawcze podlegają opodatkowaniu w kraju konsumpcji. Przedsiębiorca opodatkowuje świadczoną usługę zgodnie ze stawką podatku obowiązującą w kraju konsumenta, ale odprowadza ten podatek do krajowego (polskiego) urzędu skarbowego, dzięki czemu nie ciąży na nim obowiązek rejestracji w każdym z krajów UE, w którym zamieszkuje jego nabywca.
Konsultowany obecnie projekt rozporządzenia w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej ma słuszny cel – walkę z nadużyciami i wyłudzeniami podatku w ramach mechanizmu VAT-MOSS oraz usprawnienia wymiany informacji pomiędzy administracjami podatkowymi różnych krajów członkowskich UE (ar. 47b – 47g projektu rozporządzenia).
Niemniej jednak proponowane w rozporządzeniu zmiany w dużym stopniu uderzają w przedsiębiorców, nakładając na nich kolejne obowiązki sprawozdawcze i informacyjne – jak przykładowo art. 47i projektu, który dodaje podatnikom dodatkowe obowiązki sprawozdawcze, jeżeli zażąda tego organ podatkowy innego kraju członkowskiego, uczestniczącego w rozliczaniu VAT w ramach MOSS. Za bardzo niebezpieczne i kosztowne dla polskich przedsiębiorców uznać należy plany wprowadzenia art. 47j i 47k, które dotyczą możliwości wszczęcia i prowadzenia postępowania administracyjnego wobec polskiego przedsiębiorcy przez administrację podatkową innego kraju członkowskiego (jednego lub wielu – jeśli zdecydują się przystąpić do takiego postępowania). Koszty prowadzenia takiego postępowania dla przedsiębiorcy mogą być bardzo znaczące, a projekt rozporządzenia przewiduje jedynie rekompensatę kosztów nowego systemu dla państw członkowskich, a nie przedsiębiorców.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
W ocenie Business Centre Club, proponowane zmiany nie doprowadzą do poprawy skuteczności walki z wyłudzeniami VAT w procedurze MOSS. Bez wątpienia spowodują natomiast wzrost obciążeń i kosztów administracyjnych dla przedsiębiorców. Zdaniem BCC, należy w pierwszej kolejności zweryfikować zasadność i cel funkcjonowania systemu MOSS tak, by likwidować przyczyny procederu przestępczego, a nie walczyć z jego skutkami, kosztem przedsiębiorców. W walce z oszustwami podatkowymi należy skupić się przede wszystkim na likwidacji przyczyn procederu przestępczego, a nie walczyć z jego skutkami, kosztem przedsiębiorców.
Autor: Michał Borowski, ekspert BCC ds. prawa podatkowego
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat