REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT w przypadku wynajmu aut firmowych pracownikom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odliczenia VAT w przypadku wynajmu aut firmowych pracownikom /Fot. Fotolia
Odliczenia VAT w przypadku wynajmu aut firmowych pracownikom /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pobieranie odpłatności od pracownika za prywatny użytek (wynajem) samochodu służbowego, nie daje przedsiębiorcy prawa do odliczenia 100% kwoty podatku VAT.

Tak orzekł NSA w wyrok z dniu 11 kwietnia 2017 r. (sygn. I FSK 1721/15).

REKLAMA

Autopromocja

Należy zauważyć, że ograniczenia przewidziane w art. 86a ustawy o VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi nie mają zastosowania w przypadku, gdy pojazd taki wykorzystywany jest wyłącznie do celów działalności gospodarczej podatnika. Przepisy definiują jednak specyficznie, co oznacza „wykorzystywanie wyłącznie dla celów działalności gospodarczej". Mianowicie, ustawa o VAT wskazuje sytuacje, kiedy korzystanie z samochodów osobowych można uznać za użycie na cele wyłącznie działalności gospodarczej:

  • sama konstrukcja pojazdu wyklucza użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, lub
  • sposób wykorzystywania pojazdu określony w wewnętrznych procedurach firmy oraz prowadzoną ewidencją przebiegu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Orzeczenie NSA, o którym mowa powyżej zostało wydane w sprawie spółki z branży tytoniowej. We wniosku o interpretację firma wskazała, że leasingowała samochody osobowe, które wykorzystywała do celów podstawowej działalności. W firmie prowadzona była ewidencja przebiegu pojazdów, a pracownicy mieli obowiązek dokonywania w niej wpisów. Spółka wyjaśniła, że dodatkowo w ramach prowadzonej działalności zamierza odpłatnie udostępniać (wynajmować) auta pracownikom do celów prywatnych. Konsekwentnie zapytano, czy w takiej sytuacji podatnik będzie mieć prawo do odliczenia 100% VAT. Organ podatkowy odmówił spółce prawa do odliczenia całej kwoty VAT z tytułu wydatków związanych z samochodami. Spółka zakwestionowała rozstrzygnięcie organu i złożyła skargę do WSA, który przyznał jej rację. Korzystnego wyroku nie udało się jednak obronić przed NSA.

Jak wynika z uzasadnienia ustnego wyroku NSA, wykorzystywanie samochodów do celów prywatnych przez pracownika, również gdy jest odpłatne, oznacza, że nie są one wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Wniosek ten wynika z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Innym słowy, zdaniem sądu oddanie samochodu, będącego składnikiem przedsiębiorstwa, pracownikowi do celów prywatnych, także odpłatnie, wyklucza uznanie, że ten pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej. W konsekwencji, podatnik będzie mógł odliczyć tylko 50% kwoty VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd zwrócił również uwagę, że działalność spółki w zakresie najmu ma dość wąski charakter, bowiem nie ma ona zarejestrowanej działalności polegającej na wynajmie samochodów, jak również nie wynajmuje samochodów nikomu innemu poza pracownikami. W konsekwencji, nie można uznać, że te samochody są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

Argumentacja sądu w zakresie działalności polegającej na wynajmie wydaje się być dyskusyjna. Za rozstrzygające bowiem należy uznać to, czy podatnik faktycznie wykonuje określone czynności, a nie jaki rodzaj działalności rejestruje. Kluczowym powinno być faktyczne prowadzenie działalności w określonym zakresie (w tym przypadku w zakresie wynajmu pojazdów). Niemniej jednak, biorąc pod uwagę powyższe rozstrzygnięcie NSA, rekomendowane jest również dopełnienie warunków formalnych, a więc stosowny wpis dotyczący przedmiotu działalności pracodawcy w KRS lub w CEIDG.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Co ciekawe, powyższy wyrok jest odmienny od dotychczasowego stanowiska prezentowanego przez wojewódzkie sądy administracyjne. Przykładowo WSA w Poznaniu w wyroku z 26 stycznia 2017 r. (sygn. I SA/Po 954/16), stanął na stanowisku, że jeśli elementem działalności gospodarczej spółki jest wynajem samochodów osobom trzecim lub pracownikom na zasadach rynkowych, to ma ona prawo do pełnego odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na użytkowanie tych aut. W podobnym duchu, wypowiedział się w orzeczeniu z dnia 23 lutego 2016 r. WSA w Poznaniu (sygn. I SA/Po 859/15 – prawomocny).

Podsumowując, wyrok NSA jest skrajnie niekorzystny dla podatników. Firmy mogą mieć uzasadnione podejrzenie, że organy podatkowe będą chętnie się powoływać na wspomniany wyrok, odmawiając prawa do pełnego odliczenia VAT.

Autor: Katarzyna Klimczyk, Starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA