REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy split payment w Polsce od 1 marca 2019 r. do 28 lutego 2022 r.?

Obowiązkowy split payment w Polsce od 1 marca 2019 r. do 28 lutego 2022 r.?
Obowiązkowy split payment w Polsce od 1 marca 2019 r. do 28 lutego 2022 r.?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

23 stycznia 2019 r. Komisja Europejska opublikowała projekt decyzji derogacyjnej, która zezwala Polsce na stosowanie obowiązkowego mechanizmu split payment (podzielonej płatności) w VAT w okresie od 1 marca 2019 r. do 28 lutego 2022 r. Obowiązkowy split payment ma być stosowany do niektórych grup towarów i usług wymienionych w załączniku do tej decyzji.

Projekt decyzji derogacyjnej KE w sprawie obowiązkowej podzielonej płatności

Projekt decyzji derogacyjnej Komisji Europejskiej w sprawie wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu split payment w Polsce jest co do zasady zgodny z ze złożonym 15 maja 2018 r. przez Polskę wnioskiem. W tym wniosku Polska zwróciła się do KE o upoważnienie do stosowania odstępstwa od art. 226 dyrektywy VAT w odniesieniu do wymogów związanych z wystawianiem faktur VAT oraz wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności do dostaw towarów i świadczenia usług podatnych na oszustwa, które to towary i usługi są ogólnie w Polsce objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialnością solidarną.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jako, że projekt decyzji jest zgodny z wnioskiem, to należy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że również pozytywna będzie sama decyzja, której należy się spodziewać w najbliższych tygodniach.

W dniu 1 lipca 2018 r. Polska wprowadziła dobrowolny mechanizm podzielonej płatności. Polska uważa jednak, że w obszarach szczególnie narażonych na oszustwa związane z VAT, gdzie nadużycia są wykrywane od lat, jest to niewystarczające. Chodzi o takie sektory gospodarki jak stal, złom, sprzęt elektroniczny, złoto, metale nieżelazne, paliwa i tworzywa sztuczne. Sektory te są w Polsce zasadniczo objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialnością solidarną.

Zdaniem Polski aby skuteczniej zwalczać oszustwa w VAT trzeba w tych sektorach wprowadzić obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności.

REKLAMA

Komisja Europejska uznaje w omawianym projekcie, że jest polski wniosek w tym zakresie jest zgodny z zasadą proporcjonalności. Bowiem wprowadzenie w Polsce obowiązkowej podzielonej płatności dotyczy tylko tych towarów i usług, w odniesieniu do których istnieje obiektywnie duży problem z oszustwami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Obowiązkowy split payment w Polsce - zasady

Wprowadzony w Polsce model obowiązkowej podzielonej płatności ma mieć zastosowanie do dostaw towarów i świadczenia usług między podatnikami (tj. między przedsiębiorstwami /B2B/), wymienionych w załączniku do projektu decyzji.

Tak jak do tej pory (w przypadku dobrowolnego systemu podzielonej płatności), także obowiązkowy split payment będzie obejmował wyłącznie elektroniczne przelewy bankowe – nie będzie więc dotyczył innych form płatności.

Aktualnie w Polsce (w modelu dobrowolnej podzielonej płatności) w przypadku nadwyżki podatku naliczonego w stosunku do podatku należnego, wykazanej przez podatnika w deklaracji VAT jako kwota podlegająca zwrotowi, zwrot taki następuje standardowo w ciągu 60 dni na zwykły rachunek podatnika.

Polska zadeklarowała jednak Komisji Europejskiej, że w przypadku transakcji objętych modelem obowiązkowej podzielonej płatności na wniosek podatnika posiadającego zablokowany rachunek VAT zwrot zostanie dokonany w ciągu 25 dni.

Jak dotąd (w modelu dobrowolnym) podatnicy VAT nie będą ponosić kosztów otwarcia i obsługi rachunku bankowego VAT, bowiem rachunek VAT będzie prowadzony przez bank bez prowizji i opłat.

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności będzie miał zastosowanie do wszystkich podatników VAT – także firm niemających siedziby w Polsce. Podatnicy VAT mający siedzibę za granicą realizujący dostawy określonych towarów i świadczący określone usługi (objęte obowiązkowym split payment) - będą musieli posiadać rachunek VAT prowadzony zgodnie z polskim prawem bankowym. Rachunek ten będzie również dla tych podmiotów bezpłatny.

Komisja Europejska uważa, że obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności obejmujący dostawy towarów i świadczenie usług podatnych na oszustwa może przynieść efekty w walce z oszustwami podatkowymi.

Polska będzie musiała ponadto przedstawić Komisji Europejskiej sprawozdanie na temat wpływu obowiązkowej podzielonej płatności na poziom oszustw związanych z VAT oraz na podatników (w odniesieniu do zwrotów podatku VAT, obciążeń administracyjnych, kosztów dla podatników itp.) osiemnaście miesięcy po wejściu przedmiotowych przepisów w życie w Polsce.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Wykaz towarów  i usług objętych obowiązkowym modelem podzielonej płatności

Obowiązkowy model podzielonej płatności ma być stosowany do dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku do omawianego projektu decyzji derogacyjnej.

Załącznik ten obejmuje 152 grupy towarów lub usług określonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. (PKWiU 2008).

Wśród tych towarów i usług można wymienić przykładowo:

Towary:

- wyroby ze stali (np. rury i przewody rurowe, pręty, kątowniki, kształtowniki), żelazostopy,

- złoto, srebro, platyna (nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku),

- metale nieszlachetne pokrywane metalami szlachetnymi,

- pozostałe metale nieżelazne (aluminium, ołów, cynk, cyna, miedź, nikiel),

- niektóre wyroby z miedzi i jej stopów,

- procesory elektroniczne,

- komputery, laptopy smartfony, konsole do gier wideo,

- telewizory,

- dyski HDD i SSD,

- cyfrowe aparaty fotograficzne i kamery wideo,

- biżuteria i wyroby jubilerskie,

- odpady, złom, surowce wtórne,

- paliwa napędowe i opałowe, oleje smarowe,

- tusze i tonery do drukarek i fotokopiarek,

- węgiel kamienny i brunatny,

- niektóre części do samochodów i motocykli

Usługi:

- w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych,

- roboty budowlane, wykończeniowe, instalacyjne, konstrukcyjne.

Kiedy obowiązkowy split payment wejdzie w życie w Polsce

Pozytywna decyzja KE, to tylko pierwszy, konieczny warunek wprowadzenia obowiązkowej podzielonej płatności w Polsce. Trzeba będzie jeszcze oczywiście wprowadzić do polskiego systemu VAT nowe przepisy w tym zakresie. Jest prawdopodobne, że KE wyda ostateczną decyzję w tej sprawie jeszcze w lutym 2019 r. Bowiem projekt tej decyzji zakłada stosowanie obowiązkowego mechanizmu split payment w Polsce od 1 marca 2019 r.

Być może MF ma już przygotowany projekt nowelizacji ustawy o VAT w tym zakresie. Nie jest więc wykluczone (przy bardzo dużym pośpiechu legislacyjnym), że nowe przepisy wejdą w życie od 1 marca br. Patrząc jednak realnie nie ma wielkich szans, by w ciągu 2-3 tygodni nowelizacja ustawy o VAT (a zapewne i innych aktów prawnych) przeszła wymaganą prawem procedurę legislacyjną. W listopadzie 2018 roku wiceminister finansów Filip Świtała przewidywał, że obowiązkowy split payment w VAT uda się wprowadzić w I połowie 2019 r. Obecnie trudno podać jakiś bardziej przybliżony termin wdrożenia obowiązkowej podzielonej płatności w ww. branżach, bo póki co jedynym pewnym faktem w tej sprawie jest omawiany projekt decyzji derogacyjnej Komisji Europejskiej.

Na pewno warto zauważyć (i apelować do MF), że przy wprowadzaniu tego typu obowiązkowych mechanizmów trzeba zachować odpowiednie vacatio legis, by podatnicy mogli się przygotować do nowych obowiązków.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA