REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment zamiast odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r.

VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Split payment zamiast odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r. /shutterstock.com
Split payment zamiast odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy dokonujący transakcji, których przedmiotem będą towary i usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, będą musieli zastosować mechanizm podzielonej płatności (MPP), jeżeli wartość brutto transakcji wyniesie powyżej 15 000 PLN. Split payment zacznie obejmować również towary, które dotąd nie podlegały odpowiedzialności solidarnej ani odwrotnemu obciążeniu.

Znowelizowana ustawa o VAT wprowadza obowiązkowy split payment dla branż „wrażliwych” na oszustwa od 1 listopada 2019 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stosowana do tej pory metoda odwrotnego obciążenia obejmująca towary i usługi z załącznika 11 i 14 oraz solidarna odpowiedzialność podatkowa obejmująca towary wymienione w załączniku numer 13 zostaje zastąpiona rozszerzonym załącznikiem numer 15 i objęta obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności.

Odwrotne obciążenie w obrocie krajowym znika bezpowrotnie razem z deklaracją VAT-27.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek MPP – Metoda Podzielonej Płatności?

Należy spełnić cztery warunki:

  • obowiązek podatkowy, dostawa towarów lub świadczenie usług oraz data wystawienia faktury przypada po 31 października 2019 r.,
  • wartość brutto transakcji wynosi powyżej 15 000 PLN lub równowartość tej kwoty,
  • co najmniej jedna pozycja z faktury została zawarta w załączniku numer 15 znowelizowanej ustawy o VAT (znikają zał. 11, 13 i 14),
  • sprzedawca i odbiorca są podatnikami (transakcja B2B, niezależnie od statusu VAT odbiorcy).

Podzielona płatność zacznie obejmować również towary, które dotąd nie podlegały odpowiedzialności solidarnej ani odwrotnemu obciążeniu. Załącznik numer 15 zawiera 150 pozycji i zostanie nim objęta sprzedaż m.in.:

  • części i akcesoriów do pojazdów silnikowych,
  • węgla i produktów węglowych,
  • maszyn i urządzeń elektrycznych, ich części i akcesoriów.

Dodatkowa informacja na fakturze

W celu zidentyfikowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, na fakturze będzie trzeba zawrzeć informację „Mechanizm podzielonej płatności”. Brak tego sformułowania skutkuje wysokimi sankcjami. Brak takiego sformułowania nie zwalnia kupującego z obowiązku dokonania płatności w formie split payment.

Za brak adnotacji na fakturze o obowiązkowej płatność MPP zostaje wprowadzona sankcja w wysokości 30% zobowiązania podatkowego wykazanego na tej fakturze. Zostanie również wprowadzony katalog przypadków w których odstępuje się od stosowania sankcji.

Jeśli nabywca dokona płatności z pominięciem MPP, będzie podlegał karze grzywny do 720 stawek dziennych lub karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Wady i zalety split payment

Jedną z głównych wad nowej ustawy jest brak możliwości swobodnego dysponowania własnymi środkami. Zostają one „zablokowane” na rachunku VAT.

Ministerstwo rozszerzyło jednak możliwość regulowania zobowiązań z rachunku VAT. Oprócz możliwości dokonywania zobowiązań wobec dostawców metodą MPP, będzie można również regulować zobowiązania publicznoprawne m.in.: podatki dochodowe, VAT, akcyzę, cło, składki ZUS. Wprowadza się również możliwość dokonywania przelewu jednym komunikatem za więcej niż jedną fakturę.

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Ma zostać wprowadzona możliwość zapłaty w MPP w ramach zaliczek oraz możliwość wzajemnych kompensat należności i potrąceń bez naruszenia MPP.

Z dniem 1 stycznia 2020 r. wejdzie zmiana w zakresie podatku dochodowego, skutkująca wyłączeniem z kosztów podatkowych towarów bądź usług, za które dokonano płatności z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności. Dotyczy to transakcji powyżej 15 0000 zł.

Ewa Kulesza, VGD

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA