REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment zamiast odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r.

VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Split payment zamiast odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r. /shutterstock.com
Split payment zamiast odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy dokonujący transakcji, których przedmiotem będą towary i usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, będą musieli zastosować mechanizm podzielonej płatności (MPP), jeżeli wartość brutto transakcji wyniesie powyżej 15 000 PLN. Split payment zacznie obejmować również towary, które dotąd nie podlegały odpowiedzialności solidarnej ani odwrotnemu obciążeniu.

Znowelizowana ustawa o VAT wprowadza obowiązkowy split payment dla branż „wrażliwych” na oszustwa od 1 listopada 2019 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Stosowana do tej pory metoda odwrotnego obciążenia obejmująca towary i usługi z załącznika 11 i 14 oraz solidarna odpowiedzialność podatkowa obejmująca towary wymienione w załączniku numer 13 zostaje zastąpiona rozszerzonym załącznikiem numer 15 i objęta obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności.

Odwrotne obciążenie w obrocie krajowym znika bezpowrotnie razem z deklaracją VAT-27.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek MPP – Metoda Podzielonej Płatności?

Należy spełnić cztery warunki:

  • obowiązek podatkowy, dostawa towarów lub świadczenie usług oraz data wystawienia faktury przypada po 31 października 2019 r.,
  • wartość brutto transakcji wynosi powyżej 15 000 PLN lub równowartość tej kwoty,
  • co najmniej jedna pozycja z faktury została zawarta w załączniku numer 15 znowelizowanej ustawy o VAT (znikają zał. 11, 13 i 14),
  • sprzedawca i odbiorca są podatnikami (transakcja B2B, niezależnie od statusu VAT odbiorcy).

Podzielona płatność zacznie obejmować również towary, które dotąd nie podlegały odpowiedzialności solidarnej ani odwrotnemu obciążeniu. Załącznik numer 15 zawiera 150 pozycji i zostanie nim objęta sprzedaż m.in.:

  • części i akcesoriów do pojazdów silnikowych,
  • węgla i produktów węglowych,
  • maszyn i urządzeń elektrycznych, ich części i akcesoriów.

Dodatkowa informacja na fakturze

W celu zidentyfikowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, na fakturze będzie trzeba zawrzeć informację „Mechanizm podzielonej płatności”. Brak tego sformułowania skutkuje wysokimi sankcjami. Brak takiego sformułowania nie zwalnia kupującego z obowiązku dokonania płatności w formie split payment.

Za brak adnotacji na fakturze o obowiązkowej płatność MPP zostaje wprowadzona sankcja w wysokości 30% zobowiązania podatkowego wykazanego na tej fakturze. Zostanie również wprowadzony katalog przypadków w których odstępuje się od stosowania sankcji.

Jeśli nabywca dokona płatności z pominięciem MPP, będzie podlegał karze grzywny do 720 stawek dziennych lub karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Wady i zalety split payment

Jedną z głównych wad nowej ustawy jest brak możliwości swobodnego dysponowania własnymi środkami. Zostają one „zablokowane” na rachunku VAT.

Ministerstwo rozszerzyło jednak możliwość regulowania zobowiązań z rachunku VAT. Oprócz możliwości dokonywania zobowiązań wobec dostawców metodą MPP, będzie można również regulować zobowiązania publicznoprawne m.in.: podatki dochodowe, VAT, akcyzę, cło, składki ZUS. Wprowadza się również możliwość dokonywania przelewu jednym komunikatem za więcej niż jedną fakturę.

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Ma zostać wprowadzona możliwość zapłaty w MPP w ramach zaliczek oraz możliwość wzajemnych kompensat należności i potrąceń bez naruszenia MPP.

Z dniem 1 stycznia 2020 r. wejdzie zmiana w zakresie podatku dochodowego, skutkująca wyłączeniem z kosztów podatkowych towarów bądź usług, za które dokonano płatności z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności. Dotyczy to transakcji powyżej 15 0000 zł.

Ewa Kulesza, VGD

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA