REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zajęcie pieniędzy na rachunku VAT
Zajęcie pieniędzy na rachunku VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zajęcie pieniędzy na rachunku VAT. Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską udzielił 9 grudnia 2021 r. wyjaśnień odnośnie zasad prowadzenia egzekucji z rachunku VAT. Zdaniem Ministra obowiązujące obecnie przepisy nie wymagają zmian. Minister wskazał też, że termin 60 dni to maksymalny czas jakim dysponuje naczelnik urzędu skarbowego na rozpatrzenie wniosku podatnika o wyrażenie zgody na przesłanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy. W praktyce rozpatrywanie tych wniosków trwa kilkanaście dni.

Kiedy rachunek VAT może być zajęty w toku egzekucji?

Na podstawie art. 62d ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe  (Dz. U. z 2020 r. poz. 1896 z późn. zm.) środki pieniężne zgromadzone m.in. na rachunku VAT oraz rachunku rozliczeniowym są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego dotyczącego egzekucji lub zabezpieczenia należności innych niż wymienione w art. 62b ust. 2 pkt 2 tej ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zatem z rachunku VAT mogą być realizowane wyłącznie zajęcia wierzytelności z tytułu:

- podatku od towarów i usług, dodatkowego zobowiązania podatkowego w tym podatku, a także odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług lub odsetek za zwłokę od dodatkowego zobowiązania podatkowego,

- podatku dochodowego od osób prawnych oraz zaliczek na ten podatek, a także odsetek za zwłokę w podatku dochodowym od osób prawnych oraz odsetek od zaliczek na ten podatek,

REKLAMA

- podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zaliczek na ten podatek, a także odsetek za zwłokę w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz odsetek od zaliczek na ten podatek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podatku akcyzowego, przedpłat podatku akcyzowego, wpłat dziennych, a także odsetek za zwłokę w podatku akcyzowym oraz odsetek od przedpłat podatku akcyzowego,

- należności celnych oraz odsetek za zwłokę od tych należności,

- należności z tytułu składek ZUS.

Dobrowolna zapłata zapobiegnie egzekucji

Minister finansów podkreśla, że zastosowanie przymusu administracyjnego, w celu wykonania obowiązku, ma miejsce dopiero po bezskutecznym upływie terminu na realizację obowiązku i wiąże się z niewykonaniem przez zobowiązanego obowiązku we wskazanym terminie. Do upływu terminu płatności zobowiązany ma możliwość uregulowania swoich zobowiązań w sposób dobrowolny. W zakresie ww. podatków i należności może również wykorzystać środki zgromadzone na rachunku VAT.

Zajęcie rachunku bankowego w toku egzekucji administracyjnej

Przepisy dotyczące postępowania egzekucyjnego i stosowanych w jego ramach środków służących doprowadzeniu do wykonania obowiązku w trybie egzekucji administracyjnej znajdują się w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Na podstawie art. 81 § 1 tej ustawy do skuteczności zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego nie jest konieczne wskazanie, przez organ egzekucyjny, numerów rachunków bankowych zobowiązanego. Zajęcie jest bowiem skuteczne w odniesieniu do wszystkich rachunków bankowych zobowiązanego prowadzonych przez bank. Dodatkowo zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego obejmuje również środki pieniężne, których nie było na rachunku bankowym w chwili zajęcia, a zostały wpłacone na ten rachunek po dokonaniu zajęcia oraz środki, które zostały wpłacone na inny rachunek, otwarty po dokonaniu zajęcia.

Zawiadomienie o zajęciu wierzytelności pieniężnej z rachunku bankowego

W celu zastosowania w egzekucji obowiązku o charakterze pieniężnym, środka egzekucyjnego w postaci egzekucji z rachunku bankowego, organ egzekucyjny dokonuje zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego przez przesłanie do banku zawiadomienia o zajęciu wierzytelności pieniężnej zobowiązanego z rachunku bankowego do wysokości egzekwowanej należności pieniężnej wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia w terminie dochodzonej wierzytelności oraz kosztami egzekucyjnymi.

Specjalne zawiadomienie o zajęciu rachunku VAT

Mając na uwadze szczególny charakter rachunku VAT, jak również ściśle określone zasady obciążania tego rachunku, w przypadku zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego i wkładu oszczędnościowego na poczet należności, którymi może być obciążony rachunek VAT, stosuje się specjalnie wprowadzone w tym celu zawiadomienie. Konstrukcja tego zawiadomienia ma ułatwić bankom prawidłową realizację zawiadomienia o zajęciu wierzytelności z rachunku bankowego.

Banki mogą dowolnie decydować o wyborze rachunku do zajęcia (egzekucji)

W interpelacji poselskiej nr 28790 z 28 listopada 2021 r. jedna z posłanek poinformowała, że do jej biura poselskiego zwrócili się z prośbą o pomoc przedsiębiorcy, którym pomimo posiadania środków na rachunku przeznaczonym do płacenia podatku VAT zaległości w tym podatku zajęto nie na przeznaczonym do tego koncie, a na rachunku głównym firmy. W tej sytuacji przedsiębiorca pozostaje z zablokowanymi środkami na koncie głównym, a środków z konta VAT nie może wykorzystać. Taka praktyka jest co do zasady zgodna z przepisami ale powoduje problemy przedsiębiorców z płynnością finansową.

Posłanka wskazała, że prawo pozwala bankom na dowolność, czy egzekucja zostanie przeprowadzona z rachunku podstawowego, czy z rachunku VAT. W przypadku gdy bank zdecyduje, że przeprowadzi egzekucję z konta podstawowego, a przedsiębiorca nie ma na tyle wysokiej sprzedaży, by naliczony został VAT w kolejnych miesiącach, część jego środków zostaje zamrożona na koncie bankowym przez co najmniej 60 dni, bo dopiero po takim czasie może on wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o odmrożenie własnych pieniędzy.

Nie będzie zmian w przepisach egzekucyjnych dot. rachunku VAT

W odpowiedzi na tę interpelację Minister Finansów poinformował 9 grudnia 2021 r., że obecnie nie są prowadzone prace w zakresie modyfikacji zasad egzekucji z rachunków bankowych.

Minister wskazał, że przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, co do zasady, nie zawierają regulacji odnośnie kolejności realizacji przez bank zawiadomienia o zajęciu z rachunków bankowych prowadzonych na rzecz zobowiązanego. Takich regulacji nie zawiera również ustawa Prawo bankowe.

Zdaniem Ministra podatnik mając środki na rachunku VAT, czyli rachunku dedykowanym m.in. do uregulowania zobowiązania w podatku od towarów i usług powinien wykorzystać je i zapłacić do urzędu skarbowego swoje zobowiązanie, unikając tym samym rozpoczęcia procedury postępowania egzekucyjnego.

Co do poruszonej w interpelacji kwestii zamrożenia środków na rachunku VAT przez co najmniej 60 dni, Minister podkreślił, że termin 60 dni jest to maksymalny czas jakim dysponuje naczelnik urzędu skarbowego na rozpatrzenie wniosku podatnika. W praktyce rozpatrywanie wniosków o wyrażenie zgody na przesłanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy trwa kilkanaście dni.

Minister wskazał przykładowo, że we wrześniu 2021 r. średni czas oczekiwania podatnika na postanowienie w tym zakresie wyniósł 15 dni, a w październiku 12 dni. Zdaniem resortu finansów organy podatkowe działają w tej kwestii sprawnie i skracają czas swoich działań do absolutnego minimum. A zatem nie można mówić (co do zasady) o zamrażaniu środków na rachunku VAT „na co najmniej 60 dni”.

Nadwyżki z rachunku VAT mogą być przekazane na rachunek rozliczeniowy

Ponadto Minister Finansów wskazał, że w przypadku posiadania przez podatnika zaległości w podatkach, które mogą być regulowane z rachunku VAT, naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję odmowną wyłącznie do wysokości posiadanych zaległości. Zatem jeżeli wysokość środków na rachunku VAT jest wyższa niż posiadane zaległości nie ma przeszkód w otrzymaniu zgody i przekazaniu nadwyżki środków na rachunek rozliczeniowy celem swobodnego dysponowania środkami.

Źródło: odpowiedź Ministra Finansów z 9 grudnia 2021 r. (znak: PT8.054.3.2021) na interpelację poselską nr 28790

Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA