REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zajęcie pieniędzy na rachunku VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zajęcie pieniędzy na rachunku VAT
Zajęcie pieniędzy na rachunku VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zajęcie pieniędzy na rachunku VAT. Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską udzielił 9 grudnia 2021 r. wyjaśnień odnośnie zasad prowadzenia egzekucji z rachunku VAT. Zdaniem Ministra obowiązujące obecnie przepisy nie wymagają zmian. Minister wskazał też, że termin 60 dni to maksymalny czas jakim dysponuje naczelnik urzędu skarbowego na rozpatrzenie wniosku podatnika o wyrażenie zgody na przesłanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy. W praktyce rozpatrywanie tych wniosków trwa kilkanaście dni.

Kiedy rachunek VAT może być zajęty w toku egzekucji?

Na podstawie art. 62d ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe  (Dz. U. z 2020 r. poz. 1896 z późn. zm.) środki pieniężne zgromadzone m.in. na rachunku VAT oraz rachunku rozliczeniowym są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego dotyczącego egzekucji lub zabezpieczenia należności innych niż wymienione w art. 62b ust. 2 pkt 2 tej ustawy.

REKLAMA

Zatem z rachunku VAT mogą być realizowane wyłącznie zajęcia wierzytelności z tytułu:

- podatku od towarów i usług, dodatkowego zobowiązania podatkowego w tym podatku, a także odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług lub odsetek za zwłokę od dodatkowego zobowiązania podatkowego,

- podatku dochodowego od osób prawnych oraz zaliczek na ten podatek, a także odsetek za zwłokę w podatku dochodowym od osób prawnych oraz odsetek od zaliczek na ten podatek,

- podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zaliczek na ten podatek, a także odsetek za zwłokę w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz odsetek od zaliczek na ten podatek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podatku akcyzowego, przedpłat podatku akcyzowego, wpłat dziennych, a także odsetek za zwłokę w podatku akcyzowym oraz odsetek od przedpłat podatku akcyzowego,

- należności celnych oraz odsetek za zwłokę od tych należności,

- należności z tytułu składek ZUS.

Dobrowolna zapłata zapobiegnie egzekucji

Minister finansów podkreśla, że zastosowanie przymusu administracyjnego, w celu wykonania obowiązku, ma miejsce dopiero po bezskutecznym upływie terminu na realizację obowiązku i wiąże się z niewykonaniem przez zobowiązanego obowiązku we wskazanym terminie. Do upływu terminu płatności zobowiązany ma możliwość uregulowania swoich zobowiązań w sposób dobrowolny. W zakresie ww. podatków i należności może również wykorzystać środki zgromadzone na rachunku VAT.

Zajęcie rachunku bankowego w toku egzekucji administracyjnej

Przepisy dotyczące postępowania egzekucyjnego i stosowanych w jego ramach środków służących doprowadzeniu do wykonania obowiązku w trybie egzekucji administracyjnej znajdują się w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Na podstawie art. 81 § 1 tej ustawy do skuteczności zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego nie jest konieczne wskazanie, przez organ egzekucyjny, numerów rachunków bankowych zobowiązanego. Zajęcie jest bowiem skuteczne w odniesieniu do wszystkich rachunków bankowych zobowiązanego prowadzonych przez bank. Dodatkowo zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego obejmuje również środki pieniężne, których nie było na rachunku bankowym w chwili zajęcia, a zostały wpłacone na ten rachunek po dokonaniu zajęcia oraz środki, które zostały wpłacone na inny rachunek, otwarty po dokonaniu zajęcia.

Zawiadomienie o zajęciu wierzytelności pieniężnej z rachunku bankowego

W celu zastosowania w egzekucji obowiązku o charakterze pieniężnym, środka egzekucyjnego w postaci egzekucji z rachunku bankowego, organ egzekucyjny dokonuje zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego przez przesłanie do banku zawiadomienia o zajęciu wierzytelności pieniężnej zobowiązanego z rachunku bankowego do wysokości egzekwowanej należności pieniężnej wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia w terminie dochodzonej wierzytelności oraz kosztami egzekucyjnymi.

Specjalne zawiadomienie o zajęciu rachunku VAT

Mając na uwadze szczególny charakter rachunku VAT, jak również ściśle określone zasady obciążania tego rachunku, w przypadku zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego i wkładu oszczędnościowego na poczet należności, którymi może być obciążony rachunek VAT, stosuje się specjalnie wprowadzone w tym celu zawiadomienie. Konstrukcja tego zawiadomienia ma ułatwić bankom prawidłową realizację zawiadomienia o zajęciu wierzytelności z rachunku bankowego.

Banki mogą dowolnie decydować o wyborze rachunku do zajęcia (egzekucji)

W interpelacji poselskiej nr 28790 z 28 listopada 2021 r. jedna z posłanek poinformowała, że do jej biura poselskiego zwrócili się z prośbą o pomoc przedsiębiorcy, którym pomimo posiadania środków na rachunku przeznaczonym do płacenia podatku VAT zaległości w tym podatku zajęto nie na przeznaczonym do tego koncie, a na rachunku głównym firmy. W tej sytuacji przedsiębiorca pozostaje z zablokowanymi środkami na koncie głównym, a środków z konta VAT nie może wykorzystać. Taka praktyka jest co do zasady zgodna z przepisami ale powoduje problemy przedsiębiorców z płynnością finansową.

Posłanka wskazała, że prawo pozwala bankom na dowolność, czy egzekucja zostanie przeprowadzona z rachunku podstawowego, czy z rachunku VAT. W przypadku gdy bank zdecyduje, że przeprowadzi egzekucję z konta podstawowego, a przedsiębiorca nie ma na tyle wysokiej sprzedaży, by naliczony został VAT w kolejnych miesiącach, część jego środków zostaje zamrożona na koncie bankowym przez co najmniej 60 dni, bo dopiero po takim czasie może on wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o odmrożenie własnych pieniędzy.

Nie będzie zmian w przepisach egzekucyjnych dot. rachunku VAT

W odpowiedzi na tę interpelację Minister Finansów poinformował 9 grudnia 2021 r., że obecnie nie są prowadzone prace w zakresie modyfikacji zasad egzekucji z rachunków bankowych.

Minister wskazał, że przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, co do zasady, nie zawierają regulacji odnośnie kolejności realizacji przez bank zawiadomienia o zajęciu z rachunków bankowych prowadzonych na rzecz zobowiązanego. Takich regulacji nie zawiera również ustawa Prawo bankowe.

Zdaniem Ministra podatnik mając środki na rachunku VAT, czyli rachunku dedykowanym m.in. do uregulowania zobowiązania w podatku od towarów i usług powinien wykorzystać je i zapłacić do urzędu skarbowego swoje zobowiązanie, unikając tym samym rozpoczęcia procedury postępowania egzekucyjnego.

Co do poruszonej w interpelacji kwestii zamrożenia środków na rachunku VAT przez co najmniej 60 dni, Minister podkreślił, że termin 60 dni jest to maksymalny czas jakim dysponuje naczelnik urzędu skarbowego na rozpatrzenie wniosku podatnika. W praktyce rozpatrywanie wniosków o wyrażenie zgody na przesłanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy trwa kilkanaście dni.

Minister wskazał przykładowo, że we wrześniu 2021 r. średni czas oczekiwania podatnika na postanowienie w tym zakresie wyniósł 15 dni, a w październiku 12 dni. Zdaniem resortu finansów organy podatkowe działają w tej kwestii sprawnie i skracają czas swoich działań do absolutnego minimum. A zatem nie można mówić (co do zasady) o zamrażaniu środków na rachunku VAT „na co najmniej 60 dni”.

Nadwyżki z rachunku VAT mogą być przekazane na rachunek rozliczeniowy

Ponadto Minister Finansów wskazał, że w przypadku posiadania przez podatnika zaległości w podatkach, które mogą być regulowane z rachunku VAT, naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję odmowną wyłącznie do wysokości posiadanych zaległości. Zatem jeżeli wysokość środków na rachunku VAT jest wyższa niż posiadane zaległości nie ma przeszkód w otrzymaniu zgody i przekazaniu nadwyżki środków na rachunek rozliczeniowy celem swobodnego dysponowania środkami.

Źródło: odpowiedź Ministra Finansów z 9 grudnia 2021 r. (znak: PT8.054.3.2021) na interpelację poselską nr 28790

Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA