REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla montażu markiz w budownictwie mieszkaniowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
budownictwo mieszkaniowe, markizy, stawki podatkowe, VAT
budownictwo mieszkaniowe, markizy, stawki podatkowe, VAT
Franc Gardiner

REKLAMA

REKLAMA

Montaż markiz w obiektach budownictwa mieszkaniowego może być uznany za opodatkowane stawką 8% modernizację lub remont. Jeśli obiekt budowlany był wyposażony w markizy, to ich wymiana z zastosowaniem innych wyrobów niż użyte pierwotnie będzie stanowiła remont. Jeśli nie, to ich instalacja będzie modernizacją budynku poprzez jego unowocześnienie i dostosowanie do współczesnych standardów budownictwa. Montaż markiz spowoduje zmianę parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 30 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Gl 518/12).

REKLAMA

Autopromocja

Markizy, rolety i żaluzje w mieszkaniach – podatnik oferuje 8% VAT

Sprawa dotyczyła podatnika, prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie montażu żaluzji, markiz i rolet wewnętrznych i zewnętrznych na rzecz klientów indywidualnych i korporacyjnych. Usługi były kwalifikowane jako związane z budownictwem mieszkaniowym.

Usługa dostawy i montażu markiz - jaka stawka VAT?

Realizując usługi dla klientów, podatnik zawierał z usługobiorcami umowę na wykonanie robót montażowo-budowlanych, na podstawie której był on zobowiązany do wykonania pomiaru, dostarczenia materiału oraz montażu markiz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Markizy wyposażone w mechanizm napędowy montowano na stałe do krokwi dachowych lub ścian budynku; zwiększały one jego wartość początkową.

Podatnik uważał, że brak jest podstaw do podatkowego wyodrębnienia z usług budowlanych czynności polegających na dostarczeniu klientowi materiału niezbędnego do wykonania usługi i traktowania ich jako dostawy towarów, odrębnej od świadczonej usługi montażu.

Jaka stawka VAT dla sprzedaży rolet, markiz i żaluzji z montażem

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym świadczenie przedmiotowych usług montażu markiz wraz z materiałem w budownictwie mieszkaniowym jest opodatkowane stawką podatku VAT 8 %?

Fiskus żąda 23% VAT

Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe. 

W ocenie organu w wyniku montażu markiz nie następuje zmiana parametrów użytkowych i technicznych budynku, a zatem wykonywane przez podatnika czynności nie mieszczą się w pojęciu budowy, przebudowy, remontu lub modernizacji budynku, gdyż są jedynie zaopatrzeniem go w elementy wyposażenia, nie stanowiące elementów konstrukcyjnych.

Tym samym, w opinii organu podatkowego, usługi montażu markiz w budownictwie mieszkaniowym podlegać będą 23% stawce VAT.

WSA: właściwa będzie stawka 8% VAT

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, podatnik złożył skargę do WSA, który przyznał mu rację.

REKLAMA

Sąd wskazał, że oprócz dostawy i budowy obiektu budowlanego stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% stosowana jest także w przypadku remontu, modernizacji, termomoderniacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc się do stanu faktycznego będącego przedmiotem rozpoznania, sąd uznał, że dostawa z montażem markiz w zależności od konkretnego stanu faktycznego może mieścić się w pojęciach modernizacji i remontu.

Jeśli obiekt budowlany był wyposażony w markizy, to ich wymiana z zastosowaniem innych wyrobów niż użyte pierwotnie będzie stanowiła remont. Jeśli nie, to ich instalacja będzie modernizacją budynku poprzez jego unowocześnienie i dostosowanie do współczesnych standardów budownictwa.

Zmiana taka nastąpi poprzez zabezpieczenie obiektu przed nadmiernym oddziaływaniem czynników pogodowych np. słońca, wiatru, deszczu. Sąd wskazał, że przyjęcie odmiennej kwalifikacji spowodowałoby, że ze stawki 8% nie mogłyby również korzystać usługi takie jak wymiana stolarki budowlanej lub urządzeń grzewczych, zmiana pokrycia dachowego, montaż żaluzji, okiennic. Ustawa o VAT nie przewiduje bowiem rozróżnienia, co do zakresu montażu wyposażenia podnoszącego standard i użyteczność budynku, oraz związku tych działań z wpływem na jego elementy konstrukcyjne.

Zastosowanie właściwej stawki podatku VAT dla robót związanych z budownictwem mieszkaniowym

Zgodnie z ustawą o VAT, dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym korzysta z preferencyjnej stawki 8% VAT.

Dodatkowo, do 31 grudnia 2010 r. obwiązywały przepisy przewidujące zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT m.in. do robót budowlano-montażowych, remontów i robotów konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

(zobacz: rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 212, poz. 1336) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2009 r., Nr 224, poz. 1799).

Na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. katalog usług objętych preferencyjną stawką podatku VAT uległ znaczącemu zawężeniu.

REKLAMA

(zobacz: rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r., Nr 246, poz. 1649) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 73, poz. 392).

Z uwagi na dużą różnorodność prac wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego oraz brak precyzyjnych przepisów ustawy o VAT, w praktyce pojawia się sporo wątpliwości dotyczących m.in. zastosowania właściwej stawki VAT.

Montaż markiz może korzystać z preferencyjnej stawki VAT

Na podstawie powyższych przepisów o VAT, pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi toczy się kilka sporów dotyczących zastosowania właściwej stawki VAT przy różnego rodzaju pracach budowlanych takich jak montaż trwałej zabudowy kuchennej, szaf wnękowych czy też przyłącza tzw. mediów (przyłącza wodno-kanalizacyjnego, gazowego, cieplnego, elektrycznego).

Jednym z toczących się sporów, o których mowa powyżej, jest również kwestia stawki VAT właściwej dla montażu żaluzji, markiz i rolet wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Zdaniem podatników, usługa polegająca na montażu żaluzji, markiz i rolet, świadczona w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, będzie korzystała z preferencyjnej 8% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stanowiąc remont lub modernizację, o których mowa w tym przepisie.

Jaka stawka VAT dla sprzedaży rolet, markiz i żaluzji z montażem

Natomiast, organy podatkowe w wydawanych interpretacjach:

-  bądź całkowicie omawiają podatnikom prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 kwietnia 2012 r. o sygn. IPPP2/443-97/12-2/KOM),

- bądź dzielą prace na wykonywane wewnątrz budynku i na zewnątrz budynku (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lutego 2012 r. o sygn. IBPP2/443-1197/11/UH), twierdząc, że tylko te wykonywane na zewnątrz budynku (np. montaż rolet przeciwwłamaniowych) korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że takiego rozróżnienia na czynności wykonywane wewnątrz budynku i poza jego bryłą nie przewidują przepisy o podatku VAT.

W związku z powyżej przedstawionym sporem, ważnym głosem w dyskusji jest komentowany wyrok WSA w Gliwicach. Sąd podkreślił, że z preferencyjnej stawki podatku VAT mogą korzystać dostawy i usługi tylko wówczas, gdy odnoszą się do obiektu budowlanego, a nie jego wyposażenia.

Ponadto, Sąd zaznaczył, że decydujące znaczenie ma związek funkcjonalny i funkcja użytkowa, jaką pełni towar lub usługa będąca przedmiotem analizy w konkretnej sprawie. Odmiennie niż organ, Sąd uznał, że poprzez montaż markiz nastąpiła zmiana parametrów użytkowych lub technicznych budynku.

W konsekwencji, w ocenie Sądu dostawa z montażem markiz, w zależności od konkretnego stanu faktycznego, może mieścić się w pojęciach remontu lub modernizacji i tym samym korzystać z preferencyjnej 8% stawki VAT.

Powyższy, korzystny dla podatników wyrok WSA w Gliwicach, stanowi istotny argument w sporze podatników z organami podatkowymi. Pozostaje mieć nadzieję, że tezy w nim zawarte posłużą za drogowskaz dla organów podatkowych w podobnych sprawach.

Jaka stawka VAT dla montażu sprzętu AGD realizowanego w ramach usługi remontu mieszkania

Przedstawiony wyrok jest również dowodem na to, że pomimo licznych niekorzystnych interpretacji indywidualnych organów podatkowych, podatnicy powinni walczyć o swoje prawa także na drodze sądowej, bowiem może to doprowadzić do pozytywnego rozstrzygnięcia ich sprawy.

Wojciech Słapczyński, konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA