REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla montażu markiz w budownictwie mieszkaniowym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
budownictwo mieszkaniowe, markizy, stawki podatkowe, VAT
budownictwo mieszkaniowe, markizy, stawki podatkowe, VAT
Franc Gardiner

REKLAMA

REKLAMA

Montaż markiz w obiektach budownictwa mieszkaniowego może być uznany za opodatkowane stawką 8% modernizację lub remont. Jeśli obiekt budowlany był wyposażony w markizy, to ich wymiana z zastosowaniem innych wyrobów niż użyte pierwotnie będzie stanowiła remont. Jeśli nie, to ich instalacja będzie modernizacją budynku poprzez jego unowocześnienie i dostosowanie do współczesnych standardów budownictwa. Montaż markiz spowoduje zmianę parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 30 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Gl 518/12).

REKLAMA

REKLAMA

Markizy, rolety i żaluzje w mieszkaniach – podatnik oferuje 8% VAT

Sprawa dotyczyła podatnika, prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie montażu żaluzji, markiz i rolet wewnętrznych i zewnętrznych na rzecz klientów indywidualnych i korporacyjnych. Usługi były kwalifikowane jako związane z budownictwem mieszkaniowym.

Usługa dostawy i montażu markiz - jaka stawka VAT?

REKLAMA

Realizując usługi dla klientów, podatnik zawierał z usługobiorcami umowę na wykonanie robót montażowo-budowlanych, na podstawie której był on zobowiązany do wykonania pomiaru, dostarczenia materiału oraz montażu markiz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Markizy wyposażone w mechanizm napędowy montowano na stałe do krokwi dachowych lub ścian budynku; zwiększały one jego wartość początkową.

Podatnik uważał, że brak jest podstaw do podatkowego wyodrębnienia z usług budowlanych czynności polegających na dostarczeniu klientowi materiału niezbędnego do wykonania usługi i traktowania ich jako dostawy towarów, odrębnej od świadczonej usługi montażu.

Jaka stawka VAT dla sprzedaży rolet, markiz i żaluzji z montażem

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym świadczenie przedmiotowych usług montażu markiz wraz z materiałem w budownictwie mieszkaniowym jest opodatkowane stawką podatku VAT 8 %?

Fiskus żąda 23% VAT

Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe. 

W ocenie organu w wyniku montażu markiz nie następuje zmiana parametrów użytkowych i technicznych budynku, a zatem wykonywane przez podatnika czynności nie mieszczą się w pojęciu budowy, przebudowy, remontu lub modernizacji budynku, gdyż są jedynie zaopatrzeniem go w elementy wyposażenia, nie stanowiące elementów konstrukcyjnych.

Tym samym, w opinii organu podatkowego, usługi montażu markiz w budownictwie mieszkaniowym podlegać będą 23% stawce VAT.

WSA: właściwa będzie stawka 8% VAT

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, podatnik złożył skargę do WSA, który przyznał mu rację.

Sąd wskazał, że oprócz dostawy i budowy obiektu budowlanego stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% stosowana jest także w przypadku remontu, modernizacji, termomoderniacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc się do stanu faktycznego będącego przedmiotem rozpoznania, sąd uznał, że dostawa z montażem markiz w zależności od konkretnego stanu faktycznego może mieścić się w pojęciach modernizacji i remontu.

Jeśli obiekt budowlany był wyposażony w markizy, to ich wymiana z zastosowaniem innych wyrobów niż użyte pierwotnie będzie stanowiła remont. Jeśli nie, to ich instalacja będzie modernizacją budynku poprzez jego unowocześnienie i dostosowanie do współczesnych standardów budownictwa.

Zmiana taka nastąpi poprzez zabezpieczenie obiektu przed nadmiernym oddziaływaniem czynników pogodowych np. słońca, wiatru, deszczu. Sąd wskazał, że przyjęcie odmiennej kwalifikacji spowodowałoby, że ze stawki 8% nie mogłyby również korzystać usługi takie jak wymiana stolarki budowlanej lub urządzeń grzewczych, zmiana pokrycia dachowego, montaż żaluzji, okiennic. Ustawa o VAT nie przewiduje bowiem rozróżnienia, co do zakresu montażu wyposażenia podnoszącego standard i użyteczność budynku, oraz związku tych działań z wpływem na jego elementy konstrukcyjne.

Zastosowanie właściwej stawki podatku VAT dla robót związanych z budownictwem mieszkaniowym

Zgodnie z ustawą o VAT, dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym korzysta z preferencyjnej stawki 8% VAT.

Dodatkowo, do 31 grudnia 2010 r. obwiązywały przepisy przewidujące zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT m.in. do robót budowlano-montażowych, remontów i robotów konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

(zobacz: rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 212, poz. 1336) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2009 r., Nr 224, poz. 1799).

Na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. katalog usług objętych preferencyjną stawką podatku VAT uległ znaczącemu zawężeniu.

(zobacz: rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r., Nr 246, poz. 1649) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 73, poz. 392).

Z uwagi na dużą różnorodność prac wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego oraz brak precyzyjnych przepisów ustawy o VAT, w praktyce pojawia się sporo wątpliwości dotyczących m.in. zastosowania właściwej stawki VAT.

Montaż markiz może korzystać z preferencyjnej stawki VAT

Na podstawie powyższych przepisów o VAT, pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi toczy się kilka sporów dotyczących zastosowania właściwej stawki VAT przy różnego rodzaju pracach budowlanych takich jak montaż trwałej zabudowy kuchennej, szaf wnękowych czy też przyłącza tzw. mediów (przyłącza wodno-kanalizacyjnego, gazowego, cieplnego, elektrycznego).

Jednym z toczących się sporów, o których mowa powyżej, jest również kwestia stawki VAT właściwej dla montażu żaluzji, markiz i rolet wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Zdaniem podatników, usługa polegająca na montażu żaluzji, markiz i rolet, świadczona w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, będzie korzystała z preferencyjnej 8% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stanowiąc remont lub modernizację, o których mowa w tym przepisie.

Jaka stawka VAT dla sprzedaży rolet, markiz i żaluzji z montażem

Natomiast, organy podatkowe w wydawanych interpretacjach:

-  bądź całkowicie omawiają podatnikom prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 kwietnia 2012 r. o sygn. IPPP2/443-97/12-2/KOM),

- bądź dzielą prace na wykonywane wewnątrz budynku i na zewnątrz budynku (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lutego 2012 r. o sygn. IBPP2/443-1197/11/UH), twierdząc, że tylko te wykonywane na zewnątrz budynku (np. montaż rolet przeciwwłamaniowych) korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że takiego rozróżnienia na czynności wykonywane wewnątrz budynku i poza jego bryłą nie przewidują przepisy o podatku VAT.

W związku z powyżej przedstawionym sporem, ważnym głosem w dyskusji jest komentowany wyrok WSA w Gliwicach. Sąd podkreślił, że z preferencyjnej stawki podatku VAT mogą korzystać dostawy i usługi tylko wówczas, gdy odnoszą się do obiektu budowlanego, a nie jego wyposażenia.

Ponadto, Sąd zaznaczył, że decydujące znaczenie ma związek funkcjonalny i funkcja użytkowa, jaką pełni towar lub usługa będąca przedmiotem analizy w konkretnej sprawie. Odmiennie niż organ, Sąd uznał, że poprzez montaż markiz nastąpiła zmiana parametrów użytkowych lub technicznych budynku.

W konsekwencji, w ocenie Sądu dostawa z montażem markiz, w zależności od konkretnego stanu faktycznego, może mieścić się w pojęciach remontu lub modernizacji i tym samym korzystać z preferencyjnej 8% stawki VAT.

Powyższy, korzystny dla podatników wyrok WSA w Gliwicach, stanowi istotny argument w sporze podatników z organami podatkowymi. Pozostaje mieć nadzieję, że tezy w nim zawarte posłużą za drogowskaz dla organów podatkowych w podobnych sprawach.

Jaka stawka VAT dla montażu sprzętu AGD realizowanego w ramach usługi remontu mieszkania

Przedstawiony wyrok jest również dowodem na to, że pomimo licznych niekorzystnych interpretacji indywidualnych organów podatkowych, podatnicy powinni walczyć o swoje prawa także na drodze sądowej, bowiem może to doprowadzić do pozytywnego rozstrzygnięcia ich sprawy.

Wojciech Słapczyński, konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA