REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będą zmiany w nowej matrycy stawek VAT? MF tego nie wyklucza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Czy będą zmiany w nowej matrycy stawek VAT? MF tego nie wyklucza
Czy będą zmiany w nowej matrycy stawek VAT? MF tego nie wyklucza
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca 2020 r. stawka podstawowa VAT miała objąć m.in. komputery przystosowane do pisma Braille’a. W odpowiedzi na pytania DGP resort finansów zapewnił jednak, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji 8-proc. stawki VAT dla sprzętu używanego przez niewidomych.

Podniesienie stawki VAT na sprzęt komputerowy i maszyny poligraficzne dla ociemniałych to kolejna już kontrowersja związana z obowiązującą od lipca br. nowelizacją ustawy o VAT (Dz.U. z 2019 r. poz. 1751 ze zm.), która wprowadziła nową matrycę stawek podatkowych. Na łamach DGP opisywaliśmy już m.in. problemy rolników, którzy na skutek najnowszych zmian mogą zapłacić więcej za inseminację bydła, co przełoży się na koszty produkcji mleka, oraz kłopoty producentów towarów higienicznych w związku z wyższą stawką na watę i materiały włókiennicze.

REKLAMA

Wyroby medyczne, czyli jakie

REKLAMA

Skąd bierze się problem? Przed lipcem tego roku z 8-proc. stawki podatku korzystały zarówno dopuszczone do obrotu w Polsce wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 186), jak i wiele innych towarów wykorzystywanych w sektorze ochrony zdrowia. Od lipca br. o prawie do preferencji w podatku decyduje wyłącznie spełnienie definicji wyrobu medycznego (poz. 13 w załączniku nr 3 do ustawy o VAT). Pozostałe produkty zostały opodatkowane 23-proc. stawką podstawową.

Sama definicja wyrobu medycznego jest dość szeroka. W uproszczeniu chodzi o „narzędzie, aparat, urządzenie, oprogramowanie, implant, odczynnik, materiał lub inny artykuł przewidziany przez producenta…” do celów medycznych, np. diagnozy, profilaktyki, leczenia, łagodzenia niepełnosprawności lub innej choroby.

– O tym, czy dany towar spełni definicję wyrobu medycznego, w dużej mierze decyduje więc jego przeznaczenie określone przez producenta – tłumaczy Oskar Luty, adwokat z kancelarii Fairfield.

Dodaje, że jeśli towary zostaną wprowadzone do obrotu przez producenta jako wyrób medyczny z przeznaczeniem do „kompensowania skutków upośledzenia” lub „skutków niepełnosprawności”(jak wynika z przepisów unijnych), to nadal będą podlegać obniżonej stawce 8 proc. Oskar Luty podkreśla, że tak rozumianą definicję spełni bardzo wiele urządzeń przeznaczonych dla osób niewidzących lub niedowidzących. Dotyczy to również komputerowych urządzeń peryferyjnych lub aplikacji. – W każdym innym przypadku właściwa będzie stawka podstawowa – twierdzi ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spory nie są zaskakujące

REKLAMA

Zdaniem Macieja Dybasia, doradcy podatkowego w Crido, sporów o właściwą stawkę VAT dla maszyn poligraficznych i komputerów dla ociemniałych oraz filmów fotograficznych w rolkach do promieni rentgenowskich można było się spodziewać. I to już od prawie dwóch lat, kiedy podobne do obecnych zapisy znalazły się w pierwszym projekcie matrycy VAT. – Sprawa jest niejednoznaczna – podkreśla Maciej Dybaś.

Radosław Maćkowski, doradca podatkowy w MVP TAX, dodaje, że skutkiem zmian może się okazać podwyżka do 23 proc. stawki także na części i akcesoria dla protez oraz przyrządów ortopedycznych oraz maszyn do pisania dla niewidomych, które nie spełnią wspomnianej definicji wyrobów medycznych.

– To oznacza ich droższą sprzedaż, naprawy i konserwację, a więc negatywne skutki finansowe dla osób, które potrzebują tych urządzeń do normalnego funkcjonowania – tłumaczy ekspert.

Problemu świadomy jest Polski Związek Niewidomych. Jego przedstawiciele w rozmowie z DGP zapewniają, że rozważą wystąpienie do resortu finansów o wiążącą wykładnię przepisów.

Fiskus zapowiada zmiany

Resort finansów w odpowiedzi na pytanie DGP zapewnił, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji 8-proc. stawki VAT dla sprzętu komputerowego i poligraficznego używanego przez niewidomych. MF uspokaja, że zgodnie z matrycą VAT publikacje w alfabecie Braille’a klasyfikowane są jako „Książki, broszury, ulotki i podobne materiały, drukowane, nawet w pojedynczych arkuszach (CN 4901)”, korzystają ze stawki 5 proc. VAT.

Nie zmieniła się również stawka podatku na wyroby medyczne, a z informacji, które otrzymało MF w trakcie prac legislacyjnych nad nowelizacją, wynika, że większość urządzeń i programów komputerowych dla osób niewidomych i słabowidzących spełnia tę definicję.

Ciągle pozostaje jednak problem innego sprzętu dla niewidomych, którego nie dotyczy już preferencyjne opodatkowanie. Resort finansów przyznaje, że jest tego świadomy i analizuje sprawę. Nie wyklucza wprowadzenia pewnych zmian w stawkach obniżonych. ©℗

Polecamy: Kasy fiskalne 2020

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Mariusz Szulc

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA