REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę z tytułu WNT otrzymaną z opóźnieniem

Jak rozliczyć fakturę z tytułu WNT otrzymaną z opóźnieniem
Jak rozliczyć fakturę z tytułu WNT otrzymaną z opóźnieniem

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam fakturę zagraniczną z Niemiec na zakup towaru wystawioną 31 maja 2018 r. Jak ją teraz rozliczyć? Czy mogę rozliczyć podatek należny i naliczony w maju? Towar został przywieziony do Polski 15 maja. Czy w takim przypadku składam informację VAT-UE? Jestem podatnikiem VAT UE.

W przypadku nierozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ustawowych terminach należy dokonać korekty deklaracji za maj 2018 r. i wykazać podatek należny. Podatek naliczony wykazujemy natomiast na bieżąco w deklaracji, której termin złożenia nie minął.  W takim przypadku moment rozliczenia podatku naliczonego jest późniejszy niż moment rozliczenia podatku należnego. Trzeba również złożyć informację VAT-UE za maj 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Akademia VAT

Polecamy: Komplet podatki 2019

Z pytania wynika, że przedsiębiorca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE). W ramach prowadzonej działalności nabył on towary w Niemczech. Zakładamy, że podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

REKLAMA

Kiedy rozliczamy podatek należny od WNT

Niezależnie od daty otrzymania faktury podatek należny trzeba rozliczyć za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Ustawodawca uzależnił więc powstanie obowiązku podatkowego od daty wystawienia faktury. Co jednak w przypadku, gdy faktura nie zostanie wystawiona. W takiej sytuacji obowiązek ten powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Zatem w przypadku wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej:

  • przed upływem 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury,
  • po upływie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstaje z upływem 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru.

W omawianej sytuacji faktura została wystawiona 31 maja 2018 r. natomiast towar dotarł do Państwa 15 maja 2018 r. Faktura została więc wystawiona w miesiącu dostawy. Biorąc to pod uwagę, należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy powstał w momencie wystawienia faktury, czyli ostatniego dnia maja 2018 r.

Kiedy odliczymy VAT naliczony od WNT

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu takiego nabycia. Możemy ją odliczyć w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem że VAT należny został rozliczony (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

W omawianym przypadku, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, muszą zostać spełnione dwa warunki. Podatnik powinien (art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy o VAT):

  • otrzymać fakturę wystawioną na jego rzecz przez unijnego dostawcę w terminie 3 miesięcy, licząc od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
  • uwzględnić kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji, w której obowiązany był rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Z pytania nie wynika, kiedy otrzymali Państwo fakturę i czy uwzględnili Państwo podatek należny. Jeśli nastąpiło to po 31 sierpnia 2018 r. (3 miesiące liczone od końca maja 2018 r., w którym powstał obowiązek podatkowy), nie będzie można rozliczyć podatku naliczonego w deklaracji, w której rozliczany jest podatek należny. W takiej sytuacji są Państwo zobowiązani rozliczyć podatek należny w deklaracji VAT-7 za maj 2018 r. Jeżeli w deklaracji za maj 2018 r. nie została uwzględniona kwota podatku należnego wynikająca z wewnątrzwspólnotowego nabycia, trzeba dokonać korekty deklaracji.

Natomiast odliczenia VAT naliczonego należy dokonać w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do jej złożenia, czyli „na bieżąco”.

W konsekwencji należy stwierdzić, że złożenie korekty deklaracji w terminie późniejszym niż 3 miesiące od upływu maja 2018 r., w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, nie będzie uprawniało do dokonania odliczenia podatku naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym podatnik będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego.

W taki sam sposób należy dokonać zapisów w JPK_VAT.

Podatnik otrzymał 15 maja towar zakupiony w Niemczech od podatnika podatku od wartości dodanej. Natomiast dopiero 15 października dotarła do niego faktura, z której wynika, że została wystawiona 31 maja 2018 r.

Wcześniej podatnik nie rozliczał VAT należnego ani naliczonego. W takim przypadku musi skorygować deklarację za maj i w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7/VAT-7K rozliczyć podatek należny od WNT. Natomiast w deklaracji za wrzesień, której termin złożenia mija 25 października, może rozliczyć VAT naliczony, gdy zakup służy sprzedaży opodatkowanej.


Kiedy należy złożyć informacje podsumowujące

Informacje podsumowujące składamy wyłącznie za okresy miesięczne za pomocą  środków komunikacji elektronicznej do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu , w którym powstał obowiązek podatkowy. W analizowanym przypadku obowiązek podatkowy powstał w maju 2018 r., czyli WNT należy rozliczyć w informacji za ten okres. Gdy została złożona informacja podsumowująca za maj, to aby wykazać zaległą transakcję, należy posłużyć się deklaracją VAT-UEK. Jeśli deklaracja nie została złożona za ten okres, gdyż nie dokonaliście innej transakcji, która podlega wykazaniu w informacji podsumowującej, należy posłużyć się formularzem VAT-UE. Wraz z deklaracją warto złożyć czynny żal, aby uniknąć kary za złożenie informacji podsumowującej po terminie (art. 80a § 2 Kodeksu karnego skarbowego).

Podstawa prawna:

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA