REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta WDT - termin

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
korekta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
korekta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia korekty wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) rodzi szereg praktycznych problemów. Jednym z nich jest ustalenie terminu dokonania tej korekty.

Kiedy trzeba skorygować WDT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z faktem, iż do podstawy opodatkowania WDT stosujemy przepisy wynikające z art. 29 ustawy o VAT (przepisy mówiące o zmniejszeniu kwoty sprzedaży), w sytuacji gdy po dokonaniu dostawy zaistnieją następujące zdarzenia:

1) dostawca udzieli nabywcy rabatu,

2) nabywca zwróci zakupione towary lub

REKLAMA

3) dojdzie do zwrotu kwot nienależnie pobranych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wówczas sprzedawca jest zobowiązany (tak jak wskazuje przywołany art. 29 ust. 4 ustawy o VAT) zmniejszyć/skorygować podstawę opodatkowania o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Oczywiście w przypadku zaistnienia wskazanych wyżej zdarzeń powodujących zmniejszenie obrotu sprzedawca jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Podkreślenia wymaga jednak fakt, że w przypadku dokonywania korekty obrotu z tytułu transakcji WDT ustawodawca nie wymaga, aby sprzedawca posiadał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Wyłączenie tego warunku w stosunku do WDT wynika z art. 29 ust. 4b pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Z przedstawionej regulacji można wysnuć zatem wniosek, że wobec braku wymogu posiadania przez podatnika dokonującego WDT potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę  towaru, podatnik ten może ująć korektę oraz obniżyć podstawę opodatkowania już w deklaracji za miesiąc, w którym faktura korygująca została wystawiona.

Spółka w maju 2010 r. dokonała w ramach transakcji WDT do kontrahenta na Litwę. Po otrzymaniu towaru klient stwierdził, iż nie spełnia on wymaganych przez niego norm jakościowych. Spółka uwzględniła reklamację i obniżyła kontrahentowi z tego tytułu cenę. Fakt uznania reklamacji udokumentowano wystawioną w czerwcu 2010 r. fakturą korygującą (zmniejszającą cenę). Przywołaną fakturę korygującą Spółka winna rozliczyć w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2009 r.  Spółka nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury przez kontrahenta z Litwy. Jedynymi dokumentami o jakie w analizowanej sytuacji może wnioskować organ podatkowy w trakcie ewentualnej kontroli podatkowej są dokumenty poświadczające uznanie reklamacji towaru oraz posiadana kopia faktury korygującej.

Uznanie reklamacji

Dokonanie korekty obrotu z tytułu WDT konieczne jest także, w sytuacji, kiedy dochodzi do uwzględnienia reklamacji i zwrotu nabywcy ceny wadliwego towaru. I to również wówczas kiedy wadliwy towar ze względów ekonomicznych nie opuszcza terytorium kraju UE, gdzie stwierdzono jego wadliwość.

Spółka dokonuje sprzedaży towarów na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w krajach UE. Spółka udziela na sprzedawane przez siebie towary gwarancji. W przypadku, gdy podczas użytkowania pojawiają się wady fizyczne rzeczy, użytkownik towaru występuje z wnioskiem o uznanie reklamacji. W takiej sytuacji Spółka decyduje się najczęściej na zwrot lub obniżenie ceny towaru. Przy czym towary objęte reklamacją (za którą przysługuje zwrot ceny) z uwagi na wysokie koszty wysyłki nie zawsze są zwracane do Polski. Uznanie reklamacji odbywa się na podstawie przesłanego opisu rodzaju uszkodzenia towaru lub przesłanej fotografii.

W tej oraz podobnych sytuacjach podatnicy często posiadają wątpliwość czy uznanie reklamacji towaru (polegającej na zwrocie części lub całości ceny towaru objętego reklamacją) powoduje u sprzedawcy obowiązek w VAT.

Odpowiadając na powyższe wątpliwości wskazać należy, że uznanie reklamacji będzie uprawniało do dokonania korekty obrotu także wówczas, gdy ze względów ekonomicznych towary nie będą wysyłane z powrotem do sprzedawcy.

Reklamacja jako forma rabatu potransakcyjnego powoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania jeśli zostaną spełnione warunki określone w opisywanym wcześniej art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Wskazany przepis przewiduje, że dla obniżenia obrotu:

1. udzielony rabat musi być właściwie udokumentowany,

2. rabat musi być prawnie dopuszczalny, co oznacza, że musi wynikać z przepisów prawa cywilnego dotyczących gwarancji lub rękojmi.

Jeżeli te przesłanki zostaną spełnione, reklamacja będzie zmniejszała obrót jako udzielony rabat, a podatnik będzie zobowiązany do wystawienia faktury korygującej. I to niezależnie od tego czy kontrahentowi jest zwracana całość czy część ceny.

Samą fakturę korygującą, która została wystawiona w wyniku uwzględnienia reklamacji ujmuje się w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona.

Zwrot wadliwych towarów

Przy okazji omawiania korekty obrotu w WDT w wyniku zgłoszonej reklamacji należy wspomnieć o kwestii ewentualnego zwrotu wadliwych towarów.

We wskazanym bowiem powyżej przykładzie towary z uwagi na kwestie ekonomiczne nie wracały na terytorium Polski. Zdarzyć się natomiast może, że wadliwe towary powrócą do ich producenta. Czy wówczas, gdy reklamowany towar wraca na terytorium kraju, nie powinno się uznać tego przemieszczenia za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

Otóż nie. Wskazać bowiem należy, że zwrot towarów dokonywany w ramach reklamacji nie następuje w wyniku dokonanej przez kontrahenta dostawy/sprzedaży towarów. Sam fizyczny przywóz towarów na terytorium państwa członkowskiego nie oznacza jeszcze, iż nastąpiła transakcja wewnątrzwspólnotowa.

Otrzymanie przez producenta lub handlowca z powrotem towaru w wyniku jego zwrotu nie oznacza, że dokonuje on nabycia wewnątrzwspólnotowego. Podatnik jest natomiast, jak zostało to wcześniej wskazane, zobowiązany do dokonania korekty kwot obrotu wynikającego z wcześniejszej dostawy zwracanego towaru. W podobnej sprawie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w decyzji z 3.3.2008 r. (sygn. IBPP2/443-338/07/BWo/KAN-2614/12/07/KAN-1860/02/08).

Faktura korygująca in plus a moment jej wykazania

Jednocześnie wskazać należy, że przepisy nie regulują zasad dokonywania korekt polegających na zwiększeniu podstawy opodatkowania.

Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje WDT. Ostatnio, po dokonaniu transakcji (po 4 miesiącach) okazało się, że przez przypadek na fakturze wykazano błędne za niskie ceny towarów (ceny pobrano z nieobowiązującego już cennika). Spółka wystawiła fakturę korygującą pierwotną podstawę opodatkowania (korekta in plus). Zastanawia się jednakże w jakim miesiącu winna ją ująć (w miesiącu dokonania WDT czy też w miesiącu wystawienia faktury korygującej).

Z uwagi na brak wiążącego trybu rozliczenia faktur korygujących uznać należy, że ujmowanie tego rodzaju faktur warunkowane jest przyczynami, które spowodowały konieczność ich wystawienia. I tak w sytuacji, gdy:

1. powodem wystawienia faktury korygującej jest naprawienie błędu, który istniał już w momencie wystawienia pierwotnej faktury, a którego konsekwencją jest zaniżenie podstawy opodatkowania w pierwotnej fakturze (np. błąd rachunkowy, pomyłka w cenie, zaniżenie wartości sprzedaży), wówczas podatnik obowiązany jest do ujęcia takiej faktury korygującej w rozliczeniu za ten miesiąc, w którym ujęta została faktura pierwotna;

2. faktura korygująca podwyższająca podstawę opodatkowania wystawiona jest z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, sprzedawca obowiązany jest do wykazania i rozliczenia wartości z niej wynikających w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym ją wystawiono.

W analizowanym przypadku, w wyniku zastosowania nieprawidłowych cen kwota należna wykazywana w fakturach wystawianych w momencie sprzedaży towarów, jest inna niż wartość wynagrodzenia, którą Spółka powinna otrzymać od kontrahenta za dostarczone towary. 

Na tle takiego stanu faktycznego, dla określenia prawidłowego sposobu rozliczenia wystawianych faktur korygujących, decydujące znaczenie ma rozstrzygnięcie czy w niniejszej sprawie korekta jest obarczona błędem/przyczyną istniejącą już w chwili wystawienia faktur pierwotnych, czy też podłożem dla niej są zdarzenia wtórne, które wystąpiły dopiero po sporządzeniu faktur sprzedażowych.

W celu identyfikacji wskazanej przesłanki koniecznym staje się określenie zakresu pojęcia zdarzenia następczego. Otóż, zdarzenie takie musi wynikać nie z samego zaistnienia nowych okoliczności, lecz powinno wynikać z działań innych podmiotów, bądź regulacji, które to de facto są niezależne od podatnika.

Innymi słowy, aby zdarzenie miało charakter wtórny jego zaistnienie winno być spowodowane niezależnymi i obiektywnymi okolicznościami, których strony co do zasady nie mogą przewidywać i kształtować. Ponadto, strony nie mogą w tym zakresie dowolnie oceniać (postanawiając z mocą wsteczną) czy nowe zdarzenie wpływa na zmianę przyjętej ceny, czy jednak dotychczasowe rozliczenie należy uznać za prawidłowe.

Wystawianie przez podatnika faktur korygujących in plus – na skutek zastosowania niewłaściwych cen (pomyłka w cenie) nie ma charakteru następczego wobec dokonanej sprzedaży. Dlatego też ww. faktury zwiększająca obrót i kwotę podatku należnego winny zostać przez podatnika uwzględnione okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione faktury pierwotne.

Karolina Gierszewska, doradca podatkowy, Z-ca Dyrektora Departamentu Podatków Pośrednich

Krzysztof Komorniczak, doradca podatkowy, Prezes Zarządu ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA