REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin
Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegają szczególnym zasadom opodatkowania. Jednak aby zastosować preferencyjną stawkę podatku przy sprzedaży towarów do innego kraju UE należy posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów, a ich brak może skutkować korektą deklaracji lub wykazaniem sprzedaży z właściwą krajową stawką podatku VAT.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających wywóz towarów, o których mowa w art. 42 ust. 3-4 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Jeżeli podatnik nie posiada dokumentów potwierdzających wywóz towarów przed upływem terminu do złożenia deklaracji za:

REKLAMA

REKLAMA

  • okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada ww. dowodów;
  • okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada ww. dowodów.

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Otrzymanie dowodów potwierdzających wywóz towarów upoważnia podatnika do wykazania WDT ze stawką 0% w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej.

REKLAMA

Powyższe zagadnienie warto omówić na przykładach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Spółka XYZ sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) sprzedała towar podatnikowi z Niemiec (zwany dalej Klientem). Towar został wywieziony w maju 2019 r., w tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Transakcja spełnia warunki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (strony transakcji są podatnikami zarejestrowanymi na potrzeby rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowych w dwóch różnych krajach UE). Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 15 czerwca 2019 r. Spółka rozlicza podatek VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz przed upływem terminu do złożenia deklaracji za maj 2019 r., czyli do 25 czerwca 2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 20 lipca 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz pomiędzy 25.06. a 25.07.2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 30 lipca 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz pomiędzy 25.07. a 25.08.2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Transakcja spełnia warunki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 26 sierpnia 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka nie otrzymała dokumentów potwierdzających wywóz do 25.08.2019 r., wówczas Spółka powinna rozliczyć  transakcję z właściwą stawką krajową, np. 23% w deklaracji za lipiec 2019 r. Natomiast w przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz po 25.08.2019 r. – Spółka powinna rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji oraz skorygować deklarację za lipiec 2019 r., gdzie wykazano transakcję ze stawką krajową, np. 23%.

W odniesieniu do powyższego warto zauważyć, że otrzymanie potwierdzenia deklaracji w okresie pomiędzy 26.06.2019 r. a 25.08.2019 r. wywołuje takie same skutki – Spółka jest uprawniona do korekty deklaracji za maj 2019 r. i wykazania WDT ze stawką 0%. Ustawa o VAT nie precyzuje terminu, w jakim należy złożyć korektę deklaracji (tu w miesiącu otrzymania dokumentów np. lipiec lub sierpień 2019 r.). Istotne jest jednak, aby korektę złożyć przed upływem 25 sierpnia.2019 r., ponieważ przekroczenie tego terminu będzie skutkowało obowiązkiem opodatkowania transakcji wg właściwej krajowej stawki podatku (np. 23%).

Alicja Ziółek, doradca podatkowy w ECDP Tax Mazur i wspólnicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA