REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin
Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegają szczególnym zasadom opodatkowania. Jednak aby zastosować preferencyjną stawkę podatku przy sprzedaży towarów do innego kraju UE należy posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów, a ich brak może skutkować korektą deklaracji lub wykazaniem sprzedaży z właściwą krajową stawką podatku VAT.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających wywóz towarów, o których mowa w art. 42 ust. 3-4 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Jeżeli podatnik nie posiada dokumentów potwierdzających wywóz towarów przed upływem terminu do złożenia deklaracji za:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada ww. dowodów;
  • okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada ww. dowodów.

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Otrzymanie dowodów potwierdzających wywóz towarów upoważnia podatnika do wykazania WDT ze stawką 0% w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej.

REKLAMA

Powyższe zagadnienie warto omówić na przykładach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Spółka XYZ sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) sprzedała towar podatnikowi z Niemiec (zwany dalej Klientem). Towar został wywieziony w maju 2019 r., w tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Transakcja spełnia warunki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (strony transakcji są podatnikami zarejestrowanymi na potrzeby rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowych w dwóch różnych krajach UE). Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 15 czerwca 2019 r. Spółka rozlicza podatek VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz przed upływem terminu do złożenia deklaracji za maj 2019 r., czyli do 25 czerwca 2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 20 lipca 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz pomiędzy 25.06. a 25.07.2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 30 lipca 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz pomiędzy 25.07. a 25.08.2019 r., wówczas Spółka może rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji.

  1. Spółka sprzedała Klientowi z Niemiec towar, który został wywieziony w maju 2019 r. W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę. Transakcja spełnia warunki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz 26 sierpnia 2019 r.

W przypadku, gdy Spółka nie otrzymała dokumentów potwierdzających wywóz do 25.08.2019 r., wówczas Spółka powinna rozliczyć  transakcję z właściwą stawką krajową, np. 23% w deklaracji za lipiec 2019 r. Natomiast w przypadku, gdy Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz po 25.08.2019 r. – Spółka powinna rozliczyć wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w deklaracji za maj 2019 r. poprzez złożenie korekty tej deklaracji oraz skorygować deklarację za lipiec 2019 r., gdzie wykazano transakcję ze stawką krajową, np. 23%.

W odniesieniu do powyższego warto zauważyć, że otrzymanie potwierdzenia deklaracji w okresie pomiędzy 26.06.2019 r. a 25.08.2019 r. wywołuje takie same skutki – Spółka jest uprawniona do korekty deklaracji za maj 2019 r. i wykazania WDT ze stawką 0%. Ustawa o VAT nie precyzuje terminu, w jakim należy złożyć korektę deklaracji (tu w miesiącu otrzymania dokumentów np. lipiec lub sierpień 2019 r.). Istotne jest jednak, aby korektę złożyć przed upływem 25 sierpnia.2019 r., ponieważ przekroczenie tego terminu będzie skutkowało obowiązkiem opodatkowania transakcji wg właściwej krajowej stawki podatku (np. 23%).

Alicja Ziółek, doradca podatkowy w ECDP Tax Mazur i wspólnicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA