REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dropshipping a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
dropshipping  vat
dropshipping vat
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dropshipping to model logistyczny sprzedaży przez Internet, który nie wymaga, aby sprzedawca dysponował magazynem i fizycznie był w posiadaniu sprzedawanych produktów. Model ten opiera się na ścisłej współpracy sprzedawcy z hurtowniami. Polega na zbieraniu zamówień i przekazywaniu ich do hurtowni (lub dostawcy).

Dropshipping zakłada, że hurtownie magazynują, pakują i wysyłają paczki do klientów. Tym sposobem przedsiębiorca organizuje dostawę, sprawuje kontrolę nad zamówieniami i przepływem płatności, jednocześnie nie mając fizycznego kontaktu z towarem.

REKLAMA

Dwa modele dropshippingu

  • Pośrednictwo handlowe, gdzie przedmiotem sprzedaży pośrednika jest usługa. W tym modelu pośrednik nie dokonuje zakupu towarów oraz nie jest ich właścicielem.
  • Sprzedaż towarów we własnym imieniu. Pośrednik kupuje towar, a następnie odsprzedaje go dalej, do finalnego nabywcy.

Zwolnienie z VAT w transakcjach krajowych

REKLAMA

Ze zwolnienia z VAT można skorzystać zarówno praktykując model pośrednictwa handlowego, jak i sprzedaży towarów we własnym imieniu. Pośrednictwo handlowe (jako usługa) nie zostało wymienione jako czynność obligatoryjnie obciążona VAT. Warunkiem zwolnienia z VAT pośrednictwa handlowego jest nieprzekroczenie limitu 200 000 zł netto rocznie.

Jeżeli natomiast chodzi o model sprzedaży towarów we własnym imieniu to również może on korzystać ze zwolnienia z VAT pod warunkiem, że osiągane przychody z tego tytułu będą niższe niż 200 000 zł netto rocznie. Praktykując model sprzedaży we własnym imieniu dodatkowo należy zwrócić uwagę na charakter towaru, który sprzedajemy. W modelu tym ze zwolnienia z VAT nie mogą korzystać sprzedawcy oferujący m.in.: komputery, wyroby elektroniczne i optyczne, preparaty kosmetyczne i toaletowe, urządzenia elektryczne, czy nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego w przypadku klasycznej sprzedaży internetowej.

Dropshipping a VAT

Jeżeli mamy do czynienia z czynnym podatnikiem VAT, wówczas stawka podatku będzie zależała od przyjętego modelu dropshippingu.

W modelu pośrednictwa handlowego (model prowizyjny) powinna zostać zastosowana stawka podstawowa 23% VAT na terenie kraju. Podstawą opodatkowania będzie kwota otrzymanej prowizji. Stawka 23% VAT wynika z tego, iż w wykazie usług objętych obniżonymi stawkami podatku VAT brak jest tego rodzaju usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w modelu sprzedaży towarów we własnym imieniu, stawka podatku VAT uzależniona jest od rodzaju towaru, który sprzedajemy. Zasadniczo będzie to również 23%.

Dropshipping wewnątrz Unii Europejskiej

REKLAMA

W sytuacji, w której świadczymy usługę w postaci pośrednictwa w transakcjach wewnątrz UE musimy zwrócić uwagę na właściwe rozpoznanie miejsca opodatkowania takiej usługi. Należy także zwrócić uwagę, iż mogą to być transakcje na rzecz konsumentów, czyli osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej jak i na rzecz podatników VAT na terenie UE.

W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa przez pośrednika działającego w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja. Podstawową transakcją jest w tym przypadku dostawa towaru. Zatem, miejscem opodatkowania jest kraj, w którym doszło do sprzedaży, czyli kraj, w którym sfinalizowano transakcję. Jeżeli jednak pośredniczymy w sprzedaży na rzecz przedsiębiorcy (podatnika VAT), wówczas prowizję należy opodatkować w kraju, w którym usługobiorca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Należy wówczas na fakturze zamieścić adnotację „odwrotne obciążenie”. Pośrednik zobowiązany jest bowiem do wystawienia faktury ze stawką VAT „nie podlega”. Natomiast do rozliczenia podatku VAT zobowiązany będzie nabywca usługi.

Gdy dokonujemy sprzedaży towarów we własnym imieniu i są to transakcje wewnątrz UE, wówczas analogicznie musimy zwrócić uwagę, czy dokonujemy transakcji z konsumentami (osobami fizycznymi, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej), czy z kontrahentem zarejestrowanym do VAT.

W pierwszej sytuacji mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość (z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE) na rzecz konsumentów, czyli osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Opodatkowanie takiej transakcji będzie miało miejsce w kraju UE do którego został wysłany towar.  W takim przypadku obowiązkowo należy udokumentować taką transakcję fakturą. Jednakże, jeżeli sprzedaż wysyłkowa z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE nie przekroczy limitu 42 000 zł w skali roku, to wówczas opodatkowanie będzie miało miejsce w Polsce.

Z kolei, gdy sprzedaż towarów we własnym imieniu wewnątrz UE dokonywana jest na rzecz podmiotu prowadzącego działalność (podatnika), to wówczas istotnym jest ustalenie skąd podmiot pośredniczący sprowadził towary, które następnie dopuścił do dalszej odsprzedaży.

Natalia Płócienniczak, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA