REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dropshipping a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
dropshipping  vat
dropshipping vat
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dropshipping to model logistyczny sprzedaży przez Internet, który nie wymaga, aby sprzedawca dysponował magazynem i fizycznie był w posiadaniu sprzedawanych produktów. Model ten opiera się na ścisłej współpracy sprzedawcy z hurtowniami. Polega na zbieraniu zamówień i przekazywaniu ich do hurtowni (lub dostawcy).

Dropshipping zakłada, że hurtownie magazynują, pakują i wysyłają paczki do klientów. Tym sposobem przedsiębiorca organizuje dostawę, sprawuje kontrolę nad zamówieniami i przepływem płatności, jednocześnie nie mając fizycznego kontaktu z towarem.

REKLAMA

Dwa modele dropshippingu

  • Pośrednictwo handlowe, gdzie przedmiotem sprzedaży pośrednika jest usługa. W tym modelu pośrednik nie dokonuje zakupu towarów oraz nie jest ich właścicielem.
  • Sprzedaż towarów we własnym imieniu. Pośrednik kupuje towar, a następnie odsprzedaje go dalej, do finalnego nabywcy.

Zwolnienie z VAT w transakcjach krajowych

Ze zwolnienia z VAT można skorzystać zarówno praktykując model pośrednictwa handlowego, jak i sprzedaży towarów we własnym imieniu. Pośrednictwo handlowe (jako usługa) nie zostało wymienione jako czynność obligatoryjnie obciążona VAT. Warunkiem zwolnienia z VAT pośrednictwa handlowego jest nieprzekroczenie limitu 200 000 zł netto rocznie.

Jeżeli natomiast chodzi o model sprzedaży towarów we własnym imieniu to również może on korzystać ze zwolnienia z VAT pod warunkiem, że osiągane przychody z tego tytułu będą niższe niż 200 000 zł netto rocznie. Praktykując model sprzedaży we własnym imieniu dodatkowo należy zwrócić uwagę na charakter towaru, który sprzedajemy. W modelu tym ze zwolnienia z VAT nie mogą korzystać sprzedawcy oferujący m.in.: komputery, wyroby elektroniczne i optyczne, preparaty kosmetyczne i toaletowe, urządzenia elektryczne, czy nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego w przypadku klasycznej sprzedaży internetowej.

Dropshipping a VAT

Jeżeli mamy do czynienia z czynnym podatnikiem VAT, wówczas stawka podatku będzie zależała od przyjętego modelu dropshippingu.

W modelu pośrednictwa handlowego (model prowizyjny) powinna zostać zastosowana stawka podstawowa 23% VAT na terenie kraju. Podstawą opodatkowania będzie kwota otrzymanej prowizji. Stawka 23% VAT wynika z tego, iż w wykazie usług objętych obniżonymi stawkami podatku VAT brak jest tego rodzaju usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w modelu sprzedaży towarów we własnym imieniu, stawka podatku VAT uzależniona jest od rodzaju towaru, który sprzedajemy. Zasadniczo będzie to również 23%.

Dropshipping wewnątrz Unii Europejskiej

W sytuacji, w której świadczymy usługę w postaci pośrednictwa w transakcjach wewnątrz UE musimy zwrócić uwagę na właściwe rozpoznanie miejsca opodatkowania takiej usługi. Należy także zwrócić uwagę, iż mogą to być transakcje na rzecz konsumentów, czyli osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej jak i na rzecz podatników VAT na terenie UE.

W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa przez pośrednika działającego w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja. Podstawową transakcją jest w tym przypadku dostawa towaru. Zatem, miejscem opodatkowania jest kraj, w którym doszło do sprzedaży, czyli kraj, w którym sfinalizowano transakcję. Jeżeli jednak pośredniczymy w sprzedaży na rzecz przedsiębiorcy (podatnika VAT), wówczas prowizję należy opodatkować w kraju, w którym usługobiorca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Należy wówczas na fakturze zamieścić adnotację „odwrotne obciążenie”. Pośrednik zobowiązany jest bowiem do wystawienia faktury ze stawką VAT „nie podlega”. Natomiast do rozliczenia podatku VAT zobowiązany będzie nabywca usługi.

Gdy dokonujemy sprzedaży towarów we własnym imieniu i są to transakcje wewnątrz UE, wówczas analogicznie musimy zwrócić uwagę, czy dokonujemy transakcji z konsumentami (osobami fizycznymi, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej), czy z kontrahentem zarejestrowanym do VAT.

W pierwszej sytuacji mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość (z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE) na rzecz konsumentów, czyli osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Opodatkowanie takiej transakcji będzie miało miejsce w kraju UE do którego został wysłany towar.  W takim przypadku obowiązkowo należy udokumentować taką transakcję fakturą. Jednakże, jeżeli sprzedaż wysyłkowa z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE nie przekroczy limitu 42 000 zł w skali roku, to wówczas opodatkowanie będzie miało miejsce w Polsce.

Z kolei, gdy sprzedaż towarów we własnym imieniu wewnątrz UE dokonywana jest na rzecz podmiotu prowadzącego działalność (podatnika), to wówczas istotnym jest ustalenie skąd podmiot pośredniczący sprowadził towary, które następnie dopuścił do dalszej odsprzedaży.

Natalia Płócienniczak, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA