REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dropshipping a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
dropshipping  vat
dropshipping vat
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dropshipping to model logistyczny sprzedaży przez Internet, który nie wymaga, aby sprzedawca dysponował magazynem i fizycznie był w posiadaniu sprzedawanych produktów. Model ten opiera się na ścisłej współpracy sprzedawcy z hurtowniami. Polega na zbieraniu zamówień i przekazywaniu ich do hurtowni (lub dostawcy).

Dropshipping zakłada, że hurtownie magazynują, pakują i wysyłają paczki do klientów. Tym sposobem przedsiębiorca organizuje dostawę, sprawuje kontrolę nad zamówieniami i przepływem płatności, jednocześnie nie mając fizycznego kontaktu z towarem.

REKLAMA

Autopromocja

Dwa modele dropshippingu

  • Pośrednictwo handlowe, gdzie przedmiotem sprzedaży pośrednika jest usługa. W tym modelu pośrednik nie dokonuje zakupu towarów oraz nie jest ich właścicielem.
  • Sprzedaż towarów we własnym imieniu. Pośrednik kupuje towar, a następnie odsprzedaje go dalej, do finalnego nabywcy.

Zwolnienie z VAT w transakcjach krajowych

Ze zwolnienia z VAT można skorzystać zarówno praktykując model pośrednictwa handlowego, jak i sprzedaży towarów we własnym imieniu. Pośrednictwo handlowe (jako usługa) nie zostało wymienione jako czynność obligatoryjnie obciążona VAT. Warunkiem zwolnienia z VAT pośrednictwa handlowego jest nieprzekroczenie limitu 200 000 zł netto rocznie.

Jeżeli natomiast chodzi o model sprzedaży towarów we własnym imieniu to również może on korzystać ze zwolnienia z VAT pod warunkiem, że osiągane przychody z tego tytułu będą niższe niż 200 000 zł netto rocznie. Praktykując model sprzedaży we własnym imieniu dodatkowo należy zwrócić uwagę na charakter towaru, który sprzedajemy. W modelu tym ze zwolnienia z VAT nie mogą korzystać sprzedawcy oferujący m.in.: komputery, wyroby elektroniczne i optyczne, preparaty kosmetyczne i toaletowe, urządzenia elektryczne, czy nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego w przypadku klasycznej sprzedaży internetowej.

Dropshipping a VAT

Jeżeli mamy do czynienia z czynnym podatnikiem VAT, wówczas stawka podatku będzie zależała od przyjętego modelu dropshippingu.

W modelu pośrednictwa handlowego (model prowizyjny) powinna zostać zastosowana stawka podstawowa 23% VAT na terenie kraju. Podstawą opodatkowania będzie kwota otrzymanej prowizji. Stawka 23% VAT wynika z tego, iż w wykazie usług objętych obniżonymi stawkami podatku VAT brak jest tego rodzaju usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w modelu sprzedaży towarów we własnym imieniu, stawka podatku VAT uzależniona jest od rodzaju towaru, który sprzedajemy. Zasadniczo będzie to również 23%.

Dropshipping wewnątrz Unii Europejskiej

W sytuacji, w której świadczymy usługę w postaci pośrednictwa w transakcjach wewnątrz UE musimy zwrócić uwagę na właściwe rozpoznanie miejsca opodatkowania takiej usługi. Należy także zwrócić uwagę, iż mogą to być transakcje na rzecz konsumentów, czyli osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej jak i na rzecz podatników VAT na terenie UE.

W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa przez pośrednika działającego w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja. Podstawową transakcją jest w tym przypadku dostawa towaru. Zatem, miejscem opodatkowania jest kraj, w którym doszło do sprzedaży, czyli kraj, w którym sfinalizowano transakcję. Jeżeli jednak pośredniczymy w sprzedaży na rzecz przedsiębiorcy (podatnika VAT), wówczas prowizję należy opodatkować w kraju, w którym usługobiorca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Należy wówczas na fakturze zamieścić adnotację „odwrotne obciążenie”. Pośrednik zobowiązany jest bowiem do wystawienia faktury ze stawką VAT „nie podlega”. Natomiast do rozliczenia podatku VAT zobowiązany będzie nabywca usługi.

Gdy dokonujemy sprzedaży towarów we własnym imieniu i są to transakcje wewnątrz UE, wówczas analogicznie musimy zwrócić uwagę, czy dokonujemy transakcji z konsumentami (osobami fizycznymi, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej), czy z kontrahentem zarejestrowanym do VAT.

W pierwszej sytuacji mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość (z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE) na rzecz konsumentów, czyli osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Opodatkowanie takiej transakcji będzie miało miejsce w kraju UE do którego został wysłany towar.  W takim przypadku obowiązkowo należy udokumentować taką transakcję fakturą. Jednakże, jeżeli sprzedaż wysyłkowa z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE nie przekroczy limitu 42 000 zł w skali roku, to wówczas opodatkowanie będzie miało miejsce w Polsce.

Z kolei, gdy sprzedaż towarów we własnym imieniu wewnątrz UE dokonywana jest na rzecz podmiotu prowadzącego działalność (podatnika), to wówczas istotnym jest ustalenie skąd podmiot pośredniczący sprowadził towary, które następnie dopuścił do dalszej odsprzedaży.

Natalia Płócienniczak, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA