REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transakcje trójstronne uproszczone - rozliczenie VAT

Advicero Tax Sp. z o.o.
Transakcje trójstronne uproszczone - rozliczenie VAT
Transakcje trójstronne uproszczone - rozliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT dają podatnikom możliwość uproszczenia rozliczeń wielostronnych dostaw towaru. Niemniej jednak, uprawnienie takie obwarowane jest pewnymi warunkami przewidzianymi przez ustawodawcę, które różnią się, w zależności od tego jaką rolę w transakcji spełnia dany podmiot.

Procedura uproszczona w wewnątrzwspólnotowej transakcji przewiduje objęcie obowiązkiem zapłaty podatku odbiorcę towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika. Co więcej przy zastosowaniu tej procedury uznaje się, że opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonał drugi podatnik VAT w obu dostawach przedstawionych powyżej (tj. zarówno na terytorium kraju zakończenia dostawy, jak też kraju który wydał numer VAT drugiemu w kolejności podatnikowi). Konkludując, procedura uproszczona sprowadza się do sytuacji, w której pomimo istnienia trzech kontrahentów w transakcji, jedynie odbiorca towaru zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT od takiej dostawy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o VAT przewiduje jednak szereg warunków koniecznych do spełnienia, zanim podatnicy skorzystać będą mogli z procedury uproszczonej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dostawa może zostać uznana jako wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki:

  • dostawa na rzecz ostatniego podatnika jest bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru u drugiego podmiotu,
  • drugi podmiot transakcji nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie wysyłki lub dostawy towaru,
  • drugi podatnik musi także stosować ten sam numer VAT zarówno wobec dostawcy jak też odbiorcy towaru, a także wskazać ostatniego kontrahenta jako podatnika zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT,
  • ostatni podmiot, czyli odbiorca towaru musi stosować numer VAT państwa, w którym kończy się wysyłka.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

W konsekwencji, w zależności od usytuowania podmiotu polskiego w trójstronnej transakcji, mogą na nim ciążyć obowiązki z tytułu jej rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie transakcji, gdy podatnik polski jest pierwszym podmiotem uczestniczącym w transakcji trójstronnej

W pierwszej kolejności można rozważyć sytuację, gdy podatnik polski jest pierwszym podmiotem w transakcji, który sprzedaje towar do podatnika słowackiego, a ten odsprzedaje go dalej do podatnika niemieckiego, przy czym towar przesyłany jest bezpośrednio z Polski do Niemiec. W takim przypadku zgodnie z procedurą uproszczoną podatnik polski dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy na rzecz drugiego w kolejności podatnika. Należy pamiętać jednak, że fizycznie towar dostarczany jest bezpośrednio do ostatniego w kolejności kontrahenta. Podatnik polski zobowiązany jest także do posiadania aktywnego numeru VAT-UE oraz wystawienia faktury VAT dokumentującej dostawę na rzecz drugiego podatnika. Sam zaś, w swojej polskiej deklaracji podatkowej, ewidencji oraz informacji podsumowującej VAT-UE, wykazuje dostawę z 0% stawką WDT na rzecz drugiego podmiotu w transakcji (oczywiście jeżeli spełnia warunki do zastosowania takiej stawki).

Rozliczenie transakcji, gdy podatnik polski jest drugim podmiotem uczestniczącym w transakcji trójstronnej

Kolejnym przypadkiem, jaki należy rozważyć, jest sytuacja, gdy podatnik polski jest drugim w kolejności podmiotem w łańcuchu dostawy, który zakupuje towar od podatnika słowackiego, a następnie odsprzedaje go dalej do podatnika niemieckiego, przy czym towar przesyłany jest bezpośrednio ze Słowacji do Niemiec.

W takiej sytuacji w swojej deklaracji podatkowej podatnik polski wykazuje jedynie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru od podmiotu pierwszego (nie wykazuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz ostatniego podatnika, gdyż ta dostawa nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług). Wystawiając polską fakturę VAT na rzecz trzeciego podmiotu, poza standardowymi danymi przewidzianymi w ustawie o VAT podatnik zobowiązany jest do zawarcia adnotacji o zastosowaniu uproszczonej procedury rozliczenia VAT i stwierdzenia, że podatek z tytułu dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego podatnika w transakcji, a także wskazania polskiego numeru VAT-UE stosowanego wobec pierwszego i ostatniego podatnika oraz numeru VAT stosowanego na potrzeby VAT przez ostatniego w kolejności podatnika.

W informacji podsumowującej VAT-UE podatnik polski wykazuje jednak nie tylko wewnątrzwspólnotowe nabycie od pierwszego z podmiotów, ale także dane dotyczące WDT na rzecz trzeciego z podmiotów (wskazując przy tym że chodzi o transakcję trójstronną). Warto wskazać, że w ewidencji drugi podatnik poza standardowymi danymi dotyczącymi w tym wypadku WDT oraz WNT wykazują ustalone wynagrodzenie za dostawy w ramach uproszczonej transakcji trójstronnej oraz nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika.


Rozliczenie transakcji, gdy podatnik polski jest ostatnim podmiotem uczestniczącym w transakcji trójstronnej

O ile podmiot polski jest ostatnim z podatników w transakcji trójstronnej w ramach procedury uproszczonej, to jest on zobowiązany do rozliczenia podatku w swojej polskiej deklaracji VAT z tytułu nabytego towaru na zasadzie samoobliczenia. Co więcej, zarówno w deklaracji, ewidencji, jak też informacji podsumowującej powinien wykazać on daną transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru od drugiego w kolejności podmiotu transakcji.

Więcej na temat zagadnień związanych z rozliczaniem VAT z tytułu transakcji trójstronnych uproszczonych znajdą Państwo w raporcie „E-commerce pod lupą fiskusa” przygotowanym przez zespół ekspertów z Advicero Tax. Pobierz raport

Sławomir Patejuk, Senior Manager w Advicero Tax

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA