REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce opodatkowania VAT transportu towarów

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Miejsce opodatkowania VAT transportu towarów
Miejsce opodatkowania VAT transportu towarów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ciekawszych zagadnień pod względem uregulowań prawnych jest miejsce opodatkowania podatkiem od towarów i usług transportu towarów. Analizując ten temat należy przede wszystkim zwrócić uwagą na czyją rzecz wykonywany jest transport, podatników czy też konsumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Transport towarów na rzecz podatników

Co do zasady miejscem świadczenia, a co za tym idzie, opodatkowania usług transportu towarów wykonywanych na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

REKLAMA

W konsekwencji, przykładowo, w przypadku transportu towarów z Warszawy do Berlina na rzecz przedsiębiorcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej we Francji, miejscem świadczenia usług jest Francja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od przedstawionej zasady w art. 28a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług przewidziano dwa wyjątki.

Zgodnie z pierwszym z nim miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu), jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.

Wobec tego, jeżeli np. transport towarów wykonywany na rzecz przedsiębiorcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Polsce ma miejsce na terytorium Rosji transport ten podlega opodatkowaniu na terytorium Rosji.

Zgodnie zaś z drugim wyjątkiem w przypadku transportu świadczonego na rzecz podatnika posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu), jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, miejscem opodatkowania jest terytorium kraju.

Obrazując powyższe na przykładzie należy stwierdzić, że w przypadku świadczenia usług transportu towarów na terytorium Polski na rzecz przedsiębiorcy posiadającego siedzibę w Szwajcarii miejscem opodatkowania tej usługi będzie terytorium Polski.

Transport towarów na rzecz konsumentów

Zasadą jest, że w przypadku transportu towarów dokonanego na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (konsumentów) miejscem świadczenia, a co za tym idzie opodatkowania takiej usługi będzie miejsce, w którym w transport się odbywa z uwzględnieniem pokonanych odległości. Zasada taka została uregulowana w art. 28f ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W konsekwencji w przypadku transportu towarów z Berlina do Kijowa, usługa taka będzie opodatkowana w Niemczech, Polsce oraz w Rosji z uwzględnieniem pokonanych w powyższych państwach odległości.


Od zasady tej istnieje jeden wyjątek  - miejscem świadczenia usług transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (art. 28f ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Miejsce rozpoczęcia transportu to miejsce, w którym faktycznie rozpoczyna się transport towarów, niezależnie od pokonanych odległości do miejsca, gdzie znajdują się towary. Natomiast miejsce zakończenia transportu to miejsce, w którym faktycznie kończy się transport towarów.

Obrazując powyższe na przykładzie, w przypadku transportu towarów z Warszawy do Paryża, usługa transportu będzie opodatkowana w miejscu rozpoczęcia transportu towarów czyli w Polsce, bowiem rozpoczęcie zakończenie transportu ma miejsce w dwóch różnych państwach członkowskich.

Zasada taka będzie obowiązywać również w przypadku, jeżeli przewóz towaru będzie częściowo miał miejsce poza terytorium Unii Europejskiej, np. przewóz towarów z Madrytu do Monachium (transport częściowo przebiega przez terytorium  Szwajcarii). W takim wypadku miejscem opodatkowania transportu towarów będzie Hiszpania (miejsce rozpoczęcia transportu). Przedsiębiorca świadczący usługi transportu towarów powinien zarejestrować się dla celów podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) w państwie Unii Europejskiej, w którym rozpoczyna się transport towarów i odprowadzić podatek zgodnie z obowiązującymi tam zasadami.

Autorka: Magdalena Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy (nr wpisu 12564), InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

inFakt zaprasza księgowych i przedsiębiorców na szkolenia o zmianach podatkowych w 2018 r.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA