REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT od skradzionej (wyłudzonej) dostawy wewnątrzwspólnotowej - czyli nieszczęścia chodzą parami

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
transakcje wewnątrzwspólnotowe WNT WDT
transakcje wewnątrzwspólnotowe WNT WDT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się w sposób oczywisty z równego rodzaju zagrożeniami i ryzykami, do których należy między innymi kradzież towaru wysyłanego do kontrahenta. Sytuacja taka częstokroć jest podwójnie bolesna, gdyż oprócz utraty towaru i braku zapłaty za niego, częstokroć fiskus i tak chce nas opodatkowywać z tego tytułu.

Po pozytywnych dla podatników wyrokach sądów, o których pisano m.in. na stronach tego portalu, wydawałoby się, że brak jest podstaw do opodatkowania skradzionej dostawy wewnątrzwspólnotowej, o której wiadomo, że dojechała na teren innego kraju UE i dopiero tam została skradziona, ale okazuje się, że fiskus nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika z wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego nr IPPP3/443-991/10-2/KT z dnia 4 stycznia 2011 r., w pewnych okolicznościach należy jednak płacić VAT od ukradzionych nam towarów…

Wbrew pozorom, stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nie jest sprzeczne z orzecznictwem WSA (m.in. z przywoływanym na tym portalu wyrokiem III SA/Wa 3448/08 z dnia 5 maja 2009 r.), a nawet jest z nim zbieżne, przy czym jak zwykle, „diabeł tkwi w szczegółach”…

W sytuacjach opisywanych dotychczas literaturze i w orzecznictwie (m.in. w ww. wyroku), wywóz towaru z kraju w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następował najczęściej na warunkach dostawy typu C (np. CIF, CIP, CPT) przy wykorzystaniu obcych przewoźników, którzy odbierali towar od polskiego przewoźnika a następnie wywozili go do innego kraju UE, gdzie następowała jego kradzież.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

W takich przypadkach sądy wskazywały na fakt, iż za wystarczające dla zastosowania stawki 0%, potwierdzenie dostarczenia towaru do nabywcy uznać można np. protokoły policji z innego kraju UE, potwierdzające fakt dokonania takiej kradzieży, gdyż co prawda fizycznie nie dostarczono towaru do nabywcy, ale na skutek ww. warunków kontraktu, nabywca odebrał ten towar od sprzedawcy (przy pomocy przewoźnika) a następnie bezspornie wywiózł go z terytorium Polski do innego kraju UE.

W przywołanej powyżej indywidualnej interpretacji prawa podatkowego fiskus nie neguje co prawda powyższego stanowiska, ale znajduje tzw. „dziurę w całym”.

W sytuacji opisanej w tej interpretacji nie występuje „klasyczna” kradzież towaru, ale bardziej perfidne oszustwo, polegające na tym, że osoby zamawiające towar bezprawnie posługują się dokumentami finansowymi realnie istniejącego podmiotu (o czym oczywiście podmiot ten nie ma żadnej wiedzy). Następnie towar dostarczany jest na koszt sprzedawcy na terytorium innego państwa UE do miejsca określonego w umowie/zamówieniu i tam odbierany. Pociąga to za sobą brak uiszczenia należności za ten towar i w konsekwencji wykrycie tego procederu.

REKLAMA

W przypadku takiego oszustwa fiskus stanął na stanowisku, że pomimo faktu dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, sprzedawca nie może zastosować do takiej transakcji zerowej stawki VAT, gdyż nie dysponuje on potwierdzeniem dostarczenia towaru do nabywcy wskazanego w wystawionej przez siebie fakturze VAT. Nie można więc uznać, że doszło do wypełnienia ustawowych warunków do zastosowania tej stawki.

Powyższe stanowisko organów skarbowych wydaje się być zgodne zarówno z literalnym brzmieniem art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, jak i z duchem przywołanego wcześniej orzecznictwa WSA i cytowanych w nim wyroków ETS, jednakże wydaje się być zbyt rygorystycznym i powinno stać się przesłanką do wprowadzenia stosownych zmian w polskim prawie, które nie karały by dodatkowo podatników, którzy padli ofiarami takich oszustw.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA