REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT od skradzionej (wyłudzonej) dostawy wewnątrzwspólnotowej - czyli nieszczęścia chodzą parami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
transakcje wewnątrzwspólnotowe WNT WDT
transakcje wewnątrzwspólnotowe WNT WDT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się w sposób oczywisty z równego rodzaju zagrożeniami i ryzykami, do których należy między innymi kradzież towaru wysyłanego do kontrahenta. Sytuacja taka częstokroć jest podwójnie bolesna, gdyż oprócz utraty towaru i braku zapłaty za niego, częstokroć fiskus i tak chce nas opodatkowywać z tego tytułu.

Po pozytywnych dla podatników wyrokach sądów, o których pisano m.in. na stronach tego portalu, wydawałoby się, że brak jest podstaw do opodatkowania skradzionej dostawy wewnątrzwspólnotowej, o której wiadomo, że dojechała na teren innego kraju UE i dopiero tam została skradziona, ale okazuje się, że fiskus nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika z wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego nr IPPP3/443-991/10-2/KT z dnia 4 stycznia 2011 r., w pewnych okolicznościach należy jednak płacić VAT od ukradzionych nam towarów…

Wbrew pozorom, stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nie jest sprzeczne z orzecznictwem WSA (m.in. z przywoływanym na tym portalu wyrokiem III SA/Wa 3448/08 z dnia 5 maja 2009 r.), a nawet jest z nim zbieżne, przy czym jak zwykle, „diabeł tkwi w szczegółach”…

W sytuacjach opisywanych dotychczas literaturze i w orzecznictwie (m.in. w ww. wyroku), wywóz towaru z kraju w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następował najczęściej na warunkach dostawy typu C (np. CIF, CIP, CPT) przy wykorzystaniu obcych przewoźników, którzy odbierali towar od polskiego przewoźnika a następnie wywozili go do innego kraju UE, gdzie następowała jego kradzież.

REKLAMA

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

W takich przypadkach sądy wskazywały na fakt, iż za wystarczające dla zastosowania stawki 0%, potwierdzenie dostarczenia towaru do nabywcy uznać można np. protokoły policji z innego kraju UE, potwierdzające fakt dokonania takiej kradzieży, gdyż co prawda fizycznie nie dostarczono towaru do nabywcy, ale na skutek ww. warunków kontraktu, nabywca odebrał ten towar od sprzedawcy (przy pomocy przewoźnika) a następnie bezspornie wywiózł go z terytorium Polski do innego kraju UE.

W przywołanej powyżej indywidualnej interpretacji prawa podatkowego fiskus nie neguje co prawda powyższego stanowiska, ale znajduje tzw. „dziurę w całym”.

W sytuacji opisanej w tej interpretacji nie występuje „klasyczna” kradzież towaru, ale bardziej perfidne oszustwo, polegające na tym, że osoby zamawiające towar bezprawnie posługują się dokumentami finansowymi realnie istniejącego podmiotu (o czym oczywiście podmiot ten nie ma żadnej wiedzy). Następnie towar dostarczany jest na koszt sprzedawcy na terytorium innego państwa UE do miejsca określonego w umowie/zamówieniu i tam odbierany. Pociąga to za sobą brak uiszczenia należności za ten towar i w konsekwencji wykrycie tego procederu.

W przypadku takiego oszustwa fiskus stanął na stanowisku, że pomimo faktu dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, sprzedawca nie może zastosować do takiej transakcji zerowej stawki VAT, gdyż nie dysponuje on potwierdzeniem dostarczenia towaru do nabywcy wskazanego w wystawionej przez siebie fakturze VAT. Nie można więc uznać, że doszło do wypełnienia ustawowych warunków do zastosowania tej stawki.

Powyższe stanowisko organów skarbowych wydaje się być zgodne zarówno z literalnym brzmieniem art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, jak i z duchem przywołanego wcześniej orzecznictwa WSA i cytowanych w nim wyroków ETS, jednakże wydaje się być zbyt rygorystycznym i powinno stać się przesłanką do wprowadzenia stosownych zmian w polskim prawie, które nie karały by dodatkowo podatników, którzy padli ofiarami takich oszustw.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA