Czy można uwzględnić marżę ujemną w podstawie opodatkowania
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Tak. Ustalając marżę, powinni Państwo wziąć pod uwagę wynik ze sprzedaży poszczególnych imprez turystycznych, który w przypadku konkretnych transakcji może być dodatni lub ujemny. Marża dodatnia (ujemna) powstaje w sytuacji, kiedy różnica pomiędzy kwotami należnymi od turystów a ceną nabycia przez biuro towarów i usług od podmiotów zewnętrznych dla bezpośredniej korzyści turystów jest wartością dodatnią (ujemną). Suma marż wpływa na podstawę opodatkowania działalności biura turystycznego, co potwierdził NSA m.in. w wyrokach: z 10 kwietnia 2013 r. (sygn. akt I FSK 774/12), z 26 sierpnia 2008 r. (sygn. akt I FSK 1323/09) i z 20 marca 2012 r. (sygn. akt I FSK 885/11). Organy podatkowe uważają jednak, że nie można wykazywać ujemnej podstawy opodatkowania i ujemnego podatku VAT należnego w deklaracji VAT, gdy wartość marży ujemnej jest wyższa niż marży dodatniej. Wtedy podstawa opodatkowania wynosi 0.
Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania
Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 lutego 2014 r. (sygn. IBPP1/443-1079/13/AW) czytamy:
(...) podatnik świadczący usługi turystyki, wyliczając osiągnięty w danym okresie wynik ekonomiczny, winien wziąć pod uwagę efekt całej swej sprzedaży zrealizowanej w tymże okresie, który w odniesieniu do poszczególnych transakcji może przybrać wartość dodatnią jak i ujemną i dopiero suma uwzględniająca zarówno wyniki dodatnie, jak i ujemne poszczególnych transakcji pozwoli na prawidłowe określenie podstawy opodatkowania sprzedaży usług turystyki w danym okresie rozliczeniowym. Zaznaczyć jednak należy, iż Wnioskodawca nie ma prawa wykazać w deklaracji VAT ujemnego należnego podatku VAT. W związku z powyższym należy to rozumieć w ten sposób, że poszczególne transakcje rozliczane w danym okresie mogą przybrać postać dodatnią jak i ujemną, czyli możliwe jest rozliczenie również marży ujemnej zrealizowanej w danym okresie, natomiast suma, uwzględniająca zarówno wyniki dodatnie, jak i ujemne poszczególnych transakcji, pozwalająca na prawidłowe określenie podstawy opodatkowania sprzedaży usług turystyki, nie może przybrać wartości ujemnej i Wnioskodawca nie może wykazać w deklaracji ujemnego należnego podatku VAT. Zatem w sytuacji, w której wartość marzy ujemnej jest wyższa niż marży dodatniej nie można uznać za zasadne wykazania ujemnej podstawy opodatkowania i ujemnego podatku VAT należnego w deklaracji VAT.
Polecamy produkt: Biuletyn VAT
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 29a ust. 1, art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat