REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT

Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT /Fot. Fotolia
Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty karne, które są naliczane przez spółkę prowadzącą hotel w sytuacji, kiedy klient zgubił klucz albo po jego pobycie konieczne było dodatkowe sprzątanie, powinny być objęte podatkiem VAT na takich samych zasadach, jak podstawowa usługa, oferowana przez hotel.

Zaczynają się wakacje, czyli na całego rusza sezon turystyczny. Przedsiębiorcy prowadzący hotele i pensjonaty jak zwykle będą mieli do czynienia z klientami, którzy w ostatnim momencie rezygnują z rezerwacji, gubią klucze albo zostawiają pokoje w fatalnym stanie. Wielu hotelarzy nie wie, jak rozliczyć związane z takim zachowaniem opłaty karne.

REKLAMA

Autopromocja

Praktycznie każdy pensjonat czy hotel ma zasady, dotyczące postępowania w sprawie odwołania rezerwacji oraz w kwestii klientów, sprawiających kłopoty. Oczywiście, pół biedy jeśli klient zgubi klucz, ale zdarzają się i tacy „goście”, po których pokoje wymagają albo dokładnego sprzątania, alb wręcz remontu. W takich przypadkach zazwyczaj pobierana jest opłata karna. Ale potem pojawia się problem, jak rozliczyć takie opłaty? Czy podlegają one VAT, czy też nie?

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

To odszkodowanie, a nie zapłata

Z takim pytaniem zwróciła się do izby skarbowej spółka. Jej przedstawiciele we wniosku napisali, że klient ma prawo zrezygnować z opłaconej już rezerwacji do godziny 18 w dniu, w którym powinien rozpocząć pobyt, i może dokonać tego bez ponoszenia kosztów. W innym wypadku jednak potrącana jest już opłata karna.

Z kolei w przypadku rezerwacji specjalnych, które dokonywane są na korzystniejszych warunkach, rezygnacja oznacza utratę całej kwoty, wynikającej z rezerwacji. Środki są pobierane albo z dokonanej przez klienta wpłaty, albo z jego karty kredytowej lub wirtualnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Spółka zadała pytanie, czy tego typu opłaty powinny zostać objęte podatkiem VAT. Zdaniem jej przedstawicieli, VAT-em objęta jest dostawa towarów lub usług, tymczasem w przypadku opłat za odwołanie rezerwacji żadnej usługi nie ma. Tego typu opłaty mają – wg przedstawicieli wnioskodawców – zrekompensować spółce poniesione koszty oraz utracone korzyści, a więc maja charakter odszkodowawczy. Jako takie zaś nie podlegają VAT-owi.

Drugie pytanie, jakie zadała spółka, dotyczyło opłat, pobieranych w przypadku zniszczeń w apartamencie, dodatkowego sprzątania lub zgubionych kluczy. I w tej sprawie spółka zajęła również stanowisko, że VAT się nie należy. Opłaty te bowiem stanowią również rodzaj odszkodowania, a więc nie wiążą się ze sprzedażą żadnej usługi.

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych

Zobacz: Ustawa o VAT


Jest związek między usługą a płatnością

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 16 czerwca 2016 r. (sygnatura IBPP2/4512-214/16/BW) uznała, że spółka ma tylko częściowo rację.

Urzędnicy przyznali, że, rzeczywiście, VAT powinien być pobierany wyłącznie w przypadku dostawy towarów lub usług. I potwierdzili, że opłata za rezygnację z rezerwacji nie wiąże się z żadną usługą, ale ma charakter odszkodowania. W tej sytuacji opłaty nie są objęte podatkiem VAT.

Pracownicy fiskusa stwierdzili także, że spółka powinna dokumentować pobieranie takich opłat i uznali, że sposób, w jaki robiła to dotychczas, a więc poprzez wystawianie not księgowych, ich zdaniem jest prawidłowy.

Usługi udzielania pożyczek a VAT

Ale  - o dziwo – jednocześnie zakwestionowali sugestię spółki, że również opłaty za dodatkowe sprzątanie, zniszczenia albo za zgubione klucze są rodzajem odszkodowania i jako takie nie powinny być objęte VAT. Stwierdzili bowiem, że jest związek między wynajmem a opłatami. A więc nie można uznać, że mamy do czynienia z odszkodowaniem, ale chodzi o wynagrodzenie za usługę. Wynagrodzenie to jest ustalone i należne w okolicznych okolicznościach. I nie ma tu znaczenia, że spółka nazywa to inaczej – ale wg urzędników mamy do czynienia z opłatą związaną z najmem.

Tym samym urzędnicy uznali, że opłaty, naliczane przez spółkę w sytuacji, kiedy klient zgubił klucz albo po jego pobycie konieczne było dodatkowe sprzątanie lub związane z dokonanymi zniszczeniami, powinny być objęte podatkiem VAT na takich samych zasadach, jak podstawowa usługa, oferowana przez hotele.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA