REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT

Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT /Fot. Fotolia
Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty karne, które są naliczane przez spółkę prowadzącą hotel w sytuacji, kiedy klient zgubił klucz albo po jego pobycie konieczne było dodatkowe sprzątanie, powinny być objęte podatkiem VAT na takich samych zasadach, jak podstawowa usługa, oferowana przez hotel.

Zaczynają się wakacje, czyli na całego rusza sezon turystyczny. Przedsiębiorcy prowadzący hotele i pensjonaty jak zwykle będą mieli do czynienia z klientami, którzy w ostatnim momencie rezygnują z rezerwacji, gubią klucze albo zostawiają pokoje w fatalnym stanie. Wielu hotelarzy nie wie, jak rozliczyć związane z takim zachowaniem opłaty karne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Praktycznie każdy pensjonat czy hotel ma zasady, dotyczące postępowania w sprawie odwołania rezerwacji oraz w kwestii klientów, sprawiających kłopoty. Oczywiście, pół biedy jeśli klient zgubi klucz, ale zdarzają się i tacy „goście”, po których pokoje wymagają albo dokładnego sprzątania, alb wręcz remontu. W takich przypadkach zazwyczaj pobierana jest opłata karna. Ale potem pojawia się problem, jak rozliczyć takie opłaty? Czy podlegają one VAT, czy też nie?

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

To odszkodowanie, a nie zapłata

Z takim pytaniem zwróciła się do izby skarbowej spółka. Jej przedstawiciele we wniosku napisali, że klient ma prawo zrezygnować z opłaconej już rezerwacji do godziny 18 w dniu, w którym powinien rozpocząć pobyt, i może dokonać tego bez ponoszenia kosztów. W innym wypadku jednak potrącana jest już opłata karna.

REKLAMA

Z kolei w przypadku rezerwacji specjalnych, które dokonywane są na korzystniejszych warunkach, rezygnacja oznacza utratę całej kwoty, wynikającej z rezerwacji. Środki są pobierane albo z dokonanej przez klienta wpłaty, albo z jego karty kredytowej lub wirtualnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Spółka zadała pytanie, czy tego typu opłaty powinny zostać objęte podatkiem VAT. Zdaniem jej przedstawicieli, VAT-em objęta jest dostawa towarów lub usług, tymczasem w przypadku opłat za odwołanie rezerwacji żadnej usługi nie ma. Tego typu opłaty mają – wg przedstawicieli wnioskodawców – zrekompensować spółce poniesione koszty oraz utracone korzyści, a więc maja charakter odszkodowawczy. Jako takie zaś nie podlegają VAT-owi.

Drugie pytanie, jakie zadała spółka, dotyczyło opłat, pobieranych w przypadku zniszczeń w apartamencie, dodatkowego sprzątania lub zgubionych kluczy. I w tej sprawie spółka zajęła również stanowisko, że VAT się nie należy. Opłaty te bowiem stanowią również rodzaj odszkodowania, a więc nie wiążą się ze sprzedażą żadnej usługi.

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych

Zobacz: Ustawa o VAT


Jest związek między usługą a płatnością

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 16 czerwca 2016 r. (sygnatura IBPP2/4512-214/16/BW) uznała, że spółka ma tylko częściowo rację.

Urzędnicy przyznali, że, rzeczywiście, VAT powinien być pobierany wyłącznie w przypadku dostawy towarów lub usług. I potwierdzili, że opłata za rezygnację z rezerwacji nie wiąże się z żadną usługą, ale ma charakter odszkodowania. W tej sytuacji opłaty nie są objęte podatkiem VAT.

Pracownicy fiskusa stwierdzili także, że spółka powinna dokumentować pobieranie takich opłat i uznali, że sposób, w jaki robiła to dotychczas, a więc poprzez wystawianie not księgowych, ich zdaniem jest prawidłowy.

Usługi udzielania pożyczek a VAT

Ale  - o dziwo – jednocześnie zakwestionowali sugestię spółki, że również opłaty za dodatkowe sprzątanie, zniszczenia albo za zgubione klucze są rodzajem odszkodowania i jako takie nie powinny być objęte VAT. Stwierdzili bowiem, że jest związek między wynajmem a opłatami. A więc nie można uznać, że mamy do czynienia z odszkodowaniem, ale chodzi o wynagrodzenie za usługę. Wynagrodzenie to jest ustalone i należne w okolicznych okolicznościach. I nie ma tu znaczenia, że spółka nazywa to inaczej – ale wg urzędników mamy do czynienia z opłatą związaną z najmem.

Tym samym urzędnicy uznali, że opłaty, naliczane przez spółkę w sytuacji, kiedy klient zgubił klucz albo po jego pobycie konieczne było dodatkowe sprzątanie lub związane z dokonanymi zniszczeniami, powinny być objęte podatkiem VAT na takich samych zasadach, jak podstawowa usługa, oferowana przez hotele.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA