REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT

Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT /Fot. Fotolia
Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty karne, które są naliczane przez spółkę prowadzącą hotel w sytuacji, kiedy klient zgubił klucz albo po jego pobycie konieczne było dodatkowe sprzątanie, powinny być objęte podatkiem VAT na takich samych zasadach, jak podstawowa usługa, oferowana przez hotel.

Zaczynają się wakacje, czyli na całego rusza sezon turystyczny. Przedsiębiorcy prowadzący hotele i pensjonaty jak zwykle będą mieli do czynienia z klientami, którzy w ostatnim momencie rezygnują z rezerwacji, gubią klucze albo zostawiają pokoje w fatalnym stanie. Wielu hotelarzy nie wie, jak rozliczyć związane z takim zachowaniem opłaty karne.

REKLAMA

Autopromocja

Praktycznie każdy pensjonat czy hotel ma zasady, dotyczące postępowania w sprawie odwołania rezerwacji oraz w kwestii klientów, sprawiających kłopoty. Oczywiście, pół biedy jeśli klient zgubi klucz, ale zdarzają się i tacy „goście”, po których pokoje wymagają albo dokładnego sprzątania, alb wręcz remontu. W takich przypadkach zazwyczaj pobierana jest opłata karna. Ale potem pojawia się problem, jak rozliczyć takie opłaty? Czy podlegają one VAT, czy też nie?

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

To odszkodowanie, a nie zapłata

Z takim pytaniem zwróciła się do izby skarbowej spółka. Jej przedstawiciele we wniosku napisali, że klient ma prawo zrezygnować z opłaconej już rezerwacji do godziny 18 w dniu, w którym powinien rozpocząć pobyt, i może dokonać tego bez ponoszenia kosztów. W innym wypadku jednak potrącana jest już opłata karna.

Z kolei w przypadku rezerwacji specjalnych, które dokonywane są na korzystniejszych warunkach, rezygnacja oznacza utratę całej kwoty, wynikającej z rezerwacji. Środki są pobierane albo z dokonanej przez klienta wpłaty, albo z jego karty kredytowej lub wirtualnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Spółka zadała pytanie, czy tego typu opłaty powinny zostać objęte podatkiem VAT. Zdaniem jej przedstawicieli, VAT-em objęta jest dostawa towarów lub usług, tymczasem w przypadku opłat za odwołanie rezerwacji żadnej usługi nie ma. Tego typu opłaty mają – wg przedstawicieli wnioskodawców – zrekompensować spółce poniesione koszty oraz utracone korzyści, a więc maja charakter odszkodowawczy. Jako takie zaś nie podlegają VAT-owi.

Drugie pytanie, jakie zadała spółka, dotyczyło opłat, pobieranych w przypadku zniszczeń w apartamencie, dodatkowego sprzątania lub zgubionych kluczy. I w tej sprawie spółka zajęła również stanowisko, że VAT się nie należy. Opłaty te bowiem stanowią również rodzaj odszkodowania, a więc nie wiążą się ze sprzedażą żadnej usługi.

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych

Zobacz: Ustawa o VAT


Jest związek między usługą a płatnością

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 16 czerwca 2016 r. (sygnatura IBPP2/4512-214/16/BW) uznała, że spółka ma tylko częściowo rację.

Urzędnicy przyznali, że, rzeczywiście, VAT powinien być pobierany wyłącznie w przypadku dostawy towarów lub usług. I potwierdzili, że opłata za rezygnację z rezerwacji nie wiąże się z żadną usługą, ale ma charakter odszkodowania. W tej sytuacji opłaty nie są objęte podatkiem VAT.

Pracownicy fiskusa stwierdzili także, że spółka powinna dokumentować pobieranie takich opłat i uznali, że sposób, w jaki robiła to dotychczas, a więc poprzez wystawianie not księgowych, ich zdaniem jest prawidłowy.

Usługi udzielania pożyczek a VAT

Ale  - o dziwo – jednocześnie zakwestionowali sugestię spółki, że również opłaty za dodatkowe sprzątanie, zniszczenia albo za zgubione klucze są rodzajem odszkodowania i jako takie nie powinny być objęte VAT. Stwierdzili bowiem, że jest związek między wynajmem a opłatami. A więc nie można uznać, że mamy do czynienia z odszkodowaniem, ale chodzi o wynagrodzenie za usługę. Wynagrodzenie to jest ustalone i należne w okolicznych okolicznościach. I nie ma tu znaczenia, że spółka nazywa to inaczej – ale wg urzędników mamy do czynienia z opłatą związaną z najmem.

Tym samym urzędnicy uznali, że opłaty, naliczane przez spółkę w sytuacji, kiedy klient zgubił klucz albo po jego pobycie konieczne było dodatkowe sprzątanie lub związane z dokonanymi zniszczeniami, powinny być objęte podatkiem VAT na takich samych zasadach, jak podstawowa usługa, oferowana przez hotele.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA