REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki udzielane przez spółkę – rozliczenie VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Pożyczki udzielane przez spółkę – rozliczenie VAT
Pożyczki udzielane przez spółkę – rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Planowego rozszerzenia podstawowej działalności gospodarczej o udzielanie pożyczek nie można kwalifikować jako czynności sporadycznych na gruncie ustawy o VAT.

Tak wynika z wyroku NSA z dnia 18 czerwca 2015 r., I FSK 973/14.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka świadcząca m.in. usługi transportowe wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z planowanym rozszerzeniem działalności o udzielanie pożyczek kontrahentom za wynagrodzeniem w postaci odsetek. Część wątpliwości spółki, która następnie stała się przedmiotem rozważań sądów administracyjnych dotyczyła możliwości uznania udzielania wskazanych pożyczek za transakcje o charakterze pomocniczym, a w konsekwencji niewliczania ich na potrzeby kalkulacji uzyskiwanego obrotu na podstawie przepisu art. 90 ust. 6 ustawy o VAT.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, iż udzielanie pożyczek kontrahentom będzie jej zdaniem czynnością sporadyczną, nie uwzględnianą w obliczaniu proporcji sprzedaży opodatkowanej VAT. Zwróciła przy tym uwagę na niewielką częstotliwość i poziom zyskowności, jaki zakłada osiągnąć w związku z tego typu działalnością.

REKLAMA

Na skutek uznania przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stanowiska spółki w powyższym zakresie za nieprawidłowe oraz bezskutecznego wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa, spółka zaskarżyła interpretację do WSA w Gliwicach. Sąd I instancji oddalił skargę, uznając udzielanie przez spółkę pożyczek w przedstawionym stanie faktycznym za czynności planowane, mające stanowić stały element jej działalności.  Zwrócił ponadto uwagę na nieostrość kryteriów uznania przedmiotowych czynności za sporadyczne oraz powołał się na wskazania TSUE dotyczące każdorazowego poddawania ich ocenie pod kątem wielu czynników jednocześnie, do których należy m.in. ich wartość, częstotliwość, stopień zaangażowania aktywów spółki oraz związek funkcjonalny z działalnością podstawową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

Monitor Księgowego – prenumerata

W konsekwencji, pełnomocnik spółki złożył skargę kasacyjną od wyroku WSA, jednakże po rozpoznaniu sprawy NSA uznał, iż skarga ta nie zasługuje na uwzględnienie. NSA podkreślił, że Sąd I instancji słusznie oparł swoje stanowisko nie tylko o przepis art. 90 ust. 6 ustawy o VAT, lecz jednocześnie o art. 174 ust. 2 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE (dalej: „Dyrektywa 112”), której implementację ten przepis stanowi.

NSA wskazał, iż pomimo zakładanej niewielkiej częstotliwości udzielania przez spółkę pożyczek oraz braku ich istotnego wpływu na rozmiary osiąganych przez spółkę przychodów, powołane powyżej przepisy nie znajdą w odniesieniu do nich zastosowania. Udzielanie pożyczek na rzecz kontrahentów będzie bowiem stanowić dla spółki odrębny i samodzielny rodzaj działalności gospodarczej, o czym świadczy również fakt zamierzonego ujęcia tego typu działalności w umowie spółki i wpisanie jej do KRS.

Konieczna analiza każdego przypadku

Komentowany wyrok ma istotne znaczenie z praktycznego punktu widzenia, ponieważ odzwierciedla jedno z podejść prezentowanych przez NSA wobec uwzględniania udzielanych pożyczek w kalkulacji wysokości obrotu uzyskiwanego przez podatników. Analiza dotychczas wydawanych wyroków wskazuje na brak jednolitej praktyki orzeczniczej w powyższym zakresie.

W uzasadnieniu wyroku NSA odwołał się do pojęcia pomocniczości, funkcjonującego w treści  Dyrektywy 112 oraz zgodnie ze stanem prawnym od 1.01.2015 r. także w regulacjach ustawy o VAT. Sąd słusznie zwrócił przy tym uwagę na pierwszeństwo prawa wspólnotowego w sytuacji jego nieprawidłowej transpozycji do prawa krajowego, w związku z zastosowaniem w treści przepisu art. 90 ust. 6 VATU w brzmieniu obowiązującym do końca 2014 r. pojęcia sporadyczności.

Powołując się na orzecznictwo, w tym na wyrok TSUE z dnia 11 lipca 1996 r., NSA nawiązał do incydentalnego charakteru czynności który oznacza, iż nie stanowią one bezpośredniej, stałej oraz koniecznej konsekwencji działalności spółki. Zatem, trudno nie zgodzić się z konkluzją NSA, że transakcje stanowiące przedmiot działalności podatnika nie mogą być jednocześnie uznane za czynności o charakterze akcesoryjnym do tej działalności.

Jako że w analizowanym stanie faktycznym czynności udzielania pożyczek kontrahentom stanowią de facto rozszerzenie profilu działalności spółki, nie ma możliwości uznania ich za czynności pomocnicze, nawet pomimo zamiaru spółki dotyczącego nieudzielania ich zbyt często oraz braku istotnego wpływu na rozmiary uzyskiwanych przychodów. Udzielanie pożyczek przez spółkę będzie więc stanowiło działalność zwolnioną, niepodlegającą wyłączeniu z uwzględniania na potrzeby kalkulacji proporcji sprzedaży w myśl przepisu art. 90 ust. 6 ustawy o VAT.


W mojej ocenie, w zbliżonych stanach faktycznych bardzo istotne jest dokonanie indywidualnej analizy wszelkich możliwych okoliczności związanych z udzielanymi pożyczkami, zarówno w zakresie przedmiotu prowadzonej przez przedsiębiorców działalności, jak również czynników takich jak wartość pożyczek, ilość i częstotliwość ich udzielania, a także stopień zaangażowania aktywów. Ponadto, bardzo duże znaczenie może mieć fakt ujęcia lub nieujęcia czynności udzielania pożyczek w KRS czy też w umowie spółki. Warto zwrócić uwagę, iż udzielenie pożyczki w takiej samej wysokości w jednej firmie może zostać uznane za transakcję pomocniczą, (co oznacza brak obowiązku uwzględniania obrotu z tego tytułu w kalkulacji rocznej proporcji sprzedaży) podczas gdy w innej takiej transakcji stanowić nie będzie.

Ewelina Mikrut, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA