REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki udzielane przez spółkę – rozliczenie VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Pożyczki udzielane przez spółkę – rozliczenie VAT
Pożyczki udzielane przez spółkę – rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Planowego rozszerzenia podstawowej działalności gospodarczej o udzielanie pożyczek nie można kwalifikować jako czynności sporadycznych na gruncie ustawy o VAT.

Tak wynika z wyroku NSA z dnia 18 czerwca 2015 r., I FSK 973/14.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka świadcząca m.in. usługi transportowe wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z planowanym rozszerzeniem działalności o udzielanie pożyczek kontrahentom za wynagrodzeniem w postaci odsetek. Część wątpliwości spółki, która następnie stała się przedmiotem rozważań sądów administracyjnych dotyczyła możliwości uznania udzielania wskazanych pożyczek za transakcje o charakterze pomocniczym, a w konsekwencji niewliczania ich na potrzeby kalkulacji uzyskiwanego obrotu na podstawie przepisu art. 90 ust. 6 ustawy o VAT.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, iż udzielanie pożyczek kontrahentom będzie jej zdaniem czynnością sporadyczną, nie uwzględnianą w obliczaniu proporcji sprzedaży opodatkowanej VAT. Zwróciła przy tym uwagę na niewielką częstotliwość i poziom zyskowności, jaki zakłada osiągnąć w związku z tego typu działalnością.

REKLAMA

Na skutek uznania przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stanowiska spółki w powyższym zakresie za nieprawidłowe oraz bezskutecznego wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa, spółka zaskarżyła interpretację do WSA w Gliwicach. Sąd I instancji oddalił skargę, uznając udzielanie przez spółkę pożyczek w przedstawionym stanie faktycznym za czynności planowane, mające stanowić stały element jej działalności.  Zwrócił ponadto uwagę na nieostrość kryteriów uznania przedmiotowych czynności za sporadyczne oraz powołał się na wskazania TSUE dotyczące każdorazowego poddawania ich ocenie pod kątem wielu czynników jednocześnie, do których należy m.in. ich wartość, częstotliwość, stopień zaangażowania aktywów spółki oraz związek funkcjonalny z działalnością podstawową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

Monitor Księgowego – prenumerata

W konsekwencji, pełnomocnik spółki złożył skargę kasacyjną od wyroku WSA, jednakże po rozpoznaniu sprawy NSA uznał, iż skarga ta nie zasługuje na uwzględnienie. NSA podkreślił, że Sąd I instancji słusznie oparł swoje stanowisko nie tylko o przepis art. 90 ust. 6 ustawy o VAT, lecz jednocześnie o art. 174 ust. 2 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE (dalej: „Dyrektywa 112”), której implementację ten przepis stanowi.

NSA wskazał, iż pomimo zakładanej niewielkiej częstotliwości udzielania przez spółkę pożyczek oraz braku ich istotnego wpływu na rozmiary osiąganych przez spółkę przychodów, powołane powyżej przepisy nie znajdą w odniesieniu do nich zastosowania. Udzielanie pożyczek na rzecz kontrahentów będzie bowiem stanowić dla spółki odrębny i samodzielny rodzaj działalności gospodarczej, o czym świadczy również fakt zamierzonego ujęcia tego typu działalności w umowie spółki i wpisanie jej do KRS.

Konieczna analiza każdego przypadku

Komentowany wyrok ma istotne znaczenie z praktycznego punktu widzenia, ponieważ odzwierciedla jedno z podejść prezentowanych przez NSA wobec uwzględniania udzielanych pożyczek w kalkulacji wysokości obrotu uzyskiwanego przez podatników. Analiza dotychczas wydawanych wyroków wskazuje na brak jednolitej praktyki orzeczniczej w powyższym zakresie.

W uzasadnieniu wyroku NSA odwołał się do pojęcia pomocniczości, funkcjonującego w treści  Dyrektywy 112 oraz zgodnie ze stanem prawnym od 1.01.2015 r. także w regulacjach ustawy o VAT. Sąd słusznie zwrócił przy tym uwagę na pierwszeństwo prawa wspólnotowego w sytuacji jego nieprawidłowej transpozycji do prawa krajowego, w związku z zastosowaniem w treści przepisu art. 90 ust. 6 VATU w brzmieniu obowiązującym do końca 2014 r. pojęcia sporadyczności.

Powołując się na orzecznictwo, w tym na wyrok TSUE z dnia 11 lipca 1996 r., NSA nawiązał do incydentalnego charakteru czynności który oznacza, iż nie stanowią one bezpośredniej, stałej oraz koniecznej konsekwencji działalności spółki. Zatem, trudno nie zgodzić się z konkluzją NSA, że transakcje stanowiące przedmiot działalności podatnika nie mogą być jednocześnie uznane za czynności o charakterze akcesoryjnym do tej działalności.

Jako że w analizowanym stanie faktycznym czynności udzielania pożyczek kontrahentom stanowią de facto rozszerzenie profilu działalności spółki, nie ma możliwości uznania ich za czynności pomocnicze, nawet pomimo zamiaru spółki dotyczącego nieudzielania ich zbyt często oraz braku istotnego wpływu na rozmiary uzyskiwanych przychodów. Udzielanie pożyczek przez spółkę będzie więc stanowiło działalność zwolnioną, niepodlegającą wyłączeniu z uwzględniania na potrzeby kalkulacji proporcji sprzedaży w myśl przepisu art. 90 ust. 6 ustawy o VAT.


W mojej ocenie, w zbliżonych stanach faktycznych bardzo istotne jest dokonanie indywidualnej analizy wszelkich możliwych okoliczności związanych z udzielanymi pożyczkami, zarówno w zakresie przedmiotu prowadzonej przez przedsiębiorców działalności, jak również czynników takich jak wartość pożyczek, ilość i częstotliwość ich udzielania, a także stopień zaangażowania aktywów. Ponadto, bardzo duże znaczenie może mieć fakt ujęcia lub nieujęcia czynności udzielania pożyczek w KRS czy też w umowie spółki. Warto zwrócić uwagę, iż udzielenie pożyczki w takiej samej wysokości w jednej firmie może zostać uznane za transakcję pomocniczą, (co oznacza brak obowiązku uwzględniania obrotu z tego tytułu w kalkulacji rocznej proporcji sprzedaży) podczas gdy w innej takiej transakcji stanowić nie będzie.

Ewelina Mikrut, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA