REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT
Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie nieodpłatnie przez producentów niewielkich ilości produkowanych przez nich towarów na rzecz blogerów kulinarnych w celu promocji tych towarów związane jest z działalnością gospodarczą przedsiębiorcy. Dodatkowo jeżeli towary te można zidentyfikować jako próbki towarów, to przekazanie takie pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Blogerzy kulinarni mają obecnie duży wpływ na gusta konsumentów a ich opinie o danym produkcie trafiają do szerokiej liczby odbiorców. W związku z tym, popularną formą promowania produktów przedsiębiorców stało się nieodpłatne przekazywanie niewielkich ich ilości blogerom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Otrzymany produkt bloger zwykle recenzuje na prowadzonej przez niego stronie internetowej, przez co przyczynia się do promocji produktu. Wskazać tutaj można na przykład sytuację, w której producent przetworów owocowych przekazuje nieodpłatnie kilka sztuk różnych smaków swoich produktów blogerom kulinarnym, którzy mogą przygotować z nich różnego rodzaju potrawy, ciasta, desery.

REKLAMA

Proces przygotowywania potraw z przekazanych produktów blogerzy zasadniczo przedstawiają na prowadzonym blogu wraz ze sporządzonym przepisem, rekomendując przy tym użycie określonego produktu do przygotowywania potrawy przez czytelnika bloga. Działania te rozpowszechniają markę producenta i sprzyjają jej rozpoznawalności przez grono potencjalnych klientów. W związku z powyższym bez wątpienia, celem nieodpłatnego przekazywania produktów na rzecz blogerów jest promocja produktów i marki producenta a w konsekwencji zwiększenie wartości jego sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

W konsekwencji nieodpłatne przekazanie niewielkich ilości towarów przez ich producenta na rzecz blogerów ma związek z działalnością gospodarczą tego producenta.

Przekazywane nieodpłatnie niewielkie ilości produktów spożywczych (kilka sztuk produktów w różnych wariantach i różnych smakach) uznać należy za próbki gdyż pozwolą one na ocenę właściwości i cech towarów, posłużą jego promocji oraz co do zasady nie będą mieć na celu zaspokojenia potrzeb odbiorcy końcowego.

Co prawda blogerzy kulinarni skonsumują przekazane produkty, jednak jest to nieodłączny element promocji produktów tego typu. Dopiero bowiem po konsumpcji produktu można ocenić jego jakość i co do tej jakości się wypowiedzieć. Zaspokojenie potrzeb odbiorcy końcowego będzie miało więc w tym przypadku drugorzędne znaczenie.

Dodatkowo, ilości przekazywanych produktów – kilka jego sztuk w różnych wariantach i smakach -  uzasadnione są potrzebami promocji. Tak jak w naszym przykładzie, producent przetworów owocowych przekaże na rzecz blogerów kulinarnych różne rodzaje swoich produktów (dżemy, konfitury, musy, soki) a także różne ich smaki w celu przygotowania z nich kilku rodzajów dań, deserów, w ilościach umożliwiających sporządzenie tych dań. 

Do przygotowania różnych potraw, ciast czy deserów potrzeba bowiem niejednokrotnie więcej niż jedną sztukę produktu, a czasem także różne jego warianty i smaki. W takim przypadku konieczne jest zatem przekazanie próbek w ilościach zapewniających możliwość pełnej oceny produktu czy też różnych sposobów jego wykorzystania.

Przekazywanie przez producentów  na rzecz blogerów kilku sztuk produktów w różnych wariantach i o różnych smakach pozwoli ponadto na przedstawienie oraz wypromowanie pełnowartościowej oferty handlowej przedsiębiorcy, którą potencjalny klient mógłby być w przyszłości zainteresowany. Dodatkowo promowanie przez blogerów kulinarnych szerokiej gamy otrzymanych produktów umożliwi potencjalnemu klientowi zapoznanie się z pełnym asortymentem przedsiębiorcy oraz porównanie z ofertą konkurentów.

W związku z tym, że przekazywane nieodpłatnie blogerom niewielkie ilości produktów stanowią próbki a zarazem przekazanie to ma związek z działalnością gospodarczą producenta, który te towary przekazuje, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA