REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT
Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie nieodpłatnie przez producentów niewielkich ilości produkowanych przez nich towarów na rzecz blogerów kulinarnych w celu promocji tych towarów związane jest z działalnością gospodarczą przedsiębiorcy. Dodatkowo jeżeli towary te można zidentyfikować jako próbki towarów, to przekazanie takie pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Blogerzy kulinarni mają obecnie duży wpływ na gusta konsumentów a ich opinie o danym produkcie trafiają do szerokiej liczby odbiorców. W związku z tym, popularną formą promowania produktów przedsiębiorców stało się nieodpłatne przekazywanie niewielkich ich ilości blogerom.

REKLAMA

Otrzymany produkt bloger zwykle recenzuje na prowadzonej przez niego stronie internetowej, przez co przyczynia się do promocji produktu. Wskazać tutaj można na przykład sytuację, w której producent przetworów owocowych przekazuje nieodpłatnie kilka sztuk różnych smaków swoich produktów blogerom kulinarnym, którzy mogą przygotować z nich różnego rodzaju potrawy, ciasta, desery.

Proces przygotowywania potraw z przekazanych produktów blogerzy zasadniczo przedstawiają na prowadzonym blogu wraz ze sporządzonym przepisem, rekomendując przy tym użycie określonego produktu do przygotowywania potrawy przez czytelnika bloga. Działania te rozpowszechniają markę producenta i sprzyjają jej rozpoznawalności przez grono potencjalnych klientów. W związku z powyższym bez wątpienia, celem nieodpłatnego przekazywania produktów na rzecz blogerów jest promocja produktów i marki producenta a w konsekwencji zwiększenie wartości jego sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

W konsekwencji nieodpłatne przekazanie niewielkich ilości towarów przez ich producenta na rzecz blogerów ma związek z działalnością gospodarczą tego producenta.

Przekazywane nieodpłatnie niewielkie ilości produktów spożywczych (kilka sztuk produktów w różnych wariantach i różnych smakach) uznać należy za próbki gdyż pozwolą one na ocenę właściwości i cech towarów, posłużą jego promocji oraz co do zasady nie będą mieć na celu zaspokojenia potrzeb odbiorcy końcowego.

Co prawda blogerzy kulinarni skonsumują przekazane produkty, jednak jest to nieodłączny element promocji produktów tego typu. Dopiero bowiem po konsumpcji produktu można ocenić jego jakość i co do tej jakości się wypowiedzieć. Zaspokojenie potrzeb odbiorcy końcowego będzie miało więc w tym przypadku drugorzędne znaczenie.

Dodatkowo, ilości przekazywanych produktów – kilka jego sztuk w różnych wariantach i smakach -  uzasadnione są potrzebami promocji. Tak jak w naszym przykładzie, producent przetworów owocowych przekaże na rzecz blogerów kulinarnych różne rodzaje swoich produktów (dżemy, konfitury, musy, soki) a także różne ich smaki w celu przygotowania z nich kilku rodzajów dań, deserów, w ilościach umożliwiających sporządzenie tych dań. 

Do przygotowania różnych potraw, ciast czy deserów potrzeba bowiem niejednokrotnie więcej niż jedną sztukę produktu, a czasem także różne jego warianty i smaki. W takim przypadku konieczne jest zatem przekazanie próbek w ilościach zapewniających możliwość pełnej oceny produktu czy też różnych sposobów jego wykorzystania.

Przekazywanie przez producentów  na rzecz blogerów kilku sztuk produktów w różnych wariantach i o różnych smakach pozwoli ponadto na przedstawienie oraz wypromowanie pełnowartościowej oferty handlowej przedsiębiorcy, którą potencjalny klient mógłby być w przyszłości zainteresowany. Dodatkowo promowanie przez blogerów kulinarnych szerokiej gamy otrzymanych produktów umożliwi potencjalnemu klientowi zapoznanie się z pełnym asortymentem przedsiębiorcy oraz porównanie z ofertą konkurentów.

W związku z tym, że przekazywane nieodpłatnie blogerom niewielkie ilości produktów stanowią próbki a zarazem przekazanie to ma związek z działalnością gospodarczą producenta, który te towary przekazuje, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA