REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT
Przekazanie próbek towarów blogerom a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie nieodpłatnie przez producentów niewielkich ilości produkowanych przez nich towarów na rzecz blogerów kulinarnych w celu promocji tych towarów związane jest z działalnością gospodarczą przedsiębiorcy. Dodatkowo jeżeli towary te można zidentyfikować jako próbki towarów, to przekazanie takie pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Blogerzy kulinarni mają obecnie duży wpływ na gusta konsumentów a ich opinie o danym produkcie trafiają do szerokiej liczby odbiorców. W związku z tym, popularną formą promowania produktów przedsiębiorców stało się nieodpłatne przekazywanie niewielkich ich ilości blogerom.

REKLAMA

Otrzymany produkt bloger zwykle recenzuje na prowadzonej przez niego stronie internetowej, przez co przyczynia się do promocji produktu. Wskazać tutaj można na przykład sytuację, w której producent przetworów owocowych przekazuje nieodpłatnie kilka sztuk różnych smaków swoich produktów blogerom kulinarnym, którzy mogą przygotować z nich różnego rodzaju potrawy, ciasta, desery.

Proces przygotowywania potraw z przekazanych produktów blogerzy zasadniczo przedstawiają na prowadzonym blogu wraz ze sporządzonym przepisem, rekomendując przy tym użycie określonego produktu do przygotowywania potrawy przez czytelnika bloga. Działania te rozpowszechniają markę producenta i sprzyjają jej rozpoznawalności przez grono potencjalnych klientów. W związku z powyższym bez wątpienia, celem nieodpłatnego przekazywania produktów na rzecz blogerów jest promocja produktów i marki producenta a w konsekwencji zwiększenie wartości jego sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

W konsekwencji nieodpłatne przekazanie niewielkich ilości towarów przez ich producenta na rzecz blogerów ma związek z działalnością gospodarczą tego producenta.

Przekazywane nieodpłatnie niewielkie ilości produktów spożywczych (kilka sztuk produktów w różnych wariantach i różnych smakach) uznać należy za próbki gdyż pozwolą one na ocenę właściwości i cech towarów, posłużą jego promocji oraz co do zasady nie będą mieć na celu zaspokojenia potrzeb odbiorcy końcowego.

Co prawda blogerzy kulinarni skonsumują przekazane produkty, jednak jest to nieodłączny element promocji produktów tego typu. Dopiero bowiem po konsumpcji produktu można ocenić jego jakość i co do tej jakości się wypowiedzieć. Zaspokojenie potrzeb odbiorcy końcowego będzie miało więc w tym przypadku drugorzędne znaczenie.

Dodatkowo, ilości przekazywanych produktów – kilka jego sztuk w różnych wariantach i smakach -  uzasadnione są potrzebami promocji. Tak jak w naszym przykładzie, producent przetworów owocowych przekaże na rzecz blogerów kulinarnych różne rodzaje swoich produktów (dżemy, konfitury, musy, soki) a także różne ich smaki w celu przygotowania z nich kilku rodzajów dań, deserów, w ilościach umożliwiających sporządzenie tych dań. 

Do przygotowania różnych potraw, ciast czy deserów potrzeba bowiem niejednokrotnie więcej niż jedną sztukę produktu, a czasem także różne jego warianty i smaki. W takim przypadku konieczne jest zatem przekazanie próbek w ilościach zapewniających możliwość pełnej oceny produktu czy też różnych sposobów jego wykorzystania.

Przekazywanie przez producentów  na rzecz blogerów kilku sztuk produktów w różnych wariantach i o różnych smakach pozwoli ponadto na przedstawienie oraz wypromowanie pełnowartościowej oferty handlowej przedsiębiorcy, którą potencjalny klient mógłby być w przyszłości zainteresowany. Dodatkowo promowanie przez blogerów kulinarnych szerokiej gamy otrzymanych produktów umożliwi potencjalnemu klientowi zapoznanie się z pełnym asortymentem przedsiębiorcy oraz porównanie z ofertą konkurentów.

W związku z tym, że przekazywane nieodpłatnie blogerom niewielkie ilości produktów stanowią próbki a zarazem przekazanie to ma związek z działalnością gospodarczą producenta, który te towary przekazuje, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA