REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot VAT na rachunek bankowy: postępowanie wyjaśniające może trwać 7 lat?

Rafał Kacprowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnikowi przysługuje zwrot różnicy VAT (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) na rachunek bankowy, a urząd skarbowy wypłaci ten zwrot z przekroczeniem ustawowego terminu, to wypłata powinna nastąpić wraz z odsetkami obliczonymi według stopy odsetek za zwłokę. Istnieje jednak wyjątek.

Powyższe zasady nie obejmują jednak przypadku, gdy zwrot jest wypłacany po przedłużeniu terminu, które miało związek z wszczęciem postępowania wyjaśniającego dotyczącego pytania, czy zwrot był zasadny. Jeżeli, po zakończeniu tego postępowania, okazało się, że zwrot był zasadny, podatnikowi nie przysługują pełne odsetki za zwłokę, ale – dwa razy mniejsze – odsetki obliczone według stawki opłaty prolongacyjnej. Dotyczy to także tych przypadków, gdy postępowanie wyjaśniające było przewlekłe i np. trwało 7 lat.

Autopromocja

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 353/10).

Sprawa dotyczyła spółki, która otrzymała od urzędu skarbowego, na rachunek bankowy, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Zwrot ów nastąpił po 7-letnim postępowaniu wyjaśniającym. Niezależnie od wypłaty różnicy spółka otrzymała też odsetki obliczone w oparciu o stawkę tzw. opłaty prolongacyjnej, zdefiniowanej w Ordynacji podatkowej. Dodajmy, że stawka opłaty prolongacyjnej (pobieranej np. przy odroczeniu terminu płatności) równa jest połowie stawki odsetek za zwłokę.

Porównaj: Jaka stawka VAT na usługi demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest

Spółka uznała, że sposób obliczenia należnych jej odsetek był niewłaściwy, bowiem należały się jej pełne odsetki obliczone zgodnie ze stawką odsetek za zwłokę. Spółka broniła tego poglądu na kolejnych etapach postępowania administracyjnego. Organy zaś broniły zasadności postępowania urzędu skarbowego, który wypłacił odsetki odpowiadające stawce opłaty prolongacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym zaznaczyć, spór był osadzony w regulacjach starej ustawy o VAT z 1993 r. (przypominamy, że wypłata zwrotu różnicy nastąpiła po długotrwałym postępowaniu wyjaśniającym, a więc zwrot dotyczył okresów sprawozdawczych sprzed wielu lat). Z drugiej strony, nowa ustawa z 2004 r. przewiduje regulacje, które są bardzo podobne do tych z ustawy starej (por. zestawienie przedstawione w wyborze przepisów: art. 87 ust. 2 i ust. 7 ustawy z 2004 r. są odpowiednikami art. 21 ust. 6 i 7 ustawy z 1993 r.) 

Organy podatkowe twierdziły, że przed zwrotem podatku, urząd skarbowy przedłużył termin tego zwrotu do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego i dlatego podatnikowi nie przysługiwały odsetki za zwłokę, a jedynie – dwa razy mniejsze – odsetki właściwe stawce opłaty prolongacyjnej. Wynikało to, zdaniem organów, z art. 21 ust. 6 ustawy VAT z 1993 r. Spółka twierdziła natomiast, że postępowanie wyjaśniające nie może trwać 7 lat i dlatego nie można się powoływać na skutki jego wszczęcia.

Polecamy serwis Koszty

Spór dotyczący wysokości odsetek nie doprowadził do uzgodnienia stanowisk, więc spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie. Po rozpatrzeniu tej skargi, sąd przyznał rację organom podatkowym i skargę oddalił. Jak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu, pełne odsetki za zwłokę przysługiwałyby, zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy o VAT z 2004 r., tylko wtedy, gdyby organ nie wypłacił zwrotu w ustawowym terminie bez uprzedniego przedłużenia tego terminu o czas potrzebny na zakończenie postępowania wyjaśniającego. Fakt, że takie postępowanie wszczęto i przedłużono termin zwrotu – wyłącza możliwość zastosowania odsetek za zwłokę. Zdaniem sądu, długość postępowania wyjaśniającego nie miała znaczenia dla sprawy.

Wybór przepisów

Ustawa o VAT z 1993 r.

Art. 21

6. Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku nie zwróconą przez urząd skarbowy w terminie, o którym mowa w ust. 6 w zdaniu pierwszym, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Ustawa o VAT z 2004 r. (w wersji obowiązującej obecnie)

Art. 87

2. Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku niezwróconą przez urząd skarbowy w terminach, o których mowa w ust. 2 zdanie pierwsze i ust. 5a, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Źródło taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA