REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy import kredytu kupieckiego podlega VAT?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy import kredytu kupieckiego podlega VAT?
Czy import kredytu kupieckiego podlega VAT?

REKLAMA

REKLAMA

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., import usług kredytu kupieckiego może zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji podatkowej z 30 sierpnia 2011 r. – nr ILPP4/443-408/11-3/BA, wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Polski podatnik kupuje towary z zagranicy, korzystając z kredytu kupieckiego

Sprawa dotyczyła spółki, nabywającej surowce od zagranicznych kontrahentów, w ramach kredytu kupieckiego. Ostateczne zobowiązanie spółki było zwiększane o kwotę należną z tytułu odroczenia terminu płatności.

W związku z powyższym, spółka otrzymywała od dostawców, odrębne od faktur dokumentujących zakup towarów, faktury wskazujące kwoty należne za odroczenie terminu płatności określone jako odsetki.

Wierzytelności z tytułu zapłaty za surowce stanowiły następnie przedmiot umowy cesji, zawieranej pomiędzy kontrahentem spółki a niemieckim bankiem. W tym kontekście - „odsetki” wskazane na fakturze od zagranicznych dostawców były de facto przeniesieniem na spółkę kosztu usług świadczonych przez Bank.

Spółka była każdorazowo zawiadamiana o cesji należności z konkretnej faktury. W jej konsekwencji, zapłata kwoty wynikającej z faktur od dostawców wraz z należnymi odsetkami od kredytu kupieckiego dokonywana była na rzecz Banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zadała pytanie, czy na skutek wprowadzenia z dniem 1 stycznia 2011 r. nowego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, import usług kredytu kupieckiego może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania?

Zdaniem spółki, odpowiedź na to pytanie powinna być twierdząca.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Uzasadniając swe stanowisko, spółka wskazała, że przedmiotową usługę należy zakwalifikować jako zwolnioną z VAT usługę pośrednictwa finansowego. Istotą kredytu kupieckiego jest bowiem kredytowanie nabywcy poprzez odroczenie terminu płatności za dostarczone towary.

 Wynagrodzenie określane jest jako odsetki, kalkulowane w oparciu o długość okresu odroczenia płatności, z ekonomicznego punktu widzenia stanowią kredyt mający na celu sfinansowanie działalności podatnika (w tym przypadku - zakupu towarów).

Omawiana struktura finansowania nie różni się, w ocenie spółki od takiej, w której podmiot trzeci udziela kredytu na zakup towarów, przy czym klient płaci uzyskanymi od kredytodawcy środkami za towary, a następnie jest on zobowiązany do spłaty udostępnionego mu kapitału w przeciągu ustalonego okresu czasu (np. w terminie 90 dni).

Potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za prawidłowe, powołując się na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE z 27 października 1993 r. w sprawie C-281/91 pomiędzy Muysen De Winters Bouwn-en Aannemingsbedrijf BV a Staatssecretaris van Financien (Holandia).

TSUE wskazał w rozstrzygnięciu na konieczność odmiennego traktowania sytuacji, gdy odsetki są naliczane za okres do dnia realizacji dostawy lub wykonania usługi, czyli powstania obowiązku podatkowego oraz sytuacji, gdy odsetki od odroczonej płatności są należne za okres po zrealizowaniu dostawy lub wykonaniu usługi.

W sytuacji zapłaty odsetek za okres po zrealizowaniu dostawy, odsetki nie są wliczane do podstawy opodatkowania dostarczanego towaru. Dyrektor Izby Skarbowej podzielił to stanowisko.

Konkludując, organ doszedł do wniosku, iż odsetki od kredytu kupieckiego, którymi spółka będzie obciążana nie będą stanowić wynagrodzenia za dostarczone towary, ale będą wynagrodzeniem z tytułu udzielenia kredytu, tj. zapłatą za świadczoną przez dostawców (czyli kontrahentów zagranicznych) usługę.

Okolicznością decydującą jest otrzymywanie od wskazanych dostawców faktur wskazujących kwoty należne za odroczenie terminu płatności, określanych jako „odsetki”, odrębnie od faktur dokumentujących zakup towarów.

Tym samym, zdaniem organu usługi które spółka nabędzie od kontrahentów zagranicznych w ramach importu usług, korzystać będą ze zwolnienia od VAT zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA