REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia z „miękkich” umiejętności są czasem zwolnione z VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
VAT; zwolnienia; szkolenia; kształcenie, przekwalifikowanie zawodowe
VAT; zwolnienia; szkolenia; kształcenie, przekwalifikowanie zawodowe

REKLAMA

REKLAMA

Świadczone przez wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w postaci tzw. szkoleń miękkich, prowadzonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 21 sierpnia 2012 r., (nr IPTPP1/443-481/12-2/AK).

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie szkolenia dotyczące tzw. „miękkich” umiejętności święcą prawdziwy triumf i są niezwykle częstym elementem rozwoju pracownika. Jako ich przykład można podać szkolenia z zarządzania czasem pracy, czy doskonalenia umiejętności prezentacyjnych.

Jak należy je traktować na gruncie VAT? Interpretację indywidualną w tym zakresie wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

Kiedy usługi kształcenia zawodowego nie będą zwolnione z VAT?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność o charakterze edukacyjno-szkoleniowym na terenie całego kraju. W toku swej działalności, spółka przyjmuje zlecenia na organizację szkoleń od podmiotów, które otrzymują na ten cel środki współfinansowane z puli Europejskiego Funduszu Społecznego. Szkolenia są, w całości finansowane ze środków publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt realizowany w ramach zlecenia obejmował tzw. szkolenia miękkie dotyczące umiejętności interpersonalnych, takich jak komunikacja międzyludzka, motywowanie, rozwój osobistego czy też negocjacje. Adresowane były do osób, u których nabyte umiejętności zostaną bądź mogą zostać wykorzystane w aktualnej lub innej pracy zawodowej, a także pomogą w zdobyciu pracy.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy organizowane przez nią szkolenia korzystają ze zwolnienia od VAT?

Zdaniem spółki, zwolnienie powinno wynikać z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT (por. wybór przepisów poniżej), ze względu na występowanie przesłanek zwolnienia, tzn. pochodzenia środków, z których szkolenia były finansowane, ze środków publicznych.

Które usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są zwolnione z VAT?

Spółka podniosła ponadto, że szkolenia mają niewątpliwy związek z pracą zawodową wykonywaną przez ich uczestników. Organ podatkowy podzielił to stanowisko. Tym samym, w opinii Dyrektora IS, świadczone przez spółkę usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w postaci tzw. szkoleń miękkich, prowadzonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od VAT.

Kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe podlega zwolnieniu od VAT

Dyrektor Izby Skarbowej wskazuje, że przeprowadzanie wspomnianych szkoleń należy zaliczyć do usług, które mają na celu kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe, które z kolei podlegają ustawowemu zwolnieniu od VAT, o ile są w pełni finansowane z środków publicznych. Dodatkowo, organ przywołał rozporządzenie wykonawcze Ministra Finansów, które wprowadza złagodzenie wymogów ustawowych.

Usługi dodatkowe świadczone przy usługach kształcenia zawodowego kierowców -opodatkowane, czy zwolnione z VAT?

Zgodnie z przepisami wspomnianego rozporządzenia, wystarczy aby tego rodzaju szkolenia były finansowane w co najmniej 70% z środków publicznych. DIS definiuje środki publiczne, powołując się przy tym na definicję z ustawy o finansach publicznych.

Niestety nie jest jasne, czy zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy szkolenie jest adresowane do instytucji gospodarującej środkami publicznymi, np. jednostki administracji publicznej. Wydaje się, że szkolenie te nie podlega zwolnieniu, gdyż finansuje je organizator ze środków własnych, zaś jedynie zapłata ze strony zleceniodawcy, następuje z wykorzystaniem środków publicznych.

Tymczasem jak wynika z rozporządzenia Rady UE nr 282/2011, sfinansowanie usługi musi nastąpić bezpośrednio na rzecz zleceniobiorcy, z wyłączeniem podwykonawców.

Przepisy ustawowe nie definiują kształcenia oraz przekwalifikowania zawodowego. Aby poprawnie interpretować powyższe pojęcia, należy sięgnąć do przywołanego powyżej rozporządzenia Rady UE. Zgodnie z nim, szkolenia te muszą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą bądź zawodem, lub być uaktualnieniem wiedzy wymaganej do celów zawodowych. Powstaje zatem pytanie, czy szkolenia, które prowadzi spółka (np. z zakresu negocjacji, autoprezentacji lub biznesowego savoir vivre) zawsze pozostaną w bezpośrednim związku z zawodem?

Zmiany w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki, które powinien znać każdy przedsiębiorca

Należy również wspomnieć, że zwolnienie od VAT obejmuje także dostawę towarów oraz świadczenie usług, które są ściśle związane i niezbędne do przeprowadzenia szkolenia, tj. usługi noclegowe, cateringowe, organizacje konferencji itp.

Resumując powyższe rozważania, należy stwierdzić, że interpretacja DIS jest korzystna dla podatnika, gdyż pomimo wątpliwości opisanych powyżej, uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Paweł Gawor, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA