REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia z „miękkich” umiejętności są czasem zwolnione z VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
VAT; zwolnienia; szkolenia; kształcenie, przekwalifikowanie zawodowe
VAT; zwolnienia; szkolenia; kształcenie, przekwalifikowanie zawodowe

REKLAMA

REKLAMA

Świadczone przez wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w postaci tzw. szkoleń miękkich, prowadzonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 21 sierpnia 2012 r., (nr IPTPP1/443-481/12-2/AK).

REKLAMA

Autopromocja

W ostatnim czasie szkolenia dotyczące tzw. „miękkich” umiejętności święcą prawdziwy triumf i są niezwykle częstym elementem rozwoju pracownika. Jako ich przykład można podać szkolenia z zarządzania czasem pracy, czy doskonalenia umiejętności prezentacyjnych.

Jak należy je traktować na gruncie VAT? Interpretację indywidualną w tym zakresie wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

Kiedy usługi kształcenia zawodowego nie będą zwolnione z VAT?

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność o charakterze edukacyjno-szkoleniowym na terenie całego kraju. W toku swej działalności, spółka przyjmuje zlecenia na organizację szkoleń od podmiotów, które otrzymują na ten cel środki współfinansowane z puli Europejskiego Funduszu Społecznego. Szkolenia są, w całości finansowane ze środków publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt realizowany w ramach zlecenia obejmował tzw. szkolenia miękkie dotyczące umiejętności interpersonalnych, takich jak komunikacja międzyludzka, motywowanie, rozwój osobistego czy też negocjacje. Adresowane były do osób, u których nabyte umiejętności zostaną bądź mogą zostać wykorzystane w aktualnej lub innej pracy zawodowej, a także pomogą w zdobyciu pracy.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy organizowane przez nią szkolenia korzystają ze zwolnienia od VAT?

Zdaniem spółki, zwolnienie powinno wynikać z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT (por. wybór przepisów poniżej), ze względu na występowanie przesłanek zwolnienia, tzn. pochodzenia środków, z których szkolenia były finansowane, ze środków publicznych.

Które usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są zwolnione z VAT?

Spółka podniosła ponadto, że szkolenia mają niewątpliwy związek z pracą zawodową wykonywaną przez ich uczestników. Organ podatkowy podzielił to stanowisko. Tym samym, w opinii Dyrektora IS, świadczone przez spółkę usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w postaci tzw. szkoleń miękkich, prowadzonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od VAT.

Kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe podlega zwolnieniu od VAT

Dyrektor Izby Skarbowej wskazuje, że przeprowadzanie wspomnianych szkoleń należy zaliczyć do usług, które mają na celu kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe, które z kolei podlegają ustawowemu zwolnieniu od VAT, o ile są w pełni finansowane z środków publicznych. Dodatkowo, organ przywołał rozporządzenie wykonawcze Ministra Finansów, które wprowadza złagodzenie wymogów ustawowych.

Usługi dodatkowe świadczone przy usługach kształcenia zawodowego kierowców -opodatkowane, czy zwolnione z VAT?

REKLAMA

Zgodnie z przepisami wspomnianego rozporządzenia, wystarczy aby tego rodzaju szkolenia były finansowane w co najmniej 70% z środków publicznych. DIS definiuje środki publiczne, powołując się przy tym na definicję z ustawy o finansach publicznych.

Niestety nie jest jasne, czy zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy szkolenie jest adresowane do instytucji gospodarującej środkami publicznymi, np. jednostki administracji publicznej. Wydaje się, że szkolenie te nie podlega zwolnieniu, gdyż finansuje je organizator ze środków własnych, zaś jedynie zapłata ze strony zleceniodawcy, następuje z wykorzystaniem środków publicznych.

Tymczasem jak wynika z rozporządzenia Rady UE nr 282/2011, sfinansowanie usługi musi nastąpić bezpośrednio na rzecz zleceniobiorcy, z wyłączeniem podwykonawców.

Przepisy ustawowe nie definiują kształcenia oraz przekwalifikowania zawodowego. Aby poprawnie interpretować powyższe pojęcia, należy sięgnąć do przywołanego powyżej rozporządzenia Rady UE. Zgodnie z nim, szkolenia te muszą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą bądź zawodem, lub być uaktualnieniem wiedzy wymaganej do celów zawodowych. Powstaje zatem pytanie, czy szkolenia, które prowadzi spółka (np. z zakresu negocjacji, autoprezentacji lub biznesowego savoir vivre) zawsze pozostaną w bezpośrednim związku z zawodem?

Zmiany w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki, które powinien znać każdy przedsiębiorca

Należy również wspomnieć, że zwolnienie od VAT obejmuje także dostawę towarów oraz świadczenie usług, które są ściśle związane i niezbędne do przeprowadzenia szkolenia, tj. usługi noclegowe, cateringowe, organizacje konferencji itp.

Resumując powyższe rozważania, należy stwierdzić, że interpretacja DIS jest korzystna dla podatnika, gdyż pomimo wątpliwości opisanych powyżej, uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Paweł Gawor, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA