REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać umowy zlecenia i o dzieło

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czym różnią się umowy zlecenia i o dzieło? Czy zlecenie to działalność wykonywana osobiście? Kiedy od zlecenia trzeba zapłacić VAT? Jakie podatki płacić za zlecenie od pracodawcy? Kiedy zlecenie stanowi odrębne źródło przychodów? Jak rozliczać cudzoziemców?

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE




Umowa zlecenia a umowa o dzieło
 
Między umowami zlecenia a umowami o dzieło występują różnice, których znajomość może pozwolić na wybór dogodnego dla stron rodzaju umowy. Zostały one określone w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
Jak wynika z regulacji zawartych w art. 734 par. 1 kodeksu, przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie, czyli zleceniobiorca, zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie, czyli zleceniodawcy.
 
Co jest działalnością wykonywaną osobiście
 
Przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło zaliczane są do tych, które związane są z działalnością wykonywaną osobiście. Wynika to z przepisów art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm., dalej ustawa o PIT). Chodzi w takim przypadku o umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
• osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
• właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością.
Wyjątkiem są tylko przychody uzyskane na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychody, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT, czyli uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jak ustalać koszty uzyskania przychodów
 
Istotne regulacje dotyczące kosztów uzyskania przychodów w przypadku umów zlecenia i o dzieło zawarte są w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o PIT. Otóż w przypadku osobistego wykonywania prac na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło określa się koszt uzyskania przychodu w wysokości 20 proc. uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Wato pamiętać o przepisach zawartych w art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tymi regulacjami, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej, to koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości faktycznie poniesionej. 
 

Jak pobierać zaliczki na podatek
 
Od należności wypłacanych za pracę na podstawie umów zlecenia i o dzieło pobierane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zaliczki te potrącają płatnicy. Kwestie te uregulowano w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisów tych wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom z tytułu działalności wykonywanej osobiście, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności pomniejszonej o wspomniane już koszty uzyskania przychodów w wysokości zryczałtowanej. Należność tę pomniejsza się również o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Od zaliczki można odliczyć składki pobrane przez płatnika na powszechne ubezpieczenie zdrowotne.
Płatnicy przekazują kwoty pobranych od umów zlecenia i o dzieło zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy według miejsca zamieszkania płatnika.
(W artykule nie omawiamy kwestii zaliczek od wypłaconych należności z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenia, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej).
 
Czy diety są zwolnione z PIT
 
Zdarza się, że firmy zatrudniające np. specjalistów na umowę zlecenie delegują ich do wyjazdów w celu wykonania prac własnym (czyli zleceniobiorców) samochodem osobowym.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT, wolne od tego podatku są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Należności za czas podróży zleceniobiorcy należy uznać za zwolnione od podatku, pod warunkiem że nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania świadczeniobiorcy oraz poniesione zostaną w celu osiągnięcia przychodów świadczeniodawcy. Przepisy te wskazują, że wypłacone zleceniobiorcy diety i inne należności za czas podróży służbowej zwolnione są w takim przypaku od podatku dochodowego od osób fizycznych (patrz wyjaśnienia m.in. Urzędu Skarbowego w Kościanie z 12 maja 2005 r. nr PD/415-9/05).
 

Jak rozliczać cudzoziemców
 
Stosownie zaś do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatek od uzyskanych w Polsce przez takie osoby przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz odsetek, praw autorskich lub pokrewnych itp., pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 proc. przychodu.
Przepis ten zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 2 ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Jednak zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika, uzyskanym od niego zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej, zwanym certyfikatem rezydencji.
Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy są zobowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń). W myśl art. 42 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności. Natomiast do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom (nierezydentom), oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych imienne informacje o wysokości przychodu, sporządzone według ustalonego wzoru.
 

Krzysztof Tomaszewski

Gazeta Prawna Nr 88/2006 [Dodatek: Księgowość i Podatki]
z dnia 2006-05-08
 

Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. definiuje świadczenie usług jako spełnienie jakiegokolwiek świadczenia, które nie jest dostawą towarów. Oznacza to, że podatkiem obłożone jest każde świadczenie w rozumieniu prawa cywilnego, dla którego nie zostało przewidziane zwolnienie z opodatkowania (art. 8 ustawy o VAT), o ile świadczenie to jest spełniane w ramach prowadzonej samodzielnej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 tej ustawy przez taką działalność rozumie się m.in. wszelką działalność usługową, a także wykonywanie wolnych zawodów.
Wynika z tego jednoznacznie, że czynności wykonywane w ramach umowy zlecenia (o dzieło) co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT. Jest to świadomy zabieg ustawodawcy, ponieważ w art. 15 ust. 3 pkt 3 przewidziano wyłączenie spod pojęcia „samodzielna działalność gospodarcza” czynności, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a zatem m.in. umów zlecenia i o dzieło wykonywanych na rzecz osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą lub właściciela nieruchomości, w której lokale są wynajmowane – art. 13 pkt 8 ustawy o PIT), jednak obwarowano to zastrzeżeniem, iż umowa musi określać warunki wykonywania tych czynności, wynagrodzenie oraz odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich. Przepis ten stosuje się odpowiednio do honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania. Oznacza to konieczność zastrzeżenia w umowie, że wykonawca będzie świadczyl usługę osobiście, zaś odpowiedzialność za skutki jego działań przejmuje na siebie zlecający. Jak interpretują to organy podatkowe, zwolnienie dotyczy tylko takich usług, które wykonywane są w warunkach swoistych dla umowy o pracę, tj. podporządkowania wykonawcy oraz obciążenia ryzykiem zatrudniającego. Jeżeli zlecającym wykonanie tych czynności jest wyłącznie podmiot określony w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT i umowa reguluje wskazane wyżej kwestie, to spełnione zostaną wymogi, aby czynności te wyłączyć z zakresu pojęcia „samodzielna działalność gospodarcza” i w konsekwencji – z zakresu działania ustawy o VAT.
W przeciwnym wypadku czynności podejmowane w ramach umowy zlecenia (o dzieło) uznaje się za działalność gospodarczą, co powoduje, że świadczone usługi podlegają opodatkowaniu. Warto jednak podkreślić, że zwolniono od podatku podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości 10 000 euro, oraz podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w trakcie roku, jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy tej kwoty w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży. Zasady te dotyczą również umów zlecenia lub o dzieło, a zatem podatnicy ci powinni monitorować wysokość uzyskanych przychodów tak, aby po przekroczeniu kwoty 10 000 euro rozpocząć rozliczanie się z tego podatku. W razie przekroczenia tej wartości przychodu, zwolnienie traci moc, a opodatkowaniu podlega nadwyżka (art. 113 ust. 5 ustawy o VAT). Oczywiście, usługodawcom działającym na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło – podobnie jak pozostałym podatnikom – przysługuje prawo wyboru opodatkowania VAT przed osiągnięciem obrotów w tej wysokości. Należy jednak pamiętać, że wiąże się to z obowiązkiem wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji i składania deklaracji.

Łączący pracownika i pracodawcę stosunek pracy pozostaje bez wpływu na obowiązek podatkowy związany z zawartą dodatkowo przez wymienione podmioty umową zlecenia. Dla sposobu rozliczeń z organami podatkowymi ma natomiast znaczenie charakter umowy zlecenia.
Zdarza się, że umowy takie zawierane są z pracodawcą równolegle z umową o pracę. W przypadku gdy umowa zlecenia będzie przewidywała wynagrodzenie dla przyjmującego zlecenie pracownika, będzie to rodzić określone konsekwencje na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla niego lub dającego zlecenie pracodawcy.
Jeśli podstawą zatrudnienia jest stosunek pracy, na pracodawcy, będącym osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, spoczywa obowiązek obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od pracodawcy przychody ze stosunku pracy. Zaliczki te pobierane są według progresywnej skali podatkowej od 19 do 40 proc. dochodu pracownika. Postanowienia ustawy o PIT w tym zakresie są bezwarunkowe i jednoznaczne.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku umów zlecenia, które na gruncie ustawy o PIT mogą być rozpoznane jako odrębne źródło przychodów, tzn. jako działalność wykonywana osobiście, albo jako umowa zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – innego źródła przychodów. W tym drugim przypadku umowa zlecenia jest dla przyjmującego zlecenie podatnika jedynie podstawą dla uzyskania przychodu z takiej działalności.
Niezależnie od tego, czy przychód z umowy zlecenia zostanie rozpoznany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, czy też jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, będzie to zawsze przychód z odrębnego od stosunku pracy źródła przychodów. To, czy stosunek pracy i umowa zlecenia istnieją równolegle, nie ma znaczenia dla zaistnienia obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych dla przyjmującego zlecenie pracownika.
Dwojaki sposób kwalifikacji umowy zlecenia na gruncie ustawy o PIT znajduje swoje przełożenie w obowiązkach spoczywających na stronach takiej umowy. Co do zasady, dający zlecenie, w chwili gdy wypłaca należność z tytułu umowy zlecenia, zobowiązany jest do pobierania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19-proc. należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów. Jeżeli jednak przyjmujący zlecenie złoży dającemu zlecenie oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej – w takim przypadku dający zlecenie zostanie zwolniony z obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W tym momencie to na podatniku, prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczył na rzecz swojego pracodawcy na podstawie umowy zlecenia, spoczywać będzie obowiązek dokonania niezbędnych rozliczeń z organem podatkowym. Warto w tym miejscu zauważyć, że jeśli przychód z umowy zlecenia zostanie rozpoznany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, to mimo pobieranych wcześniej 19-proc. zaliczek na podatek dochodowy, w zeznaniu rocznym złoży się on na podstawę opodatkowania opodatkowaną według progresywnej skali do 40 proc. uzyskanego dochodu.

- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.)

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

REKLAMA

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA