REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny między podmiotami powiązanymi

REKLAMA

Spółka z o.o. zamierza nabyć, a następnie wynająć samochód osobowy spółce zależnej. A może bardziej opłacalne, ze względu na przepisy podatkowe, byłoby zawarcie umowy leasingu operacyjnego?
W przypadku najmu samochodu osobowego spółce zależnej spółka wynajmująca samochód osiągnie przychód w postaci czynszu. Natomiast w spółce, w której będzie używany wynajmowany samochód, nie będzie on stanowił składnika jej majątku. W związku z tym będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, na podstawie którego do kosztów tej spółki mogą być zaliczone wydatki z tytułu używania tego samochodu jedynie do wysokości kosztów używania wynikających z ewidencji przebiegu pojazdu. Część poniesionych wydatków może zatem nie stanowić kosztów uzyskania w tej spółce.
Mamy więc w tym przypadku dwa niekorzystne skutki podatkowe. Po pierwsze, u jednej strony umowy najmu samochodu osobowego powstanie przychód z tytułu czynszu w pełnej jego wysokości, po drugie, u spółki – najemcy wydatki z tytułu tego czynszu czy napraw samochodu mogą nie stanowić kosztu uzyskania przychodu, będą bowiem przekraczały limit określony ewidencją przebiegu pojazdu.
Ponieważ umowa najmu byłaby zawarta między podmiotami powiązanymi, czynsz powinien być określony w wysokości rynkowej. Pewnym problemem może być ustalenie rynkowej wysokości czynszu. W zasadzie powinien on być ustalony w takiej wysokości, jaką stosują firmy, których przedmiotem działalności jest wynajem samochodów.
W przypadku najmu czynsz powinien być ustalony w takiej wysokości, jaką stosują firmy, których przedmiotem działalności jest wynajem samochodów.
Ograniczenia takie nie wystąpią w przypadku, gdy samochód będzie używany na podstawie umowy leasingu.
Zgodnie z art. 16 ust. 3b udpop przepis art. 16 ust. 1 pkt 51 updop nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1 updop. W tym przypadku zaliczenie w koszty wydatków związanych z używaniem samochodu nie będzie więc ograniczone limitem wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu.
Na podstawie art. 7091 k.c. przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.
Umowę leasingu jako umowę cywilnoprawną mogą zawierać – występując w roli leasingodawców – nie tylko firmy leasingowe, ale także inne firmy, dla których zawieranie takich umów nie stanowi głównego przedmiotu działalności.
Leasingodawcami mogą być nie tylko firmy leasingowe, ale także inne firmy, dla których zawieranie umów leasingu nie stanowi głównego przedmiotu działalności.
Według przepisów podatkowych przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w Kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty (art. 17a pkt 1 updop).
A zatem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umową leasingu jest nie tylko umowa określona w Kodeksie cywilnym, ale także każda inna umowa, która polega na oddaniu do odpłatnego używania środków trwałych podlegających amortyzacji.
W przypadku leasingu nie ma problemu z określeniem wysokości opłat, zostało to bowiem uregulowane w przepisach art. 17b ust. 1 updop.
Według tego artykułu umowa leasingu powinna zostać zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji (w przypadku samochodu osobowego, dla którego przewidziana jest stawka w wysokości 20%, okres ten będzie wynosił co najmniej 2 lata, co nie oznacza, że nie może trwać dłużej), a suma ustalonych opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej samochodu.
Po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego samochód może być (ale nie musi) przeniesiony na własność korzystającego (spółkę zależną).
Wówczas jego cena może być ustalona na podstawie jego wartości hipotetycznej, tj. znacznie niższej niż wartość rynkowa samochodu. W zależności od tego, czy będzie ona przekraczała 3500 zł, samochód będzie mógł być amortyzowany albo koszt jego nabycia będzie zaliczony bezpośrednio w koszty u korzystającego (spółki zależnej).
Jeśli po zakończeniu umowy leasingu wartość samochodu nie przekroczy 3500 zł, koszt nabycia samochodu zostanie zaliczony bezpośrednio w koszty u korzystającego (spółki zależnej).
Jeżeli bowiem po okresie podstawowego okresu takiej umowy finansujący przenosi na kupującego własność środków trwałych będących przedmiotem umowy, to przychodem ze sprzedaży tych środków jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży (art. 17c pkt 1 updop). Jeżeli jednak cena ta jest niższa od hipotetycznej wartości netto środków trwałych, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej, według zasad określonych w art. 14.
Definicję hipotetycznej wartości netto środków trwałych ustawodawca zawarł w art. 17a pkt 6 lit. a updop, według którego rozumie przez to pojęcie wartość początkową określoną zgodnie z art. 16g updop, pomniejszoną o odpisy amortyzacyjne obliczone według zasad określonych w art. 16k ust. 1 updop (tj. według metody degresywnej), z uwzględnieniem współczynnika 3.
A zatem hipotetyczną wartość netto środków trwałych należy ustalić z uwzględnieniem hipotetycznych odpisów amortyzacyjnych w pierwszym podatkowym roku ich używania przy zastosowaniu stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, podwyższonych o współczynnik 3, a w następnych latach podatkowych od jego wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat ich używania. Począwszy od roku podatkowego, w którym tak określona roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody liniowej, dalszych odpisów dokonuje się według metody liniowej.
Przykład
Okres podstawowy umowy leasingu operacyjnego dla samochodu osobowego wynosił 2 lata.
Wartość początkowa samochodu wynosiła 50 000 zł.
Hipotetyczne odpisy amortyzacyjne wynosiłyby:
– w pierwszym roku 50 000 zł × 20% × 3 = 30 000 zł.
– w drugim roku (50 000 zł – 30 000 zł) × 20% × 3 = 12 000 zł.
A zatem hipotetyczna wartość netto samochodu po zakończeniu podstawowego dwuletniego okresu umowy będzie wynosić: 50 000 zł – 30 000 zł – 12 000 zł = 8000 zł
Za zgodne z prawem podatkowym będzie można wówczas uznać ustalenie ceny sprzedaży samochodu po zakończeniu dwuletniej umowy w wysokości równej lub wyższej niż 8000 zł, nawet w sytuacji, gdyby cena ta była znacznie niższa od wartości rynkowej samochodu.
Gdyby umowa była zawarta na okres trzech lat, to hipotetyczna wartość tego samochodu po jej zakończeniu byłaby zerowa i możliwa byłaby jego sprzedaż np. za 1 zł, mimo że odbywałaby się pomiędzy podmiotami powiązanymi, a jego cena rynkowa byłaby znacznie wyższa.
W przypadku natomiast gdyby samochód został sprzedany po zakończeniu umowy najmu, to – jak już wspomniano – cena jego sprzedaży między podmiotami powiązanymi powinna być ustalona według wartości rynkowej.
Krzysztof Lis
Podstawy prawne
•  ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
•  ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16 poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA