REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustanowienie pełnomocnika w postępowaniu podatkowym

REKLAMA

W wyniku pogorszenia się mojej sytuacji finansowej byłem zmuszony wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o umorzenie zaległości podatkowej w podatku dochodowym za 2004 rok. Nie znając procedur w tej sprawie, ustanowiłem pełnomocnika, który złożył w urzędzie skarbowym odpowiedni wniosek. Zamiast decyzji w przedmiotowej sprawie, urząd skarbowy wezwał mnie niezwłocznie do przedłożenia dokumentu pełnomocnictwa dla ustanowionego przeze mnie zastępcy procesowego. Czy urząd skarbowy postąpił słusznie i czy miał do tego prawo?
Zgodnie z art. 168 § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), podanie (np. wniosek lub żądanie w sprawie umorzenia zaległości podatkowej) powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu (miejsca zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych. Ponadto ustawodawca określił, iż w przypadku gdy podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 ustawy). W powyższym przypadku organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia, na które przysługuje zażalenie (art. 169 § 4 ustawy).
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia oraz sytuację, gdy strona postępowania podatkowego jest reprezentowana przez pełnomocnika (który wnosi do organu podatkowego wniosek lub żądanie w sprawie umorzenia zaległości podatkowej), należy przypomnieć, iż na pełnomocniku strony postępowania podatkowego ciąży obowiązek przedłożenia organowi podatkowemu dokumentu pełnomocnictwa. Obowiązek ten wynika z art. 137 § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Dlatego też w przypadku, gdy pełnomocnik strony wnosi do organu podatkowego podanie, to równocześnie z tym podaniem obowiązany jest przedłożyć dokument pełnomocnictwa.
Należy ponadto zwrócić uwagę na zapis art. 168 § 2 ustawy, w którym ustawodawca stanowi o „czynieniu zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych”. Takim przepisem szczególnym, ze względu na fakt ustanowienia w danej sprawie pełnomocnika, jest przepis art. 137 § 2 oraz przepis art. 137 § 3 powołanej ustawy. Pierwszy z nich stanowi o dwóch sposobach ustanawiania pełnomocnika (tj. w formie pisemnej lub w formie zgłoszenia tego faktu do protokołu), natomiast drugi z nich nakłada na pełnomocnika obowiązek dołączenia do akt sprawy oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa. Dlatego też w przypadku, gdy pełnomocnik strony wnosi podanie do organu podatkowego i tym samym wybiera pisemną formę załatwiania spraw, to tym samym jest obowiązany do przedłożenia, wraz z wnoszonym podaniem, dokumentu pełnomocnictwa. Należy ponadto zauważyć, iż zgodnie z istniejącą w prawie polskim konstrukcją przedstawicielstwa, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego, natomiast organ podatkowy, do którego wpłynęło podanie (i który powinien być świadomy powyższych rozwiązań), jest z urzędu obowiązany do czuwania nad tym, aby prawa strony postępowania podatkowego były należycie respektowane.
Należy zatem stwierdzić, iż pełnomocnik strony postępowania podatkowego obowiązany jest wraz z wniesieniem podania przedstawić dokument pełnomocnictwa, z którego powinno jednoznacznie wynikać jego umocowanie do działania w konkretnej sprawie. Należy ponadto zaznaczyć, iż ustanowienie w sprawie pełnomocnika nie może budzić żadnych wątpliwości organu podatkowego, tzn. że musi być ono udzielone wprost, a nie jedynie domniemane, oraz że w omawianym przypadku dokument pełnomocnictwa stanowi integralną część podania. Dlatego też w sytuacji, gdy pełnomocnik strony nie dołączy do podania (o umorzenie zaległości podatkowej) dokumentu pełnomocnictwa, organ podatkowy będzie obowiązany wezwać wnoszącego podanie do uzupełnienia braków formalnych takiego podania, zgodnie z art. 169 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn.zm.), opłacie skarbowej podlegają dokumenty stwierdzające ustanowienie pełnomocnika oraz ich odpisy (wypisy). Wysokość opłaty skarbowej wynosi w tym przypadku 15 zł.
Piotr Tarkowski
Podstawa prawna:
ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm.),
ustawa z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co się dzieje z „Rodzinnym PIT”? - "Nie znajduje się na liście. Obecnie priorytetem są inne zobowiązania, które znalazły się w umowie koalicyjnej"

Okazuje się, że „Rodzinny PIT” nie znajduje się na liście w umowie koalicyjnej, ale nie jest do końca przesądzone, że w ogóle nie wejdzie w życie. "Pytanie o datę wdrożenia tzw. "Rodzinnego PIT" należy uznać za przedwczesne" - pisze Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA