REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustanowienie pełnomocnika w postępowaniu podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W wyniku pogorszenia się mojej sytuacji finansowej byłem zmuszony wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o umorzenie zaległości podatkowej w podatku dochodowym za 2004 rok. Nie znając procedur w tej sprawie, ustanowiłem pełnomocnika, który złożył w urzędzie skarbowym odpowiedni wniosek. Zamiast decyzji w przedmiotowej sprawie, urząd skarbowy wezwał mnie niezwłocznie do przedłożenia dokumentu pełnomocnictwa dla ustanowionego przeze mnie zastępcy procesowego. Czy urząd skarbowy postąpił słusznie i czy miał do tego prawo?
Zgodnie z art. 168 § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), podanie (np. wniosek lub żądanie w sprawie umorzenia zaległości podatkowej) powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu (miejsca zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych. Ponadto ustawodawca określił, iż w przypadku gdy podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 ustawy). W powyższym przypadku organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia, na które przysługuje zażalenie (art. 169 § 4 ustawy).
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia oraz sytuację, gdy strona postępowania podatkowego jest reprezentowana przez pełnomocnika (który wnosi do organu podatkowego wniosek lub żądanie w sprawie umorzenia zaległości podatkowej), należy przypomnieć, iż na pełnomocniku strony postępowania podatkowego ciąży obowiązek przedłożenia organowi podatkowemu dokumentu pełnomocnictwa. Obowiązek ten wynika z art. 137 § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Dlatego też w przypadku, gdy pełnomocnik strony wnosi do organu podatkowego podanie, to równocześnie z tym podaniem obowiązany jest przedłożyć dokument pełnomocnictwa.
Należy ponadto zwrócić uwagę na zapis art. 168 § 2 ustawy, w którym ustawodawca stanowi o „czynieniu zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych”. Takim przepisem szczególnym, ze względu na fakt ustanowienia w danej sprawie pełnomocnika, jest przepis art. 137 § 2 oraz przepis art. 137 § 3 powołanej ustawy. Pierwszy z nich stanowi o dwóch sposobach ustanawiania pełnomocnika (tj. w formie pisemnej lub w formie zgłoszenia tego faktu do protokołu), natomiast drugi z nich nakłada na pełnomocnika obowiązek dołączenia do akt sprawy oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa. Dlatego też w przypadku, gdy pełnomocnik strony wnosi podanie do organu podatkowego i tym samym wybiera pisemną formę załatwiania spraw, to tym samym jest obowiązany do przedłożenia, wraz z wnoszonym podaniem, dokumentu pełnomocnictwa. Należy ponadto zauważyć, iż zgodnie z istniejącą w prawie polskim konstrukcją przedstawicielstwa, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego, natomiast organ podatkowy, do którego wpłynęło podanie (i który powinien być świadomy powyższych rozwiązań), jest z urzędu obowiązany do czuwania nad tym, aby prawa strony postępowania podatkowego były należycie respektowane.
Należy zatem stwierdzić, iż pełnomocnik strony postępowania podatkowego obowiązany jest wraz z wniesieniem podania przedstawić dokument pełnomocnictwa, z którego powinno jednoznacznie wynikać jego umocowanie do działania w konkretnej sprawie. Należy ponadto zaznaczyć, iż ustanowienie w sprawie pełnomocnika nie może budzić żadnych wątpliwości organu podatkowego, tzn. że musi być ono udzielone wprost, a nie jedynie domniemane, oraz że w omawianym przypadku dokument pełnomocnictwa stanowi integralną część podania. Dlatego też w sytuacji, gdy pełnomocnik strony nie dołączy do podania (o umorzenie zaległości podatkowej) dokumentu pełnomocnictwa, organ podatkowy będzie obowiązany wezwać wnoszącego podanie do uzupełnienia braków formalnych takiego podania, zgodnie z art. 169 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn.zm.), opłacie skarbowej podlegają dokumenty stwierdzające ustanowienie pełnomocnika oraz ich odpisy (wypisy). Wysokość opłaty skarbowej wynosi w tym przypadku 15 zł.
Piotr Tarkowski
Podstawa prawna:
ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm.),
ustawa z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA