REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć braki w towarach handlowych

REKLAMA

Firma kupuje w krajach UE do dalszej sprzedaży rusztowania i nie jest to towar pełnowartościowy. Jak przeprowadzić inwentaryzację i sporządzić protokół złomowania zniszczonych elementów? Czy należy do protokołu załączyć fakturę sprzedaży na złomowisko elementów zniszczonych? Jak te operacje zaksięgować w pkpir?
RADA
Rusztowania, które utraciły swoją wartość użytkową i zostały uznane za braki, powinny zostać ujęte w spisie z natury. Jeśli te zniszczone towary zostaną przekazane na złomowisko, to faktura za sprzedaż zniszczonych elementów powinna zostać ujęta w kolumnie 7 pkpir. Ponadto do celów dowodowych warto sporządzić protokół zniszczenia tych towarów. W związku z tym, że część towarów stała się stratą, wartość zakupionych towarów, które podatnik „utracił”, powinna zostać wyksięgowana (ze znakiem minus albo na czerwono) z kolumny 10 i zaksięgowana w kolumnie 14 księgi.
UZASADNIENIE
Część rusztowań, które zostały uznane za towary pełnowartościowe, powinna być traktowana ze względu na swoje przeznaczenie jak towar handlowy, natomiast te elementy rusztowań, które utraciły wartość użytkową – za braki.
WAŻNE!
Za braki należy uznać m.in. towary handlowe, które na skutek uszkodzenia lub zniszczenia w czasie transportu lub magazynowania utraciły częściowo swą pierwotną wartość.
Oba rodzaje składników majątkowych podlegają ujęciu w spisie z natury na koniec roku podatkowego. Towary handlowe wycenia się według cen zakupu albo nabycia, a jeżeli są one niższe od cen rynkowych, to towary należy wycenić według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu. Niestety, przepisy wyraźnie nie wskazują na to, jak należy wycenić braki inne niż dotyczące własnej produkcji. Mamy tu bowiem do czynienia z brakami w towarach handlowych. Nie powinno być jednak błędem przyjęcie wyceny według cen rynkowych uwzględniających przydatność do dalszego użytkowania. Jeżeli są to elementy nadające się wyłącznie do złomowania, to właściwym odniesieniem mogą być ceny przyjęte dla tego typu przedmiotów na złomowiskach.
WAŻNE!
Jeżeli w trakcie roku podatkowego uszkodzone towary handlowe lub ich części zostaną zniszczone i przekazane na złomowisko, to faktura za sprzedaż zniszczonych elementów powinna zostać ujęta w kolumnie 7 przeznaczonej do ujmowania przychodów ze sprzedaży szeroko rozumianych towarów.
Przepisy podatkowe nie wymagają sporządzania protokołu zniszczenia uszkodzonych towarów. Warto go jednak przygotować do celów dowodowych. Podatnik sprzedał towary po cenach niższych, przewidzianych dla złomu, powinien zatem dysponować dokumentem potwierdzającym niepełną wartość tych towarów. W związku z tym, że przepisy nie narzucają wzoru takiego dokumentu, podatnik może go sporządzić w dowolnej formie.
Ponadto zdarzenie polegające na zniszczeniu niepełnowartościowych towarów i zakwalifikowaniu ich do kategorii „braków” podlega ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wynika to z tego, że pierwotnie zakupione towary zostały ujęte w kolumnie 10 jako zakup towarów handlowych. Jeżeli część z tych towarów uległa uszkodzeniu w taki sposób, że nie mają one żadnej wartości albo wartość ta uległa obniżeniu, to podatnik poniósł stratę. Część kosztów zakupionych towarów stała się faktycznie stratą. Wobec tego wartość zakupionych towarów, które podatnik „utracił”, powinna zostać wyksięgowana (ze znakiem minus albo na czerwono) z kolumny 10 i zaksięgowana w kolumnie 14 księgi. Podstawą ujęcia tej operacji może być protokół zniszczenia, z którego powinno wynikać, jakie były ceny zakupu zniszczonych towarów. Operacja ta nie ma wpływu na zwiększenie kosztów, polega tylko na zmianie ich kwalifikacji.
Przy tym należy wziąć pod uwagę to, że nie w każdym przypadku straty w towarach są uznawane za koszty uzyskania przychodów. W takiej sytuacji wartość zakupionych, a następnie utraconych przez podatnika towarów powinna zostać w ogóle wyłączona z kosztów uzyskania przychodów. Protokół zniszczenia byłby w tym przypadku podstawą do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów przez wyksięgowanie (zapis ze znakiem minus albo na czerwono) wartości utraconych towarów z kolumny 10.
Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa NSA oraz interpretacji organów skarbowych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat w towarach, które zostały spowodowane z winy podatnika lub są skutkiem jego nieracjonalnego działania, brakiem odpowiedniego zabezpieczenia towarów. W wyroku z 7 sierpnia 2001 r., sygn. akt III SA 2041/00, NSA stwierdził, że:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kosztem uzyskania przychodów są tylko takie straty, których występowanie w
toku działalności danego rodzaju jest nieuniknione. Innymi słowy, chodzi o straty, które są normalnym, chociaż niechcianym, następstwem działania w danej branży.
Takie straty mogą powstać np. na skutek zdarzeń losowych.
Przykład
Podatnik zajmuje się sprzedażą urządzeń sanitarnych. Na skutek długiego magazynowania część towarów, która nie cieszyła się popularnością klientów, uległa korozji i nie nadaje się już do sprzedaży. W związku z tym podatnik sporządził zestawienie tych towarów i oddał na złomowisko. Czynności te zostały udokumentowane zestawieniem uszkodzonych towarów, zawierającym ich wycenę według cen zakupu, i fakturą za sprzedaż złomu. Zdarzenia zostały ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w następujący sposób:

• § 3 pkt 1 lit. a) i lit. f), § 27 pkt 1, § 29 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA