REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć braki w towarach handlowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma kupuje w krajach UE do dalszej sprzedaży rusztowania i nie jest to towar pełnowartościowy. Jak przeprowadzić inwentaryzację i sporządzić protokół złomowania zniszczonych elementów? Czy należy do protokołu załączyć fakturę sprzedaży na złomowisko elementów zniszczonych? Jak te operacje zaksięgować w pkpir?
RADA
Rusztowania, które utraciły swoją wartość użytkową i zostały uznane za braki, powinny zostać ujęte w spisie z natury. Jeśli te zniszczone towary zostaną przekazane na złomowisko, to faktura za sprzedaż zniszczonych elementów powinna zostać ujęta w kolumnie 7 pkpir. Ponadto do celów dowodowych warto sporządzić protokół zniszczenia tych towarów. W związku z tym, że część towarów stała się stratą, wartość zakupionych towarów, które podatnik „utracił”, powinna zostać wyksięgowana (ze znakiem minus albo na czerwono) z kolumny 10 i zaksięgowana w kolumnie 14 księgi.
UZASADNIENIE
Część rusztowań, które zostały uznane za towary pełnowartościowe, powinna być traktowana ze względu na swoje przeznaczenie jak towar handlowy, natomiast te elementy rusztowań, które utraciły wartość użytkową – za braki.
WAŻNE!
Za braki należy uznać m.in. towary handlowe, które na skutek uszkodzenia lub zniszczenia w czasie transportu lub magazynowania utraciły częściowo swą pierwotną wartość.
Oba rodzaje składników majątkowych podlegają ujęciu w spisie z natury na koniec roku podatkowego. Towary handlowe wycenia się według cen zakupu albo nabycia, a jeżeli są one niższe od cen rynkowych, to towary należy wycenić według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu. Niestety, przepisy wyraźnie nie wskazują na to, jak należy wycenić braki inne niż dotyczące własnej produkcji. Mamy tu bowiem do czynienia z brakami w towarach handlowych. Nie powinno być jednak błędem przyjęcie wyceny według cen rynkowych uwzględniających przydatność do dalszego użytkowania. Jeżeli są to elementy nadające się wyłącznie do złomowania, to właściwym odniesieniem mogą być ceny przyjęte dla tego typu przedmiotów na złomowiskach.
WAŻNE!
Jeżeli w trakcie roku podatkowego uszkodzone towary handlowe lub ich części zostaną zniszczone i przekazane na złomowisko, to faktura za sprzedaż zniszczonych elementów powinna zostać ujęta w kolumnie 7 przeznaczonej do ujmowania przychodów ze sprzedaży szeroko rozumianych towarów.
Przepisy podatkowe nie wymagają sporządzania protokołu zniszczenia uszkodzonych towarów. Warto go jednak przygotować do celów dowodowych. Podatnik sprzedał towary po cenach niższych, przewidzianych dla złomu, powinien zatem dysponować dokumentem potwierdzającym niepełną wartość tych towarów. W związku z tym, że przepisy nie narzucają wzoru takiego dokumentu, podatnik może go sporządzić w dowolnej formie.
Ponadto zdarzenie polegające na zniszczeniu niepełnowartościowych towarów i zakwalifikowaniu ich do kategorii „braków” podlega ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wynika to z tego, że pierwotnie zakupione towary zostały ujęte w kolumnie 10 jako zakup towarów handlowych. Jeżeli część z tych towarów uległa uszkodzeniu w taki sposób, że nie mają one żadnej wartości albo wartość ta uległa obniżeniu, to podatnik poniósł stratę. Część kosztów zakupionych towarów stała się faktycznie stratą. Wobec tego wartość zakupionych towarów, które podatnik „utracił”, powinna zostać wyksięgowana (ze znakiem minus albo na czerwono) z kolumny 10 i zaksięgowana w kolumnie 14 księgi. Podstawą ujęcia tej operacji może być protokół zniszczenia, z którego powinno wynikać, jakie były ceny zakupu zniszczonych towarów. Operacja ta nie ma wpływu na zwiększenie kosztów, polega tylko na zmianie ich kwalifikacji.
Przy tym należy wziąć pod uwagę to, że nie w każdym przypadku straty w towarach są uznawane za koszty uzyskania przychodów. W takiej sytuacji wartość zakupionych, a następnie utraconych przez podatnika towarów powinna zostać w ogóle wyłączona z kosztów uzyskania przychodów. Protokół zniszczenia byłby w tym przypadku podstawą do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów przez wyksięgowanie (zapis ze znakiem minus albo na czerwono) wartości utraconych towarów z kolumny 10.
Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa NSA oraz interpretacji organów skarbowych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat w towarach, które zostały spowodowane z winy podatnika lub są skutkiem jego nieracjonalnego działania, brakiem odpowiedniego zabezpieczenia towarów. W wyroku z 7 sierpnia 2001 r., sygn. akt III SA 2041/00, NSA stwierdził, że:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kosztem uzyskania przychodów są tylko takie straty, których występowanie w
toku działalności danego rodzaju jest nieuniknione. Innymi słowy, chodzi o straty, które są normalnym, chociaż niechcianym, następstwem działania w danej branży.
Takie straty mogą powstać np. na skutek zdarzeń losowych.
Przykład
Podatnik zajmuje się sprzedażą urządzeń sanitarnych. Na skutek długiego magazynowania część towarów, która nie cieszyła się popularnością klientów, uległa korozji i nie nadaje się już do sprzedaży. W związku z tym podatnik sporządził zestawienie tych towarów i oddał na złomowisko. Czynności te zostały udokumentowane zestawieniem uszkodzonych towarów, zawierającym ich wycenę według cen zakupu, i fakturą za sprzedaż złomu. Zdarzenia zostały ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w następujący sposób:

• § 3 pkt 1 lit. a) i lit. f), § 27 pkt 1, § 29 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA