REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć braki w towarach handlowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma kupuje w krajach UE do dalszej sprzedaży rusztowania i nie jest to towar pełnowartościowy. Jak przeprowadzić inwentaryzację i sporządzić protokół złomowania zniszczonych elementów? Czy należy do protokołu załączyć fakturę sprzedaży na złomowisko elementów zniszczonych? Jak te operacje zaksięgować w pkpir?
RADA
Rusztowania, które utraciły swoją wartość użytkową i zostały uznane za braki, powinny zostać ujęte w spisie z natury. Jeśli te zniszczone towary zostaną przekazane na złomowisko, to faktura za sprzedaż zniszczonych elementów powinna zostać ujęta w kolumnie 7 pkpir. Ponadto do celów dowodowych warto sporządzić protokół zniszczenia tych towarów. W związku z tym, że część towarów stała się stratą, wartość zakupionych towarów, które podatnik „utracił”, powinna zostać wyksięgowana (ze znakiem minus albo na czerwono) z kolumny 10 i zaksięgowana w kolumnie 14 księgi.
UZASADNIENIE
Część rusztowań, które zostały uznane za towary pełnowartościowe, powinna być traktowana ze względu na swoje przeznaczenie jak towar handlowy, natomiast te elementy rusztowań, które utraciły wartość użytkową – za braki.
WAŻNE!
Za braki należy uznać m.in. towary handlowe, które na skutek uszkodzenia lub zniszczenia w czasie transportu lub magazynowania utraciły częściowo swą pierwotną wartość.
Oba rodzaje składników majątkowych podlegają ujęciu w spisie z natury na koniec roku podatkowego. Towary handlowe wycenia się według cen zakupu albo nabycia, a jeżeli są one niższe od cen rynkowych, to towary należy wycenić według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu. Niestety, przepisy wyraźnie nie wskazują na to, jak należy wycenić braki inne niż dotyczące własnej produkcji. Mamy tu bowiem do czynienia z brakami w towarach handlowych. Nie powinno być jednak błędem przyjęcie wyceny według cen rynkowych uwzględniających przydatność do dalszego użytkowania. Jeżeli są to elementy nadające się wyłącznie do złomowania, to właściwym odniesieniem mogą być ceny przyjęte dla tego typu przedmiotów na złomowiskach.
WAŻNE!
Jeżeli w trakcie roku podatkowego uszkodzone towary handlowe lub ich części zostaną zniszczone i przekazane na złomowisko, to faktura za sprzedaż zniszczonych elementów powinna zostać ujęta w kolumnie 7 przeznaczonej do ujmowania przychodów ze sprzedaży szeroko rozumianych towarów.
Przepisy podatkowe nie wymagają sporządzania protokołu zniszczenia uszkodzonych towarów. Warto go jednak przygotować do celów dowodowych. Podatnik sprzedał towary po cenach niższych, przewidzianych dla złomu, powinien zatem dysponować dokumentem potwierdzającym niepełną wartość tych towarów. W związku z tym, że przepisy nie narzucają wzoru takiego dokumentu, podatnik może go sporządzić w dowolnej formie.
Ponadto zdarzenie polegające na zniszczeniu niepełnowartościowych towarów i zakwalifikowaniu ich do kategorii „braków” podlega ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wynika to z tego, że pierwotnie zakupione towary zostały ujęte w kolumnie 10 jako zakup towarów handlowych. Jeżeli część z tych towarów uległa uszkodzeniu w taki sposób, że nie mają one żadnej wartości albo wartość ta uległa obniżeniu, to podatnik poniósł stratę. Część kosztów zakupionych towarów stała się faktycznie stratą. Wobec tego wartość zakupionych towarów, które podatnik „utracił”, powinna zostać wyksięgowana (ze znakiem minus albo na czerwono) z kolumny 10 i zaksięgowana w kolumnie 14 księgi. Podstawą ujęcia tej operacji może być protokół zniszczenia, z którego powinno wynikać, jakie były ceny zakupu zniszczonych towarów. Operacja ta nie ma wpływu na zwiększenie kosztów, polega tylko na zmianie ich kwalifikacji.
Przy tym należy wziąć pod uwagę to, że nie w każdym przypadku straty w towarach są uznawane za koszty uzyskania przychodów. W takiej sytuacji wartość zakupionych, a następnie utraconych przez podatnika towarów powinna zostać w ogóle wyłączona z kosztów uzyskania przychodów. Protokół zniszczenia byłby w tym przypadku podstawą do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów przez wyksięgowanie (zapis ze znakiem minus albo na czerwono) wartości utraconych towarów z kolumny 10.
Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa NSA oraz interpretacji organów skarbowych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat w towarach, które zostały spowodowane z winy podatnika lub są skutkiem jego nieracjonalnego działania, brakiem odpowiedniego zabezpieczenia towarów. W wyroku z 7 sierpnia 2001 r., sygn. akt III SA 2041/00, NSA stwierdził, że:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kosztem uzyskania przychodów są tylko takie straty, których występowanie w
toku działalności danego rodzaju jest nieuniknione. Innymi słowy, chodzi o straty, które są normalnym, chociaż niechcianym, następstwem działania w danej branży.
Takie straty mogą powstać np. na skutek zdarzeń losowych.
Przykład
Podatnik zajmuje się sprzedażą urządzeń sanitarnych. Na skutek długiego magazynowania część towarów, która nie cieszyła się popularnością klientów, uległa korozji i nie nadaje się już do sprzedaży. W związku z tym podatnik sporządził zestawienie tych towarów i oddał na złomowisko. Czynności te zostały udokumentowane zestawieniem uszkodzonych towarów, zawierającym ich wycenę według cen zakupu, i fakturą za sprzedaż złomu. Zdarzenia zostały ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w następujący sposób:

• § 3 pkt 1 lit. a) i lit. f), § 27 pkt 1, § 29 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA