REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w grudniu 2005 r. można dokonać 30% odpisu amortyzacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w grudniu 2005 r. można skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego? Spółka jest zainteresowana nabyciem maszyn do robót budowlanych, samochodu ciężarowego oraz telefonów komórkowych dla wszystkich pracowników.
RADA
Tak, jednorazowy 30% odpis amortyzacyjny jest możliwy w przypadku zakupu fabrycznie nowych maszyn do robót budowlanych oraz telefonów komórkowych. Taki odpis nie jest możliwy w odniesieniu do nowego samochodu ciężarowego.
UZASADNIENIE
Najprostszym sposobem obniżenia wysokości podatków w ramach tzw. optymalizacji podatkowej jest zakup tuż przed końcem roku podatkowego nowych środków trwałych. Odpisu tego typu dokonuje się od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych, zaliczonych do grup 3–6 Klasyfikacji Środków Trwałych, w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, w wysokości 30% tej wartości. Do grup 3–6 tej klasyfikacji zalicza się m.in. maszyny do robót budowlanych i telefony komórkowe. Poza tymi grupami klasyfikowane są samochody (zarówno osobowe, jak i ciężarowe). Dlatego kupno nowego samochodu ciężarowego nie pozwala na skorzystanie z 30% odpisu amortyzacyjnego. Prawo do skorzystania z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego zależne jest więc głównie od umiejscowienia środka trwałego w KŚT.
Przykład
Podatnik w grudniu 2005 r. kupił i wprowadził do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zespół komputerowy o wartości 4000 zł. Ponieważ zespół komputerowy umieszczony jest w KŚT pod symbolem 491, dokonał w grudniu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 1200 zł.
WAŻNE!
W poprzednich latach podatnicy korzystający z 30% odpisu amortyzacyjnego mieli problem, w jaki sposób należy ustalić podstawę amortyzacji w roku następującym po roku, w którym podatnik dokonał preferencyjnego odpisu od nabytego fabrycznie nowego środka trwałego.
Przedstawiamy stanowisko organów podatkowych w takiej sprawie. W listopadzie zostały oddane do użytkowania fabrycznie nowe środki trwałe zaliczone do grupy 4 i 6 KŚT. Odpisy amortyzacyjne od tych środków w pierwszym roku ich używania zostały naliczone według zasady określonej w art. 22k ust. 4 updof, czyli przy wykorzystywaniu stawki 30% (od wartości początkowej). W drugim roku używania środków trwałych została zastosowana metoda degresywna amortyzacji, zaś podstawa naliczania odpisów amortyzacyjnych dla tych środków została ustalona od wartości początkowej – wartość ta nie została pomniejszona o 30% odpis amortyzacyjny dokonany w pierwszym roku ich amortyzacji. Ten problem poddał swojej ocenie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach w październiku 2004 r., nr US.III.415/36/04.
Podatnicy, którzy w danym roku podatkowym skorzystali z preferencyjnego odpisu amortyzacyjnego, w następnym roku podatkowym mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych przy zastosowaniu metody liniowej, zgodnie z art. 22i, bądź degresywnej, zgodnie z art. 22k ust. 1 tej ustawy. (...) podatnicy, w drugim roku amortyzacji, który w ich przypadku będzie jednocześnie pierwszym rokiem amortyzacji metodą degresywną, obowiązani są do dokonywania amortyzacji od wartości początkowej, a więc bez pomniejszenia jej o odpisy amortyzacyjne dokonane w pierwszym roku podatkowym, czyli w pierwszym roku ich amortyzacji. Premia w postaci preferencyjnego odpisu amortyzacyjnego dokonanego w pierwszym roku amortyzowania danego składnika majątku nie jest uwzględniana do obliczania odpisu metodą degresywną, co oznacza, że nie pomniejsza ona wartości początkowej składnika majątku. Powyższa interpretacja jest zgodna ze stanowiskiem wyrażonym przez Ministerstwo Finansów w Komunikacie MF z 7.11.2002 r. „Nowa metoda amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych”.
Jeżeli wysokość jednorazowego odpisu byłaby niższa od odpisów obliczonych zgodnie z metodą degresywną, to podatnicy mogą dokonywać odpisów z zastosowaniem stawki z Wykazu stawek amortyzacyjnych podwyższonej o współczynnik nie wyższy niż 3,0. W tym przypadku roczną kwotę amortyzacji ustala się w proporcji do liczby pełnych miesięcy pozostałych do końca roku, od momentu wprowadzenia środków do ewidencji.

• art. 22k ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA