REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup towaru za walutę kupioną w kantorze

REKLAMA

Jak osoba prowadząca działalność gospodarczą i rozliczająca się na podstawie księgi przychodów i rozchodów powinna udokumentować zakup obcej waluty (euro), w której dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
RADA
Dokumentem potwierdzającym nabycie waluty w kantorze będzie dowód zakupu dewiz wystawiony przez kantor. Sam zakup waluty, bez względu na to, czy dokonany za pośrednictwem banku czy kantoru, nie podlega zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Księgowaniu będzie podlegała faktura dokumentująca zakup towaru oraz ewentualne różnice kursowe powstałe przy zapłacie za niego. Jeśli podatnik ureguluje należność za fakturę walutą zakupioną w kantorze, wówczas powstałe różnice kursowe nie będą podlegały księgowaniu w pkpir.
UZASADNIENIE
Zakup towarów z obszaru Unii Europejskiej, czyli wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wiąże się z udokumentowaniem takiej transakcji przez zagranicznego kontrahenta fakturą w obcej walucie oraz zapłatą przez nabywcę za tak wystawioną fakturę w tejże walucie. Podatnik może regulować takie zobowiązanie bądź poprzez rachunek bankowy bądź walutą zakupioną w kantorze. Każda z tych instytucji odpowiednio udokumentuje taką transakcję – bank uwidoczni transakcje na wyciągu bankowym, natomiast kantor wystawi dowód zakupu dewiz (przepisy dokładnie regulują, jak ma wyglądać prawidłowy dowód zakupu lub sprzedaży dewiz w kantorze).
Wspomnieć należy, że podmioty gospodarcze mają prawo do zakupu dewiz w kantorach, co wynika z ustawy o prawie dewizowym. Istnieje jedynie ograniczenie w wysokości 20 000 euro co do wielkości jednorazowej transakcji (jednej umowy) zakupu lub sprzedaży zagranicznych środków płatniczych. Oczywiście pamiętać należy o innym ograniczeniu, wynikającym z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która mówi, że dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem banku, jeżeli:
• stroną transakcji jest inny przedsiębiorca,
• wartość transakcji (jednorazowa – bez względu na liczbę płatności) przewyższa 15 000 euro przeliczonych na złote po średnim kursie NBP z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc dokonania transakcji.
Wartość faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w celu zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, należy przeliczyć na złote po średnim kursie NBP, obowiązującym na dzień poniesienia kosztu. Momentem poniesienia kosztu w tym przypadku jest moment wystawienia faktury, i po kursie z dnia jej wystawienia należy przeliczyć wartość faktury.
Jednak w dniu zapłaty zobowiązania wobec zagranicznego kontrahenta kurs danej waluty może być różny od kursu z dnia wystawienia faktury i powstaną różnice kursowe.
Przypomnijmy, że na podstawie art. 22 ust. 1 updof, jeżeli pomiędzy dniem zarachowania kosztu i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te należy odpowiednio podwyższyć lub obniżyć o powstałe różnice kursowe wynikające z zastosowania kursu sprzedaży waluty z dnia zapłaty ustalonego przez bank, z którego usług korzysta ponoszący koszt, oraz z zastosowania średniego kursu NBP z dnia zarachowania kosztu. Istotny jest tu jednak sposób uregulowania należności przez nabywcę. Mianowicie różnice kursowe mogą powstać tylko pomiędzy kursem z dnia poniesienia kosztu a kursem sprzedaży tejże waluty stosowanym przez bank, z którego usług korzysta podatnik w momencie zapłaty. Przepisy w ogóle nie regulują kwestii różnic kursowych dla kursu kantorowego, co oznacza, że jeśli podatnik reguluje zobowiązanie za fakturę zagraniczną walutą zakupioną w kantorze, różnice kursowe powstałe między momentem zapłaty a momentem poniesienia kosztu nie będą stanowiły kosztu podatkowego (nie będą podwyższały bądź obniżały wartości zakupionego towaru).
Przykład
Podatnik zakupił w październiku 2005 r. towary we Włoszech. Zakup został udokumentowany fakturą VAT. Wartość faktury wystawionej 14 października 2005 r. wynosi 5600 euro. Po zastosowaniu średniego kursu NBP z dnia poniesienia kosztu (wystawienia faktury) wartość faktury wynosi: 5600 euro x 3,9340 = 22 030,40 zł i taką kwotę podatnik zaksięguje do księgi przychodów i rozchodów.
Przypadek I
Fakturę opłacił za pośrednictwem rachunku bankowego 24 października 2005 r. według kursu zastosowanego przez bank – 3,895 zł.
Kurs zapłaty za fakturę zastosowany przez bank jest różny, więc podatnik rozliczy różnice kursowe: 5600 euro x x (3,895 zł – 3,9340 zł) = – 218,40 zł. Różnice kursowe są ujemne, więc podatnik zmniejszy zaksięgowaną kwotę kosztów o 218,40 zł.
Przypadek II
Fakturę opłacił walutą zakupioną w kantorze 24 października 2005 r. po kursie 4,06 zł. W tym przypadku powstałe różnice kursowe nie podlegają księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

• art. 22 ust. 1 i 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 14 ust. 1 pkt 3, art. 15 ustawy z 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe – Dz.U. Nr 141, poz. 1178; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
• art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 173, poz. 1807; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Katarzyna Okuniewska
specjalista w zakresie księgowości, ekonomista


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA