REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup towaru za walutę kupioną w kantorze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak osoba prowadząca działalność gospodarczą i rozliczająca się na podstawie księgi przychodów i rozchodów powinna udokumentować zakup obcej waluty (euro), w której dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
RADA
Dokumentem potwierdzającym nabycie waluty w kantorze będzie dowód zakupu dewiz wystawiony przez kantor. Sam zakup waluty, bez względu na to, czy dokonany za pośrednictwem banku czy kantoru, nie podlega zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Księgowaniu będzie podlegała faktura dokumentująca zakup towaru oraz ewentualne różnice kursowe powstałe przy zapłacie za niego. Jeśli podatnik ureguluje należność za fakturę walutą zakupioną w kantorze, wówczas powstałe różnice kursowe nie będą podlegały księgowaniu w pkpir.
UZASADNIENIE
Zakup towarów z obszaru Unii Europejskiej, czyli wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wiąże się z udokumentowaniem takiej transakcji przez zagranicznego kontrahenta fakturą w obcej walucie oraz zapłatą przez nabywcę za tak wystawioną fakturę w tejże walucie. Podatnik może regulować takie zobowiązanie bądź poprzez rachunek bankowy bądź walutą zakupioną w kantorze. Każda z tych instytucji odpowiednio udokumentuje taką transakcję – bank uwidoczni transakcje na wyciągu bankowym, natomiast kantor wystawi dowód zakupu dewiz (przepisy dokładnie regulują, jak ma wyglądać prawidłowy dowód zakupu lub sprzedaży dewiz w kantorze).
Wspomnieć należy, że podmioty gospodarcze mają prawo do zakupu dewiz w kantorach, co wynika z ustawy o prawie dewizowym. Istnieje jedynie ograniczenie w wysokości 20 000 euro co do wielkości jednorazowej transakcji (jednej umowy) zakupu lub sprzedaży zagranicznych środków płatniczych. Oczywiście pamiętać należy o innym ograniczeniu, wynikającym z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która mówi, że dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem banku, jeżeli:
• stroną transakcji jest inny przedsiębiorca,
• wartość transakcji (jednorazowa – bez względu na liczbę płatności) przewyższa 15 000 euro przeliczonych na złote po średnim kursie NBP z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc dokonania transakcji.
Wartość faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w celu zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, należy przeliczyć na złote po średnim kursie NBP, obowiązującym na dzień poniesienia kosztu. Momentem poniesienia kosztu w tym przypadku jest moment wystawienia faktury, i po kursie z dnia jej wystawienia należy przeliczyć wartość faktury.
Jednak w dniu zapłaty zobowiązania wobec zagranicznego kontrahenta kurs danej waluty może być różny od kursu z dnia wystawienia faktury i powstaną różnice kursowe.
Przypomnijmy, że na podstawie art. 22 ust. 1 updof, jeżeli pomiędzy dniem zarachowania kosztu i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te należy odpowiednio podwyższyć lub obniżyć o powstałe różnice kursowe wynikające z zastosowania kursu sprzedaży waluty z dnia zapłaty ustalonego przez bank, z którego usług korzysta ponoszący koszt, oraz z zastosowania średniego kursu NBP z dnia zarachowania kosztu. Istotny jest tu jednak sposób uregulowania należności przez nabywcę. Mianowicie różnice kursowe mogą powstać tylko pomiędzy kursem z dnia poniesienia kosztu a kursem sprzedaży tejże waluty stosowanym przez bank, z którego usług korzysta podatnik w momencie zapłaty. Przepisy w ogóle nie regulują kwestii różnic kursowych dla kursu kantorowego, co oznacza, że jeśli podatnik reguluje zobowiązanie za fakturę zagraniczną walutą zakupioną w kantorze, różnice kursowe powstałe między momentem zapłaty a momentem poniesienia kosztu nie będą stanowiły kosztu podatkowego (nie będą podwyższały bądź obniżały wartości zakupionego towaru).
Przykład
Podatnik zakupił w październiku 2005 r. towary we Włoszech. Zakup został udokumentowany fakturą VAT. Wartość faktury wystawionej 14 października 2005 r. wynosi 5600 euro. Po zastosowaniu średniego kursu NBP z dnia poniesienia kosztu (wystawienia faktury) wartość faktury wynosi: 5600 euro x 3,9340 = 22 030,40 zł i taką kwotę podatnik zaksięguje do księgi przychodów i rozchodów.
Przypadek I
Fakturę opłacił za pośrednictwem rachunku bankowego 24 października 2005 r. według kursu zastosowanego przez bank – 3,895 zł.
Kurs zapłaty za fakturę zastosowany przez bank jest różny, więc podatnik rozliczy różnice kursowe: 5600 euro x x (3,895 zł – 3,9340 zł) = – 218,40 zł. Różnice kursowe są ujemne, więc podatnik zmniejszy zaksięgowaną kwotę kosztów o 218,40 zł.
Przypadek II
Fakturę opłacił walutą zakupioną w kantorze 24 października 2005 r. po kursie 4,06 zł. W tym przypadku powstałe różnice kursowe nie podlegają księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

• art. 22 ust. 1 i 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 14 ust. 1 pkt 3, art. 15 ustawy z 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe – Dz.U. Nr 141, poz. 1178; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
• art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 173, poz. 1807; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Katarzyna Okuniewska
specjalista w zakresie księgowości, ekonomista


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA