REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment ujęcia w księdze faktury za media

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Moje pytanie dotyczy faktur za telefon, energię elektryczną i gaz. Faktury te otrzymuję pod koniec miesiąca, np. 25 grudnia, a termin ich płatności przypada w następnym miesiącu, np. 5 stycznia. W którym miesiącu mogę ująć te kwoty w kosztach uzyskania przychodu. Czy będzie to miesiąc otrzymania faktury, czy miesiąc zapłaty?
Przepisy ustawy o p.d.o.f. dają podatnikom prowadzącym księgę przychodów i rozchodów możliwość wyboru co do sposobu prowadzenia księgi. Zgodnie z tzw. metodą kasową koszty uzyskania przychodu są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Przy prowadzeniu księgi metodą memoriałową koszty potrącane są w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Ta metoda prowadzenia księgi pozwala podatnikom ujmować w kosztach danego roku wydatki, które dotyczą danego roku, poniesione w latach poprzednich, oraz wydatki jeszcze nie poniesione, ale już znane co do wielkości i rodzaju.
Odnosząc powyższe do problemu podatnika, można powiedzieć, że:
• przy metodzie kasowej – fakturę za media (telefon, prąd, gaz, woda itp.) otrzymaną w grudniu 2005 r., której termin płatności przypada w styczniu 2006 r., podatnik ujmie w kosztach w styczniu 2006 r.,
• przy metodzie memoriałowej – fakturę taką podatnik ujmie w kosztach w grudniu 2005 r., tj. w miesiącu otrzymania faktury.
Taki sposób ujmowania tego typu kosztów potwierdzają także urzędy skarbowe. Przykładowo, w piśmie Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach z 15 marca 2005 r. (nr PDI/005-4/415/2/05) czytamy:
„(...) Poruszony przez Panią problem dotyczy momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. We wniosku formułuje Pani stanowisko, że koszt poniesiony (zarachowany) nie musi oznaczać zapłacony, a przyjęcie zasady ujmowania kosztów w dacie ich poniesienia nie oznacza metody kasowej. Stąd też fakturę za czynsz czy usługi telekomunikacyjne wystawione 31 grudnia 2004 r. ujęłaby Pani w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w grudniu 2004 roku, mimo że zapłata przypada na następny miesiąc.
(...) Kosztem podatkowym jest więc koszt poniesiony. Językowa wykładnia pojęcia „poniesiony” wskazuje na czas dokonany.
A zatem chodzi tu o taki stan, w którym nastąpiło obciążenie kosztem nie tylko w sensie ewidencyjnym, ale w znaczeniu realnym, np. poniesiono wydatek. Stosownie do postanowień art. 22 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione (metoda kasowa). Wybór tej metody oznacza, że wydatki zaliczane są do kosztów według daty ich poniesienia, bez względu na to, jakiego okresu dotyczą. Odstępstwo od tej zasady, polegające na potrącalności kosztów w tym roku podatkowym, którego dotyczą, ma zastosowanie do podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, oraz do tych tylko podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, którzy prowadzą je w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego (metoda memoriałowa). Zasada ta została wymieniona w art. 22 ust. 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższego wynika, że podatnik prowadzący księgę przychodów i rozchodów ma do wyboru dwie metody ewidencjonowania kosztów. Przy czym ustawodawca zastrzegł, że raz przyjęte zasady ujmowania wydatków w kosztach należy stosować konsekwentnie w każdym roku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Reasumując, sposób ujmowania wydatków poniesionych przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (...). W związku z przyjęciem przez Panią metody kasowej wydatek w postaci opłaty za czynsz czy usługi telekomunikacyjne powinna Pani zaksięgować w momencie jego faktycznego poniesienia, tj. z chwilą dokonania zapłaty.
Nie sposób jednak nie zadać pytania – czy jest to jedyna możliwa interpretacja? Powyższe pismo nie zostało przywołane bez przyczyny, ponieważ oddaje istotę problemu co do rozumienia pojęcia „koszt poniesiony”. Urząd przyjął, że pojęcie to oznacza koszt zapłacony, z czym można dyskutować. Gdyby pojęcie to miało oznaczać koszt zapłacony, to ustawodawca posługiwałby się pojęciem „koszt zapłacony”, a nie „koszt poniesiony”. Ponadto przepisy nie mogą różnie traktować dwóch podatników znajdujących się w identycznej sytuacji. Zasada wykładni prawa w zgodzie z Konstytucją przewiduje zasadę równości wobec prawa (w tym prawa podatkowego).
A tak byłoby, gdyby „koszt poniesiony” rozumiany był wyłącznie jako „koszt zapłacony”.
PRZYKŁAD
Podatnik prowadzący księgę metodą memoriałową otrzymał fakturę za telefon w grudniu 2005 r. i ujął ją w kosztach w kolumnie 14 księgi. Podatnik prowadzący księgę metodą kasową otrzymał fakturę w grudniu, ale nie miał prawa ująć jej w kosztach, ponieważ nie dokonał zapłaty. Termin zapłaty faktury przypadał na styczeń. Załóżmy, że żaden z podatników nie zapłacił za swoją fakturę (mimo starań telekomunikacji). Jednak podatnik prowadzący księgę memoriałowo ujął jej wartość w kosztach, natomiast prowadzący księgę kasowo takiego prawa nie ma.
Zdaniem autora, możliwe jest uznanie, że pojęcie „koszt poniesiony” jest pojęciem szerszym i oznacza koszt, który został prawidłowo udokumentowany i dotyczy świadczenia już wykonanego, ale niekoniecznie opłaconego. Takie rozumienie pojęcia „kosztu poniesionego” pozwala na ujmowanie faktur za media w miesiącu ich otrzymania, także przez podatników prowadzących księgę metodą kasową, przy czym przedstawione wątpliwości świadczą o potrzebie przeprowadzenia odpowiednich zmian. Przeprowadzone zmiany powinny odejść, w przypadku księgi przychodów i rozchodów, od dualizmu metod prowadzenia księgi i ustalić jeden sposób jej prowadzenia, zwłaszcza że w praktyce przedstawiony problem dotyczy ograniczonej grupy wydatków ujmowanych w kolumnie 12 i 14 księgi (faktury za media, faktury za remonty itp.). Większość wydatków (towary handlowe i materiały podstawowe, wynagrodzenia, odpisy amortyzacyjne) ujmowana jest w kosztach w oparciu o przepisy szczególne i dla ich ujęcia sposób prowadzenia księgi nie ma znaczenia.
Jednak biorąc pod uwagę stanowisko organów podatkowych, najpraktyczniej jest postępować tak jak ustalono na początku, tj.:
• przy metodzie kasowej – fakturę za media otrzymaną w grudniu 2005 r., której termin płatności przypada w styczniu 2006 r., ująć w kosztach w styczniu 2006 r.,
• przy metodzie memoriałowej – fakturę taką ująć w kosztach w grudniu 2005 r., tj. w miesiącu otrzymania faktury.

Edward Żurański

Podstawa prawna:
art. 22 ust. 4, 5 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA