REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment ujęcia w księdze faktury za media

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Moje pytanie dotyczy faktur za telefon, energię elektryczną i gaz. Faktury te otrzymuję pod koniec miesiąca, np. 25 grudnia, a termin ich płatności przypada w następnym miesiącu, np. 5 stycznia. W którym miesiącu mogę ująć te kwoty w kosztach uzyskania przychodu. Czy będzie to miesiąc otrzymania faktury, czy miesiąc zapłaty?
Przepisy ustawy o p.d.o.f. dają podatnikom prowadzącym księgę przychodów i rozchodów możliwość wyboru co do sposobu prowadzenia księgi. Zgodnie z tzw. metodą kasową koszty uzyskania przychodu są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Przy prowadzeniu księgi metodą memoriałową koszty potrącane są w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Ta metoda prowadzenia księgi pozwala podatnikom ujmować w kosztach danego roku wydatki, które dotyczą danego roku, poniesione w latach poprzednich, oraz wydatki jeszcze nie poniesione, ale już znane co do wielkości i rodzaju.
Odnosząc powyższe do problemu podatnika, można powiedzieć, że:
• przy metodzie kasowej – fakturę za media (telefon, prąd, gaz, woda itp.) otrzymaną w grudniu 2005 r., której termin płatności przypada w styczniu 2006 r., podatnik ujmie w kosztach w styczniu 2006 r.,
• przy metodzie memoriałowej – fakturę taką podatnik ujmie w kosztach w grudniu 2005 r., tj. w miesiącu otrzymania faktury.
Taki sposób ujmowania tego typu kosztów potwierdzają także urzędy skarbowe. Przykładowo, w piśmie Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach z 15 marca 2005 r. (nr PDI/005-4/415/2/05) czytamy:
„(...) Poruszony przez Panią problem dotyczy momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. We wniosku formułuje Pani stanowisko, że koszt poniesiony (zarachowany) nie musi oznaczać zapłacony, a przyjęcie zasady ujmowania kosztów w dacie ich poniesienia nie oznacza metody kasowej. Stąd też fakturę za czynsz czy usługi telekomunikacyjne wystawione 31 grudnia 2004 r. ujęłaby Pani w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w grudniu 2004 roku, mimo że zapłata przypada na następny miesiąc.
(...) Kosztem podatkowym jest więc koszt poniesiony. Językowa wykładnia pojęcia „poniesiony” wskazuje na czas dokonany.
A zatem chodzi tu o taki stan, w którym nastąpiło obciążenie kosztem nie tylko w sensie ewidencyjnym, ale w znaczeniu realnym, np. poniesiono wydatek. Stosownie do postanowień art. 22 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione (metoda kasowa). Wybór tej metody oznacza, że wydatki zaliczane są do kosztów według daty ich poniesienia, bez względu na to, jakiego okresu dotyczą. Odstępstwo od tej zasady, polegające na potrącalności kosztów w tym roku podatkowym, którego dotyczą, ma zastosowanie do podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, oraz do tych tylko podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, którzy prowadzą je w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego (metoda memoriałowa). Zasada ta została wymieniona w art. 22 ust. 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższego wynika, że podatnik prowadzący księgę przychodów i rozchodów ma do wyboru dwie metody ewidencjonowania kosztów. Przy czym ustawodawca zastrzegł, że raz przyjęte zasady ujmowania wydatków w kosztach należy stosować konsekwentnie w każdym roku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Reasumując, sposób ujmowania wydatków poniesionych przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (...). W związku z przyjęciem przez Panią metody kasowej wydatek w postaci opłaty za czynsz czy usługi telekomunikacyjne powinna Pani zaksięgować w momencie jego faktycznego poniesienia, tj. z chwilą dokonania zapłaty.
Nie sposób jednak nie zadać pytania – czy jest to jedyna możliwa interpretacja? Powyższe pismo nie zostało przywołane bez przyczyny, ponieważ oddaje istotę problemu co do rozumienia pojęcia „koszt poniesiony”. Urząd przyjął, że pojęcie to oznacza koszt zapłacony, z czym można dyskutować. Gdyby pojęcie to miało oznaczać koszt zapłacony, to ustawodawca posługiwałby się pojęciem „koszt zapłacony”, a nie „koszt poniesiony”. Ponadto przepisy nie mogą różnie traktować dwóch podatników znajdujących się w identycznej sytuacji. Zasada wykładni prawa w zgodzie z Konstytucją przewiduje zasadę równości wobec prawa (w tym prawa podatkowego).
A tak byłoby, gdyby „koszt poniesiony” rozumiany był wyłącznie jako „koszt zapłacony”.
PRZYKŁAD
Podatnik prowadzący księgę metodą memoriałową otrzymał fakturę za telefon w grudniu 2005 r. i ujął ją w kosztach w kolumnie 14 księgi. Podatnik prowadzący księgę metodą kasową otrzymał fakturę w grudniu, ale nie miał prawa ująć jej w kosztach, ponieważ nie dokonał zapłaty. Termin zapłaty faktury przypadał na styczeń. Załóżmy, że żaden z podatników nie zapłacił za swoją fakturę (mimo starań telekomunikacji). Jednak podatnik prowadzący księgę memoriałowo ujął jej wartość w kosztach, natomiast prowadzący księgę kasowo takiego prawa nie ma.
Zdaniem autora, możliwe jest uznanie, że pojęcie „koszt poniesiony” jest pojęciem szerszym i oznacza koszt, który został prawidłowo udokumentowany i dotyczy świadczenia już wykonanego, ale niekoniecznie opłaconego. Takie rozumienie pojęcia „kosztu poniesionego” pozwala na ujmowanie faktur za media w miesiącu ich otrzymania, także przez podatników prowadzących księgę metodą kasową, przy czym przedstawione wątpliwości świadczą o potrzebie przeprowadzenia odpowiednich zmian. Przeprowadzone zmiany powinny odejść, w przypadku księgi przychodów i rozchodów, od dualizmu metod prowadzenia księgi i ustalić jeden sposób jej prowadzenia, zwłaszcza że w praktyce przedstawiony problem dotyczy ograniczonej grupy wydatków ujmowanych w kolumnie 12 i 14 księgi (faktury za media, faktury za remonty itp.). Większość wydatków (towary handlowe i materiały podstawowe, wynagrodzenia, odpisy amortyzacyjne) ujmowana jest w kosztach w oparciu o przepisy szczególne i dla ich ujęcia sposób prowadzenia księgi nie ma znaczenia.
Jednak biorąc pod uwagę stanowisko organów podatkowych, najpraktyczniej jest postępować tak jak ustalono na początku, tj.:
• przy metodzie kasowej – fakturę za media otrzymaną w grudniu 2005 r., której termin płatności przypada w styczniu 2006 r., ująć w kosztach w styczniu 2006 r.,
• przy metodzie memoriałowej – fakturę taką ująć w kosztach w grudniu 2005 r., tj. w miesiącu otrzymania faktury.

Edward Żurański

Podstawa prawna:
art. 22 ust. 4, 5 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA