REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT podlega opłacie skarbowej

REKLAMA

Zamierzam wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot VAT w przyspieszonym terminie - 25 dni. Czy od wniosku takiego powinnam uiścić opłatę skarbową?
Wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej, gdyż jest to załącznik do deklaracji VAT-7. Złożenie deklaracji nie podlega opłacie skarbowej.
O tym, kiedy można wystąpić o przyspieszony zwrot różnicy VAT, stanowi art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku w skróconym terminie – 25 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji VAT-7, gdy kwoty podatku naliczonego wynikają z:
• faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury,
• dokumentów celnych oraz decyzji i zostały przez podatnika zapłacone,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast to, kiedy powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej, wynika z art. 1 ustawy o opłacie skarbowej.
I tak, opłacie skarbowej podlegają między innymi w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
• podania (żądania, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań,
• czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek zainteresowanego,
• zaświadczenia wydawane na wniosek zainteresowanego,
• zezwolenia (pozwolenia, koncesje) wydane na wniosek zainteresowanego.
Zatem również niektóre wnioski podlegają opłacie skarbowej. Czynności urzędowe podlegające opłacie skarbowej na skutek wniesionego wniosku zostały wymienione w części II załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.
WAŻNE!
Zarówno w katalogu czynności wszczynanych na wniosek podatnika podlegających opłacie skarbowej, jak i w zwolnieniu z tej opłaty nie wymieniono wniosku o zwrot różnicy podatku VAT.
Warto zauważyć, iż zgodnie z art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej do podań zaliczają się: żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, wnioski. Należy więc rozpatrzyć, czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Pojęcie podania zostało wyjaśnione w piśmie Ministerstwa Finansów z 20 czerwca 2001 r. (LK-907/LM/BG/01). (...) Wyjaśniając pojęcie „podania” przez odniesienie się do przepisów prawa formalnego można stwierdzić, iż w swej istocie stanowią one pisma składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej celem spowodowania określonego działania organu administracyjnego, np. dokonania czynności urzędowej czy wydania zaświadczenia bądź zezwolenia. (...) Do podań należy zakwalifikować skargi, jeżeli – niezależnie od nazwy – są środkami odwoławczymi składanymi w toku instancji.
Niewątpliwie wniosek o zwrot różnicy VAT składany jest w celu spowodowania określonego działania organu administracyjnego. Z kolei w przepisie art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej do podań zaliczono żądania, odwołania i zażalenia. Przepis ten wskazywałby na to, iż przedmiotem opłaty skarbowej są tylko te podania. Zatem jest to węższa definicja niż przewidziana w Ordynacji podatkowej. Z drugiej strony warto wskazać na niekonsekwencje ustawodawcy. Ustawodawca, określając katalog podań i załączników do podań, wyłączył jednocześnie na przykład wnioski o umorzenie zaległości podatkowej (zob. załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 14) czy wniosek o odroczenie terminu płatności podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości na okres do 6 miesięcy (załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 22). Wspomniane wyłączenia wskazują więc na to, iż w tej części załącznika określającej wysokość opłaty skarbowej od podań oraz zwolnień z opłaty ustawodawca odnosi się również do wniosków. Zatem wniosek, co do zasady, podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Jednakże wniosek o przyspieszony zwrot różnicy podatku traktowany jest jako załącznik do deklaracji VAT-7. Wynika to zarówno z zapisu art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jak i samego wzoru deklaracji VAT-7, w którym umieszczono odpowiednie pole do zaznaczenia, czy wniosek taki został załączony. Zatem wniosek taki nie jest samodzielnym podaniem, lecz załącznikiem do deklaracji. Opłacie skarbowej nie podlegają zaś ani deklaracje podatkowe, ani załączniki do tych deklaracji.
• art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 1 oraz część I i II załącznika do ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – Dz.U. Nr 86, poz. 960; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 191, poz. 1956
Marcin Rysiukiewicz
prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA