REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT podlega opłacie skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot VAT w przyspieszonym terminie - 25 dni. Czy od wniosku takiego powinnam uiścić opłatę skarbową?
Wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej, gdyż jest to załącznik do deklaracji VAT-7. Złożenie deklaracji nie podlega opłacie skarbowej.
O tym, kiedy można wystąpić o przyspieszony zwrot różnicy VAT, stanowi art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku w skróconym terminie – 25 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji VAT-7, gdy kwoty podatku naliczonego wynikają z:
• faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury,
• dokumentów celnych oraz decyzji i zostały przez podatnika zapłacone,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast to, kiedy powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej, wynika z art. 1 ustawy o opłacie skarbowej.
I tak, opłacie skarbowej podlegają między innymi w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
• podania (żądania, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań,
• czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek zainteresowanego,
• zaświadczenia wydawane na wniosek zainteresowanego,
• zezwolenia (pozwolenia, koncesje) wydane na wniosek zainteresowanego.
Zatem również niektóre wnioski podlegają opłacie skarbowej. Czynności urzędowe podlegające opłacie skarbowej na skutek wniesionego wniosku zostały wymienione w części II załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.
WAŻNE!
Zarówno w katalogu czynności wszczynanych na wniosek podatnika podlegających opłacie skarbowej, jak i w zwolnieniu z tej opłaty nie wymieniono wniosku o zwrot różnicy podatku VAT.
Warto zauważyć, iż zgodnie z art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej do podań zaliczają się: żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, wnioski. Należy więc rozpatrzyć, czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Pojęcie podania zostało wyjaśnione w piśmie Ministerstwa Finansów z 20 czerwca 2001 r. (LK-907/LM/BG/01). (...) Wyjaśniając pojęcie „podania” przez odniesienie się do przepisów prawa formalnego można stwierdzić, iż w swej istocie stanowią one pisma składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej celem spowodowania określonego działania organu administracyjnego, np. dokonania czynności urzędowej czy wydania zaświadczenia bądź zezwolenia. (...) Do podań należy zakwalifikować skargi, jeżeli – niezależnie od nazwy – są środkami odwoławczymi składanymi w toku instancji.
Niewątpliwie wniosek o zwrot różnicy VAT składany jest w celu spowodowania określonego działania organu administracyjnego. Z kolei w przepisie art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej do podań zaliczono żądania, odwołania i zażalenia. Przepis ten wskazywałby na to, iż przedmiotem opłaty skarbowej są tylko te podania. Zatem jest to węższa definicja niż przewidziana w Ordynacji podatkowej. Z drugiej strony warto wskazać na niekonsekwencje ustawodawcy. Ustawodawca, określając katalog podań i załączników do podań, wyłączył jednocześnie na przykład wnioski o umorzenie zaległości podatkowej (zob. załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 14) czy wniosek o odroczenie terminu płatności podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości na okres do 6 miesięcy (załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 22). Wspomniane wyłączenia wskazują więc na to, iż w tej części załącznika określającej wysokość opłaty skarbowej od podań oraz zwolnień z opłaty ustawodawca odnosi się również do wniosków. Zatem wniosek, co do zasady, podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Jednakże wniosek o przyspieszony zwrot różnicy podatku traktowany jest jako załącznik do deklaracji VAT-7. Wynika to zarówno z zapisu art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jak i samego wzoru deklaracji VAT-7, w którym umieszczono odpowiednie pole do zaznaczenia, czy wniosek taki został załączony. Zatem wniosek taki nie jest samodzielnym podaniem, lecz załącznikiem do deklaracji. Opłacie skarbowej nie podlegają zaś ani deklaracje podatkowe, ani załączniki do tych deklaracji.
• art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 1 oraz część I i II załącznika do ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – Dz.U. Nr 86, poz. 960; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 191, poz. 1956
Marcin Rysiukiewicz
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA