REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT podlega opłacie skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot VAT w przyspieszonym terminie - 25 dni. Czy od wniosku takiego powinnam uiścić opłatę skarbową?
Wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej, gdyż jest to załącznik do deklaracji VAT-7. Złożenie deklaracji nie podlega opłacie skarbowej.
O tym, kiedy można wystąpić o przyspieszony zwrot różnicy VAT, stanowi art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku w skróconym terminie – 25 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji VAT-7, gdy kwoty podatku naliczonego wynikają z:
• faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury,
• dokumentów celnych oraz decyzji i zostały przez podatnika zapłacone,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast to, kiedy powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej, wynika z art. 1 ustawy o opłacie skarbowej.
I tak, opłacie skarbowej podlegają między innymi w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
• podania (żądania, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań,
• czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek zainteresowanego,
• zaświadczenia wydawane na wniosek zainteresowanego,
• zezwolenia (pozwolenia, koncesje) wydane na wniosek zainteresowanego.
Zatem również niektóre wnioski podlegają opłacie skarbowej. Czynności urzędowe podlegające opłacie skarbowej na skutek wniesionego wniosku zostały wymienione w części II załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.
WAŻNE!
Zarówno w katalogu czynności wszczynanych na wniosek podatnika podlegających opłacie skarbowej, jak i w zwolnieniu z tej opłaty nie wymieniono wniosku o zwrot różnicy podatku VAT.
Warto zauważyć, iż zgodnie z art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej do podań zaliczają się: żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, wnioski. Należy więc rozpatrzyć, czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Pojęcie podania zostało wyjaśnione w piśmie Ministerstwa Finansów z 20 czerwca 2001 r. (LK-907/LM/BG/01). (...) Wyjaśniając pojęcie „podania” przez odniesienie się do przepisów prawa formalnego można stwierdzić, iż w swej istocie stanowią one pisma składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej celem spowodowania określonego działania organu administracyjnego, np. dokonania czynności urzędowej czy wydania zaświadczenia bądź zezwolenia. (...) Do podań należy zakwalifikować skargi, jeżeli – niezależnie od nazwy – są środkami odwoławczymi składanymi w toku instancji.
Niewątpliwie wniosek o zwrot różnicy VAT składany jest w celu spowodowania określonego działania organu administracyjnego. Z kolei w przepisie art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej do podań zaliczono żądania, odwołania i zażalenia. Przepis ten wskazywałby na to, iż przedmiotem opłaty skarbowej są tylko te podania. Zatem jest to węższa definicja niż przewidziana w Ordynacji podatkowej. Z drugiej strony warto wskazać na niekonsekwencje ustawodawcy. Ustawodawca, określając katalog podań i załączników do podań, wyłączył jednocześnie na przykład wnioski o umorzenie zaległości podatkowej (zob. załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 14) czy wniosek o odroczenie terminu płatności podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości na okres do 6 miesięcy (załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 22). Wspomniane wyłączenia wskazują więc na to, iż w tej części załącznika określającej wysokość opłaty skarbowej od podań oraz zwolnień z opłaty ustawodawca odnosi się również do wniosków. Zatem wniosek, co do zasady, podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Jednakże wniosek o przyspieszony zwrot różnicy podatku traktowany jest jako załącznik do deklaracji VAT-7. Wynika to zarówno z zapisu art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jak i samego wzoru deklaracji VAT-7, w którym umieszczono odpowiednie pole do zaznaczenia, czy wniosek taki został załączony. Zatem wniosek taki nie jest samodzielnym podaniem, lecz załącznikiem do deklaracji. Opłacie skarbowej nie podlegają zaś ani deklaracje podatkowe, ani załączniki do tych deklaracji.
• art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 1 oraz część I i II załącznika do ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – Dz.U. Nr 86, poz. 960; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 191, poz. 1956
Marcin Rysiukiewicz
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA