REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT podlega opłacie skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot VAT w przyspieszonym terminie - 25 dni. Czy od wniosku takiego powinnam uiścić opłatę skarbową?
Wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej, gdyż jest to załącznik do deklaracji VAT-7. Złożenie deklaracji nie podlega opłacie skarbowej.
O tym, kiedy można wystąpić o przyspieszony zwrot różnicy VAT, stanowi art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku w skróconym terminie – 25 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji VAT-7, gdy kwoty podatku naliczonego wynikają z:
• faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury,
• dokumentów celnych oraz decyzji i zostały przez podatnika zapłacone,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast to, kiedy powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej, wynika z art. 1 ustawy o opłacie skarbowej.
I tak, opłacie skarbowej podlegają między innymi w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
• podania (żądania, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań,
• czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek zainteresowanego,
• zaświadczenia wydawane na wniosek zainteresowanego,
• zezwolenia (pozwolenia, koncesje) wydane na wniosek zainteresowanego.
Zatem również niektóre wnioski podlegają opłacie skarbowej. Czynności urzędowe podlegające opłacie skarbowej na skutek wniesionego wniosku zostały wymienione w części II załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.
WAŻNE!
Zarówno w katalogu czynności wszczynanych na wniosek podatnika podlegających opłacie skarbowej, jak i w zwolnieniu z tej opłaty nie wymieniono wniosku o zwrot różnicy podatku VAT.
Warto zauważyć, iż zgodnie z art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej do podań zaliczają się: żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, wnioski. Należy więc rozpatrzyć, czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT nie podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Pojęcie podania zostało wyjaśnione w piśmie Ministerstwa Finansów z 20 czerwca 2001 r. (LK-907/LM/BG/01). (...) Wyjaśniając pojęcie „podania” przez odniesienie się do przepisów prawa formalnego można stwierdzić, iż w swej istocie stanowią one pisma składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej celem spowodowania określonego działania organu administracyjnego, np. dokonania czynności urzędowej czy wydania zaświadczenia bądź zezwolenia. (...) Do podań należy zakwalifikować skargi, jeżeli – niezależnie od nazwy – są środkami odwoławczymi składanymi w toku instancji.
Niewątpliwie wniosek o zwrot różnicy VAT składany jest w celu spowodowania określonego działania organu administracyjnego. Z kolei w przepisie art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej do podań zaliczono żądania, odwołania i zażalenia. Przepis ten wskazywałby na to, iż przedmiotem opłaty skarbowej są tylko te podania. Zatem jest to węższa definicja niż przewidziana w Ordynacji podatkowej. Z drugiej strony warto wskazać na niekonsekwencje ustawodawcy. Ustawodawca, określając katalog podań i załączników do podań, wyłączył jednocześnie na przykład wnioski o umorzenie zaległości podatkowej (zob. załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 14) czy wniosek o odroczenie terminu płatności podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości na okres do 6 miesięcy (załącznik do ustawy o opłacie skarbowej, część I, czwarta kolumna, pkt 22). Wspomniane wyłączenia wskazują więc na to, iż w tej części załącznika określającej wysokość opłaty skarbowej od podań oraz zwolnień z opłaty ustawodawca odnosi się również do wniosków. Zatem wniosek, co do zasady, podlega opłacie skarbowej tak jak podanie. Jednakże wniosek o przyspieszony zwrot różnicy podatku traktowany jest jako załącznik do deklaracji VAT-7. Wynika to zarówno z zapisu art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jak i samego wzoru deklaracji VAT-7, w którym umieszczono odpowiednie pole do zaznaczenia, czy wniosek taki został załączony. Zatem wniosek taki nie jest samodzielnym podaniem, lecz załącznikiem do deklaracji. Opłacie skarbowej nie podlegają zaś ani deklaracje podatkowe, ani załączniki do tych deklaracji.
• art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 1 oraz część I i II załącznika do ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – Dz.U. Nr 86, poz. 960; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 191, poz. 1956
Marcin Rysiukiewicz
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA